Erikdejong schreef :
Zwaardopzee schreef :
Zijn er boten de oceaan over gezeild zonder stuurproblemen? Ik bedoel merken, want de Hanse is nu belicht. Even los van hapgrage Orca's die hun aandeel hebben. Ik volg redelijk veel youtube reizigers, en roerproblemen staat op nummer 1.
Roerproblemen komen inderdaad veel te veel voor. Natuurlijk zijn er zat boten welke zonder roerproblemen de oceaan oversteken. Een flink deel vsn die problemen komt overigens ook door achterstallig onderhoud. Men wil tegenwoordig alles van aluminium maken omdat het zo lekker licht is, maar daar moeten onderdelen met regelmaat preventief vervangen worden om vermoeidheid te voorkomen. Voor zover ik weet gebeurt dat nooit. Ik heb spijt als haren op mijn hoofd dat ik tijdens de bouw van mijn boot indertijd ook voor zo'n fancy roersysteem van aluminium heb gekozen. Niets dan problemen er mee en inmiddels heb ik het meeste daarvan vervangen door zelf gemaakt spul van meer geschikte materialen. Uiteraard vertelde de vertegenwoordiger van het roersysteem mij met droge ogen dat hij nog nooit eerder van zulke problemen met hun roer installaties gehoord had. Vervolgens kwam hij wel met 4 redenen waarom het mijn schuld is dat er dingen kapot gingen. Nadien ben ik behoorlijk wat boten tegen gekomen die exact dezelfde problemen hadden.
Frappant dat een Hanse vertegenwoordiger schrijft dat wat er gebeurt is niet kan gebeuren nadat het gebeurt is.
Bij mij is het mechanische loopwerk ook van aluminium, dubbel roer, met 2 aparte opties voor een noodhelmstok rechtstreeks op de roer-assen. Ik ga me nu wel afvragen (na dit verhaal) hoe lang die aluminium onderdelen meegaan. Natuurlijk zeggen fabrikanten altijd dat er "zelden klachten komen". Punt is dat eigenaren met problemen er ook niet mee te koop lopen, zo blijft het erg vaag wat nu echt de issues zijn.