Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 09 jan 2019 09:50 #1011183

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Uit het AD (Waterweg editie) van vandaag :

'Gesprekken tussen vrachtschippers en pleziervaarders moet het aantal ongelukken in de Rotterdamse haven verminderen. Nu zijn bij opvallend veel ongelukken op de Nieuwe Maas recreatievaartuigen betrokken, zei havenmeester René de Vries gisteren bij de presentatie van de nautische cijfers van de grootste haven van Europa.

In 2018 gebeurde er 118 ernstige en minder ernstige ongelukken. In 14 gevallen zaten daar pleziervaarders bij. ,,Rijkelijk veel voor zo'n kleine groep vaarweggebruikers in de Rotterdamse haven.'' Bij de ernstigste botsing raakten drie mensen gewond. Op de Nieuwe Maas, vlak bij de Erasmusbrug, klapte in mei een watertaxi op een motorsloep.

Vorig jaar deden 29.475 zeeschepen de Rotterdamse haven aan en ruim 100.000 binnenvaartschepen. De problemen met de recreatievaart is iets van de laatste jaren. 's Zomers is het op de Nieuwe Maas 'gezellig druk' met jachten, sloepen, waterscooters, speedboten en watertaxi's, zegt De Vries. ,,Rotterdam is geen Friesland, maar de recreatievaart heeft hier wel een vlucht genomen. Met langzaam en snel vaarverkeer en groot en klein door elkaar.''

De havenmeester houdt extra controles en heeft gedragsconvenanten afgesloten met de verhuurders van recreatieboten zoals de snelle RIB's. Nieuw is dat de havenmeester nu ook gezamenlijke bijeenkomsten houdt met de verschillende vaarweggebruikers zodat die in gesprek gaan over hun gedrag op het water. Er zijn meerdere van die relatietherapie-achtige bijeenkomsten per jaar. Behalve gevaarlijk vaargedrag en dat schippers niet op de hoogte zijn van de regels constateert de havenmeester ook dat vaak de technische staat van de plezierboten slecht is en de marifoon aan boord ontbreekt.

Pleziervaarders zijn wettelijk niet verplicht een marifoon aan boord te hebben, maar de Rotterdamse havenmeester René de Vries moedigt het gebruik ervan wel aan, omdat de communicatie in een van de drukste vaargebieden ter wereld zonder die communicatie-apparatuur wel erg lastig is.'
Laatst bewerkt: 09 jan 2019 09:51 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 09 jan 2019 10:11 #1011187

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
CeesS schreef :
Uit het AD (Waterweg editie) van vandaag :

Bij de ernstigste botsing raakten drie mensen gewond. Op de Nieuwe Maas, vlak bij de Erasmusbrug, klapte in mei een watertaxi op een motorsloep.

Mja, als je dat als voorbeeld moet gaan stellen, dan heb net iets bij de kop waar wel een kanttekening bij past.

Die watertaxi's worden gevaren door werkstudenten, waarvan ik me afvraag wat voor papieren ze hebben. In ieder geval met een vaarbewijs omdat die dingen harder kunnen dan 20 km/u. Qua maat zijn ze niet groter dan de gemiddelde pleziermotorboot.

Ik zie die jongens wel eens rondrossen (soms komen ze zelfs in Dordt) en zou wel eens willen weten of er duidelijkheid is over de schuldvraag.

Van de 118 ongelukken was bij 14 gevallen een pleziervaartuig betrokken. Dat is bijna 12%. Weten we ook hoeveel procent het pleziervaart-verkeer uitmaakt van de totale vaart in de Rotterdamse wateren?

Een marifoon lijkt me op de Nieuwe Maas wel een goeie zaak. Hoewel ik jaren de driesprong Beneden Merwede-Noord-Oude Maas heb bevaren zonder marifoon. Probleemloos.
Laatst bewerkt: 09 jan 2019 10:15 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 09 jan 2019 10:17 #1011189

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Volgens de site
De schippers
Onze watertaxi’s worden bemand door schippers van Schippers Centrale Rotterdam. Ze zijn daarnaast veelal werkzaam op havensleepboten, binnenvaartschepen of patrouillevaartuigen. En dus volledig gekwalificeerd om de Nieuwe Maas, een van de drukste rivieren ter wereld, te bevaren.

En voor een snelle watertaxi heb je groot-vaarbewijs nodig.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 09 jan 2019 10:21 #1011191

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
La Mavare schreef :
Volgens de site
De schippers
Onze watertaxi’s worden bemand door schippers van Schippers Centrale Rotterdam. Ze zijn daarnaast veelal werkzaam op havensleepboten, binnenvaartschepen of patrouillevaartuigen. En dus volledig gekwalificeerd om de Nieuwe Maas, een van de drukste rivieren ter wereld, te bevaren.

En voor een snelle watertaxi heb je groot-vaarbewijs nodig.

Ik heb verschillende keren meegevaren op zo'n watertaxi en het zijn opvallend vaak jonge broekies die ze varen. Ik kreeg niet direct de indruk dat het door de wol geverfde beroepsschippers waren.
Het lijkt me, als je volledig gekwalificeerd bent om een havensleepboot te varen, ook niet direct de meest lucratieve bezigheid.

Maar wie ben ik om de officiële verklaring van het bedrijf aan te vechten?
Laatst bewerkt: 09 jan 2019 10:23 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 09 jan 2019 10:38 #1011193

Die 14 mag dan veel lijken maar of het in verhouding zoveel is waag ik te betwijfelen.
Ze schrijven dat er per jaar ca. 130.000 schepen de haven aandoen.
Er staat nl. niet bij hoeveel pleziervaartuigen er in Rotterdam rondgevaren hebben .
Als dat er veel meer zijn dan 14/118*130.000 oftewel 15423 waren ( wat ik erg waarschijnlijk acht) zijn het relatief zelfs minder ongelukken door pleziervaart veroorzaakt dan door beroepsvaart. :ohmy:
Beetje stemmingmakerij dus.
Wat niet wegneemt dat de pleziervaart zich daar nogal eens niet aan de regels houdt maar dat is op ander vaarwater heelaas niet veel anders.
Typisch geval van misbruik van de statistiek , zoals wel vaker als een overheid wat wil bereiken. :angry:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 09 jan 2019 10:42 #1011194

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Yellow Boat schreef :
Wat niet wegneemt dat de pleziervaart zich daar nogal eens niet aan de regels houdt maar dat is op ander vaarwater heelaas niet veel anders.

Gelukkig gaat dat voor de beroepsvaart in het geheel niet op. :whistle:
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 09 jan 2019 10:42 #1011195

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
Yellow Boat schreef :
Die 14 mag dan veel lijken maar of het in verhouding zoveel is waag ik te betwijfelen.
Ze schrijven dat er per jaar ca. 130.000 schepen de haven aandoen.
Er staat nl. niet bij hoeveel pleziervaartuigen er in Rotterdam rondgevaren hebben .
Als dat er veel meer zijn dan 14/118*130.000 oftewel 15423 waren ( wat ik erg waarschijnlijk acht) zijn het relatief zelfs minder ongelukken door pleziervaart veroorzaakt dan door beroepsvaart. :ohmy:
Beetje stemmingmakerij dus.

Mja. Dat is ongeveer wat ik eerder impliceerde, maar niet hardop zei..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 09 jan 2019 11:19 #1011201

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13397
Was er niet een rechter die een uitspraak gedaan heeft over medewerkers van de havendienst die als bijbaantje schipperden op watertaxi’s ? Nadien zal er wel wat onvrede ontstaan zijn.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 09 jan 2019 11:23 #1011203

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2623
www.schuttevaer.nl/nieuws/actu...en-op-watertaxi.html
Klopt. Lijken me niet bepaald werkstudenten....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 09 jan 2019 11:46 #1011208

lodewijk stegman schreef :
La Mavare schreef :
Volgens de site
De schippers
Onze watertaxi’s worden bemand door schippers van Schippers Centrale Rotterdam. Ze zijn daarnaast veelal werkzaam op havensleepboten, binnenvaartschepen of patrouillevaartuigen. En dus volledig gekwalificeerd om de Nieuwe Maas, een van de drukste rivieren ter wereld, te bevaren.

En voor een snelle watertaxi heb je groot-vaarbewijs nodig.

Ik heb verschillende keren meegevaren op zo'n watertaxi en het zijn opvallend vaak jonge broekies die ze varen. Ik kreeg niet direct de indruk dat het door de wol geverfde beroepsschippers waren.
Het lijkt me, als je volledig gekwalificeerd bent om een havensleepboot te varen, ook niet direct de meest lucratieve bezigheid.

Maar wie ben ik om de officiële verklaring van het bedrijf aan te vechten?

Tsjonge, Hans, dat zijn wel veel aannames op een rij!

Mijn commentaar daarop:
Om beroepsmatig op de watertaxi te mogen varen is het groot vaarbewijs en/of het rijnpatent vereist. Daarop wordt gecontroleerd.
Ik weet niet of grosso modo jonge broekies beter of slechter varen dan ouwe zakken.
Het inkomen op grote havensleepboten is minder geweldig dan het lijkt. Het valt onder de CAO en is nie sleg maar ook nie 'eel goe.
En sommige mensen vinden het varen op zo'n snel ding leuk.

Wim (heeft een half jaar beroepsmatig op zo'n snel orgel gevaren rond Dordt/Barendrecht)
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 09 jan 2019 11:55 #1011210

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
Berghout-2 schreef :
En sommige mensen vinden het varen op zo'n snel ding leuk.

Misschien vinden sommigen dat zelfs tè leuk. Zoals ik al zei: ik zie ze nogal eens varen. En daar denk ik dan soms het mijne van.

Maar met de papieren zal het allemaal wel kloppen, dan.

Ik vind trouwens dat er op de website die La Mavare toont, opvallend veel werk wordt gemaakt van het gegeven dat er allemaal zeer ervaren mannen op die watertaxi's varen. Je zou bijna denken dat er iets benadrukt moet worden, waarover eerder twijfel bestond.

Maar dat is natuurlijk weer een tamelijk vileine suggestie.

Ik sta overigens nog steeds niet in de irritatiemodus..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 09 jan 2019 12:48 #1011219

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
lodewijk stegman schreef :
...Ik sta overigens nog steeds niet in de irritatiemodus..

Lijkt me simpeler te vertellen wanneer je er niet in bent?

instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 09 jan 2019 12:51 #1011220

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12504
lodewijk stegman schreef :
Ik sta overigens nog steeds niet in de irritatiemodus..
Als je de tv reclames mag geloven, zijn daar smeerseltjes voor.
Laatst bewerkt: 09 jan 2019 13:02 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 09 jan 2019 12:52 #1011221

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
La Mavare schreef :
lodewijk stegman schreef :
...Ik sta overigens nog steeds niet in de irritatiemodus..

Lijkt me simpeler te vertellen wanneer je er niet in bent?

Dat deed ik toch, slimmerik?

Je bedoelde toevallig toch niet dat ik er maar beter helemaal niet kan zijn?
Laatst bewerkt: 09 jan 2019 12:53 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 09 jan 2019 13:10 #1011224

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13397
lodewijk stegman schreef :
Je bedoelde toevallig toch niet dat ik er maar beter helemaal niet kan zijn?

Waar zijn je goede voornemens voor 2019 nu weer zo snel naar toe. Niet te snel op de kast klimmen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 09 jan 2019 13:17 #1011229

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
3Noreen schreef :
lodewijk stegman schreef :
Je bedoelde toevallig toch niet dat ik er maar beter helemaal niet kan zijn?

Waar zijn je goede voornemens voor 2019 nu weer zo snel naar toe. Niet te snel op de kast klimmen.

Nou ja, de kast. Ik zeg meestal vrij duidelijk wat ik denk. En wat ik denk klopt niet altijd, maar soms wel. In het laatste geval neem ik graag even de moeite om wat recht te zetten. Zo moet je die kast maar zien.

Ik ben het vijf minuten later vaak ook weer vergeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 09 jan 2019 13:40 #1011241

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12504
lodewijk stegman schreef :
Ik ben het vijf minuten later vaak ook weer vergeten.
Dr. Alois A?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 09 jan 2019 14:07 #1011260

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
Albert 45 schreef :
lodewijk stegman schreef :
Ik ben het vijf minuten later vaak ook weer vergeten.
Dr. Alois A?

Als je me eraan herinnert weet ik het meteen weer, hoor.

Oh ja; jij was die jongen die... usw.

Jongens het was gezellig; maar nu ga ik echt weer even wat anders doen. Die klussen waarover ik elders schrijf doen zichzelf niet. Tot later!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 09 jan 2019 14:44 #1011268

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
lodewijk stegman schreef :
Je zou bijna denken dat er iets benadrukt moet worden, waarover eerder twijfel bestond.

Maar dat is natuurlijk weer een tamelijk vileine suggestie.

S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 11 jan 2019 08:25 #1011647

  • Oliver77
  • Oliver77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 499
Zelf ook op een snelle boot door het Rotterdamse gevaren, een door de wol geverfde schipper loste me af. Dag 2 konden we de zeereling opnieuw aan dek lassen :laugh:

Maar denk dat het buiten kijf staat dat de Rotterdamse haven een lastig gebied is voor pleziervaart, ik denk dat de meeste mensen het ook ontwijken als dat mogelijk is. Binnenvaartschippers moeten niet zo zeuren zolang ze met open deuren door de haven varen is mijn subtiele mening :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 11 jan 2019 12:06 #1011727

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1704
Ahoy,

Mijn ervaring is dat er in de marifooncommunicatie tussen binnenvaart en pleziervaart in de haven ook wel wat kan verbeteren.

Dit jaar, in de opvaart (HvH -> Rotterdam) werd ik ruime wind varend op het zeil en netjes aan stuurboord wal langzaam opgelopen door een binnenvaarder die ter hoogte van de Derde Petroleumhaven besloot stuurboord uit te gaan, die haven in. Geen kik op de marifoon, noch een signaal vanuit zijn stuurhuis, dat ongeveer ter hoogte van onze kuip zat.
Het resulteerde er wel in dat ik zo'n beetje gedwongen werd tussen hem en de wal, mee te gaan die haven in, want even snel strijken voor de wind is er natuurlijk niet bij. Uiteindelijk de motor gestart en in achteruit gezet om te proberen positie vast te houden tot hij helemaal voorbij was.

Vanuit zijn perspectief ziet dat er natuurlijk vreemd uit een zeilboot die hard achteruitslaand positie probeert te houden tussen de wal en zijn schip. En natuurlijk kun je dan vragen: "Wat deed je daar dan eigenlijk zeilend?"
Maar volgens mij is dat niet het punt. We waren prima zichtbaar, oranje boot, witte zeilen. Er staat een enorm zeilnummer in dat zeil en ook de AIS stond gewoon aan. Als hij van tevoren gewoon dus even op het blokkanaal had opgeroepen, wat zijn intenties waren had ik op tijd kunnen strijken en dan was hij er wel veilig langs gevaren voordat hij afsloeg.

Het zal ook van hem geen kwaaie opzet zijn, maar varen doe je wel samen. Juist in de haven,
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 11 jan 2019 14:29 #1011780

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3297
Albert 45 schreef :
lodewijk stegman schreef :
Ik ben het vijf minuten later vaak ook weer vergeten.
Dr. Alois A?

Die vervelense duitser? Ik dacht net hetzelfde.
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 11 jan 2019 14:48 #1011784

Mischief schreef :
Ahoy,

Mijn ervaring is dat er in de marifooncommunicatie tussen binnenvaart en pleziervaart in de haven ook wel wat kan verbeteren.

Dit jaar, in de opvaart (HvH -> Rotterdam) werd ik ruime wind varend op het zeil en netjes aan stuurboord wal langzaam opgelopen door een binnenvaarder die ter hoogte van de Derde Petroleumhaven besloot stuurboord uit te gaan, die haven in. Geen kik op de marifoon, noch een signaal vanuit zijn stuurhuis, dat ongeveer ter hoogte van onze kuip zat.
Het resulteerde er wel in dat ik zo'n beetje gedwongen werd tussen hem en de wal, mee te gaan die haven in, want even snel strijken voor de wind is er natuurlijk niet bij. Uiteindelijk de motor gestart en in achteruit gezet om te proberen positie vast te houden tot hij helemaal voorbij was.

Vanuit zijn perspectief ziet dat er natuurlijk vreemd uit een zeilboot die hard achteruitslaand positie probeert te houden tussen de wal en zijn schip. En natuurlijk kun je dan vragen: "Wat deed je daar dan eigenlijk zeilend?"
Maar volgens mij is dat niet het punt. We waren prima zichtbaar, oranje boot, witte zeilen. Er staat een enorm zeilnummer in dat zeil en ook de AIS stond gewoon aan. Als hij van tevoren gewoon dus even op het blokkanaal had opgeroepen, wat zijn intenties waren had ik op tijd kunnen strijken en dan was hij er wel veilig langs gevaren voordat hij afsloeg.

Het zal ook van hem geen kwaaie opzet zijn, maar varen doe je wel samen. Juist in de haven,

Luisterde je op het juiste blokkanaal uit?
Zeker in het Rotterdamse havengebied meldt elk schip wat de intenties zijn. Als ze het niet melden, krijgen ze snel een aanroep van de verkeerspost, al dan niet voorzien van een reprimande.

Aan de andere kant heb ik daar ook wel eens problemen gehad door een oostblokschipper die als een doofstomme blindganger de Werkhaven uitkwam toen ik daar net met een moeilijke sleep voorstrooms naar binnen wilde. Het knetterde toen over de marifoon, maar die oostblokker begreep het niet en bleef voor het gemak middenin de smalle havenmond liggen.

Maar in principe heeft elk schip aan de post gemeld waar-ie naar toe gaat, soms weliswaar doorspekt met jargon.

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 11 jan 2019 15:53 #1011801

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7818
lodewijk stegman schreef :
CeesS schreef :
Uit het AD (Waterweg editie) van vandaag :

Bij de ernstigste botsing raakten drie mensen gewond. Op de Nieuwe Maas, vlak bij de Erasmusbrug, klapte in mei een watertaxi op een motorsloep.

Mja, als je dat als voorbeeld moet gaan stellen, dan heb net iets bij de kop waar wel een kanttekening bij past.

Die watertaxi's worden gevaren door werkstudenten, waarvan ik me afvraag wat voor papieren ze hebben. In ieder geval met een vaarbewijs omdat die dingen harder kunnen dan 20 km/u. Qua maat zijn ze niet groter dan de gemiddelde pleziermotorboot.

Ik zie die jongens wel eens rondrossen (soms komen ze zelfs in Dordt) en zou wel eens willen weten of er duidelijkheid is over de schuldvraag.

Van de 118 ongelukken was bij 14 gevallen een pleziervaartuig betrokken. Dat is bijna 12%. Weten we ook hoeveel procent het pleziervaart-verkeer uitmaakt van de totale vaart in de Rotterdamse wateren?

Een marifoon lijkt me op de Nieuwe Maas wel een goeie zaak. Hoewel ik jaren de driesprong Beneden Merwede-Noord-Oude Maas heb bevaren zonder marifoon. Probleemloos.

De schuldvraag is helder beantwoord in dit arrest van de rechtbank:

uitspraken.rechtspraak.nl/inzi...I:NL:RBROT:2018:8979

De Watertaxi is een aktiviteit van het Havenbedrijf zelf. De schuld ligt "dus" bij de sloepschipper. Of zoiets toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pleziervaart zit binnenvaartschippers dwars 11 jan 2019 18:24 #1011829

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Mischief schreef :
....want even snel strijken voor de wind is er natuurlijk niet bij. Uiteindelijk de motor gestart en in achteruit gezet om te proberen positie vast te houden tot hij helemaal voorbij was.
...

Grootzeil strak in het midden en je voorzeil strijken. Dat haalt de snelheid er goed uit.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 11 jan 2019 18:25 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.297 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl