Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Piraten; wat zou jij doen?

Piraten; wat zou jij doen? 24 sept 2020 18:53 #1210238

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
En je hebt precies niks aan zo'n oude proppen schieter. Volgens mij is de beste remedie je niet in die gebieden begeven. Er zijn genoeg mooie gebieden om lekker te cruisen waar het risico op piraterij een stuk kleiner is.

Vind de gedachte om wapens mee te nemen om je hobby te kunnen uitoefenen een beetje vreemd. tenzij schietsport :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piraten; wat zou jij doen? 24 sept 2020 20:23 #1210287

hnrts schreef :
suijkerbuijk schreef :
Gewoon een geweer op zwart kruit aan boord.
Deze mag je van de wet hebben simpel.
En geloof me ik schiet die boot ook gewoon lek.

Volgend de wet mag je een zwart kruit geweer hebben die voor 1945 is gebouwt .
Daar heb je geen vergunning nodig namelijk.
Wel moet het in een kluis.

Nee, dat mag niet van de NL wet. Zie internet.

En als je met een bootje op pad gaat zal je ook met wetten in andere landen te maken hebben ... en in zo'n situatie misschien ook met piraten die terugschieten met iets beters dat een groter bereik heeft.

Mag wel zie de bijlage .
Verder Nederlandse vlag houd in Nederlander wetgeving
Namelijk de Nederlandse vlaggen stelsel.
Anderen landen zelfde verhaal .
Mijn boot is Nederlandse boot onder de Nederlandse vlag.
De wet is van toepassing op mijn boot.
De wapens zal dan bij wet in de kluis aan boord moeten blijven zoals de Nederlandse wet omschrijft .
Bijlagen:
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Laatst bewerkt: 24 sept 2020 20:24 door account op verzoek verwijderd 1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piraten; wat zou jij doen? 24 sept 2020 20:27 #1210289

mithras schreef :
En je hebt precies niks aan zo'n oude proppen schieter. Volgens mij is de beste remedie je niet in die gebieden begeven. Er zijn genoeg mooie gebieden om lekker te cruisen waar het risico op piraterij een stuk kleiner is.

Vind de gedachte om wapens mee te nemen om je hobby te kunnen uitoefenen een beetje vreemd. tenzij schietsport :)

Voor mij is anders.
De boot is mijn huis en de wapens vergunning is dus geldige ook op de boot.
Wat wel lachen is namelijk.
In huis is de regels munitie en wapens geschrijden te houden in een goed gekeurde kluis en enzz.
Op de boot geld de regel alles mag bij elkaar liggen in een afgesloten water dichte box .

Beide krijgen je wel controle van je wapens door de politie .
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piraten; wat zou jij doen? 24 sept 2020 21:04 #1210312

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1152
suijkerbuijk schreef :
hnrts schreef :
suijkerbuijk schreef :
Gewoon een geweer op zwart kruit aan boord.
Deze mag je van de wet hebben simpel.
En geloof me ik schiet die boot ook gewoon lek.

Volgend de wet mag je een zwart kruit geweer hebben die voor 1945 is gebouwt .
Daar heb je geen vergunning nodig namelijk.
Wel moet het in een kluis.

Nee, dat mag niet van de NL wet. Zie internet.

En als je met een bootje op pad gaat zal je ook met wetten in andere landen te maken hebben ... en in zo'n situatie misschien ook met piraten die terugschieten met iets beters dat een groter bereik heeft.

Mag wel zie de bijlage .
Verder Nederlandse vlag houd in Nederlander wetgeving
Namelijk de Nederlandse vlaggen stelsel.
Anderen landen zelfde verhaal .
Mijn boot is Nederlandse boot onder de Nederlandse vlag.
De wet is van toepassing op mijn boot.
De wapens zal dan bij wet in de kluis aan boord moeten blijven zoals de Nederlandse wet omschrijft .

Bijlage gaat alleen over het bezit van het ongeladen vuurwapen zelf.

Voor zowel aanschaf/bezit munitie als voor het gebruik (schieten) heb je wel degelijk een vergunning nodig.

Als jij naar andere landen gaat, zullen ze daar vragen of je wapens aan boord hebt. Maakt niet uit wat voor vlag er op je boot staat. Is een hoop gedoe.

En ook al zou het allemaal wel mogen, dan wil je nog steeds niet in een situatie komen dat je met een oude proppenschieter tegenover een vaak veel beter bewapende piraat komt te staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piraten; wat zou jij doen? 24 sept 2020 21:16 #1210319

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Ik zou eens een training volgen zoals Hans V adviseert en toch minimaal het advies van Noballast opvolgen.

Zo'n training geeft je heel wat meer inzicht dan de welgemeende adviezen (?) op te volgen in dit draadje. Wat mij betreft levensgevaarlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piraten; wat zou jij doen? 24 sept 2020 21:23 #1210323

mithras schreef :
En je hebt precies niks aan zo'n oude proppen schieter. Volgens mij is de beste remedie je niet in die gebieden begeven. Er zijn genoeg mooie gebieden om lekker te cruisen waar het risico op piraterij een stuk kleiner is.

op zich ben ik het eens met die redenatie. Alleen, als je niet door de Golf van Aden wil, dan is het wel ver omvaren (om het ganse Afrikaanse continent)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piraten; wat zou jij doen? 24 sept 2020 21:24 #1210324

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
SanderH schreef :
Ik zou eens een training volgen zoals Hans V adviseert en toch minimaal het advies van Noballast opvolgen.

Tijdens de dienstplicht kreeg je van defensie een training met een Uzi " half magazijn leegschieten en dat was het ;)
Wel een geschikt wapen om effe om je heen te slaan
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piraten; wat zou jij doen? 24 sept 2020 21:26 #1210326

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Dienstplicht heb ik nooit gehad, dus geen ervaring daarmee.
Het blijft een dilemma, maar bij meewerken heb je de grootste kans op overleven, zeg maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piraten; wat zou jij doen? 24 sept 2020 21:27 #1210327

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1152
AndreAzuree schreef :
mithras schreef :
En je hebt precies niks aan zo'n oude proppen schieter. Volgens mij is de beste remedie je niet in die gebieden begeven. Er zijn genoeg mooie gebieden om lekker te cruisen waar het risico op piraterij een stuk kleiner is.

op zich ben ik het eens met die redenatie. Alleen, als je niet door de Golf van Aden wil, dan is het wel ver omvaren (om het ganse Afrikaanse continent)

Je bedoelt dat dit het perfecte excuus is voor een nog mooiere zeiltocht om Afrika.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piraten; wat zou jij doen? 24 sept 2020 21:31 #1210332

hnrts schreef :
AndreAzuree schreef :
mithras schreef :
En je hebt precies niks aan zo'n oude proppen schieter. Volgens mij is de beste remedie je niet in die gebieden begeven. Er zijn genoeg mooie gebieden om lekker te cruisen waar het risico op piraterij een stuk kleiner is.

op zich ben ik het eens met die redenatie. Alleen, als je niet door de Golf van Aden wil, dan is het wel ver omvaren (om het ganse Afrikaanse continent)

Je bedoelt dat dit het perfecte excuus is voor een nog mooiere zeiltocht om Afrika.

Zo kun je het inderdaad ook zien! als je maar voldoende tijd hebt....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piraten; wat zou jij doen? 24 sept 2020 21:31 #1210333

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
SanderH schreef :
Het blijft een dilemma, maar bij meewerken heb je de grootste kans op overleven, zeg maar.

Dat is zeker, jongens hebben niets te verliezen en willen rendement, aanbieden van valse rollexen heeft weinig zin, en kan je een kogel opleveren.

Gewoon alles meegeven en een grapje maken kan best vinden ze leuk
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piraten; wat zou jij doen? 24 sept 2020 21:39 #1210339

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Ik ga nooit naar A'dam, want daar lopen zakkenrollers.
Ik ga nooit met de trein, want die ontsporen soms.
Ik ga nooit met een vliegtuig, want soms landen die erg ruw.
Ik ga nooit naar bed, want het plafond zou in kunnen storten.
Ik ga nooit aan boord, want een afsluiter kan gaan lekken.
Tsja.
Toch ben ik op eigen kiel de wereld rond geweest, ook langs de golf van cadiz, langs de westelijke Sahara, langs Venezuela, langs Madagaskar om maar wat te noemen.
Getracht de gebieden die bekend staan om aanwezigheid van piraten te omzeilen, flink ver de oceaan op, zendapparatuur uit (niet te peilen), enz.
En dan maar hopen dat je geluk hebt althans geen pech.
En intussen genieten met gezonde spanning.
De enige piraten die we tegenkwamen waren:
- de ATM in Mindelo die het gepinde geld gewoon weer inslikte.
- een boefje in Kaapstad die zijn hand in mijn rugzak frommelde.
- een straatventer op Fiji die voor een gratis houten gevalletje toch geld wilde hebben.
- een Marina in Panama die (naar mijn bescheiden mening) te veel geld rekende voor parkeren bijboot.

Of toch maar besluiten om veilig thuis te blijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piraten; wat zou jij doen? 24 sept 2020 21:47 #1210345

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
AndreAzuree schreef :
hnrts schreef :
AndreAzuree schreef :
mithras schreef :
En je hebt precies niks aan zo'n oude proppen schieter. Volgens mij is de beste remedie je niet in die gebieden begeven. Er zijn genoeg mooie gebieden om lekker te cruisen waar het risico op piraterij een stuk kleiner is.

op zich ben ik het eens met die redenatie. Alleen, als je niet door de Golf van Aden wil, dan is het wel ver omvaren (om het ganse Afrikaanse continent)

Je bedoelt dat dit het perfecte excuus is voor een nog mooiere zeiltocht om Afrika.

Zo kun je het inderdaad ook zien! als je maar voldoende tijd hebt....

Rondje om de wereld doe je makkelijk in anderhalf jaar, en het ommetje via Kaapstad zit daar al in.
En je mist heel wat als je niet die route neemt: Kokos Keeling, Christmas Island, Rodrigyes, Mauritius, Reunion, Zuid-Afrika, St. Helena, Ascension, Azoren. Te mooi om te missen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piraten; wat zou jij doen? 24 sept 2020 22:42 #1210357

hnrts schreef :
suijkerbuijk schreef :
hnrts schreef :
suijkerbuijk schreef :
Gewoon een geweer op zwart kruit aan boord.
Deze mag je van de wet hebben simpel.
En geloof me ik schiet die boot ook gewoon lek.

Volgend de wet mag je een zwart kruit geweer hebben die voor 1945 is gebouwt .
Daar heb je geen vergunning nodig namelijk.
Wel moet het in een kluis.

Nee, dat mag niet van de NL wet. Zie internet.

En als je met een bootje op pad gaat zal je ook met wetten in andere landen te maken hebben ... en in zo'n situatie misschien ook met piraten die terugschieten met iets beters dat een groter bereik heeft.

Mag wel zie de bijlage .
Verder Nederlandse vlag houd in Nederlander wetgeving
Namelijk de Nederlandse vlaggen stelsel.
Anderen landen zelfde verhaal .
Mijn boot is Nederlandse boot onder de Nederlandse vlag.
De wet is van toepassing op mijn boot.
De wapens zal dan bij wet in de kluis aan boord moeten blijven zoals de Nederlandse wet omschrijft .

Bijlage gaat alleen over het bezit van het ongeladen vuurwapen zelf.

Voor zowel aanschaf/bezit munitie als voor het gebruik (schieten) heb je wel degelijk een vergunning nodig.

Als jij naar andere landen gaat, zullen ze daar vragen of je wapens aan boord hebt. Maakt niet uit wat voor vlag er op je boot staat. Is een hoop gedoe.

En ook al zou het allemaal wel mogen, dan wil je nog steeds niet in een situatie komen dat je met een oude proppenschieter tegenover een vaak veel beter bewapende piraat komt te staan.


Wet is Pas aangepast namelijk.
Ronde bollen kogels (lood) en zwart kruit hoef je geen vergunning meer te hebben.
Dat was wel ja inderdaad en moest je een verlof voor aanvragen.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piraten; wat zou jij doen? 24 sept 2020 23:58 #1210361

Ik heb een hoop ervaring met geweren en pistolen en kan je verzekeren dat als je niet goed met die wapens om kunt gaan (minimaal 100 uur training met dat specifieke wapen) dan zijn ze gevaarlijker als geen wapen hebben. Wapens escaleren situaties vrijwel gegarandeerd.
Amerikanen zijn gek op hun "second amendment" en vinden dat ze iedereen overhoop mogen schieten die hen bedreigd, eerst schieten dan vragen. Je ziet hier aan de statistieken dat zelfverdediging met een vuurwapen een ruim 100 keer grotere kans geeft dat je het leven laat in het vuurgevecht als wanneer je de piraat, overvaller, inbreker geeft waar hij om vraagt.
Dat je iemand overhoop knalt omdat hij aan je spullen komt/wil komen is gewoon grootspraak en eigenlijk heel erg dom. Vuurwapens escaleren elke situatie en escalatie is juist wat je moet voorkomen.

Daarnaast vinden de meeste overvallen door piraten plaats in de nacht als je voor anker ligt en al lang in slaap bent. Als ze eenmaal binnen in je boot zijn is een vuurwapen volkomen waardeloos en een groot gevaar voor jezelf.
Nee, vuurwapens zijn waardeloos als verdediging tegen piraten. Gelegenheidsdieven geef je een flinke klap op hun kop met een koekenpan, georganiseerde piraten komen met bazoekas en granaatwerpers, daar ga jij met je pistooltje (of koekenpan) niets tegen beginnen. Die piraten komen uit een milieu waarin ze niets te verliezen hebben, ze zijn niet bang voor de dood dus ze bedreigen heeft geen enkele zin.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 25 sept 2020 00:01 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piraten; wat zou jij doen? 25 sept 2020 05:45 #1210374

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
suijkerbuijk schreef :
mithras schreef :
En je hebt precies niks aan zo'n oude proppen schieter. Volgens mij is de beste remedie je niet in die gebieden begeven. Er zijn genoeg mooie gebieden om lekker te cruisen waar het risico op piraterij een stuk kleiner is.

Vind de gedachte om wapens mee te nemen om je hobby te kunnen uitoefenen een beetje vreemd. tenzij schietsport :)

Voor mij is anders.
De boot is mijn huis en de wapens vergunning is dus geldige ook op de boot.
Wat wel lachen is namelijk.
In huis is de regels munitie en wapens geschrijden te houden in een goed gekeurde kluis en enzz.
Op de boot geld de regel alles mag bij elkaar liggen in een afgesloten water dichte box .

Beide krijgen je wel controle van je wapens door de politie .

In de echte wereld werkt het toch anders als je denkt je zelf te mogen verdedigen. lees deze maar eens goed door:
en.wikipedia.org/wiki/Enrica_Lexie_case

Zorg tenminste dat werkelijk niemand er iets van weet als je ze nodig gehad hebt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piraten; wat zou jij doen? 25 sept 2020 06:12 #1210384

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8201
Erikdejong schreef :
Nee, vuurwapens zijn waardeloos als verdediging tegen piraten. Gelegenheidsdieven geef je een flinke klap op hun kop met een koekenpan, georganiseerde piraten komen met bazoekas en granaatwerpers, daar ga jij met je pistooltje (of koekenpan) niets tegen beginnen. Die piraten komen uit een milieu waarin ze niets te verliezen hebben, ze zijn niet bang voor de dood dus ze bedreigen heeft geen enkele zin.

En, niet te vergeten, hebben inmiddels jarenlange ervaring en training in hoe je zoiets aanpakt.

Wel grappig trouwens dat iedereen er hier iets van vindt, terwijl dit toch echt een uitermate kleine kans is, die als je je hoofd koel houdt nog behoorlijk ok kan aflopen.

Wederom maar weer eens een bewijs dat wij mensen vooral heel erg slecht zijn in het behandelen van risico's.

Bekijk dit staatje eens:

www.vandaagenmorgen.nl/nieuws/...soorzaken-wereldwijd

De eerste niet-natuurlijke doodsoorzaak na "roadinjuries" (die heb je op t water niet) is suicide. We zijn vooral een gevaar voor onszelf!!! Nog een reden geen vuurwapens aan boord te hebben!
Laatst bewerkt: 25 sept 2020 06:13 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piraten; wat zou jij doen? 25 sept 2020 07:14 #1210411

  • bteaux
  • bteaux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1148
Ronaldl schreef :
Rondje om de wereld doe je makkelijk in anderhalf jaar, en het ommetje via Kaapstad zit daar al in.
En je mist heel wat als je niet die route neemt: Kokos Keeling, Christmas Island, Rodrigyes, Mauritius, Reunion, Zuid-Afrika, St. Helena, Ascension, Azoren. Te mooi om te missen.

Anderhalf jaar. Vandaar dat het lijstje met moois zo kort is.
Laatst bewerkt: 25 sept 2020 08:09 door bteaux.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piraten; wat zou jij doen? 25 sept 2020 07:58 #1210430

@Joop66: Voor Nederland is de “accidentele val” de meestvoorkomende externe doodsoorzaak, op de 8e plaats. Zie dit overzicht.

Ik kan niet zo snel een locatie-breakdown vinden, maar het zou me niet verbazen als dat in grote meerderheid thuis is (ongevallen in huis zijn een grote veroorzaker van letsel, proportioneel veel meer dan een verrassend aantal “risico-activiteiten” - oorzaak? Met stapt effe op een krukje of mist een traptrede of… terwijl men bij het label “risico-activiteit” heel snel veel meer oplet),

Conclusie: lekker gaan zeilen, is veel veiliger dan thuisblijven!
Bootloos, maar zoekende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piraten; wat zou jij doen? 25 sept 2020 08:10 #1210436

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8201
drwingnut schreef :
@Joop66: Voor Nederland is de “accidentele val” de meestvoorkomende externe doodsoorzaak, op de 8e plaats. Zie dit overzicht.

Ik kan niet zo snel een locatie-breakdown vinden, maar het zou me niet verbazen als dat in grote meerderheid thuis is (ongevallen in huis zijn een grote veroorzaker van letsel, proportioneel veel meer dan een verrassend aantal “risico-activiteiten” - oorzaak? Met stapt effe op een krukje of mist een traptrede of… terwijl men bij het label “risico-activiteit” heel snel veel meer oplet),

Conclusie: lekker gaan zeilen, is veel veiliger dan thuisblijven!

Het wordt nog veel idioter als je naar de wereldzeilende leeftijdsgroep gaat kijken:




Een nog veel sterker argument tegen vuurwapens!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piraten; wat zou jij doen? 25 sept 2020 08:45 #1210456

suijkerbuijk schreef :
hnrts schreef :
suijkerbuijk schreef :
hnrts schreef :
suijkerbuijk schreef :
Gewoon een geweer op zwart kruit aan boord.
Deze mag je van de wet hebben simpel.
En geloof me ik schiet die boot ook gewoon lek.

Volgend de wet mag je een zwart kruit geweer hebben die voor 1945 is gebouwt .
Daar heb je geen vergunning nodig namelijk.
Wel moet het in een kluis.

Nee, dat mag niet van de NL wet. Zie internet.

En als je met een bootje op pad gaat zal je ook met wetten in andere landen te maken hebben ... en in zo'n situatie misschien ook met piraten die terugschieten met iets beters dat een groter bereik heeft.

Mag wel zie de bijlage .
Verder Nederlandse vlag houd in Nederlander wetgeving
Namelijk de Nederlandse vlaggen stelsel.
Anderen landen zelfde verhaal .
Mijn boot is Nederlandse boot onder de Nederlandse vlag.
De wet is van toepassing op mijn boot.
De wapens zal dan bij wet in de kluis aan boord moeten blijven zoals de Nederlandse wet omschrijft .

Bijlage gaat alleen over het bezit van het ongeladen vuurwapen zelf.

Voor zowel aanschaf/bezit munitie als voor het gebruik (schieten) heb je wel degelijk een vergunning nodig.

Als jij naar andere landen gaat, zullen ze daar vragen of je wapens aan boord hebt. Maakt niet uit wat voor vlag er op je boot staat. Is een hoop gedoe.

En ook al zou het allemaal wel mogen, dan wil je nog steeds niet in een situatie komen dat je met een oude proppenschieter tegenover een vaak veel beter bewapende piraat komt te staan.


Wet is Pas aangepast namelijk.
Ronde bollen kogels (lood) en zwart kruit hoef je geen vergunning meer te hebben.
Dat was wel ja inderdaad en moest je een verlof voor aanvragen.

Waar staat dat, dat de wet pas is aangepast? Kan me er niks bij voorstellen, de vuurwapenwetgeving wordt al jarenlang al maar strenger ipv soepeler. Bij mijn vereniging moeten de zwartkruitschieters hun munitie ook gewoon op het verlof hebben staan anders mag het niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piraten; wat zou jij doen? 25 sept 2020 08:59 #1210461

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Neem een gedegen grimeercursus en schilder zwarte bulten op elkaars bakkes....
Owwww, ik lees net wat ze in N Korea doen met mogelijk besmettelijke tiepjes... :ohmy:
Laatst bewerkt: 25 sept 2020 09:06 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piraten; wat zou jij doen? 25 sept 2020 09:29 #1210478

  • bteaux
  • bteaux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1148
drwingnut schreef :
Conclusie: lekker gaan zeilen, is veel veiliger dan thuisblijven!

De conclusie zou ik graag geloven, ik vrees echter dat de conclusie een weinig doordacht is op basis van aantallen die een traptrede oplopen in verhouding tot het aantal zeilers
Neemt niet weg dat ik liever ga zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piraten; wat zou jij doen? 25 sept 2020 11:19 #1210527

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Joop66 schreef :
De eerste niet-natuurlijke doodsoorzaak na "roadinjuries" (die heb je op t water niet) is suicide. We zijn vooral een gevaar voor onszelf!!! Nog een reden geen vuurwapens aan boord te hebben!

Tijdens een van de security and safety trainingen werd het risico op beroving, kidnapping, etc. inderdaad gerelativeerd met de constatering dat de belangrijkste doodsoorzaak (aan) land in high risk areas nog steeds verkeersongelukken zijn. Aandacht voor de staat van de chauffeur en auto voor je instapt en je veiligheidsgordel (voor zover aanwezig) gebruiken voorkomt verreweg de meeste zware trauma's en doden. Ook op zee leveren goed zeemanschap en een zeewaardig jacht waarschijnlijk de grootste bijdrage aan je veiligheid.

Maar TS heeft het specifiek over piraten (geweld op zee). Dan is gewapend verzet door burgers een heel slechte keuze en vergroot je door de-escalatie je kansen enorm om het later na te kunnen vertellen. Als het anders was geweest hadden de onderzoeken dat aangetoond en waren de professionele trainingen voor dit soort situaties anders van opzet. Je overlevingskans hangt voor een belangrijk deel af van je mentale vermogen om beheerst met geweldsincidenten om te gaan.

Zelfbedachte 'oplossingen' die vooral iets zeggen over de wens om onrecht af te straffen en je bezit te beschermen sluiten beter aan bij onze primaire emoties maar hebben dus een averechtse uitwerking. Doel van de trainingen is juist om je natuurlijke reflexen te ontdekken en waar nodig te vervangen door (aangeleerd) gedrag waarmee je de kansen van jezelf en anderen verhoogt om geweld en ongelukken te overleven.

Zefverdediging [ Click to expand ]
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 25 sept 2020 12:03 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Piraten; wat zou jij doen? 10 nov 2020 17:36 #1226247

  • Peter84
  • Peter84's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 200
Het verhaal van HansV lijkt me inderdaad het meest verstandig, en waarschijnlijk het beste onderbouwd.

Ik heb veel in zogenaamde piratenwateren gezeild, en ik zal proberen hier iets zinnigs over te zeggen.

Er is ons gelukkig nooit wat bedreigende gebeurd. En van de 200+ boten die elke jaar in dit gebied rondzeilen, zijn slechts een handvol overvallen of poging daartoe bekend, als je bijvoorbeeld kijkt naar de afgelopen 10 jaar . Risico is kans maal effect. Het effect kan hierbij enorm variëren, de kans blijft klein.

Ik was daar omdat het gewoon prachtig deel van de wereld is. Trinidad, Venezuela, Guyana. Dat hoekje. Zoals ik zei, zelf nooit een piratenoverval meegemaakt, maar wel een aantal recente anekdotes van 1e hand gehoord over mislukte en gelukte overvallen op zee. Als je op deze plekken zeilt, dan hou je de trent en gebeurtenissen wel enorm goed in de gaten. De overtocht tussen Trinidad en Grenada is vrij bekend om piraterij. Voor werk en visumreden, heb ik dat stukje, wat ongeveer 85nm is, 18 keer gevaren in twee jaar tijd rond '16/'17/'18. Trinidad zelf is veilig, de wateren dichtbij venezuela niet altijd. Altijd in het donker, zonder navigatieverlichting, zonder AIS, zonder radioverkeer. Je moet dan het commerciële verkeer, wat daar best druk kan zijn,natuurlijk enorm goed in de gaten houden.

Overtochten hielden we altijd stil van te voren. Dus geen geouwehoer in de kroeg dat je morgen lekker gaat zeilen. De enige die precies wist van de zeilbewegingen, was onze walbemanning in NL.

Uit verhalen van andere zeilers, die wel overvallen waren, ging het eigenlijk bijna altijd om normale vissers, met een 'bijbaan' in snelle open pramen. Vaak vissen ze met meerdere boten. Als zo'n groepje kunnen ze blijbaar besluiten het vissen te laten voor een dagje. Meestal uit Venezuela, maar ook zeker uit Trinidad of Guyana zelf. Er is me maar een recent geval bekend van een drugssmokkelboot, die als bijvangst nog even dacht een jacht leeg te halen, op de terugweg van een bezorging. Dat leek wel een uitzondering. Logisch ook, zij hebben doorgaan geen baat bij aandacht.

Onderling, tussen de vissers in dat gebied, is het trouwens sowieso een bende. Veel ontvoeringen voor losgeld, veel smokkel, veel piraterij waarbij ze het op elkaars spullen hebben voorzien, ripdeals etc. Met enige regelmaat een moord. En blijkbaar gaat het vrij vaak gewoon om de buitenboord motor en visgerij. Een flink deel van de normale vissers in Trinidad houd het dan ook voor gezien. Zeker aan de westkant. Smokkeljochies kopen die pramen op en gaan op avontuur....

Je hebt piraten en piraten denk ik. Gasten die hier de zee op gaan om specifiek een jacht te overvallen gebeurt bijna niet. Het is het wachten niet waard. Meestal is de overval dan ook een bijvangst. Soms door een visser, soms door iemand met een politiepet. (Pas altijd op voor mensen met een Raar Hoedje!) Bijvoorbeeld op de Orinoco delta. In 2011 dacht ik, zijn daar twee Nederlandse boten overvallen terwijl ze voor anker lagen. Laptops, geld, dat soort dingen. Na aangifte in Trinidad, en wat ambtelijke druk, is de zaak goed opgepakt, en zijn uiteindelijk verschillende leden van de Guardia Nacional Rivierpolitie opgepakt hiervoor. Zij hadden ook een 'bijbaan'

Dit lijkt me een ander soort piraterij dan de klassiek Somaliër, die uit is op losgeld, en de boel vrij professioneel aanpakt.

Van drie boten weet ik uit 1e hand dat ze aan een aanval op zee zijn ontkomen. De verhalen waren bijna identiek, dus ik vat het even samen. Er werd direct zichtbaar contact opgenomen met de kustwacht via handheld VHF, aan dek. Dat horen die vissers soms ook aan boord. Zodoende krimpt hun beschikbare tijd. Vervolgens werd boarden zo lastig mogelijk gemaakt. Hoog aan de wind, rif er uit, slingerkoers, soms hard tegen de golven in, soms de genua even flink laten klapperen als ze van lei naderen. Dat soort zaken. Het waaide in deze gevallen altijd redelijk stevig. Boten tussen de 40-50 voet, monohull. Het kan blijkbaar een gelegenheids dief afschrikken.

Twee keer werd na 15-20 min afgedropen. Het was misschien de moeite niet waard. In een geval is er vanuit de praam geschoten, bij het afdruipen. Misschien uit frustratie. Met aanzienlijke ellende aan boord van het jacht. Gelukkig geen slachtoffers.

Van de 5 boten waarbij ik uit 1e or 2e hand weet dat ze zijn overvallen, was er vaak sprake van weinig wind. Vlakke zee, of een boot achter anker.

In mijn ervaring ben ik trouwens veel vaker in een vervelende situaties terechtgekomen door andere zaken, in deze contreien. Visnetten in het donker om je kiel, blinde ondieptes, aanvaringen met boomstammen, aanvaring met walvis, storm, materiaalpech, orkaandreiging, onbetrouwbare bemanning. Bah, je kan beter thuis blijven :-)
Laatst bewerkt: 10 nov 2020 17:59 door Peter84.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl