Waterman schreef :
Tot nu toe heb ik vooral in het rustige Noord-West Overijssel gezeild en ben ik in een mini-flotielje het wad op geweest.
Komende zomer wil ik solo één à twee weken met mijn 17 voeter gaan zwerven door NL.
Daarbij kom ik waarschijnlijk ook op wateren waar het behoorlijk druk zal zijn met zowel beroeps- als pleziervaart.
Om goed te weten wat de regels zijn en wat de groten en/of snelle schepen verwachten wil ik Vaarbewijs 1 & 2 gaan halen.
Wat zijn jullie ervaringen met:
- ééndagscursus op zaterdag (omg. NW-Overijssel
- avondcursus (omg. Eindhoven)
- online cursus
- combinatie van bovenstaande
- pure zelfstudie
Wat een enorme onzin wordt hier verkondigd door sommigen. Ik heb niet eens zin om daar op in te gaan. Liever geef ik antwoord op de vraag van TS.
Voorop gesteld, ik ben een opleider Klein Vaarbewijs en werk voor Nautisch-instituut Nederland. De afgelopen 12 jaar heb ik ongeveer 1400 mensen opgeleid voor een vaarbewijs. Daarnaast hebben we met regelmaat contact met VAMEX en overleg met collega's uit ons beroepsveld.
Er is niet een eenduidig antwoord te geven op je vraag. De stof van Vaarbewijs 1 is an sich niet heel moeilijk, maar het wel een beetje afhankelijk van je voorkennis. Heb je geen idee wat een achterspring, dodemansknop een stootwil of zoiets is, dan kan dat wel eens lastig zijn. Kijk maar eens in de bijlage om een idee te krijgen.
Daarnaast is het afhankelijk van je leerstijl. Sommigen kunnen zichzelf goed motiveren, maken een strikte planning en houden zich daar aan. Anderen kiezen juist voor een meer "ontspannen" manier om met een groep een (meer)daagse cursus te volgen. Mijn ervaring is dat dat motiverend werkt. Je moet niet de illusie hebben dat je na 1 dagje ergens zitten alle kennis hebt. Een stukje zelfstudie hoort er nu eenmaal bij. Een goede opleider zal je dan ook de belangrijkste aspecten uitleggen en verduidelijken.
In het verleden gaven we ook meerdaagse avondcursussen. Mijn ervaring is dat eigenlijk minder werkt. De stof die de eerste week werd behandeld is bij cursus 4 alweer weggezakt. Daarnaast kost het ook nog eens veel reistijd.
Online zou ook kunnen. ECHTER, er zitten nogal wat piraten hier tussen. Vooropgesteld dat niemand de examenvragen van VAMEX heeft, moet je ook goed kijken naar referenties, en desnoods een persoon benaderen over hun ervaring. Wij krijgen helaas toch soms teleurgestelde mensen. Prachtig oude examens online geoefend, en totaal niet voorbereid.
De keuze die je moet maken is dus een beetje afhankelijk van je leerstijl en wat je leuk lijkt. Vaarbewijs 1 is een cursus waarbij je vooral het BPR leert kennen, maar ook beter leert varen, ook al is er geen praktijkgedeelte.
Ik vind het ongelooflijk dat er mensen zijn die denken dat VB1 voor speedboten is o.i.d.. Zijn dat soms ook mensen die met droge ogen kunnen zeggen dat het theorie examen moet worden afgeschaft bij het rijbewijs?
Door te begrijpen wat een schroefeffect is, hoe je daarmee in beperkte ruimte ( havens) mee kunt manoeuvreren , dat je weet hoe voorrang geregeld is en dus tijdig kunt anticiperen, dat je weet hoe zeilboten onderling voorrang regelen, en dat je weet hoe je je boot veilig kunt achterlaten en onderhouden draagt voor mij bij aan beter leren varen.
Een kleine nuance voor mensen die meer dan 6 jaar geleden hun vaarbewijs hebben gehaald: Vamex is radicaal omgegaan destijds. Geen openheid meer, en vragen gingen van kennis naar begrip. Alleen leren heeft dus geen enkele zin, je moet het in de diverse vragen kunnen toepassen en uitleggen waarom iets het goede antwoord is.
Daarnaast geeft, in tegenstelling tot wat sommigen roeptoeteren, VB2 icm met VB1 recht op een ICC inland AND coastal waters.
Heel veel succes met je keuze. En voor al die mensen die geen VB1 hebben en heel goed weten te vertellen waarom dat onzin is, get real! Niemand verplicht je om het te halen, maar ga vervolgens niet onzin lopen verkondigen en dat het zinloos is. Als je de wereld op het water om je heen beter begrijpt, vaar je gewoon veiliger. En ja, dat maakt je een betere, speedbootbestuurder, zeiler, motorbootvaarder, kite tender bestuurder. ( neem aan dat jullie weten wat dat is en hoe de voorrang geregeld is?)