reuver schreef :
lodewijk stegman schreef :
Dat verhaal van "zaken die eruit zijn gehaald omdat ze niet relevant zijn voor speedbootschippers" kan ik niet plaatsen. Welke zaken waren dat dan en wanneer heeft dat plaatsgevonden?
Zelf heb ik VB1 + 2 een paar jaar geleden gehaald en wat mij betreft is heel VB2 niet relevant voor speedbootschippers.
Doel 3 vaarbewijs: navigatie op zee, maar BVA mist sinds 2014
(bron). Dus niet relevant voor zeezeilers.
O ja; je schreef het in eerste instantie dus een beetje raar op. Nu gaat het ineens over wat niet relevant is voor zeezeilers. Waar zijn de speedbootschippers nou gebleven?
Doel 4 vaarbewijs: ICC, zo'n onzin papiertje wat in het buitenland verplicht is, gelukkig kun je daar met TKN een vrijstelling voor krijgen als je de RPR regels nog een keer leert.
Samengevat, VB2: irrelevant voor zeilers, enige reden waarom je het zou halen is doel 4 als je geen gebruik kunt maken van een vrijstelling.
Zo bekeken is het allemaal weinig relevant en gaat het inderdaad alleen maar om een papiertje. Want zoals ik al eerder schreef: de kennis over navigatie opgedaan bij zowel VB2 als TKN wordt daarna in de praktijk nog maar beperkt gebruikt. We hebben tenslotte GPS en kaartplotters.
Het is dus allemaal een beetje lood om oud ijzer.
Het enige dat in Europees verband betekenis heeft is het ICC en of je daar nou links- of rechtsom aankomt, doet er weinig toe. Uiteindelijk komt het grootste deel van je competentie voort uit door ervaring opgedane vaardigheid. Daar draagt een cursus maar in beperkte mate aan bij.
PS nu ik dit allemaal op een rij zet vraag ik me af of je met RYA Yachtmaster Offshore niet ook een vrijstelling voor ICC zou moeten krijgen. Zolang de UK nog in de EU zit dan.
Dat zou niet onterecht zijn, want een echt praktijkexamen.
Maar eerlijk gezegd vond ik het al vreemd om na 35 jaar varen VB1 & 2 te halen. Gezien de kosten van een zo'n RYA-cursus is het verkrijgen van een ICC op die basis voor de meesten een mijl op zeven en als het puur om het ICC gaat, schieten met een kanon op een mug.
Zo'n RYA Yachtmaster is een soort fasttrack alternatief voor tientallen jaren zeilervaring. Niet de aangewezen manier om een ICC te bemachtigen.