Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Uitleg over statische stabiliteit

Uitleg over statische stabiliteit 11 juni 2020 19:26 #1172516

JotM schreef :
Vraag ik me af of je in de gaten hebt dat het laatste stukje - wat trouwens heel erg in lijn is met dit draadje, want het gaat om longitudinale stabiliteit: het in de lengterichting van de boot verplaatsen van het drukkingspunt bij rotatie om de "stamp-as" (y-as) - in tegenspraak is met het eerste.
Wat ik heb proberen te bereiken met dit draadje is het zo veel mogelijk versimpelen van een toch wel behoorlijk gecompliceerd onderwerp. Daarbij heb ik het hier proberen te beperken tot STATISCHE stabiliteit, maar om de een of andere reden gaat de hele discussie om alles wat dynamisch is en dus feitelijk buiten het onderwerp van dit artikeltje valt. In theorie heb je natuurlijk volkomen gelijk dat stampgedrag veroorzaakt word door een langsverschuiving van het drukkingspunt, maar dat vergt meer theoretisch inzicht om te doorgronden, dus vandaar dat ik zulke dingen probeer er niet bij te halen en jargon zoveel mogelijk weglaat. Dat is vergelijkbaar als ik les geef in astronavigatie, om zaken makkelijker over te dragen gaan we er in de gesprekken vanuit dat de aarde het middelpunt van het heelal is en dat de rest van de hemellichamen er omheen draaid. We weten allemaal dat dit niet correct is, maar de materie word er veel makkelijker door te begrijpen.
Hier doe je trouwens hetzelfde als in de post waar je het hebt over het "relatief zwaarder worden" van de bulb.
Het is me even onduidelijk wat ik hier verkeerd doe?
Meer volume in de uiteinden maakt de stampfrequentie hoger (het leidt tot een grotere longitudinale stabiliteit), meer massa in de uiteinden maakt het massatraagheidsmoment groter en daarmee de stampfrequentie lager.
(Het helpt om duidelijk onderscheid te maken tussen massa [kg] en gewicht [N])
Wederom heb je hier natuurlijk gelijk, maar als je het zo op schrijft in een artikel wat bedoeld is om een complexe materie uit te leggen aan mensen die geen wetenschappelijke achtergrond hebben dan word er al snel niets meer van begrepen. Daarnaast is voor deze materie op niet-wetenschappelijk niveau het fenomeen gewicht en massa natuurlijk gewoon hetzelfde. Echter heb jij het over stampfrequentie, maar dat moet amplitude zijn. De frequentie word bepaald door de interval waarmee de golven onder de boot doorkomen, de massatraagheid van de boot zelf bepaald dan de stamp amplitude.
Dus wat is nou positief?
Een "snel" reagerend schip, dus met veel volume voorin, een "brede kont" en weinig massa in de uiteinden? (dus ook een ondiepe kiel, lage tuigage en een hoog ballastpercentage trouwens)
Of een "langzaam" reagerend schip, dus met weinig volume in kop en kont en veel massa in de uiteinden?
Die vraag is niet te beantwoorden (en dat weet jij natuurlijk ook). Positief hangt af van eht doel van het vaartuig, wil je er inshore wedstrijden mee winnen, wil je er offshore wedstrijden mee winnen, worden die wedstrijden voornamelijk aan de wind of ruime wind gevaren, wat zijn de te verwachten golf omstandigheden gedurende tocht. Aan de andere kant van het spectrum heb je de toerzeilers welke comfortabel van A naar B willen en wie het weinig kan schelen of ze er nu een uurtje of een dagje langer over doen. Ook daar weer maak je onderscheid tussen de te verwachten weersomstandigheden, vaarwater. Waar je bij een wedstrijdboot weinig waarde hecht aan de acceleraties (g-krachten) in diverse lokaties van de boot is dat bij toerzeiljachten natuurlijk wel het geval. Dus zoals alles met een ontwerpen en gebruiken is het antwoord: "hangt er vanaf".
En als het gaat om het massatraagheidsmoment: heb je je wel eens bedacht hoeveel schalmen ankerketting etc dichter naar het zwaartepunt moeten worden gebracht om na het verticaal uitspreiden van de massa bij het plaatsen van een lichtere maar duidelijk diepere kiel.
Uiteraard heb ik dat bedacht, het is immers mijn werk. Maar zoals jij ook weet heeft een kiel meer als 1 functie, het is een drift beperker, het is een boot rechtophouder en het is een zeildragend vermogen generator. Zeileigenschappen worden voor een flink deel bepaald door verhoudingen tussen zeildragendvermogen, natoppervlak en gewicht van de boot. je kunt er dus een zo licht mogelijke of een zo ondiep mogelijke kiel onder hangen om het stampgedrag te verminderen, maar een boot die nauwlijks vooruit komt omdat er bijna geen zeil op kan door gebrek aan zeildragend vermogen stampt natuurlijk nog veel meer. Een massa welke in beweging is stampt natuurlijk veel moeilijker als een massa welke stillicht. Dit fenomeen is makkelijk te testen door met redelijke golfslag precies dwars op de golvente gaan motoren. De boot zal flink rollen, maar als je stil gaat liggen in dezelfde orientatie tov de golven dan rol je nog aanzienlijk meer. Een boot is een gigantisc en bijna onbevatbaar complex geheel tussen natuurkundige fenomenen die allemaal tegelijk aan de boot aan het trekken zijn. Oplossingen die goed zijn om de effecten van het ene fenomeen te verminderen zijn contra productief op andere fenomenen. Dus als je een beter zeilende boot wilt hebben (in de zin van snelheid, hoogte aan de wind, minder gewicht etc.) dan hang je er een diepere kiel onder en dat dit een negatieve invloed heft op het stampgedrag neem je dan voor lief. Puur afhankelijk van de effecten op de snelheid van de boot zou het stampgedrag zelfs minder kunnen worden omdat de massatraagheid van de beweging van de boot een enorm dempend effect heeft op de stamp amplitude.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 11 juni 2020 19:46 #1172532

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Erikdejong schreef :
JotM schreef :
Meer volume in de uiteinden maakt de stampfrequentie hoger (het leidt tot een grotere longitudinale stabiliteit), meer massa in de uiteinden maakt het massatraagheidsmoment groter en daarmee de stampfrequentie lager.
Wederom heb je hier natuurlijk gelijk, maar als je het zo op schrijft in een artikel wat bedoeld is om een complexe materie uit te leggen aan mensen die geen wetenschappelijke achtergrond hebben dan word er al snel niets meer van begrepen. Daarnaast is voor deze materie op niet-wetenschappelijk niveau het fenomeen gewicht en massa natuurlijk gewoon hetzelfde. Echter heb jij het over stampfrequentie, maar dat moet amplitude zijn. De frequentie word bepaald door de interval waarmee de golven onder de boot doorkomen, de massatraagheid van de boot zelf bepaald dan de stamp amplitude.
Voor mij - en als het goed is voor iedereen die op de middelbare school natuurkunde heeft gehad - is massa een mate van traagheid (hoeveelheid materie) en gewicht een kracht. Een astronaut, maar ook iemand die het voordek "onder zich weg voelt zakken", kan gewichtloosheid ervaren, maar geen massaloosheid.
Het kan natuurlijk voor mensen die geen natuurkunde hebben gehad verwarrend zijn dat een weegschaal je gewicht meet en vervolgens je massa [kg] weergeeft. Dat leidt er in de volksmond inderdaad toe dat mensen hun gewicht in kg uitdrukken, zonder er nog bij stil te staan dat ze daarmee eigenlijk op de oude eenheid kgf duiden.
Maar de meeste mensen die zich in een draadje als deze interesseren kennen denk ik het "F = m · a" van Newton wel. En vaak de versie "Fz = m · g" , waarbij gewicht Fz door de zwaartekrachtversnelling g aan massa m wordt gekoppeld ook.

Wat mij betreft zou je er beter aan doen het verschil tussen massa en kracht uit leggen (als dat nodig zou zijn, wat ik eigenlijk niet verwacht), dan ze op één hoop te gooien.

Maar ik bedoel eigenlijk de eigenfrequentie van dit roterende massa-veersysteem. Zoals jij wel weet krijg je de door Boarderbas aangehaalde opslingering als de frequentie waarmee "de golven onder de boot doorkomen" daarbij in de buurt komt. Maar dan wordt het verhaal voor velen op ZF echt wat te wetenschappelijk. ;)
Puur afhankelijk van de effecten op de snelheid van de boot zou het stampgedrag zelfs minder kunnen worden omdat de massatraagheid van de beweging van de boot een enorm dempend effect heeft op de stamp amplitude.
Wat bedoel je met het onderstreepte stukje?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 11 juni 2020 20:42 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 11 juni 2020 20:03 #1172543

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7818
JotM schreef :
Nachtvlinder schreef :
Wat ik zover begrepen heb is dat JotM via een anternatieve benadering tot dezelfde conclusies als TS probeert te komen...
Dat zou ik wel willen, maar TS kan ik niet helemaal volgen. (wat vaker wederzijds is)
Maar dat kan je alleen veranderen door vragen te stellen, dus vandaar m'n vraag (aan TS): Wat is [volgens jou] positief?
(veel volume in de einden [gaat vaak samen met grote longitudinale (statische) stabiliteit], of weinig)

Als een "snel reagerend" schip het doel is, dan zou je mijns inziens ook verticaal het massatraagheidsmoment zoveel mogelijk moeten beperken. En dat gaat wel in tegen het "lichtere maar diepere kiel met een lager zwaartepunt"-verhaal van aan het begin van het draadje.

Boarderbas kan ik dan weer wel volgen.

Als ik t mag zeggen gaat t vooral om een balansering van prioriteiten.

Als allereerste moet je boot zeil kunnen dragen. Dus een bepaalde massa op een bepaalde afstand. Statische stabilitieit.

Als tweede moet hij niet zomaar omgegooid kunnen worden. Daarvoor heb je massatraagheid tegen rollen nodig.

Pas daarna is het handig als je boot de golven een beetje leuk volgt. Daarvoor moet de massatraagheid tegen rollen niet te groot zijn.

Dat zijn 3 totaal verschillende eigenschappen die elkaar deels tegenspreken.

Dus.

Dat t verwarrend is en contradicties lijkt te hebben, klopt. Het heeft contradicties.

Zo ook rompvorm: smal geeft weinig grip voor een golf, maar kent weinig demping tegen rollen. Vanaf dat moment wordt eigenfrequentie belangrijk. Het gaat mis als die in de buurt van de golffrequentie ligt.

Voor duiken geldt ook zoiets. Veel overhang dempt de beweging. Maar kost waterlijnlengte, dus snelheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 11 juni 2020 20:16 #1172551

JotM schreef :
Wat bedoel je met het onderstreepte stukje?
Een boot welke zich met 10 knopen voortbeweegt heeft veel minder neiging tot stampen dan een boot met gelijke massatraagheid welke maar 3 knopen loopt. Ik denk dat we allemaal dat gevoel wel kennen als de boot een keer stil gevallen is door een flinke golf op een aandewindsrak en dan weer op gang moet komen. Gedurende het op gang komen ligt de boot vaak te bokken als een wild paard en pas als er weer wat snelheid in de boot komt dan komt de boot ook weer wat tot rust.
Zie het als iets in je hand houden wat heel snel ronddraaid (gyro tol) en dan je arm bewegen, dan voel je het massatraagheidseffect van iets wat snel beweegt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 11 juni 2020 20:29 #1172562

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7818
Erikdejong schreef :
JotM schreef :
Wat bedoel je met het onderstreepte stukje?
Een boot welke zich met 10 knopen voortbeweegt heeft veel minder neiging tot stampen dan een boot met gelijke massatraagheid welke maar 3 knopen loopt. Ik denk dat we allemaal dat gevoel wel kennen als de boot een keer stil gevallen is door een flinke golf op een aandewindsrak en dan weer op gang moet komen. Gedurende het op gang komen ligt de boot vaak te bokken als een wild paard en pas als er weer wat snelheid in de boot komt dan komt de boot ook weer wat tot rust.
Zie het als iets in je hand houden wat heel snel ronddraaid (gyro tol) en dan je arm bewegen, dan voel je het massatraagheidseffect van iets wat snel beweegt.

Uhm... Dat is echt een ander effect en geldt alleen voor dingen die hard draaien. Iets wat een voorwaartse snelheid heeft reageert precies eender als iets stilstaands op krachten.

Wat wel kan, is dat, doordat bij hoge (romp-) snelheid er een kuil ontstaat, midscheeps, je boot in duikrichting langer en dus stabieler wordt. Ook kan ik me voorstellen dat er een of andere zuiging uitgaat van de stroming langs de romp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 11 juni 2020 20:31 #1172564

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Joop66 schreef :
Veel overhang dempt de beweging. Maar kost waterlijnlengte, dus snelheid.
... voor een gegeven boxmaat. :P
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 11 juni 2020 20:37 #1172571

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Erikdejong schreef :
...Dit fenomeen is makkelijk te testen door met redelijke golfslag precies dwars op de golvente gaan motoren. De boot zal flink rollen, maar als je stil gaat liggen in dezelfde orientatie tov de golven dan rol je nog aanzienlijk meer.
Nu gaan we vrees ik echt los van het (statische) onderwerp van dit draadje, maar dit wordt mijns inziens tenminste gedeeltelijk veroorzaakt door hydrodynamische demping: je kiel en roer gaan bij voldoende voorwaartse snelheid lift ontwikkelen tegen de rolbeweging in.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 11 juni 2020 20:59 #1172581

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Des te meer snelheid des te meer wrijving, dus meer stabiliteit.

Zoals ik al eerder schreef: als je stil ligt val je om. Vergelijk het met fietsen door mul zand.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 11 juni 2020 21:35 #1172594

Ik weet dat de laatste posts niet over statische stabiliteit gaan, maar juist over dynamische. Dat vind ik eerlijk gezegd veel interessanter in de praktijk. Immers, echte situaties zijn altijd dynamisch. Bovendien is er al het nodige gezegd over hoe statische stabiliteit werkt, en snapt iedereen denk ik wel wat de stabiliteitskromme zegt, en de zinvolle aanvullingen hierop in de afgelopen posts. Het effect van snelheid op bijv stamp-gedrag vind ik bijv. zeer relevant, omdat het een issue is die je vaak zelf tegenkomt als je wel eens op zee zeilt. Ik ben geen natuurkundige, maar ik twijfel of het positieve effect van snelheid op stamp-gedrag vergelijkbaar is met het gyroscopisch effect van een fiets. Is het gyroscopisch effect niet afhankelijk van een ronddraaiende beweging? Die is er bij een boot op snelheid niet. Het effect van wrijving zou inderdaad ook een rol kunnen spelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 11 juni 2020 22:08 #1172604

  • samvh
  • samvh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
En dan wordt het allemaal anders...

Is het denkbaar dat ooit wereldomzeilende toerzeilers als libellen boven de golven scheren? Niks stampen!
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 12 juni 2020 06:07 #1172631

Ja. Dat kan met o.a. easyjet, Ryanair, etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 12 juni 2020 06:46 #1172645

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
Erikdejong schreef :
JotM schreef :
Wat bedoel je met het onderstreepte stukje?
Een boot welke zich met 10 knopen voortbeweegt heeft veel minder neiging tot stampen dan een boot met gelijke massatraagheid welke maar 3 knopen loopt. Ik denk dat we allemaal dat gevoel wel kennen als de boot een keer stil gevallen is door een flinke golf op een aandewindsrak en dan weer op gang moet komen. Gedurende het op gang komen ligt de boot vaak te bokken als een wild paard en pas als er weer wat snelheid in de boot komt dan komt de boot ook weer wat tot rust.
Zie het als iets in je hand houden wat heel snel ronddraaid (gyro tol) en dan je arm bewegen, dan voel je het massatraagheidseffect van iets wat snel beweegt.

De frequentie waarmee het massa-veer systeem, wat de boot in dit geval is, aandrijft neemt toe. Het verschil tussen resonantie frequentie en initiërende frequentie wordt ongunstiger om een resonantie te veroorzaken. Hogere frequenties kunnen ook minder energie in zich hebben.
Dit draadje volgend had ik even de hoop dat vanuit het benaderen van de statische stabiliteit als integraal de stap gemaakt zou worden naar een drie dimensionaal dynamisch massa-veer systeem waarin een deel van de energie opgeslagen wordt en zo tot een gevaarlijke situatie kan leiden.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 12 juni 2020 06:49 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 12 juni 2020 06:59 #1172656

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
3Noreen schreef :
Dit draadje volgend had ik even de hoop dat vanuit het benaderen van de statische stabiliteit als integraal de stap gemaakt zou worden naar een drie dimensionaal dynamisch massa-veer systeem waarin een deel van de energie opgeslagen wordt en zo tot een gevaarlijke situatie kan leiden.
Grappige gedachte. Een beetje als een slinger van Foucault die niet langer door de oorsprong komt, maar waarvan de baan van het "laagste punt" een cirkel rond de oorsprong maakt, met een langzaam toenemende straal bedoel je?
In bootjes vertaald: door een combinatie van stampen en slingeren is BGmin permanent een beetje groter geworden. Als BGmin groot genoeg wordt, wordt het zaakje vanzelf instabiel.
Dingetje voor "wereldomzeilende toerzeilers", die 2/3 van het jaar stil liggen, meest achter een anker?

Edit
Gedachtenspinsel: dan wil je het dus zo organiseren met stabiliteit (zowel transversaal als longitudinaal), massatraagheidsmomenten rond de x-as en y-as en demping, dat de eigenfrequenties van slingeren en stampen niet bij elkaar in de buurt komen, toch?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 12 juni 2020 07:04 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 12 juni 2020 07:11 #1172665

Joop66 schreef :
Uhm... Dat is echt een ander effect en geldt alleen voor dingen die hard draaien.
Een golf is een massa waterdeeltjes wat rond draaid met een straal van de golf hoogte.
Iets wat een voorwaartse snelheid heeft reageert precies eender als iets stilstaands op krachten.
Die zou ik nog een keer proberen te bestuderen als je in de kuip van je boot zit als het eens flink golft.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 12 juni 2020 07:28 #1172676

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Erikdejong schreef :
Joop66 schreef :
Uhm... Dat is echt een ander effect en geldt alleen voor dingen die hard draaien.
Een golf is een massa waterdeeltjes wat rond draaid met een straal van de golf hoogte.
Maar we keken toch naar de stabiliteit van het schip, niet naar de stabiliteit van de golf? Ik denk dat je prima laat zien waarom een golf niet spontaan de hoek omgaat.
Over de cirkelvormige baan van waterdeeltjes in een golf: die versnellen dus permanent richting het middelpunt van die rotatie. Wat mooi laat zien waarom de statische stabiliteit van een schip op de top van een golf kleiner is dan in een golfdal. Ook als je in deining voor anker ligt.
Iets wat een voorwaartse snelheid heeft reageert precies eender als iets stilstaands op krachten.
Die zou ik nog een keer proberen te bestuderen als je in de kuip van je boot zit als het eens flink golft.
Joop66 doet mijns inziens niet anders dan refereren naar de Tweede wet van Newton. Heb jij waarnemingen uit de kuip die je doen vermoeden dat die niet klopt?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 12 juni 2020 07:30 door JotM. Reden: spelling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 12 juni 2020 07:34 #1172683

JotM schreef :
Maar we keken toch naar de stabiliteit van het schip, niet naar de stabiliteit van de golf?
Die twee zijn niet los van elkaar te zien.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 12 juni 2020 07:37 #1172688

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
JotM schreef :

Edit
Gedachtenspinsel: dan wil je het dus zo organiseren met stabiliteit (zowel transversaal als longitudinaal), massatraagheidsmomenten rond de x-as en y-as en demping, dat de eigenfrequenties van slingeren en stampen niet bij elkaar in de buurt komen, toch?

Je moet ook rekening houden met 1e en 2e harmonische. Veertig jaar geleden zou mijn hoofd weken lang mijn vol hebben kunnen zitten met het proberen te vinden van een analytische oplossing. Nu we beschikken over goedkope en krachtige computers zou ik meer geïnteresseerd zijn in een numerieke benadering. Vooral wat verschillende boottypes daarin doen. Hoe werkt een wave piercing boeg in het spel? Je stopt dan een hele hoop ervaringsdata in een systeem wat de achterliggende mechanismes zou kunnen vinden.
Maar helaas mijn kennis en kunde is ontoereikend om een mooi computer programma te maken waarin verschillende bootvormen op deze wijze numeriek benaderd kunnen worden. Het lijkt me ook iets wat een team zou vergen om te maken.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 12 juni 2020 07:56 #1172700

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
3Noreen schreef :
Maar helaas mijn kennis en kunde is ontoereikend om een mooi computer programma te maken waarin verschillende bootvormen op deze wijze numeriek benaderd kunnen worden. Het lijkt me ook iets wat een team zou vergen om te maken.
Te beginnen met een door brambo, roozeboos en Zeilprutser obv Rpi in elkaar geknutseld "ZF-data-aquisitie-systeem"? :whistle:
Gieren moeten we dan trouwens ook niet vergeten. Wel typisch een domein voor Langrangiaanse mechanica lijkt me trouwens.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 12 juni 2020 07:56 #1172701

JotM schreef :
Joop66 doet mijns inziens niet anders dan refereren naar de Tweede wet van Newton. Heb jij waarnemingen uit de kuip die je doen vermoeden dat die niet klopt?

Ik kan zo 2 dingen bedenken;
-lift (uit laterale vlakken, maar ook door de stroom langs de romp)
-Groter verschil in snelheid tussen water (golf) en romp, meer potentiële energie om de boeg door de golf te werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 12 juni 2020 07:59 #1172705

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Erikdejong schreef :
JotM schreef :
Maar we keken toch naar de stabiliteit van het schip, niet naar de stabiliteit van de golf?
Die twee zijn niet los van elkaar te zien.
Ik zit op een wip, op het andere eind van de wip staat een grote tol. Waarom zou het evenwicht van de wip anders zijn dan wanneer er een stationaire massa aan het andere eind staat?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 12 juni 2020 08:15 #1172711

Je zit niet op de wip, je wilt rechtdoor lopen en die tol staat te tollen midden op de weg, daar moet je doorheen/omheen. Als je er langzaam tegenaan loopt dan slingert die tol jou met grote snelheid de berm in. Als je maar hard genoeg tegen die tol aan rent dan heb je een kans dat jij die tol de berm in kan duwen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 12 juni 2020 08:38 #1172724

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
JotM schreef :
3Noreen schreef :
Maar helaas mijn kennis en kunde is ontoereikend om een mooi computer programma te maken waarin verschillende bootvormen op deze wijze numeriek benaderd kunnen worden. Het lijkt me ook iets wat een team zou vergen om te maken.
Te beginnen met een door brambo, roozeboos en Zeilprutser obv Rpi in elkaar geknutseld "ZF-data-aquisitie-systeem"? :whistle:
Gieren moeten we dan trouwens ook niet vergeten. Wel typisch een domein voor Langrangiaanse mechanica lijkt me trouwens.

Zelf ben ik nooit verder gekomen dan 3 frequenties door middel van Fourier Transforms uit de beweging van mijn boot te halen t.b.v. verbeteren van mijn stuurautomaat.

Is de Langrangiaanse mechanica niet een typische analytisch wiskundige benadering ?
Edit; even zitten lezen. Toch wel degelijk een aanzet tot een numerieke benadering.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 12 juni 2020 09:03 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 12 juni 2020 09:16 #1172745

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Erikdejong schreef :
Je zit niet op de wip, je wilt rechtdoor lopen en die tol staat te tollen midden op de weg, daar moet je doorheen/omheen. Als je er langzaam tegenaan loopt dan slingert die tol jou met grote snelheid de berm in. Als je maar hard genoeg tegen die tol aan rent dan heb je een kans dat jij die tol de berm in kan duwen.
Als de tol in het midden van (rechte) weg staat en jij loopt precies over de middellijn van de weg dan gaat òf geen beiden de berm in, of beiden gaan de berm in (de ene links, de ander rechts). De snelheidscomponent waarmee beiden zich richting berm gaan bewegen verhoudt zich als vtol·mtol = -v"jij"·m"jij" . Het evenwicht van de "wip" verandert niet. (het zwaartepunt van de combinatie tol+"jij" blijft op de middellijn van de weg)
Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]


Edit:
Nog even terug naar analogie golf<>tol.
De tol (golf) draait en het gyroscopisch effect "verzet" zich tegen verandering van de oriëntatie van de rotatie-as. De tol gaat dus nog steeds goeddeels om de verticale as roterend richting berm. "Jij" roteerde niet, dus als de tol je niet "in het zwaartepunt raakt" zal je niet alleen opzij gegooid worden, maar ook gaan draaien. In meer detail: als de golf je boven resp onder je zwaartepunt raakt, ga je head-first de berm in resp worden je benen onder je weggeslagen en klap je met je gezicht op het asfalt. Hoe snel je voor de botsing ook rent. ("transleert")
Ik ken niet veel bootjes die onderweg continue snel om hun mast roteren, dus nee, hard varen levert in die zin geen extra stabiliteit op.

(toch bewondering voor Joop66, die het een stuk bondiger wist te verwoorden)

Edit2:
Als ik er nog eens over nadenk vraag ik me trouwens af of een golf "stabieler" kan worden agv "gyroscoopwerking", want volgens mij zijn watermoleculen toch meer een verzameling puntmassa's (die geen massatraagheidsmoment hebben), dan een star lichaam (die dat wel hebben).
Maar dat is misschien meer iets voor Steef Ton om wat over uit te wijden. B)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 12 juni 2020 15:08 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 12 juni 2020 12:33 #1172814

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Ik probeer een parallel te trekken: geldt ook voor vliegtuigen dat ze moeilijker gieren en stampen naarmate ze sneller vliegen?
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 12 juni 2020 12:34 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 12 juni 2020 14:05 #1172833

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Natuurlijk, nooit gevlogen maar dat lijkt logisch:
nl.wikipedia.org/wiki/Luchtzak_(meteorologie)

Het lijkt me dat je bij harder vliegen de scherpe dalingshoek /stijgingshoek afvlakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.308 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl