Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 20 dec 2021 20:21 #1351872

Met mijn toenmalige Tasar op de Grevelingen een keer roer verloren.. uiteindelijk met fokkeschoot en directe lijn aan de giek in de vingers met heel weinig zeildoek terug kunnen zeilen naar de trailer.. dat was oprecht lastig, kostte wel tijd om het onder controle te krijgen maar ik kon uiteindelijk wel hoger dan halve wind varen en overstag … maar dat is op een heel responsief bootje.. daardoor leer je snel.. maar moet je ook snel reageren.. op kajuitboot.. ik weet het niet..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 20 dec 2021 20:56 #1351874

Zo te lezen nogal wat gevallen et roer problemen op boten, alleen hier op ZF al :whistle:
Waarom hebben we het altijd over afgevallen kielen? Roeren blijkt een veel groter probleem te zijn....
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 20 dec 2021 21:19 #1351879

  • Unster
  • Unster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Erikdejong schreef :
Ik stel voor om een groot 'zeilersforum noodroer test' te gaan doen.

Wie heeft er een boot en wil eens zonder roer een eindje gaan zeilen?

Ik heb een aangehangen roer dat er zo afgepakt is. En stel mijn boot (en mijzelf) graag beschikbaar om eens wat te proberen. Laat maar horen wie er wat wil komen testen...
Laatst bewerkt: 20 dec 2021 21:20 door Unster.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 21 dec 2021 07:22 #1351916

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Erikdejong schreef :
JotM schreef :
Met m'n huidige boot weet ik niet of ik erg ver kom als het roer weg is.
Ik weet niet hoe anders de 660 is, maar op de 560 ging het prima. Tijdens winterwedstrijden op de Kaag heb ik tot tweemaal toe het roer op mijn 560 gebroken. Het grotozeil eraf, giek tussen de achterstag en als een wrikriem sturen, ging prima, we hebben zelfs nog een keer het kruisrak uitgevaren op die manier.

Op kleine bootjes nog prima te doen, op grotere boten met oceaan deinig niet meer.

Ik zeg ook niet dat het per sé niet gaat, maar ik weet het gewoon niet, omdat ik het nog niet geprobeerd heb. :)

Komend seizoen het roer maar eens van de spiegel pakken en de Kaag "onveilig maken". Kan ik meteen uitvinden wat de buitenboord in die situatie doet, zowel passief als actief. Mocht het dan eens onvrijwillig nodig zijn ...
Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]


Als ik aan de lelievletten terugdenk en dan aan een noodroer heb ik er weer een reden bij waarom ik de wrikriem wel eens mis. (Of de vaarboom als ik terugdenk aan de valken)
T is inderdaad wel een stuk makkelijker, het gerommel op sloten, kanalen en plassen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 21 dec 2021 08:15 #1351932

Ik heb hier wel eens een vehaaltje gedeeld hoe we zonder roer maar met de buitenboord motor toch een veilige haven hebben kunnen bereiken.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 21 dec 2021 08:48 #1351937

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
JotM schreef :
Komend seizoen het roer maar eens van de spiegel pakken en de Kaag "onveilig maken".
Uhm, kan je het roer niet gewoon loslaten. Had op mijn Hanse met balansroer (geen stuurwiel) precies hetzelfde effect. Of is dat te laf?
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 21 dec 2021 09:45 #1351950

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5264
Boot met of zonder roer is een heel verschil hoor, roer is een beweegbare kiel zeg maar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 21 dec 2021 09:52 #1351953

Mi Dushi schreef :
JotM schreef :
Komend seizoen het roer maar eens van de spiegel pakken en de Kaag "onveilig maken".
Uhm, kan je het roer niet gewoon loslaten. Had op mijn Hanse met balansroer (geen stuurwiel) precies hetzelfde effect. Of is dat te laf?

Het is niet hetzelfde met losgelaten roer. Dat gaat van alles doen door zijn gewicht (bij helling), het water dat erlangs gaat etc. En het heeft een stabiliserend effect op draaien.

Met een Valk af en toe geprobeerd met het roer eraf.
Resultaat in lijn met wat er eerder over de Lelievlet geschreven werd.
Heel voorzichtig en langzaam 'sloppy' aan de wind gaat nogwel, overstag ook.
Halve wind vraagt al 5 man aan loef in de kuip en op het gangboord, anders wil de boot loeven.

Leuk om te leren wat helling en zeilstanden doen voor sturen, onmogelijk te gebruiken in de praktijk.
Met een in het midden vastzittend roer is nog wel iets te beginnen. Moet het niet ook maar een graadje uit het midden staan...
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 21 dec 2021 09:52 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 21 dec 2021 09:59 #1351954

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Baasklusje schreef :
Met een Valk af en toe geprobeerd met het roer eraf.
...
Halve wind vraagt al 5 man aan loef in de kuip en op het gangboord, anders wil de boot loeven.

Vanuit de praktijk van open kano's: volgende keer eens twee van die vijf man op de spiegel zetten. :)

PS (edit):
Een lelievlet is in dit geval dus véél eenvoudiger:
  • Er zit een rand om het achterdek waardoor daar ontspannen wel drie mensen samen kunnen kruipen als het roer weg is
  • Je kunt het zwaard een stuk ophalen.
Als dan ook het grootzeil een stuk gereefd is loeft zelfs een lelievlet halve wind niet meer op, zoveel kun je het lateraal punt tov het drukkingspunt van het tuig naar achteren brengen.

Dat is ook wat je met één of twee putsen aan een korte lijn aan de spiegel kunt bewerkstelligen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 21 dec 2021 10:17 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 21 dec 2021 10:04 #1351958

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Bij de boten met balansroer en helmstok waar ik mee gevaren heb richt het roerblad zich gewoon naar de waterstroom erlangs. Alleen weerstand, geen kracht in dwarsscheepse richting. Hoe harder de boot draait, hoe meer het roer meedraait. Pas als het vaststaat kan het kracht in dwarsscheepse richting opnemen en heeft het een koersstabiliserende werking. Bijvoorbeeld door een stuurwiel dat niet heel soepel draait.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 21 dec 2021 10:05 #1351959

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Die weerstand levert bij helling een loevend moment op.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 21 dec 2021 10:10 #1351962

Mi Dushi schreef :
Bij de boten met balansroer en helmstok waar ik mee gevaren heb richt het roerblad zich gewoon naar de waterstroom erlangs. Alleen weerstand, geen kracht in dwarsscheepse richting. Hoe harder de boot draait, hoe meer het roer meedraait. Pas als het vaststaat kan het kracht in dwarsscheepse richting opnemen en heeft het een koersstabiliserende werking. Bijvoorbeeld door een stuurwiel dat niet heel soepel draait.

Dat kan, maar alleen als het gewicht voor en achter de draai-as precies gelijk is.
Meestal zit er meer gewicht achter de as.
En onder helling wil dat dan naar 'beneden', bij helling naar lij stuurt dat roer dan naar afvallen.
En de 'rem' werkt naar oploeven. Het stabiliseert de draai....

Echt, met los roer of zonder roer is een enorm verschil...

@JotM: 6 man op het achterdek van een 16m2 ook goed? ;-) Het werkt.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 21 dec 2021 10:14 #1351963

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Ja, alle weerstand van de romp. Het roer zal daar maar een klein deeltje van zijn. Nooit geprobeerd hoor. Misschien een dubbelblind gerandomiseerd onderzoek naar doen? Zoals met die vaccins? ;)
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 21 dec 2021 10:18 #1351965

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1709
IK denk dat het niet mee zal vallen om onze zeilboot (Harmony 42) onder zeil in bedwang te houden.
We varen voornamelijk in het kleine kwadrant en zoiets gebeurd natuurlijk nooit bij een vlak zeetje. Mogelijk dat we met de spi-boom iets zouden kunnen doen maar ik denk dat je bij ruime wind en lagere koersen volstrekt kansloos ben. Op de motor met de spi-boom er achter lijkt me meer kans te geven.
Schrik overigens wel van de grote aantallen roerproblemen die hier zo maar even gemeld worden.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 21 dec 2021 10:21 #1351968

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Baasklusje schreef :
@JotM: 6 man op het achterdek van een 16m2 ook goed? ;-) Het werkt.

Ja dat mag ook. :)

(Doet me denken aan een "corporaal sigaar-rokend borrelplatform" zoals ik dat eens aantrof bij Gaastmeer)

Ik heb m'n eerdere post wat aangepast/uitgebreid.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 21 dec 2021 11:19 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 21 dec 2021 10:41 #1351974

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5180
Ik heb hen een tijdje gevolgd, een Jeanneau uit 2006, verliest ineens zijn roer.
Zij lossen het op met de spi-boom, totdat ze hulp krijgen. Probleem ontstaat op volle zee.
René

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 21 dec 2021 11:19 #1351987

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3004
Doe ik er ook eentje bij:

Tijdens de 24-Uurs race ‘s avonds laat roerblad afgebroken (alles onder water weg). Licht bootje (Waarscheepje). Konden met alleen een stukje grootzeil de boot aan de wind houden met iets gang om niet richting de Afsluitdijk te verdagen (te lichtgewicht danforth aan lijn deed kregen we niet in de grond met de drift die we hadden).

KNRM heeft ons naar binnen gesleept, we vonden het niet verantwoord om op een vol IJsselmeer, met aardig wat wind,in het donker te gaan improviseren qua sturen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 22 dec 2021 20:40 #1352415

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1556
Baasklusje schreef :
Als ik moderne Hanse's zie valt me elke keer weer op hoe klein allerlei zaken zijn uitgevoerd.
Liertjes voor een half zo grote boot, blokken idem, etc etc.
Allemaal te klein en dus niet sterk genoeg spul.
En nu denk ik dat het onderdeks, kwadranten en zo, niet veel beter zal zijn...

Ik hoor je dit nu voor de 2e maal zeggen BK en ben gewoon eens benieuwd wat je precies bedoelt. Heb je het over een bepaalde serie? Bedoel je alle nieuwere Hanse's in het algemeen? En waar zet je het dan tegen af? Wat is de referentie? Achtergrond van mijn vraag; ik herken niet wat je zegt. Het is m.i. niet kleiner uitgevoerd dan de andere vergelijkbare budgetbootjes. Voorbeeld mijn 320. Lewmar ST40 lieren, 4 stuks. Niet kleiner dan alle andere 32 voeters, zoals de First 31.7 en vergelijkbare. Idem voor de blokken bij de mastvoet. Niet kleiner. Ergo; ik herken het niet als zijnde 'kleiner dan vergelijkbare budgetboten', eerder de indruk dat dit de algehele trend is bij budgetboten en niet specifiek Hanse.

On topic; ik ken de constructie niet van de nwe Hanses betreffende roer. De 320-50 en 70 hebben m.i. een nette constructie met een serieuze RVS overbrenging op het kwadrant. Kan vast stuk, maar het ligt niet voor de hand en zou zeker niet mijn concern zijn.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 23 dec 2021 07:37 #1352470

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
mystudio schreef :
Baasklusje schreef :
Als ik moderne Hanse's zie valt me elke keer weer op hoe klein allerlei zaken zijn uitgevoerd.
Liertjes voor een half zo grote boot, blokken idem, etc etc.
Allemaal te klein en dus niet sterk genoeg spul.
En nu denk ik dat het onderdeks, kwadranten en zo, niet veel beter zal zijn...

Ik hoor je dit nu voor de 2e maal zeggen BK en ben gewoon eens benieuwd wat je precies bedoelt. Heb je het over een bepaalde serie? Bedoel je alle nieuwere Hanse's in het algemeen? En waar zet je het dan tegen af? Wat is de referentie? Achtergrond van mijn vraag; ik herken niet wat je zegt. Het is m.i. niet kleiner uitgevoerd dan de andere vergelijkbare budgetbootjes. Voorbeeld mijn 320. Lewmar ST40 lieren, 4 stuks. Niet kleiner dan alle andere 32 voeters, zoals de First 31.7 en vergelijkbare. Idem voor de blokken bij de mastvoet. Niet kleiner. Ergo; ik herken het niet als zijnde 'kleiner dan vergelijkbare budgetboten', eerder de indruk dat dit de algehele trend is bij budgetboten en niet specifiek Hanse.

On topic; ik ken de constructie niet van de nwe Hanses betreffende roer. De 320-50 en 70 hebben m.i. een nette constructie met een serieuze RVS overbrenging op het kwadrant. Kan vast stuk, maar het ligt niet voor de hand en zou zeker niet mijn concern zijn.

Ik ken je boot, jouw lieren zijn prima. Maar het verhaal klopt wel enigszins.. Gisteren op een Hanse 370 had ik het er over met klant: de 40 AST Standaard lieren voldoen voor hem maar net, een maatje groter had leuk geweest. Het was volgens de eigenaar een extra optie. Het kan dus wel.. maar kost je gewoon extra. Het is dus niet op elke Hanse hetzelfde. Overigens is dit bij meer merken zo, dat men met "opties" werkt. De meeste Hanse eigenaren zijn prima tevreden overigens. Vandaar ook dat ze verkocht worden..
Laatst bewerkt: 23 dec 2021 08:09 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 23 dec 2021 08:34 #1352477

Formaat lieren is in principe voor veiligheid niet zo'n issue, je moet alleen harder werken.
Waar ik me wel druk over zou maken is de dikte van de verstaging en bevestiging daarvan.
Ik lag vorig jaar in Turkije maast een nieuwe Jeanneau Odyssee (34 voet), het viel me op dat de verstaging een slag dunner was dan bij mijn boot. Die mast is wel minder hoog, maar toch...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 23 dec 2021 08:49 #1352479

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
AndreAzuree schreef :
Formaat lieren is in principe voor veiligheid niet zo'n issue, je moet alleen harder werken.

Dat mag je vergeten.. er valt tegen echt te kleine lieren - op grotere boten - niet op te werken.. hoe hard je ook je best doet. Maar dat is bij een Hanse met 40 AST Standaard lieren niet echt het geval. Daar kun je nog mee uit te voeten, als cruiser.
Laatst bewerkt: 23 dec 2021 08:50 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 23 dec 2021 08:54 #1352482

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8031
AndreAzuree schreef :
Ik lag vorig jaar in Turkije maast een nieuwe Jeanneau Odyssee (34 voet), het viel me op dat de verstaging een slag dunner was dan bij mijn boot. Die mast is wel minder hoog, maar toch...
Oprichtend moment is maatgevend voor de verstaging, niet de lengte van de boot. Het zou goed kunnen dat die brede bak van jou een dikkere stag nodig heeft dan een gemiddelde 34ft. Die maat is goed te berekenen en geen reden om zomaar dikker te maken. Te dikke stagen is ook niet best met teveel gewicht op de verkeerde plek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 23 dec 2021 09:01 #1352485

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
Hoe breder je boot, hoe dunner je stag :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 23 dec 2021 09:02 #1352486

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8031
Bredere boot = meer weestand tegen hellen = meer zeil kunnen voeren = meer krachten op je verstaging. Net als meer ballast hebben. Of heb ik het mis? Erik?
Laatst bewerkt: 23 dec 2021 09:13 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Hanse verlaten achter gelaten op de Oceaan. 23 dec 2021 09:07 #1352487

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5264
Is jaren geleden een ding geweest. Vertrekker met ik meen een HR vernieuwde verstaging.
Al vrij snel op de reis ging alles over boord.
De uiteindelijke conclusie was dat de boot zoveel zwaarder was geworden door de vertrekkersuitrusting dat daardoor de belasting op de verstaging teveel toegenomen was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl