Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Aankoop van Med naar NL zeilen, wat te regelen?

Aankoop van Med naar NL zeilen, wat te regelen? 21 feb 2021 19:15 #1255500

  • svenkei
  • svenkei's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Beste zeilers,

In april hoop ik mijn nieuw aangekocht zeiljacht vanuit Frankrijk naar de thuishaven in Nederland te zeilen.
Tot nu toe heb ik nooit zelf een kajuitjacht in bezit gehad en daarmee geen ervaring met de papierwinkel die
daarbij komt kijken. Daarnaast is het jacht van Duitse eigenaren geweest en heeft daarmee geen Nederlandse
registratie.

Ik probeer een volledig beeld te krijgen wat ik na aanschaf en voor aanvang van de terugreis allemaal moet
regelen aan officieel documentatie en dat ook nog vanuit Frankrijk. Ik ben benieuwd naar jullie advies/ervaringen
over bijvoorbeeld:
- Verzekering, registratie zendapparatuur, maar wat nog meer?
- ICP of zeebrief wetende dat ik ook langs Spanje en Portugal kom.

Bij voorbaat dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankoop van Med naar NL zeilen, wat te regelen? 21 feb 2021 19:44 #1255522

Binnendoor door Frankrijk: ICP voldoende.
Via Portugal en Spanje: zeebrief must (totdat ICP weer gedoogd of erkend wordt).

Maar zeer zeker het schip van tevoren nog eens goed uitproberen en repareren wat nodig lijkt. Het is toch wel een steviger reisje voor een boot.

Natuurlijk zorgen dat je nog wat reserveonderdelen aan boord hebt. Bestellen kan tijdens de reis, maar veel makkelijker om nu al wat verbruiksartikelen in te slaan zoals diesel en olie filters. Goed gevulde gereedschapskist, mocht deze nog niet aan boord zijn.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankoop van Med naar NL zeilen, wat te regelen? 21 feb 2021 21:15 #1255561

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1602
BTW verklaring of bewijs dat ooit BTW is afgedragen voor de boot, hadden de oud eigenaren je moeten verschaffen.
Waarschijnlijk is de boot al geregistreerd, gewoon zo laten. Alleen eigendom is gewijzigd. Dat regelen met de registrar. Je kan de boot niet in NL registreren als deze ergens anders is geregistreerd.
Boot verzekering, inclusief dekking voor milieuschade. En vaargebied MED en zeewater daar waar je denkt te gaan varen. Ook in minimaal de Engelse taal.
Vaarbewijs indien nodig. Hangt af van soort schip, en van landen waar je komt. Dit bewijs kan ook een ICC zijn.
Erg formeel: marifoon bedieningscertificaat.
Logboek waarin vastgelegd wordt wat, hoe waarom, zeker als je als schipper verantwoordelijk bent voor opstappers. Misschien moet je je achteraf verantwoorden bij de rechter als disaster strikes.
Crewlist.
Paspoorten (ID), voor niet EU crew visa etc.
Ziektekosten verzekering buitenland, eventueel reisverzekering.
Doktersverklaring medicijnen indien van toepassing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankoop van Med naar NL zeilen, wat te regelen? 21 feb 2021 22:35 #1255595

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8635
Afgelopen najaar de reis gemaakt vanaf Torrevieja en vanaf Zuid-Bretagne 2x.
De Fransen wilden een ICP. De Spanjolen deden niet moeilijk, ICP/aankoopnota/verzekering en paspoorten was voldoende. In Gibraltar en Cascais/Portugal alleen een tankstop gemaakt, geen probleem.
Weer in Frankrijk aangelopen in l'Aber Wrach vanwege slecht weer, geen probleem. Maar een 2e haven aanlopen zou niet mogen vanwege Corona, dus alleen tankstop gemaakt in Cherbourg.

Ergo: zorg dat je voldoende eten en water aan boord hebt, onderweg even tanken kan altijd.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankoop van Med naar NL zeilen, wat te regelen? 22 feb 2021 09:07 #1255644

leuk plan! ik lee geïnteresseerd mee (al wil ik hem daar op een trailer zetten, komende vanuit Turkije). Wat voor boot is het?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankoop van Med naar NL zeilen, wat te regelen? 22 feb 2021 21:24 #1255877

  • svenkei
  • svenkei's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Dank voor de tips allen,

Ik heb in Frankrijk een maand gereserveerd voorafgaande van vertrek. Daarin zorg ik dat het jacht tip-top in orde is en alles aan boord is.

Die maand gebruik ik ook voor al het papierwerk waar het me hier met name om gaat. Voor sommige bureaucratie heb ik die tijd wel nodig denk ik. ICC, zendcertificering enzo is geregeld. Verzekeringswerk staat klaar. BTW verklaringen en aankoopbewijzen zijn allemaal voorhanden.
Ik zal nog eens navragen of het jacht in Duitsland staat geregistreerd. Dat heb ik liever niet dus kunnen we dat meteen regelen bij de overnamen.

Wat ICP en zeebrief betreft heb ik toch de neiging het zeebrief traject te bewandelen. Ik wil tijdens de reis geen havens
hoeven te mijden omdat ICP mogelijk problemen kan geven als Corona dat al niet doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankoop van Med naar NL zeilen, wat te regelen? 22 feb 2021 22:43 #1255895

svenkei schreef :
Dank voor de tips allen,

Ik heb in Frankrijk een maand gereserveerd voorafgaande van vertrek. Daarin zorg ik dat het jacht tip-top in orde is en alles aan boord is.

Die maand gebruik ik ook voor al het papierwerk waar het me hier met name om gaat. Voor sommige bureaucratie heb ik die tijd wel nodig denk ik. ICC, zendcertificering enzo is geregeld. Verzekeringswerk staat klaar. BTW verklaringen en aankoopbewijzen zijn allemaal voorhanden.
Ik zal nog eens navragen of het jacht in Duitsland staat geregistreerd. Dat heb ik liever niet dus kunnen we dat meteen regelen bij de overnamen.

Wat ICP en zeebrief betreft heb ik toch de neiging het zeebrief traject te bewandelen. Ik wil tijdens de reis geen havens
hoeven te mijden omdat ICP mogelijk problemen kan geven als Corona dat al niet doet.

als het schip al geregistreerd is, dan zal een zeebrief ook niet te moeilijk zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankoop van Med naar NL zeilen, wat te regelen? 22 feb 2021 23:37 #1255902

AndreAzuree schreef :
svenkei schreef :
Dank voor de tips allen,

Ik heb in Frankrijk een maand gereserveerd voorafgaande van vertrek. Daarin zorg ik dat het jacht tip-top in orde is en alles aan boord is.

Die maand gebruik ik ook voor al het papierwerk waar het me hier met name om gaat. Voor sommige bureaucratie heb ik die tijd wel nodig denk ik. ICC, zendcertificering enzo is geregeld. Verzekeringswerk staat klaar. BTW verklaringen en aankoopbewijzen zijn allemaal voorhanden.
Ik zal nog eens navragen of het jacht in Duitsland staat geregistreerd. Dat heb ik liever niet dus kunnen we dat meteen regelen bij de overnamen.

Wat ICP en zeebrief betreft heb ik toch de neiging het zeebrief traject te bewandelen. Ik wil tijdens de reis geen havens
hoeven te mijden omdat ICP mogelijk problemen kan geven als Corona dat al niet doet.

als het schip al geregistreerd is, dan zal een zeebrief ook niet te moeilijk zijn.

In Duitsland geregistreerd ;)

Voor de zeebrief zal het Nederlandse kadaster moeten invliegen voor het brandmerken, dat is behalve prijzig ook momenteel niet mogelijk ivm corona beperkingen.

Misschien is het mogelijk om onder de huidige Duitse (ICP of zeebrief?) registratie terug te varen naar Nederland.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankoop van Med naar NL zeilen, wat te regelen? 23 feb 2021 00:40 #1255904

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
er schijnt op het moment ook een tijdelijke zeebrief / kadaster registratie te zijn ivm CV19 , dan krijg je iets van een 6 maanden registratie zonder dat er iemand langs hoeft te komen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankoop van Med naar NL zeilen, wat te regelen? 23 feb 2021 09:24 #1255973

  • wimsl
  • wimsl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankoop van Med naar NL zeilen, wat te regelen? 24 feb 2021 20:26 #1256511

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1124
Gewoon onder Duitsche vlag en registratie naar Nederland en verder alles hier regelen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankoop van Med naar NL zeilen, wat te regelen? 24 feb 2021 21:46 #1256525

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Overdracht hoort normaal "vrij van alle beslagen etc" waaronder ook de registratie.
D eigenaar zal volledig betaald willen hebben en jij wilt volledig eigendom en je wilt onder zijn (eigendoms)registratie terugvaren en de registratie wijzigen.

De enige volledig zekere manier is dit te regelen via de notaris. Zelf je contract maken en rgelen en de notaris alleen gebruiken voor de uitvoering van een overdrachtsprocedure in opdracht van nieuwe en oude eigenaar samen. Aan notaris betalen; gebruiks-, verantwoording en verzekeringssoverdracht; reismaken; de-registratie en registratie; betaling door notaris aan eigenaar (zo'n 3 maanden later).

Variaties met deelbetalingen en eindbetalingen kunnen ook. Als de eindbetaling groot genoeg is, naar eigen inzicht, kan het zonder notaris. Het kan wat uitleg kosten. Niet alle landen kennen een onafhankelijke notaris. Bankgaranties en escrowaccounts zijn veel bewerkelijker en dan moeten die goed opgesteld worden.
Met een notaris hoef je alleen het notariscontract en de notarisprocedure goed af te spreken (goed in te kopen, want de notaris is nu jullie leverancier).
Zakelijk veelvuldig gedaan. Erg makkelijk en voor beide partijen fijn.

Betalen, zonder eigendomsoverdracht is niet handig. Meenemen zonder betaling en zonder regeling van de verantwoording ook niet.
En natuurlijk, alles kan anders naar risico en waarde.
Laatst bewerkt: 24 feb 2021 21:47 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankoop van Med naar NL zeilen, wat te regelen? 24 feb 2021 21:59 #1256528

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
ReneK schreef :
er schijnt op het moment ook een tijdelijke zeebrief / kadaster registratie te zijn ivm CV19 , dan krijg je iets van een 6 maanden registratie zonder dat er iemand langs hoeft te komen
Bij aankoop in het buitenland is er altijd de mogelijkheid van een tijdelijke zeebrief met een maximale geldigheid van 6 maanden, op basis van artikel 11 van de Zeebrievenwet:
wetten.overheid.nl/BWBR0001933/2010-10-10#Artikel11

De Minister (ILenT dus) heeft op grond van artikel 17 bij bijzondere omstandigheden de bevoegdheid de geldigheid van die zeebrief te verlengen.
wetten.overheid.nl/BWBR0001933/2010-10-10#Artikel17

Je zou denken dat een pandemie "bijzondere omstandigheid" genoeg zou moeten zijn.

En dan "thuis" het brandmerk organiseren voor een permanente zeebrief. Of niet.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 25 feb 2021 02:49 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankoop van Med naar NL zeilen, wat te regelen? 25 feb 2021 09:41 #1256579

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 369
Zo'n tocht is een hele onderneming in tijd en geld, heb je ooit overwogen om het schip over de weg te laten vervoeren?
Wij hebben een 35' Bavaria ooit door vd Wetering vanuit Nederland naar hun steunpunt in Antibes laten brengen en na 4 jaar ook via die weg laten ophalen. Het kost een paar centen zo'n oplossing maar in 2 dagen zijn ze in Nederland. Als het schip niet te breed is, ik geloof max 3,50m, vallen de kosten "mee". In ons geval was het schip breder en dan moet er ook een begeleidingsauto mee, wat het duur maakt. De service was uitstekend.
De kosten van varen tikken ook al snel lekker aan, los van de tijd en eventuele weersinvloeden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankoop van Med naar NL zeilen, wat te regelen? 25 feb 2021 10:11 #1256589

JStuij schreef :
Zo'n tocht is een hele onderneming in tijd en geld, heb je ooit overwogen om het schip over de weg te laten vervoeren?
Wij hebben een 35' Bavaria ooit door vd Wetering vanuit Nederland naar hun steunpunt in Antibes laten brengen en na 4 jaar ook via die weg laten ophalen. Het kost een paar centen zo'n oplossing maar in 2 dagen zijn ze in Nederland. Als het schip niet te breed is, ik geloof max 3,50m, vallen de kosten "mee". In ons geval was het schip breder en dan moet er ook een begeleidingsauto mee, wat het duur maakt. De service was uitstekend.
De kosten van varen tikken ook al snel lekker aan, los van de tijd en eventuele weersinvloeden.

ja, ik heb van de wetering ook al gesproken. Dat is ook mijn plan. Lekker zeilen tot aan Marseille. En dan op een trailer naar Normandie of gelijk naar NL
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankoop van Med naar NL zeilen, wat te regelen? 25 feb 2021 10:15 #1256592

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2151
hebben jullie daar een prijsindicatie van voor een 35ft
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankoop van Med naar NL zeilen, wat te regelen? 25 feb 2021 10:23 #1256593

  • awb3
  • awb3's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
Je kunt ze het beste even bellen en de gegevens en data doorgeven, dan krijg je binnen 2 dagen een vrijblijvende offerte. VD Wetering is prima en heeft gespecialiseerde trailers etc. Als je de prijzen met anderen vergelijkt scheelt het weinig en als je het vergelijkt met alle kosten van varen dan scheelt het vaak ook niet veel. Ik schat de kosten rond de 4 a 5 K maar kan er totaal naast zitten, gewoon even bellen.
"Average White Boat"
lidmaatschap opgezegd i.v.m. overstap op eigenaarsvereniging van eigen boot merk. Succes met het ZF en bedankt voor de hulp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankoop van Med naar NL zeilen, wat te regelen? 25 feb 2021 10:36 #1256596

voor 33 voet van Marseille naar hellevoet was het rond de 5k. Denk ook aan evt. extra kosten als: kranen, mast erop en eraf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankoop van Med naar NL zeilen, wat te regelen? 25 feb 2021 16:39 #1256676

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Erik rekende eind vorig jaar de impliciete kosten van (zelf) overvaren als eens voor:
zeilersforum.nl/index.php/foru...-nl?start=25#1223290
Conclusie (mijn woorden): varen moet je doen als je wil varen, niet om de kosten.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankoop van Med naar NL zeilen, wat te regelen? 25 feb 2021 16:45 #1256679

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2745
JotM schreef :
Erik rekende eind vorig jaar de impliciete kosten van (zelf) overvaren als eens voor:
zeilersforum.nl/index.php/foru...-nl?start=25#1223290
Conclusie (mijn woorden): varen moet je doen als je wil varen, niet om de kosten.

Dat hangt er natuurlijk wel vanaf. Als je setje zeilen geen 10.000 euro kost maar 5000, en als ze na 15.000 mijl nog prima blijken te zijn, dan scheelt dat een flink stuk. Ook op de andere aspecten kan het meevallen (of soms tegenvallen). En dan doe je wel waar je de boot voor gekocht hebt. Dat is meestal niet voor traileren.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankoop van Med naar NL zeilen, wat te regelen? 25 feb 2021 16:55 #1256685

JotM schreef :
Erik rekende eind vorig jaar de impliciete kosten van (zelf) overvaren als eens voor:
zeilersforum.nl/index.php/foru...-nl?start=25#1223290
Conclusie (mijn woorden): varen moet je doen als je wil varen, niet om de kosten.

Eerlijk gezegd lijken mij die kosten van zelf varen wel wat overdreven voor een 33ft. Je zou bijna geen flink tochtje meer durven ondernemen. Ja zeilen kost geld, maar de leuk en de ervaring is niet te vergelijken met een vracht ritje van 2 dagen en de bijbehorende sores. Uitgezeild in Turkije leg je hem in Z.Spanje of Portugal neer, viert tijdens het Kertrecess Oud en Nieuw aan boord + nog een beetje zeilen daar in hartje winter en zeilt de daarop volgende zomer in vakantiestemming naar huis.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 25 feb 2021 16:56 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankoop van Med naar NL zeilen, wat te regelen? 25 feb 2021 17:23 #1256688

  • awb3
  • awb3's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
@Noballast/Arcadia: Gevoelsmatig heb je gelijk natuurlijk dat zeilen leuker is dan rijden maar TS heeft nog nooit een kajuitboot gehad en zeilen - langere tochten kun je ook prima vanuit Nederland ondernemen (leuker zeilgebied ook misschien). Het is niet ondenkbaar dat de Corona Hysterie nog lang zal aanhouden en er best een risico is dat je als Nederlander helemaal niet naar je bootje mag in de Med. Vervoer over de weg is niet alleen qua kosten maar misschien ook qua netto maximaal gebruik van de boot om te zeilen (voor TS) het voordeligste.
"Average White Boat"
lidmaatschap opgezegd i.v.m. overstap op eigenaarsvereniging van eigen boot merk. Succes met het ZF en bedankt voor de hulp.
Laatst bewerkt: 25 feb 2021 17:40 door awb3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankoop van Med naar NL zeilen, wat te regelen? 25 feb 2021 17:51 #1256698

Naast vervoer over de weg zijn er ook verschillende aanbieders van jachttransport over zee. Heb er zelf geen ervaring mee maar zie regelmatig jachten op zeeschepen staan. Wellicht financieel ook aantrekkelijk. En je kunt nog altijd volhouden dat het schip is overgevaren :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankoop van Med naar NL zeilen, wat te regelen? 25 feb 2021 18:19 #1256707

Noballast schreef :
JotM schreef :
Erik rekende eind vorig jaar de impliciete kosten van (zelf) overvaren als eens voor:
zeilersforum.nl/index.php/foru...-nl?start=25#1223290
Conclusie (mijn woorden): varen moet je doen als je wil varen, niet om de kosten.

Eerlijk gezegd lijken mij die kosten van zelf varen wel wat overdreven voor een 33ft. Je zou bijna geen flink tochtje meer durven ondernemen. Ja zeilen kost geld, maar de leuk en de ervaring is niet te vergelijken met een vracht ritje van 2 dagen en de bijbehorende sores. Uitgezeild in Turkije leg je hem in Z.Spanje of Portugal neer, viert tijdens het Kertrecess Oud en Nieuw aan boord + nog een beetje zeilen daar in hartje winter en zeilt de daarop volgende zomer in vakantiestemming naar huis.

dat kan natuurlijk en ik heb het overwogen. Maar ik weet niet of ik zin heb in het laatste stuk langs portugal en Biskaje. Mijn vrouw heeft daar ook niet zo'n zin in. Dus zoals het er er nu naar uit ziet varen we tot Marseille. Dan hebben we, via een flinke omweg door de MED, er ook al duizenden mijlen en zeker 3 seizoenen MED opzitten. Dan vind ik het wel prima om de boot snel weer in Hellevoet te hebben.
Laatst bewerkt: 25 feb 2021 18:20 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankoop van Med naar NL zeilen, wat te regelen? 25 feb 2021 18:34 #1256712

@AndreAzurree hulp regelen voor delivery Algarve naar Bretagne, en vandaar vakantiezeilend naar huis. Eventueel bemanningswissel per auto in Bretagne.

@awb3 je hebt gelijk. Ik reageerde ook eigenlijk op AA.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 25 feb 2021 18:35 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.297 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl