Fijn, Kock dat je dit nagevraagd hebt.
Kock1964 schreef :
Ik heb de importeur van Hanse gevraagd of zij met het relaas van de Hanse bekend zijn. Hieronder hun reactie. Overigens ben ik niet met een kruistocht bezig, maar ik probeer dierbare vrienden van het idee af te krijgen een nieuwe Hanse te kopen. Dat lukt aardig zo.
(En ik wil gewoon weten waarom zo'n stuurkwadrant stuk gaat, jij ook neem ik aan.)
Reactie 1 op mijn vraag of ze bekend waren met deze UK Hanse:
Nee ik weet niet wat er technisch gebeurd is dit wordt ook niet aan ons als dealer medegedeeld aangezien het een incident betrof. Maar zoals ik al aangaf voeren ze mee in een race waarbij het van invloed is wat er voorafgaand gebeurd is waardoor het technisch mankement ontstaan is.
Dit is natuurlijk je reinste onzin. En zelfs als dit waar is, is het een ongelofelijk zwaktebod. Als je dit soort spullen verkoopt, wìl je weten wat er gebeurt is. Deze "dit is niet mijn zaak, want bij de buren" reaktie is misschien juridisch deels juist, maar pfff.
Kock1964 schreef :
reactie 2 op mijn vraag of er geen noodhelmstok is.
Het klopt dat de Hanse 588 geen noodhelmstok heeft, deze is namelijk niet nodig aangezien er 2 afzonderlijke van elkaar aandrijfeenheden zijn.
Dit is alleen steekhoudend als deze aandrijflijnen volledig tot op de roerkoning gescheiden zijn. Dus: per roerkoning 2 kwadranten, namelijk 1 per stuurwiel. Maar dat zal te duur zijn, dus niet gedaan.
Overigens kun je dan voor dat geld ook spullen monteren (enkel) die helemaal niet meer stuk gaan.
Kock1964 schreef :
Aangezien we nu ergens bij bouwnummer 200 zijn, is het een beproefd systeem. Wijzelf hebben nu een kleine 10 stuks door de jaren opgeleverd en nimmer klachten hierover gehad. En deze schepen varen wereldwijd.
Dit argument heeft indhoudelijk werkelijk geen enkel belang. Als je wereldwijd 200 stuks van rotzooi hebt rondvaren, is dat geen bewijs van de kwaliteit. Alleen een levensduurproef met een juist opgestelde use case, en load case kan hier iets over zeggen. Dit is zo'n "dit model wordt veel verkocht" argument. Zegt niets over de kwaliteit van het onderdeel. Wel over de marketing er van.
Kock1964 schreef :
Vandaag werd ik gevraagd naar meer info over bovenstaande verhaal en dat een IMOCA de Hanse ging ophalen. Ik heb niet meer info helaas. Maar degene die mij deze vraag stelde werkt voor een zeil-medium.
Hij is zelf met een Hanse 588 (vorig jaar) naar de overkant gevaren met stuurproblemen, andere dan de Hanse waar het hier over gaat. Ik heb hem gevraagd om zijn ervaring hier te delen. Maar ik realiseer me dat dit om sponsor technische redenen vast lastig word.
René
Ik hoop dat dit niet de kwaliteit van de Hanse meneer in het algemeen weergeeft! Want dan ben ik er wel een beetje klaar mee.
Saillant: hij geeft in de Zeilen van deze maand een heel verhaal over hoe mensen comfortabel willen zeilen etc. Onbetrouwbaarheid is blijkbaar geen onderdeel van discomfort.