Michieltje schreef :
BPR Artikel 1.04. Voorzorgsmaatregelen
De schipper moet, ook bij ontbreken van uitdrukkelijke voorschriften in dit reglement, alle voorzorgsmaatregelen nemen die volgens goede zeemanschap of door de omstandigheden waarin het schip of het samenstel zich bevindt zijn geboden, teneinde met name te voorkomen dat:
a. het leven van personen in gevaar wordt gebracht;
b. schade wordt veroorzaakt aan andere schepen of aan drijvende voorwerpen, dan wel aan oevers of aan werken en inrichtingen van welke aard ook die zich in de vaarweg of op de oevers daarvan bevinden;
c. de veiligheid of het vlotte verloop van de scheepvaart in gevaar wordt gebracht.
Artikel kan gebruikt worden bij uitvaren ondanks stormwaarschuwingen of bij mist artikel 9 vaarwater.
Dit artikel kan alleen achteraf gebruikt worden, als iets mis is gegaan. Juist van wege de inschatting die niet algemeen te maken is, zoals Erik duidelijk heeft uitgelegd.
Om nu bij elke uitvaart bij wat meer wind een panel van deskundigen te moeten raadplegen over deze specifieke situatie, dat kan niet.
Zeker niet door een havenmeester of een politie agent zonder maritieme ervaring. Als zo iemand mij een boete zou uitschrijven, zou ik die in ontvangst nemen en onmiddelijk aanvechten. Meneer de agent mag dan er voor zorgen dat hij een stevige bewijsvoering heeft!
En inderdaad, een heel aantal mensen zijn al een gevaar voor zichzelf en hun omgeving als ze hun ogen open doen 's morgens. Maar dat gaan we ook niet bij wet verbieden.
Vwb de Scouting... Dat vind ik een hele lastige. Omdat t hier om een vertrouwens relatie gaat tussen de ouders, de begeleider, en de kinderen. Kinderen zijn daarin kwetsbaar.