Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Voor de wind, loef wijkt voor lij?

Voor de wind, loef wijkt voor lij? 30 aug 2017 22:55 #867246

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Een oploper ziet het witte heklicht. Dus dat geeft de hoek aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind, loef wijkt voor lij? 30 aug 2017 23:22 #867253

Ronaldl schreef :
Een oploper ziet het witte heklicht. Dus dat geeft de hoek aan.
Oplopen doe je binnen een hoek van 22,5 graden achterlijker dan dwars. Zie BPR artikel 6.01 lib b. Ofwel, vanaf midden achter gerekend 90 - 22,5 = 67,5 graden. Dat is een totale hoek (BB en SB samen) van 135 graden en dat komt exact overeen met het heklicht dat ook over een hoek van 135 graden schijnt.
Laatst bewerkt: 30 aug 2017 23:30 door Joshua Slocum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind, loef wijkt voor lij? 30 aug 2017 23:48 #867256

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
BVA of in het Engels Colregs
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind, loef wijkt voor lij? 30 aug 2017 23:58 #867257

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind, loef wijkt voor lij? 31 aug 2017 06:03 #867271

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Zonder een samenvatting te geven over de oorsprong van de Binnenvaart wet, RPR, BPR en de correlatie tot elkaar hier my 2 cents.

In de Aktewateren (Kort door de bocht bevaren door schepen met een Rijnvaart Akte) waar het RPR geldig is snapt iedereen dat daar uniforme regels gelden waar we internationaal ons poot onder gezet hebben. Het RPR is geldig tot daar waar de zee haar invloed doet voelen dus daar waar eb en vloed nog merkbaar is. Ook kort door de bocht.Verder zijn er lokale vaarweg reglementen die al dan niet afwijken van het RPR zoals op de Westerschelde, Het kanaal van Gent naar Terneuzen en nog zo wat. Op Zee hebben we ook ons poot gezet ons te houden aan internationale afspraken, het BVA. Anders gezegd, op bijna alle (grensoverschrijdende) wateren kan Nederland niet zelf regeltjes verzinnen omdat internationale afspraken hier richting geven.

Dan blijft er nog wat water over .... voor dat water is het BPR geschreven wat in de loop van de jaren steeds meer in overeenstemming is gebracht met het RPR. Het BPR geldt voor zowel zeevaart als binnenvaart zo lang het gebied maar BPR gebied is. Het BPR wordt zoveel mogelijk in lijn gebracht met andere wetgeving maar kan wel degelijk van de eerder genoemde verschillen. Een overtreding van het BPR wordt op zijn eigen meritus beoordeeld en of dezelfde overtreding op grensoverschrijdend water anders beboet zou worden doet niet terzake.

Dus ja, handhaving op basis van veiligheidsuitrusting, bemanningssterkte en rusttijden en verlichting kan op de ene plek beboetbaar zijn en op de andere plek niet. Zelfde schip, zelfde omstandigheden andere locatie. Sterker nog, een schip kan soms wel aan de regels voldoen indien de laatste vertrekhaven in Duitsland was, maar als het ergens heeft overnacht en vanuit een Nederlandse haven vertrekt naar bijvoorbeeld Amsterdam weer niet. Dan is de laatste vertrekhaven bepalend welke regels er van toepassing zijn indien dat schip het RPR gebied reeds heeft verlaten, denk aan een havengebied.

Gr michel
Laatst bewerkt: 31 aug 2017 06:04 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind, loef wijkt voor lij? 31 aug 2017 06:33 #867279

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Joshua Slocum schreef :
Ronaldl schreef :
Een oploper ziet het witte heklicht. Dus dat geeft de hoek aan.
Oplopen doe je binnen een hoek van 22,5 graden achterlijker dan dwars. Zie BPR artikel 6.01 lib b. Ofwel, vanaf midden achter gerekend 90 - 22,5 = 67,5 graden. Dat is een totale hoek (BB en SB samen) van 135 graden en dat komt exact overeen met het heklicht dat ook over een hoek van 135 graden schijnt.

