Pimpel schreef :
Ik heb daar de ervaring dat zodra de jachten hun ligplaats of winterstalling weer opzoeken, de beroepsvaart direct gretig gebruikt maakt van de 'jachtensluizen'. Zowel 's avonds als in het naseizoen, en vind dat eigenlijk een heel logisch iets.
Het ging op zich ook allemaal prima. Eenmaal op kanaal 18 was er ook even communicatie mogelijk met die 2000-tonner en toen men vast lag ging de schroef ook uit het werk. Er bleef achter het schip nog zo'n 30 meter sluiswand over. Ik ben vrij dicht bij de deuren gaan liggen en ook bij het wegvaren van 2000 ton staal wordt er dan niet eens erg hard aan je landvasten getrokken..
Dat van die marifoonkanalen is nieuw voor mij! En ga ik sowieso proberen, want het is inderdaad dramatisch met de pleziervaart-communicatie op beide sluizen...
Ik heb er weinig ervaring mee, want ik kom er tegenwoordig zelden meer voorbij en in het seizoen zijn die sluizen vrij continue in gebruik en is er dus weinig behoefte tot communicatie.
Een paar jaar geleden lag ik echter een keer om pakweg 7.00 u. 's ochtends voor de Volkerak. Deuren dicht, lichten op rood. Er gebeurde zeker een half uur niks. Ik lag vooraan aan de wachtsteiger, dus even naar de kolk gelopen en erin gekeken. Kolk is leeg.. Toen ik de sluis opriep (kanaal 25) met de vraag wanneer men ging draaien, was het enige antwoord: "u moet op de knop drukken!". Ik: "maar u weet nu toch dat ik op een schutting wacht?" Sluis: "u moet de knop drukken!"
Na een druk op de knop gingen de sluisdeuren open en de lichten op groen..
Er schijnt bij de Volkerak trouwens een derde beroepskolk bij te moeten komen, maar dat was, volgens de functionaris die ik sprak, nog jaren weg.
Wat ik overigens ook afvraag: waarom blijven Volkerak en Hollands Diep/Haringvliet eigenlijk gescheiden? Gisteren gingen we, van Volkerak naar Hollands Diep 40 cm. omlaag. HW Moerdijk was om 12.30 u. Ik lag even voor 14.00 u. in de sluis. De getijslag in Moerdijk was 22 hele cm. Bij laag water zou er bij een open verbinding op het Volkerak zo'n 60 cm. minder water staan, dan nu.