AndreAzuree schreef :
grover schreef :
In mijn opinie is AIS op het schip gewoon het beste wat zichtbaarheid betreft. Ik vind dat dat ook voor de pleziervaart een verplichting moet worden. Safety first.
Mvg Grover.
dat AIS helpt, snap ik. Dat het verplicht moet worden, tja, daar kun je over twisten. Je kunt ook thuisblijven met slecht zicht. Word je overvallen door slecht zicht, dan zijn er andere opties:
-wegblijven van scheepvaartroutes
-buiten de geul varen
-even buiten de geul voor anker en wachten op beter zicht
-geluiddsignalen
-bij een bemande havenpost: havenpost vragen om je naar binnen te loodsen
-marifoon contact zoeken met walpost
-oproep op 16 als je ander schip hoort naderen, contact maken met andere schip
of combinaties van bovenstaande.
André ik ben het niet helemaal eens met jouw opsommingen. Ik hoor je wel weer
Bij de scheepvaart routes blijf je sws weg tenzij je die haaks over moet steken.
Buiten de geul varen moet altijd maar kunnen ivm bevaarbaarheid.
Dat geld ook als je voor de spijker wilt liggen, is met dichte mist ook niet altijd bevorderlijk cq veilig en dan ben je wijs met je AIS en je radar, althans ik wel.
Een haven binnenvaren met dichte mist die druk bevaren wordt, ik ben dan erg blij met en de radar en de AIS.
Zonder AIS weet je niet de identificatie van het schip, hoe wil je die dan aanroepen, plus dat er legio zijn die je gewoon niet antwoorden, roep je bij naam en de call sign/mmsi nr dan willen ze wel antwoorden.