Oorsprong:
2 streken achterlijker dan dwars.
1 streek is 11 1/4 graad

Dat is door motorboot lieden wat onbeholpen in decimale getallen proberen te vangen.
Iedereen weet n.l. binnen 2 seconden wat dwars is, beetje er bij (op het kompas) en voila.

Het is dus 90 + 22,5 aan elke zijde, je rekent altijd van de boeg. En wat er dan overblijft.
:)

Ik begin te snappen dat jij de referenties anders definieert ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 31 aug 2017 06:38 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind, loef wijkt voor lij? 31 aug 2017 07:16 #867291

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
Joshua Slocum schreef :
Tony2920 schreef :
Joshua Slocum schreef :
Rinus schreef :
Jij vaart over bakboord, de spinnakerman vaart - zo je moet aannemen als je het niet zeker weet - ook over bakboord. Hij is de loefwaartse boot, en moet dus wijken. In de praktijk ga ik wel even achter hem langs.

Als we de letter van de wet volgen vaart de boot met spinnaker over bakboord want alleen de stand van het grootzeil is bepalend. Bij het ontbreken van een grootzeil is de windrichting bepalend. (Als het grootzeil wel zou staan, zou het over BB staan). Zie scheepvaarverkeerswet/BVA/BPR. In dit geval is er geen sprake van een "twijfel situatie", lid c is dus niet van toepassing. Maar of het nou BB/SB is of loef/lij, de boot met de spi moet in beide gevallen voorrang verlenen.

Maar hoe wil je achter hem langs gaan, aangenomen dat je al maximaal hoog aan de wind vaart? Hard "LOEF" roepen ligt meer voor de hand IMHO. De boot met de spi moet niet alleen, maar kan ook heel makkelijk een klein beetje afvallen en achter jou langs gaan.

Ik zie zo direkt niet waar we kunnen zien aan een spinakerende boot of deze de wind over STB of over BB binnenkomt. Hij kan net zo goed vlak voor de wind varen !
Even wat oploeven voor hem zal het snelst het mogelijke aanvaringsgevaar oplossen. Anders zelf maar even in de wind dan is hij mij snel voorlangs voorbij.

Jij gaat hoog aan de wind, de spi-boot vaart 90 graden op jou koers, dan gaat ze zeker niet voor de wind. (We hebben het over de tekening van MrDJ).

Loeven (door de spi-boot) is vaak een slecht idee omdat de snelheid er dan uit gaat en je voor je het weet aan de wind op een parallelle koers terecht komt. Dan kom je er voorlopig helemaal niet meer voorbij en je gaat niet meer op je doel af. Afvallen kost je even een paar graden en je bent voor je het weet achterlangs. Dan even wat hoger sturen en je komt zonder noemenswaardige vertraging bij je volgende waypoint/boei/haven.

Nou als ik die tekening van MrDj erbij neem, en dat had ik gedaan, dan zie ik een spinakerend vaartuig vlak voor de wind varen, en ikzelf met halve wind.
Jammer dat de windrichting er niet bijgetekend is, daarmee moet ik op de stand van de zeilen afgaan. En dan kom ik tot die conclusie.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind, loef wijkt voor lij? 31 aug 2017 11:25 #867369

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3677
Joshua Slocum schreef :
Wij (Nederland) kunnen dus niet zo maar beslissen, via het BPR, dat we voortaan allemaal bakboordswal zullen houden. Dat is namelijk strijdig met het BVA. Wel mogen we bijvoorbeeld onderscheid maken tussen grote en kleine schepen. Het BVA zegt daar niets over, het is een aanvulling/uitbreiding die niet in strijd is met het BVA.

Het kan best zijn dat ik de plank mis sla, maar leg dan ook even uit hoe het wel in elkaar steekt, dus niet wat je vind of denkt. Neem even de moeite om de scheepvaartverkeerswet te lezen. Het BPR is namelijk geen wet maar een reglement dat zijn rechtsgeldigheid ontleend aan de scheepvaartverkeerswet (artikel 4 en het vaststrellingsbesluit BPR).

Uit het Verdrag inzake de Internationale Bepalingen ter voorkoming van aanvaringen op zee, 1972:
Voorschrift 1. Toepassing

a Deze Voorschriften zijn van toepassing op alle schepen in volle zee en op alle wateren die daarmede in verbinding staan en bevaarbaar zijn voor zeegaande schepen.

b Niets in deze Voorschriften verzet zich tegen het toepassen van bijzondere voorschriften uitgevaardigd door een bevoegde instantie voor reden, havens, rivieren, meren of binnenwateren, die in verbinding staan met de volle zee en bevaarbaar zijn voor zeegaande schepen. Zulke bijzondere voorschriften dienen zoveel mogelijk overeen te stemmen met deze Voorschriften.

Jouw voorbeeld m.b.t. het houden van baksboordswal is op de rivieren heel gebruikelijk (in BPR-gebied op de IJssel en Maas), BPR Artikel 6.05.

Het "zoveel mogelijk overeen te stemmen" van die bijzondere voorschriften is een taak van de wetgever, en de wetten en regelingen worden in Nederland niet getoetst aan de andere wetten of internationale verdragen. Een andere verdragspartner zou Nederland erop aan kunnen spreken dat die bijzondere voorschriften niet zoveel mogelijk overeen stemmen met het BVA, maar als schipper heb je je er gewoon aan te houden.
Laatst bewerkt: 31 aug 2017 11:26 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind, loef wijkt voor lij? 31 aug 2017 11:38 #867373

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Baasklusje schreef :
Sonador schreef :
...heeft voorrang...

Niet best, die Wateralmanak..... wat is dat voor ding?

- het woord 'voorrang' gebruiken.....


Het woord 'voorrang' staat letterlijk in het BPR, maar dan als in 'moet voorrang verlenen', inderdaad niet als in 'heeft voorrang'. Hét verschil met de regels op de weg, wat mij betreft...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind, loef wijkt voor lij? 31 aug 2017 12:35 #867389

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5264
MrDJ schreef :
ik denk dat ik altijd beter kan uitwijken! :silly: :sick:

Ik sluit een plaatje bij!



Ik kan werkelijk niet bedenken waarom de spi voorrang zou kunnen hebben tenzij de spi SB wal houdt (vaargeul)
Je vaart over bb en stel dat de spi over bb vaart vaar jij hoger en is het loef wijkt voor lei.
Vaart de spi over SB is het duidelijk.
Je hebt geen voorrang als je moterzeilend was....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind, loef wijkt voor lij? 31 aug 2017 15:17 #867436

Jouw voorbeeld m.b.t. het houden van baksboordswal is op de rivieren heel gebruikelijk (in BPR-gebied op de IJssel en Maas), BPR Artikel 6.05.

Zucht, dan vergeet je dus de stoomboot van Sinterklaas en Zwarte Piet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind, loef wijkt voor lij? 05 sept 2017 07:44 #869132

Waterblok schreef :

Ik kan werkelijk niet bedenken waarom de spi voorrang zou kunnen hebben tenzij de spi SB wal houdt (vaargeul)
Je vaart over bb en stel dat de spi over bb vaart vaar jij hoger en is het loef wijkt voor lei.
Vaart de spi over SB is het duidelijk.
Je hebt geen voorrang als je moterzeilend was....
Ik kan werkelijk niet bedenken waarom je als halvewind varende over bb niet even zou oploeven om die spi ruimte te geven. Onder spi is het nu eenmaal lastiger om van koers te veranderen.
Wij varen voor ons plezier en beleefd zijn is niet verboden.
Voorrang bestaat niet op het water wel de plicht om aanvaringen te voorkomen. Het voorkomen van een aanvaring door even op te loeven is voor de de halvewindse bb-ers veel eenvoudiger dan voor de spi
Laatst bewerkt: 05 sept 2017 07:45 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind, loef wijkt voor lij? 05 sept 2017 08:21 #869138

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Ik lees een paar keer in dit topic dat als je maar SB-wal van de vaargel houdt dat je dan voorrang hebt.
Zeker in het SRW is dit niet zo. Klein wijkt daar zowiezo voor groot...maar als je in de vaargeul aan SB-wal vaart terwijl je ook buiten de vaargeul kan varen heb je geen voorrang.

Overigens geloof ik dat in het BPR geldt dat een groot schip medewerking mag verlangen van een klein schip dat SB-wal houdt als het de vaargeul in komt.

Overigens....ik weet echt wel dat er niet gesproken wordt van voorrang in de regelementen.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 05 sept 2017 08:22 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind, loef wijkt voor lij? 05 sept 2017 08:36 #869145

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind, loef wijkt voor lij? 05 sept 2017 08:47 #869154

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5264
keeszeiler schreef :
Waterblok schreef :

Ik kan werkelijk niet bedenken waarom de spi voorrang zou kunnen hebben tenzij de spi SB wal houdt (vaargeul)
Je vaart over bb en stel dat de spi over bb vaart vaar jij hoger en is het loef wijkt voor lei.
Vaart de spi over SB is het duidelijk.
Je hebt geen voorrang als je moterzeilend was....
Ik kan werkelijk niet bedenken waarom je als halvewind varende over bb niet even zou oploeven om die spi ruimte te geven. Onder spi is het nu eenmaal lastiger om van koers te veranderen.
Wij varen voor ons plezier en beleefd zijn is niet verboden.
Voorrang bestaat niet op het water wel de plicht om aanvaringen te voorkomen. Het voorkomen van een aanvaring door even op te loeven is voor de de halvewindse bb-ers veel eenvoudiger dan voor de spi

Hoho de vraag was wie er voorrang heeft, het beleefdheidsaspect en wat je in de praktijk doet is ander verhaal.
Overigens ook de spi kan makkelijk anticiperen, kwestie van vooruit kijken en paar graden is dan genoeg en kan ook.
Als de ander niet half maar aan het kruisen is kan die ook niet zoveel behalve hoogte prijs geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind, loef wijkt voor lij? 05 sept 2017 09:35 #869188

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Vinni schreef :
Ik lees een paar keer in dit topic dat als je maar SB-wal van de vaargel houdt dat je dan voorrang hebt.
Zeker in het SRW is dit niet zo. Klein wijkt daar zowiezo voor groot...maar als je in de vaargeul aan SB-wal vaart terwijl je ook buiten de vaargeul kan varen heb je geen voorrang.

Overigens geloof ik dat in het BPR geldt dat een groot schip medewerking mag verlangen van een klein schip dat SB-wal houdt als het de vaargeul in komt.

Overigens....ik weet echt wel dat er niet gesproken wordt van voorrang in de regelementen.

Vinni


De meeste vaarders bevinden zich niet in SWR gebied.

BPR Hoofdstuk 6 -Vaarregels, Algemene Bepalingen, de hier volgende artikelen spreken toch over voorrang verlenen?
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind, loef wijkt voor lij? 05 sept 2017 17:40 #869378

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Tony2920 schreef :
Joshua Slocum schreef :
Tony2920 schreef :
Joshua Slocum schreef :
Rinus schreef :
Jij vaart over bakboord, de spinnakerman vaart - zo je moet aannemen als je het niet zeker weet - ook over bakboord. Hij is de loefwaartse boot, en moet dus wijken. In de praktijk ga ik wel even achter hem langs.

Als we de letter van de wet volgen vaart de boot met spinnaker over bakboord want alleen de stand van het grootzeil is bepalend. Bij het ontbreken van een grootzeil is de windrichting bepalend. (Als het grootzeil wel zou staan, zou het over BB staan). Zie scheepvaarverkeerswet/BVA/BPR. In dit geval is er geen sprake van een "twijfel situatie", lid c is dus niet van toepassing. Maar of het nou BB/SB is of loef/lij, de boot met de spi moet in beide gevallen voorrang verlenen.

Maar hoe wil je achter hem langs gaan, aangenomen dat je al maximaal hoog aan de wind vaart? Hard "LOEF" roepen ligt meer voor de hand IMHO. De boot met de spi moet niet alleen, maar kan ook heel makkelijk een klein beetje afvallen en achter jou langs gaan.

Ik zie zo direkt niet waar we kunnen zien aan een spinakerende boot of deze de wind over STB of over BB binnenkomt. Hij kan net zo goed vlak voor de wind varen !
Even wat oploeven voor hem zal het snelst het mogelijke aanvaringsgevaar oplossen. Anders zelf maar even in de wind dan is hij mij snel voorlangs voorbij.

*knip*

Nou als ik die tekening van MrDj erbij neem, en dat had ik gedaan, dan zie ik een spinakerend vaartuig vlak voor de wind varen, en ikzelf met halve wind.
Jammer dat de windrichting er niet bijgetekend is, daarmee moet ik op de stand van de zeilen afgaan. En dan kom ik tot die conclusie.

Precies! Tekening zegt: spinnakerman plat voor het lapje, boot met fok/gr.zeil halve wind. Dus even oploeven is zo gedaan. Bovendien kan die spiman op deze tekening zowel over bb als over sb varen. Bij gelijk blijvende snelheid en twijfel over de boeg waarover de spiman vaart, blijf ik bij oploeven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind, loef wijkt voor lij? 05 sept 2017 20:25 #869474

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
keeszeiler schreef :
Waterblok schreef :

Ik kan werkelijk niet bedenken waarom de spi voorrang zou kunnen hebben tenzij de spi SB wal houdt (vaargeul)
Je vaart over bb en stel dat de spi over bb vaart vaar jij hoger en is het loef wijkt voor lei.
Vaart de spi over SB is het duidelijk.
Je hebt geen voorrang als je moterzeilend was....
Ik kan werkelijk niet bedenken waarom je als halvewind varende over bb niet even zou oploeven om die spi ruimte te geven. Onder spi is het nu eenmaal lastiger om van koers te veranderen.
Wij varen voor ons plezier en beleefd zijn is niet verboden.
Voorrang bestaat niet op het water wel de plicht om aanvaringen te voorkomen. Het voorkomen van een aanvaring door even op te loeven is voor de de halvewindse bb-ers veel eenvoudiger dan voor de spi

Als je zo'n veld/sluislichting hebt van 10-15 schepen en je komt halve wind over bakboord aan, moet iedereen zich gewoon aan de regels houden. Anders wordt het een onoverzichtelijk zooitje. Het moet natuurlijk geen arrogantie worden van de spinakermannen, omdat ze spinakeren.....
En dat ze er vanuit gaan dat iedereen dat toch wel begrijpt.

Halve wind is het niet zo'n probleem om tijdig te wijken, maar als jij al een tijd gevochten hebt hoog aan de wind over bakboord, wil je die bevochten hoogte toch echt niet opgeven, toch?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 05 sept 2017 20:28 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind, loef wijkt voor lij? 05 sept 2017 20:32 #869478

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
WADnWIND schreef :
keeszeiler schreef :
Waterblok schreef :

Ik kan werkelijk niet bedenken waarom de spi voorrang zou kunnen hebben tenzij de spi SB wal houdt (vaargeul)
Je vaart over bb en stel dat de spi over bb vaart vaar jij hoger en is het loef wijkt voor lei.
Vaart de spi over SB is het duidelijk.
Je hebt geen voorrang als je moterzeilend was....
Ik kan werkelijk niet bedenken waarom je als halvewind varende over bb niet even zou oploeven om die spi ruimte te geven. Onder spi is het nu eenmaal lastiger om van koers te veranderen.
Wij varen voor ons plezier en beleefd zijn is niet verboden.
Voorrang bestaat niet op het water wel de plicht om aanvaringen te voorkomen. Het voorkomen van een aanvaring door even op te loeven is voor de de halvewindse bb-ers veel eenvoudiger dan voor de spi

Als je zo'n veld/sluislichting hebt van 10-15 schepen en je komt halve wind over bakboord aan, moet iedereen zich gewoon aan de regels houden. Anders wordt het een onoverzichtelijk zooitje. Het moet natuurlijk geen arrogantie worden van de spinakermannen, omdat ze spinakeren.....
En dat ze er vanuit gaan dat iedereen dat toch wel begrijpt.

Halve wind is het niet zo'n probleem om tijdig te wijken, maar als jij al een tijd gevochten hebt hoog aan de wind over bakboord, wil je die bevochten hoogte toch echt niet opgeven, toch?

Dat heb ik ook al meegemaakt, doe ik eens vriendelijk voor een tegenligger, zit ik even later te knoeien omdat ik me daardoor in de problemen heb gewerkt omdat er nog -tig anderen dezelfde koers lopen. Als we in deze situatie de enige in de onmiddelijke omgeving zijn ga ik wel even wat hoger om vrij te blijven.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind, loef wijkt voor lij? 06 sept 2017 09:54 #869620

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Het is en blijft een spel en vooral een samenspel en iedere situatie zal je op zich zelf moeten beoordelen en de ene keer zal je uitwijken en de volgende keer niet. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voor de wind, loef wijkt voor lij? 06 sept 2017 18:29 #869781

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5264
Tony2920 schreef :
WADnWIND schreef :
keeszeiler schreef :
Waterblok schreef :

Ik kan werkelijk niet bedenken waarom de spi voorrang zou kunnen hebben tenzij de spi SB wal houdt (vaargeul)
Je vaart over bb en stel dat de spi over bb vaart vaar jij hoger en is het loef wijkt voor lei.
Vaart de spi over SB is het duidelijk.
Je hebt geen voorrang als je moterzeilend was....
Ik kan werkelijk niet bedenken waarom je als halvewind varende over bb niet even zou oploeven om die spi ruimte te geven. Onder spi is het nu eenmaal lastiger om van koers te veranderen.
Wij varen voor ons plezier en beleefd zijn is niet verboden.
Voorrang bestaat niet op het water wel de plicht om aanvaringen te voorkomen. Het voorkomen van een aanvaring door even op te loeven is voor de de halvewindse bb-ers veel eenvoudiger dan voor de spi

Als je zo'n veld/sluislichting hebt van 10-15 schepen en je komt halve wind over bakboord aan, moet iedereen zich gewoon aan de regels houden. Anders wordt het een onoverzichtelijk zooitje. Het moet natuurlijk geen arrogantie worden van de spinakermannen, omdat ze spinakeren.....
En dat ze er vanuit gaan dat iedereen dat toch wel begrijpt.

Halve wind is het niet zo'n probleem om tijdig te wijken, maar als jij al een tijd gevochten hebt hoog aan de wind over bakboord, wil je die bevochten hoogte toch echt niet opgeven, toch?

Dat heb ik ook al meegemaakt, doe ik eens vriendelijk voor een tegenligger, zit ik even later te knoeien omdat ik me daardoor in de problemen heb gewerkt omdat er nog -tig anderen dezelfde koers lopen. Als we in deze situatie de enige in de onmiddelijke omgeving zijn ga ik wel even wat hoger om vrij te blijven.

En als je voorrang hebt en van koers verandert voor die ene denken de anderen misschien hij verandert van koers en verliest daar mee zijn rechten....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl