AndreAzuree schreef :
Maar goed, jij ziet dat misschien weer anders.
Precies dat: Iedereen ziet dat anders. En daarom vind ik het niet verkeerd dat er keuze is. Maar dus wel kritisch door een optielijst heen moet zolang essentiele dingen wel in orde zijn. En het lijkt me sterk dat er een betere roerconstructie op de lijst van deze Hanse stond.
Voor een plassenzeiler is een liermaatje 40 wellicht prima, voor een ander is een kleinere motor weer ok. Je zegt dat jij ook bijna alle opties hebt moeten aanvinken om een voor jouw acceptabele boot te krijgen. Dat is blijkbaar net zo voor een Hanse koper. Bij een auto staan er ook een hele hoop veiligheidsdingen op een optielijst en niet alleen comfort, bij nieuwbouwhuizen is het vaak helemaal janken wbt de standaard levering. Maar ook daar zal iemand vast geen reet boeien dat er in een huis van 600k opdekdeurtjes en PVC regenpijpen hebben en blij zijn dat ie niet hoeft te betalen voor iets dat hem niet boeit.
Terug naar het roer:
Hanse heeft hier gekozen voor een duur merk. Een merk dat mij iig te duur was bij mijn renovatie want ik heb het wel overwogen. Dat er iets mis mee is gegaan is shit maar het lijkt niet op beknibbelen op kosten. Want dan was Hanse nooit bij dat dure merk uit gekomen. Zelfs onze eigen ervaren botenbouwer en ontwerper Erik heeft destijds gekozen voor dit merk. Met spijt achteraf ja maar helemaal gek is de keuze van Hanse dus niet geweest. Vanuit mijn werk heb ik vaak genoeg ervaren dat dure onderdelen helaas niet perse goed hoeft te zijn in de botenbouw en je als bouwer zeer kritisch moet zijn en blijven.
Wat ik ze als eigenaar wel erg zou aanrekenen is bereikbaarheid / repareerbaarheid van het geheel. Maar voor een eigenaar van deze boot is zo'n dingy garage blijkbaar ook wat waard. Terugdenkend aan mijn eigen boot: ik heb ik de hennegatskoker achter een waterdicht schot (met luikje) zitten. Omdat ik destijds gelezen had over een gezonken boot door er een lekkage was onstaan rondom de koker na een aanvaring tussen roer een een object. Ik dacht, ik heb de boot nu toch uit elkaar liggen, dat gebeurt mij niet. Die koker is nu wel weer moeilijker te bereiken. Dus met het elimineren van het ene onheil, komt een andere terug
Nu heb ik wel het voornemen om eerst flink met een decoupeerzaag in de weer te gaan, mocht mijn roer vast te komen zitten voor ik de boot verlaat maar je weet maar nooit hoe je in zo'n situatie kan handelen.