Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Een lek - wat zou je doen?

Een lek - wat zou je doen? 13 aug 2020 21:26 #1195079

Zoals we vandaag bijna live hebben kunnen volgen kan, ook bij mooi weer, een schip min of meer zomaar lek slaan. Gelukkig is dat, dankzij het optreden van Momo-Jr, de KNRM, en een berger allemaal goed afgelopen.

Maar als het jou overkomt, wat zou je doen?

(Aangezien ik nog niet zelfstandig op zee geschipperd heb baseer ik mij op ervaringen & observaties als bemanning, op jachten & sail training schepen, dus ik kan aan de overkill kant zitten)

We hebben uiteraard allemaal de juiste uitrusting aan boord: houten proppen van de juiste maat voor alle huiddoorvoeren liggen voor de hand (en blinddoppen voor transducers e.d.), maar ook materialen om ook bij lekken van onregelmatiger vorm de water-instroom te kunnen verminderen (planken, stutten, lappen e.d.)? En kan je er ook bij in een noodgeval?

En dan terugggrijpen op de klassieke methodes: een zeil onder je romp trekken, over het lek heen. Ik had nog niet eerder van een specifiek reddingskleed gehoord, wie heeft zo’n ding aan boord? Zo niet, heb je al bedacht welk zeil (en welke lijnen!) je het best kan pakken? Kies er minimaal twee die je nooit tegelijkertijd in gebruik zal hebben (Ik zou bij voorkeur voor een niet al te grote fok gaan, denk ik).

Maar we moeten ook niet vergeten: minder diep = minder druk. Kan je je schip trimmen om het lek dichter bij of zelfs boven het wateroppervlak te krijgen?

Dat is de binnenkomende kant, nu uitgaand:
Je lenspomp(en), hoeveel water kunnen die verstouwen? (En heb je het sommetje gedaan voor hoeveel water er door een doorvoer naar binnen kan komen, ter vergelijking?) Welke andere pompen heb je aan boord die overboord lozen en die je in kan zetten? De pomp van de douche kwam, naar ik begrijp, Momo-Jr goed van pas, maar heb je ook een gootsteen afvoer die je in kan zetten?

En dan de mensen:
Je hebt een reddingsvlot dat tijdig tevoorschijn gehaald kan worden, en via een weak link in een “painter” (hoe heet dat in het Nederlands?) aan je boot vastgemaakt kan worden.

Maar externe hulp inroepen? Afhankelijk van mijn vertrouwen in of ik het zelf een redelijke tijd onder controle denk te kunnen houden zou ik een pan-pan of een mayday verzenden - zijn er mensen die dat overkill vinden? (Ik hoor allemaal enge verhalen over roofredders op de Mederlandse kust- en binnenwateren…) Een EPIRB biedt nog wat meer alarmerings- en localisatie-mogelijkheden, zeker als het heel snel heel erg mis gaat, maar is dat werkelijk nodig als je de Noordzee niet verlaat? (Ik overweeg wel eens voor solo-en op de grotere binnenwateren een PLB aan te schaffen - niet debiel duur, in een aantal landen ook toegestaan voor gebruik aan land (bergwandelen!), en ik heb een verantwoordelijkheid richting m’n gezin.)

Enfin, ik denk vrolijk door in mijn “wat kan/zou ik doen als…”, net als dat ik de MAIB incidentrapportages lees (helpt me bij m’n veilgheidsbewustzijn, en af en toe zijn het verbazingwekkende of zelfs lachwekkende “comedies of errors” - sla het vandaag gepubliceerde Thea II & Svitzer Josephine-rapport er maar op na).

Veilige & zelf-reddende groet,

DrW
Bootloos, maar zoekende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 13 aug 2020 21:31 #1195085

  • Felix
  • Felix's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 174
Koop een Etap, dan blijf je drijven.
Van X4, Schakel, Etap 23i, Compromis 777 naar Etap 30i
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 13 aug 2020 22:09 #1195106

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
drwingnut schreef :
We hebben uiteraard allemaal de juiste uitrusting aan boord: houten proppen van de juiste maat voor alle huiddoorvoeren liggen voor de hand (en blinddoppen voor transducers e.d.), maar ook materialen om ook bij lekken van onregelmatiger vorm de water-instroom te kunnen verminderen (planken, stutten, lappen e.d.)? En kan je er ook bij in een noodgeval?

Bij Yachting Monthly hebben ze dit in de praktijk uitgeprobeerd.

drwingnut schreef :
Dat is de binnenkomende kant, nu uitgaand:
Je lenspomp(en), hoeveel water kunnen die verstouwen? (En heb je het sommetje gedaan voor hoeveel water er door een doorvoer naar binnen kan komen, ter vergelijking?) Welke andere pompen heb je aan boord die overboord lozen en die je in kan zetten? De pomp van de douche kwam, naar ik begrijp, Momo-Jr goed van pas, maar heb je ook een gootsteen afvoer die je in kan zetten?

Al bij een beetje lek (afgebroken afsluiter bijvoorbeeld) stroomt het water zo snel binnen dat de (lens)pompen die doorgaans aanwezig zijn op een zeiljacht volstrekt onvoldoende zijn om de instroom van water bij te houden. Al dan niet provisorisch dichten van het lek heeft dus top prioriteit. En liefst zo snel mogelijk; als de boot al vol water staat is het veel moeilijker om de plek te vinden waar het water de boot binnenkomt. Een adequaat bilge alarm kan je alarmeren voordat het eigenlijke lek mogelijk niet meer te vinden is en de boot vrijwel zeker verlaten moet worden.

drwingnut schreef :
En dan de mensen:
Je hebt een reddingsvlot dat tijdig tevoorschijn gehaald kan worden, en via een weak link in een “painter” (hoe heet dat in het Nederlands?) aan je boot vastgemaakt kan worden.

Regelmatig zie ik reddingsvlot constructies waarvan ik me afvraag hoe je het vlot in noodsituaties en bij wat ruiger weer gebruiksklaar maakt.

drwingnut schreef :
Maar externe hulp inroepen? Afhankelijk van mijn vertrouwen in of ik het zelf een redelijke tijd onder controle denk te kunnen houden zou ik een pan-pan of een mayday verzenden - zijn er mensen die dat overkill vinden?

Bij een schip dat water maakt is een pan-pan op z’n plaats. Zodra er daadwerkelijk mensenlevens in gevaar zijn ga je over tot een mayday oproep. Als je in paniek dit onderscheid vergeet zullen weinig mensen je dit overigens kwalijk nemen. Je eigen inschatting als criterium nemen voor een noodoproep is een prima uitgangspunt. Andere schippers met meer of minder ervaring die het anders zouden doen spreken altijd over hun eigen individuele situatie.

Het dilemma waar Jan-Douwe als solo zeiler ook nog mee zat is dat je maar op één plek tegelijk kunt zijn en niets kunt delegeren. Wat geef je prioriteit? Het vinden en dichten van het lek of een noodoproep via (in dit geval) de marifoon?

drwingnut schreef :
Een EPIRB biedt nog wat meer alarmerings- en localisatie-mogelijkheden, zeker als het heel snel heel erg mis gaat, maar is dat werkelijk nodig als je de Noordzee niet verlaat?

Wij hebben een EPIRB aan boord voor als we via de marifoon geen contact kunnen krijgen (bereik) met andere schepen of de SAR instanties. Dan is alarmering via de satelliet (of SSB radio, maar die heeft vrijwel niemand aan boord) nog de enige optie. Dat speelt alleen bij wat grotere oversteken.
Zolang je marifoon het doet en voldoende bereik heeft is dat verreweg de snelste en meest gedetailleerde vorm van alarmering. Als je overhaast in een vlot moet springen kan een EPIRB, PLB of satelliet telefoon ook bij wat kortere tochten goede diensten bewijzen: het bereik van een handheld marifoon die je mee kunt nemen in het vlot is beduidend minder dan je vaste VHF met hoge antenne.

drwingnut schreef :
Enfin, ik denk vrolijk door in mijn “wat kan/zou ik doen als…”, net als dat ik de MAIB incidentrapportages lees (helpt me bij m’n veilgheidsbewustzijn,...

Die MAIB rapporten zijn inderdaad heel nuttig om nauwkeurig beschreven noodsituaties te bestuderen en eigen blinde vlekken of wishful thinking te verminderen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 14 aug 2020 08:34 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 13 aug 2020 22:57 #1195117

Hans V schreef :
Bij Yachting Monthly hebben ze dit in de praktijk uitgeprobeerd.

Een belangrijke take-away daarvan: vergeet je zeilen maar, daar zit veel te veel vorm in (i.t.t. de veel vlakkere vierkante zeilen van de ‘age of sail’). Een reddingskleed, zelfs een die je zelf (van tevoren) hebt gefabriceerd, kan wel goed werken.

En de kussens, die was ik (thuis op de bank) dus glad vergeten…

Hans V schreef :
Een adequaat bilge alarm kan je alarmeren voordat het eigenlijke lek mogelijk al nauwelijks meer te vinden is.

Uiteraard. En opletten dat je alle delen van je bilge die niet zomaar naar elkaar doorlopen voorziet van alarms en pomp-aanzuigpunten.

Hans V schreef :
Bij een schip dat water maakt is een pan-pan op z’n plaats. Zodra er daadwerkelijk mensenlevens in gevaar zijn ga je over tot een mayday oproep. Als je in paniek dit onderscheid vergeet zullen weinig mensen je dit overigens kwalijk nemen. Je eigen inschatting als criterium nemen voor een noodoproep is een prima uitgangspunt.

Dat is inderdaad helemaal in lijn met wat ons in het VK in de Short Range VHF-cursus geleerd is, maar ik ben benieuwd of er hier mensen met praktijkervaring eigenwijs zijn.

Hans V schreef :
Wij hebben een EPIRB aan boord voor als we via de marifoon geen contact kunnen krijgen (bereik) met andere schepen of de SAR instanties. Dan is alarmering via de satelliet (of SSB radio, maar die heeft vrijwel niemand aan boord) nog de enige optie. Zolang je marifoon het doet en voldoende bereik heeft is dat verreweg de snelste en meest gedetailleerde vorm van alarmering. Voor kustwateren is dit doorgaans de meest aangewezen methode.

Wat de juiste EPIRB nog toe zou kunnen voegen die je marifoon e.d. zeker niet zal hebben is een analoge homing beacon op 121.5 MHz. Maar dan moet je bij de aanschaf van je EPIRB wel opgelet hebben. Wordt pas interessant wanneer aanvaartijd x driftsnelheid te groot wordt.

Hans V schreef :
Die MAIB rapporten zijn inderdaad heel nuttig om nauwkeurig omschreven noodsituaties te bestuderen en eigen blinde vlekken of wishful thinking te verminderen.

Ik ben ermee begonnen toen ik regelmatig als vrijwilliger op een grote tweemaster ging varen, die wel ‘enclosed spaces’ had, en meertrossen met flinke spanningen (en dus snap-back zones), en grote krachten en massa’s enzo.

En dan blijkt dat je zelfs voor jezelf in je eentje kan werken aan een ‘veiligheidscultuur’, en niet blijven hangen in de routinematige risicoinschattingen-omdat-het-nou-eenmaal-hoort.

:laugh:
Bootloos, maar zoekende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 13 aug 2020 23:00 #1195118

Felix schreef :
Koop een Etap, dan blijf je drijven.

Beter een multihull B)

Maar ik denk dat er bij de gemiddelde AWB ook nauwelijks aandacht is voor waterdichte compartimentering.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 03:51 #1195134

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5173
Hen overkwam het, veroorzaakt door een rif, maar niet minder erg.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 05:30 #1195144

Noballast schreef :
Felix schreef :
Koop een Etap, dan blijf je drijven.

Beter een multihull B)

Maar ik denk dat er bij de gemiddelde AWB ook nauwelijks aandacht is voor waterdichte compartimentering.

Waar wij varen kan je staan.
Bij afgaand water op een bankje zetten....
En als aanvaringskleedje de zonnetent. (Is waterdichte stof)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 06:33 #1195162

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1234
Mijn stalen boot heeft 2 waterdichte schotten. Zolang het water niet boven het dek uit komt zal die dus wel blijven drijven. In de lens pomp heb ik weinig vertrouwen. Ik heb 1 losse elektrische pomp. en 1 handpomp. De meeste zorgen maak ik me om een lekke lasnaad oid.

Op de noordzee kom ik nauwelijks. Bij en lek op het wad of binnenwater zal ik de boot als het niet anders meer kan op een ondiepte zetten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 07:10 #1195173

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
1- zeil als reddingkleed om het schip zien te trekken, dan ben je 95% instroom kwijt.
2- lek lokaliseren en conische plug gebruiken
3- zakje portland snelcement gebruiken en om het lek aanbrengen.

Ondertussen inschatten of je maatregelen effectief zijn en passende hulp organiseren.
- koffie.
- schade inventariseren en bepalen of je een haven gaat zoeken of de reis vervolgen.

Bij aanvaring met container:
- survivalsuit aan.
- Epirb mee (en aan)
- Vlot klaarmaken
- papieren mee

Bij de marine hebben ze daar een praktische opleiding voor: Operationele vaardigheden. Helaas, helaas heb ik die nooit kunnen volgen vanwege werk.
Voor offshore doe je dat soort training elke 4 jaar.
dat soort "red je reet" cursussen zijn altijd leerzaam.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 14 aug 2020 07:17 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 07:14 #1195174

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1234
3- zakje portland snelcement gebruiken en om het lek aanbrengen.

zou dat echt werken??? Ik heb het idee dat het cement gewoon weg stroomt ??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 07:23 #1195177

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
CMO schreef :
3- zakje portland snelcement gebruiken en om het lek aanbrengen.

zou dat echt werken??? Ik heb het idee dat het cement gewoon weg stroomt ??

En of dat werkt.
Als het maar snelcement is.

Gamma snelcement:
- verwerkingstijd 5 minuten
- hardingstijd 5 minuten.
- hecht goed op PVC en staal, dus ook prima op (ruwe)polyster vezels
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 07:45 #1195188

Jaren geleden een keer gezien bij de BBC: in Dragons Den kwamen twee enthousiaste watersporters met hun eigen
uitvindingen. Het investerende panel was onmiddellijk om en hun lekstopper is direct in productie genomen.
Simpel en effectief voor kapotte afsluiters, eruit vallende log/dieptegevers etc.
Na de verhalen van Jaap schaf ik toch maar zo'n setje aan. (uiteraard heb ik al zachthouten pluggen etc.)


H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 07:53 #1195193

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
Dat is een variatie op de 150 jaar oude visbout. Zolang het een keuring klein rond gat is gaat dat goed.
Met een ruw afgebroken transducer huis, wordt dat een onzekere uit daging.

Vandaar dat een reddingkleed (oud zeil o.i.d.) het allerbeste werkt voor onbekende lekkage.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 07:57 #1195194

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Ik heb zo'n reddingskleed altijd klaarliggen. Als je dat op de goede plaats weet te krijgen is het denk een goede eerste stap.
Ik heb alleen wel zorgen of dat lukt. Zeker shorthanded en met wat meer golven en wind is het volgens mij niet simpel aan te brengen. Misschien eens proberen zonder lekkage...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 08:05 #1195195

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 605
hier 2 van dat soort seabungs ( een ongeluk kot toch ook nooit alleen ;-) en een pot Leak Hero www.yachtcare.de/reparatur/kle...hero-leckabdichtung/

( naast de pluggen, stoppen, en onderwaterdrogende epoxy )

en witte led strip boven de sensors zodat je niet alleen van je hoofdlampje afhankelijk bent ( led strip kan vrij goed tegen water )
Ned 9000 & Bladerider GBR3236
Laatst bewerkt: 14 aug 2020 08:06 door OOTG.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 08:30 #1195208

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Er zijn kit soorten die onderwater hechten en uitharden. Nuttig om aan boord te hebben.

www.werkenmetmerken.nl/b/onderwater-kitten/
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 08:37 #1195210

Gewoon deze 2 afleveringen kijken, oordeel zelf daarna maar.





Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 08:45 #1195215

De andere afleveringen van yachting monthly van het testen van die boot is trouwens ook intressant om te kijken. (Dismasting, juryrig, noodroer, rol over, gasexplosie)



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 09:00 #1195220

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
drwingnut schreef :
Wat de juiste EPIRB nog toe zou kunnen voegen die je marifoon e.d. zeker niet zal hebben is een analoge homing beacon op 121.5 MHz. Maar dan moet je bij de aanschaf van je EPIRB wel opgelet hebben. Wordt pas interessant wanneer aanvaartijd x driftsnelheid te groot wordt.

Zolang je nog marifoonbereik hebt is de SAR aanvaartijd/aanvliegtijd ook beperkt en zal een jacht of reddingsvlot ook met een driftberekening nog wel te vinden zijn. DSC handmarifoons hebben een ingebouwde GPS die je positie door kan geven of waarop je die zelf af kan lezen en kan communiceren. Zodra de heli recht boven je hangt is het met de gesproken communicatie gedaan (herrie) maar ben je al gelokaliseerd.

Dat homing signal van je EPIRB is zoals je schrijft met name zinvol als je verder op zee bent en de SAR aanvaartijd/aanvliegtijd toeneemt. Natuurlijk kun je je EPIRB/PLB ook dicht bij de kust activeren, maar tegen de tijd dat het SAR circus daardoor op gang komt zijn de hulpinstanties waarschijnlijk al lang naar je op weg door je marifoonoproep.

Bij levensbedreigende situaties en een shorthanded crew kan een EPIRB/PLB handig zijn als geen tijd hebt om een korte marifoonoproep te doen ivm reanimatie, stoppen slagaderlijke bloeding, etc. Maar een DSC alarmering doen (het rode knopje) kost ongeveer evenveel tijd, dus als je over een DSC marifoon beschikt verdient dat in mijn ogen de voorkeur (want sneller).
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 14 aug 2020 09:03 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 09:09 #1195221

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Ooit een verhaal gelezen dat een solozeiler voor de haven van Plymouth bij het aftuigen over boord gaat terwijl zijn boot verder vaart. Hij had gelukkig een PLB bij zich. Binnen 10 minuten hing er een heli boven zijn hoofd.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 09:25 #1195230

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1376
Door de reddingsactie van gister kreeg het idee om een paar opblaasbare montagekussens die ik nog in de werkplaats heb liggen mee nemen naar de boot en daar naast de andere reddingspullen te bewaren. Dingen zijn niet duur [ca 13,00] en erg sterk.


Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 09:33 #1195233

  • matchbox
  • matchbox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 358
Dat is knap, 10 min. Ik heb altijd begrepen dat een PLB een bericht stuurt via Cospas netwerk naar de centrale commandocentrale in Toulouse. Vandaar uit wordt gekeken naar de coordinaten en lokaal hulp ingeschakeld en relay. Ik begreep altijd dat je rekening moet houden met ca. een half uur respons richting hulptroepen plus dan nog de tijd voor het bereiken van de locatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 09:35 #1195236

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
3Noreen schreef :
Ooit een verhaal gelezen dat een solozeiler voor de haven van Plymouth bij het aftuigen over boord gaat terwijl zijn boot verder vaart. Hij had gelukkig een PLB bij zich. Binnen 10 minuten hing er een heli boven zijn hoofd.

Interessant. Heb je een bron?

Kwam de snelle reddingsactie op gang door zijn PLB of doordat anderen voor de haven van Plymouth het zagen gebeuren en per marifoon een melding deden?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 14 aug 2020 09:36 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 09:47 #1195241

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2164
Ik heb ook begrepen dat dat iets langer duurt dan 10 minuten; volgens mij gaan ze ook nog de melding verifiëren door de geregistreerde contactpersonen aan wal te bellen. Maar wellicht een combinatie: Melding per marifoon door omstanders, en vervolgens snel gevonden door het homing signaal van de PLB.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een lek - wat zou je doen? 14 aug 2020 09:49 #1195242

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Hans V schreef :
3Noreen schreef :
Ooit een verhaal gelezen dat een solozeiler voor de haven van Plymouth bij het aftuigen over boord gaat terwijl zijn boot verder vaart. Hij had gelukkig een PLB bij zich. Binnen 10 minuten hing er een heli boven zijn hoofd.

Interessant. Heb je een bron?

Kwam de snelle reddingsactie op gang door zijn PLB of doordat anderen voor de haven van Plymouth het zagen gebeuren en per marifoon een melding deden?

Heeft een paar jaar geleden in een van de Engelse zeilbladen gestaan. Plymouth is een militaire basis. Mogelijk is daardoor de respons zo snel geweest.
Het heeft bij mij wel doen besluiten als mijn Ebirb vervangen moet worden twee plb's te nemen. Voor het water wat wij nog bevaren lijkt me dat meer bang for the buck.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl