WADnWIND schreef :
Er zijn een paar zaken:
Een Nederlandse rechter heeft lak aan engelstalige regels als deze al zeer overwogen in het Nederlands zijn.
Het BPR spreekt over welke boeg het schip zeilt, daar staat niets over wind. Volgens mijn beperkte kennis bepaald het grootzeil over welke boeg je vaart, al is dat 15 graden binnen de wind.
In geval alleen op de fok, bepaald deze natuurlijk over welke boeg je vaart.
Bij flauwe draai windjes en stroom scheidingen kan de wind voor beide schepen totaal verschillend zijn. Dat kan je dus dan slecht inschatten.
Het punt, dat door meerdere mensen gemaakt is, was dat het BPR nergens definieert wat "over stuurboordsboeg" dan wel "over bakboordsboeg" precies betekent. Mijn argumentatie is dat we dan in het BAV moeten gaan kijken aangezien het BPR daarop gebaseerd is. (Uitbreiding van, aanvulling op). In het BAV is namelijk wel een definitie te vinden van "starbord tack" en "Port tack".
Het BAV definieert op de eerste plaats de windrichting en pas op de tweede plaats de stand van het grootzeil. Dus als het grootzeil niet gevoerd wordt geld de eerste definitie, de windrichting.
Vergeet niet dat het BAV door Nederland geratificeerd is en, net als het BPR, een integraal onderdeel is van onze scheepvaarverkeerstwet.
Zie artikel 19, 21 en 23 van die wet. In onder andere deze artikelen verklaard Nederland zich ondergeschikt aan het BAV hetgeen betekend dat het BPR alleen maar een verfijning en/of uitbreiding mag zijn van het BAV maar niet strijd mag zijn met het BAV. Dat een rechter lak zou hebben aan het BAV zuig je dus uit je duim.
Maar je hebt in zoverre gelijk dat zowel het BAV als het BPR dicteren dat als je niet zeker bent over welke boeg een andere boot vaart, je moet gedragen alsof die andere boot over bakboord vaart. Het is eigenlijk best knap om met alleen een genua binnen de wind te varen. De geschetste situatie is dus eigenlijk puur academisch.