Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gevolgen van een 'PAN PAN' bericht ?

Gevolgen van een 'PAN PAN' bericht ? 22 aug 2018 15:33 #971079

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Vorige week hoorden we over de VHF iemand die in de haven ingang van Ramsgate op kanaal 16 de kustwacht (Dover) opriep omdat hun motor niet wilde starten en ze niet zeker waren dat ze veilig de haven konden binnenvaren.

Na wat heen en weer gepraat drong de kustwacht erop aan dat ze een PAN PAN zouden 'declaren'.

De reactie van de schipper was dat als een pan pan de enige manier is om geholpen te worden hij dat dan zou doen.

Waarna de kustwacht hem onmiddelijk aansprak als 'PAN PAN' en een reddingsboot zou sturen.


Het verbaasde me een beetje dat ze er zo op stonden dat het schip officieel een pan pan moest uitsturen voor hij geholpen kon worden.

Heeft dat bericht uitsturen één of andere legale implicatie waardoor ze een machtiging krijgen om steun uit te sturen en moet het anders door een commerciele berger gebeuren ?
Of kunnen ze dan gewoon een rekening naar die schipper sturen ?

PS : ik weet dat ik eigenlijk ontvangen vhf berichten moet geheimhouden maar ben te nieuwschierig
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen van een 'PAN PAN' bericht ? 22 aug 2018 15:44 #971081

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8414
Pff, is dit niet een gevalletje van op de strepen staan?
Mij lijkt het gebruiken van kanaal 16 met een hulpvraag al voldoende...
Of gaan ze vragen een mayday uit te zenden als je in paniek 16 oproept omdat je aan het vergaan bent :pinch:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen van een 'PAN PAN' bericht ? 22 aug 2018 15:55 #971084

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
Zo werkt het en zo hebben we het met zijn allen geleerd.
Het gevolg van het geen officieel noodsein geven en amicaal overleggen dat je hulp wil, mond uit in géén reddingboot.
Dit is een sprekend voorbeeld hoe het enorm fataal kan aflopen omdat er geen formele noodoproep uitgesproken wordt:


De kapitein gaat amicaal met de Brandaris om en die krijgt geen procedurele trigger d.m.v. een noodoproep.
Ik gebruikte dit als lesmateriaal voor Marcom-A op de zeevaartschool om de noodzaak van procedures duidelijk te maken.

Schroom niet, twijfel niet maar handel zoals je geleerd hebt. Doe je dat niet breng je je zelf en anderen mogelijk in groot gevaar.

Opmerkingen als "op strepen gaan staan" getuigd dus niet van voldoende realiteit besef. De kustwacht moet ook verantwoording afleggen over hun handelingen en beslissingen. In hun werk beschrijving staat keihard: geen noodoproep is geen noodsituatie, punt uit.

Klinkt natuurlijk allemaal rigide en star , maar als je niet de regels volgt wordt het een chaotische klere zooi in dit soort werelden. Dat moet je je realiseren als überhaupt aanspraak wilt maken op dat soort voorzieningen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 22 aug 2018 21:06 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen van een 'PAN PAN' bericht ? 22 aug 2018 16:47 #971105

goed om weten, ik heb er nooit bij stilgestaan. Ik kan het standpunt van de kustwacht begrijpen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen van een 'PAN PAN' bericht ? 22 aug 2018 17:22 #971116

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Dit is een nuttig draadje. Zelf heb ik indertijd getwijfeld hoe ik mijn hulpoproep zou verzenden, nadat ik lekgevaren was bij Domburg. Ik had toen veel water in de boot, maar was naar mijn eigen inschatting niet in direct levensgevaar omdat mijn eigen pomp het redelijk bij kon houden aanvankelijk. Een 'MAYDAY' leek me dus niet aan de orde, ook al niet omdat ik niet wilde dat direct ieder schip in de omgeving naar mijn positie zou opstomen. Van boord gehaald worden was wat mij betreft al helemaal niet aan de orde. De 'PANPAN' oproep heb ik ook niet gebruikt, maar heb gewoon de Kustwacht opgeroepen en ze om bijstand gevraagd van de KNRM met een pomp. Dat werd direct opgevolgd, maar feitelijk had ik dus wel 'PANPAN' moeten gebruiken begrijp ik nu.

Ik denk dat meespeelt dat wij in Nederland zelden of nooit iemand daadwerkelijk 'PANPAN' (laat staan 'MAYDAY') horen gebruiken over de radio. Iedereen heeft het geleerd, maar de drempel om het te gebruiken is hoog omdat het zo'n zeldzaamheid is.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gevolgen van een 'PAN PAN' bericht ? 22 aug 2018 18:12 #971128

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 865
Het is gewoon dé manier om duidelijk te communiceren.
Een jaar of 6 terug een PAN PAN RELAY PAN PAN RELAY PAN PAN RELAY gedaan.
De kustwacht begreep direct dat ik geen nood had, maar het bericht doorgaf voor een surfer in nood welke ik in mijn situatie niet kon helpen.
Geen onduidelijkheden in de communicatie gehad en er kwam een KNRM boot aan.
Daarom is het belangrijk het boek goed te leren en nog eens in te kijken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gevolgen van een 'PAN PAN' bericht ? 22 aug 2018 18:34 #971131

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Ik wil uiteraard niets afdoen aan jouw handelen (integendeel, je verdient alle waardering), maar je kunt je afvragen of een MAYDAY RELAY in die situatie niet meer van toepassing was geweest. Er was immers sprake van direct levensgevaar. Uiteindelijk maakt het wellicht niet zo veel uit, de boodschap kwam blijkbaar voldoende duidelijk over.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gevolgen van een 'PAN PAN' bericht ? 22 aug 2018 18:58 #971143

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 865
ilCigno schreef :
Ik wil uiteraard niets afdoen aan jouw handelen (integendeel, je verdient alle waardering), maar je kunt je afvragen of een MAYDAY RELAY in die situatie niet meer van toepassing was geweest. Er was immers sprake van direct levensgevaar. Uiteindelijk maakt het wellicht niet zo veel uit, de boodschap kwam blijkbaar voldoende duidelijk over.

Je bent goed op de hoogte.
Het was echter het geval dat de surfer te moe was het zeil op te tillen en op lagerwal zou komen waar je niet meer weg kon komen door de stenen.
Niet levens gevaarlijk, maar wel in nood(onervarenheid).
En ik zat met een baby van 4 weken op een zeiljacht en kon niet ff naar de surfer om een noodpakketje te maken en weg te slepen.
Met een rib en je handen vrij is dat toch veel makkelijker.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gevolgen van een 'PAN PAN' bericht ? 22 aug 2018 19:09 #971148

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Helder antwoord, goed gehandeld.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen van een 'PAN PAN' bericht ? 22 aug 2018 21:49 #971200

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Iedereen weet natuurlijk nog precies hoe het hoort omdat we allemaal marcom b hebben ivm dsc marifoons

Maar in het uitzonderlijke geval dat we het niet meer zo precies weten , of iets aan boord willen hebben voor een beetje meer houvast , of voor jet geval dat een bemanningslid de commu icatie moet doen omdat de vergunning houder niet in staat is om de vhf te bedienen , dit boek kan ik aanraden als leidraad






www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen van een 'PAN PAN' bericht ? 23 aug 2018 05:57 #971220

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
Ja, dat is inderdaad een soort standaard werk.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen van een 'PAN PAN' bericht ? 23 aug 2018 07:09 #971233

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Goede reacties en inderdaad een goed punt dat je door de officiele procedures te volgen ook de nodige prioriteit krijgt. Had er zo ook nog niet over nagedacht.

Dat boordboek noodprocedures ziet er wel een handig boekje uit, zeker handig als er onervaren bemanning om hulp moet vragen ofzo.

Ik zet op het op mijn verlanglijstje voor kerstmis :)
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen van een 'PAN PAN' bericht ? 23 aug 2018 07:12 #971234

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Het is inderdaad verstandig om het noodverkeer ergens uitgeschreven bij de hand te hebben. Dat kan via een boek als bovengenoemd, anderen hebben een sticker o.i.d. bij de marifoon hangen. Zelf heb ik het opgenomen in mijn logboek, op de laatste pagina (makkelijk te vinden). Een template van het logboek wat ik gebruik is hier te vinden.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen van een 'PAN PAN' bericht ? 23 aug 2018 07:45 #971243

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
WADnWIND schreef :
Ja, dat is inderdaad een soort standaard werk.

Wie heeft dit boek dan niet aan boord ? B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen van een 'PAN PAN' bericht ? 23 aug 2018 10:25 #971315

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8202
ilCigno schreef :
Ik denk dat meespeelt dat wij in Nederland zelden of nooit iemand daadwerkelijk 'PANPAN' (laat staan 'MAYDAY') horen gebruiken over de radio. Iedereen heeft het geleerd, maar de drempel om het te gebruiken is hoog omdat het zo'n zeldzaamheid is.

Dit zal zeker meespelen. De Engelsen zijn wat formeler in dit soort zaken, en dwingen dat ook af. Terecht, blijkt vreselijk duidelijk uit t filmpje van WadnWind. Zeer heftig om te merken dat ook op de tweede oproep alsnog redelijk relaxt wordt gereageerd. Inderdaad zou een eerste PANPAN en een tweede MAYDAY mogelijk een andere procedure in gang zetten.

Misschien telt voor de Engelsen ook nog meer dat de RNLI wellicht niet gratis werkt, en er dus een formeel verzoek van de schipper nodig is om de verzekeringsaansprakelijkheid bij de kustwacht weg te halen en bij de schipper neer te leggen?
Laatst bewerkt: 23 aug 2018 10:26 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen van een 'PAN PAN' bericht ? 23 aug 2018 16:31 #971454

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8414
svalk schreef :
WADnWIND schreef :
Ja, dat is inderdaad een soort standaard werk.

Wie heeft dit boek dan niet aan boord ? B)

:blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl