Omdat het Watersport Verbond, uitgever en veroorzaker van de ICP problemen, geen duidelijk antwoord kon geven op de vraag hoe je in de Scandinavische landen het 'document of ownership' moet aantonen, dus zelf op zoek gegaan. Van de Deense douane het hele duidelijke antwoord gekregen dat de douane normaliter niet vraagt naar een eigenaarsverklaring, mocht dat zo voorkomen. Alleen wanneer je van plan bent om je te vestigen in Denemarken of je schip daar te verkopen, dan zal een eigendomsverklaring op tafel moeten komen. Vanuit Zweden, niet van het toeristenbureau, niet van het zeilers verbond, noch van de ambassade enig antwoord gekregen. Eénmaal een reactie als een soort van ontvangstbevestiging, maar daarna nooit meer iets vernomen van de aangeschreven organisaties in dat land. Heel opmerkelijk. Op de website van het Zweedse equivalent van het WV staat wel de procedure voor Zweden hoe een ICP aan te vragen! Dus kennelijk een geaccepteerd document.
Wij hebben besloten het erbij te laten. We hebben een geldig ICP uit 2020 en die zullen we tonen, plus wat extra documenten dat wij eigenaar zijn.
Het valt wel op dat nu het WV nauwere regels hanteert voor het verstrekken van een ICP, de prijs bijna verdubbeld is. Toch een verdienmodel voor een armlastige organisatie?