peter1 schreef :
Wat zou nu de ultieme tip zijn, ik zie soms wel een programma voorbij komen waarin al rekening wordt gehouden met de koers in IJmuiden omdat halverwege de wind wat draait, een optimale koers berekening in combinatie met de performance van de boot
Dit heet "weather routing": een computerprogramma berekent de snelste route van A naar B voor jouw boot met de wind en stroming die voorspelt is. Het SSR gebied zit tegenwoordig in het zeer gedetailleerde (en erg nauwkeurige) KNMI Harmonie-model. Ook kun je Duitse gribfiles betreft de stromingvoorspelling downloaden. Dit is niet alleen de door het getij veroorzaalte "astromische stroming", maar ook weerseffecten zitten hierin. Zie het als het Harmoniemodel voor de stroming.
Deze modellen voorspellen max 48h vooruit en zijn dus pas bruikbaar 24h voor je vertrek. Onderweg zul je vast geen mogelijkheden hebben updates binnen te halen!
Beetje vroeg nu dus, al zou je (als dat het doel van je post is) met (bv) de voorspellingen van morgen kunnen testen wat er uit komt en of je dat kunt interpreteren.
peter1 schreef :
ik hoorde iemand vertellen dat het meest optimale is om te zorgen dat je altijd brengend vaart, dus als je een hoek moet maken omdat je de koers niet helemaal red, je altijd de kant op moet zeilen waar de stroom heen staat, dat noemde hij brengend zeilen.
Ik vermoed dat je op het "leebow" effect doelt, maar dat is precies andersom: door stroming op de leiboeg te houden (er dus een beetje tegenin te kruizen ipv met de stroom mee) krijg je een paar knopen méér ware wind met een voor die koers gunstige richtingswijziging. Daardoor zeil je harder (tenzij je overpowered bent en gereefd vaart - dan moet je alleen maar méér reven).
Grafisch uitgewerkt:
Nachtvlinder schreef :
Leerzaam draadje aan het worden dit (en toch wéér definitiekwesties)! Ik houd het maar even bij dezelfde termen als we eerder besproken hebben en ik in al mijn plaatjes/teksten hier heb gebruikt.
Hieronder nog even getekend wat er in de praktijk gebeurt als het bootje netjes 45 gr aan de (ware = geowind + stroomwind) blijft varen; volgens z'n polar dus die bij dit bootje aangeeft dat ie bij 45 gr TWA (=AWA - STW) het snelst gaat. Ik heb even 5 kn door het water aangehouden; in de praktijk zal ie iets sneller gaan door die ene knoop toegenomen TWS (dat geldt voor beide bootjes trouwens!)
Je ziet:
•Stroom op leiboeg: VTD = 4.6 kn
•Stroom op loefboeg: VTD = 1.9 kn
•Verschil is méér dan een factor twee!
•Merk ook op dat je (mét stroom zoals hier) op de juiste boeg genomen sneller aan de overkant bent dan wanneer het niet zou stromen. Het bootje zou dan namelijk een VTD hebben van 5/(Wortel(2)) = 3.5 knopen. Die hogere VTD komt dus niet door die ene knoop meer ware wind (die is niet meegenomen aangezien het bootje nog steeds 5 kn vaart), maar omdat het bootje op kan loeven in de richting waar ze heen wil! Continue in een "Lift" kan varen zoals BK dit terecht noemt!
PS: VMG (snelheid in de richting van de ware wind) ligt voor beide bootjes gelijk...