Mijn probleem met jacht verlichting in het algemeen is de beperkte zichtbaarheid. Officieel moet een 3kleur op 2 mijl zichtbaar zijn. En nieuw uit de doos met een lampje waarvoor het ontworpen is zal dat ook (net) gehaald worden. De praktijk is dat er altijd zouaanslag/spinnenwebben/.... zijn die deze afstand verminderen.
Maar zelfs al zou ik het lichtje op 2 mijl afstand spotten dan.. (Stel jacht vaart 4kn ik 18kn)
Het eerste wat ik doe is, hé daar is 'iets', loop naar de verrekijker bak om te kijken wat dat voor 'iets' is. Hm enkel rood/groen lampje zal wel een zeil jacht zijn. Dan naar de radar om te checken of er gevaar voor aanvaring is. Met een beetje mazzel is er inderdaad een klein groen puntje te bekennen (maar vaak ook niet) Als wel op de radar, dan het puntje plotten, als niet, met het peiltoestel naar de brugvleugel om een peiling temaken.
Laten we zeggen dat het jacht mazzel heeft en zichtbaar was op de radar, dan een minuutje wachten om te checken of de plot gevaar voor aanvaring aangeeft. (Met een kompaspeiling gaat het ook maar duurt wat langer) Dan zijn we intussen als alles soepel en snel verloopt minimaal 3 á 4 minuten verder. Dan besluiten welke aktie we gaan ondernemen. (Zijn er ondieptes, andere scheepvaart in de buurt?) Laten we van koers veranderen (Dat gaat het snelst, maar duurt 2 á 3 minuten voordat de koers verandering klaar is)
En als met 4+18 kn vaart heb je een naderings snelheid van 22kn. Die 2nM heb je dan in 2/22*60 = 5,5 minuut afgelegd. Als zeiljacht moet je dan welliswaar voorrang krijgen, maar de praktijk is anders. En dat is niet omdat de koopvaardij er te beroerd voor is (meestal
)
Moraal: Ga alstublieft niet lopen kloten met de zichtbaarheid door vage vervang (led) lampjes ed.