Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Driekleuren toplicht !?

Driekleuren toplicht !? 08 mrt 2022 16:15 #1374357

  • Capybara
  • Capybara's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 67
Ik wil het volgende eens aan het forum voorleggen.

Ik denk dat het zo’n 20-25 jaar geleden was dat in een Engels watersportblad een noodkreet van een kapitein op de grote vaart stond. Hij gaf aan dat hij een groot probleem had met de driekleuren toplichten die op (zeil)jachten worden gebruikt.
Hij omschreef het probleem ongeveer als volgt. Het is stikdonker en de kapitein staat op de brug op ca 30 meter hoogte en hij ziet een licht op de horizon. Althans dat denkt hij, want wat is het geval, hij kijkt van af die dertig meter hoogte richting een licht dat in werkelijkheid op een 15 meter hoge mast zit. Verondersteld dat het een licht op de horizon is maar in werkelijk misschien op een mijl afstand zit.
Zijn zeer dringende verzoek was ook, zet dat toplicht uit en gebruik gewoon je boord verlichting. Hij kijkt vanaf 30 meter hoogte en ziet deze lichten prima en kan de afstand veel beter inschatten.
Ik vond het een heel aannemelijk verhaal en heb mij toen verwonderd dat er niet of nauwelijks een reactie op kwam.

Ik meen mij te herinneren dat indertijd de “uitvinding” van het driekleuren toplicht meer het gevolg was van de toen vaak gebrekkige stroomvoorziening op jachten en de behoefte om 1 gloeilamp te gebruiken ipv 2 of 3, dan dat het een veiligheids issue was.
Voor de goede orde ik zeil bijna 60 jaar en kom uit een tijd dat de gps nog moest worden uitgevonden en het decca systeem van Phillips een uitkomst was. En ik herinnner mij ook nog heel goed bij meerdaagse tochten over zee de problemen met de stroomvoorziening.

Voor mij is het nu geen issue meer, ik zeil met veel plezier mijn rondjes op het Lauwersmeer en het Wad in mijn ongelofelijke handige kleine bootje en doe dat zeker niet meer ‘s nacht. Dus ik heb helemaal geen boorverlichting laat staan een driekleuren toplicht.

Ik vraag mij af, gezien het bovenstaande of een driekleuren toplicht zoveel toevoegt aan de veiligheid op zee. Zeker met de huidige heldere led boordlichten en veel betere stroom voorzieningen, denk aan zonnepanelen en Lithiumaccu’s

Wat vinden jullie er van?

Groet, Gert.
‘CAPIBARA’ Jeanneau Sun2000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Driekleuren toplicht !? 08 mrt 2022 17:23 #1374370

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6746
Mijn probleem met jacht verlichting in het algemeen is de beperkte zichtbaarheid. Officieel moet een 3kleur op 2 mijl zichtbaar zijn. En nieuw uit de doos met een lampje waarvoor het ontworpen is zal dat ook (net) gehaald worden. De praktijk is dat er altijd zouaanslag/spinnenwebben/.... zijn die deze afstand verminderen.
Maar zelfs al zou ik het lichtje op 2 mijl afstand spotten dan.. (Stel jacht vaart 4kn ik 18kn)
Het eerste wat ik doe is, hé daar is 'iets', loop naar de verrekijker bak om te kijken wat dat voor 'iets' is. Hm enkel rood/groen lampje zal wel een zeil jacht zijn. Dan naar de radar om te checken of er gevaar voor aanvaring is. Met een beetje mazzel is er inderdaad een klein groen puntje te bekennen (maar vaak ook niet) Als wel op de radar, dan het puntje plotten, als niet, met het peiltoestel naar de brugvleugel om een peiling temaken.
Laten we zeggen dat het jacht mazzel heeft en zichtbaar was op de radar, dan een minuutje wachten om te checken of de plot gevaar voor aanvaring aangeeft. (Met een kompaspeiling gaat het ook maar duurt wat langer) Dan zijn we intussen als alles soepel en snel verloopt minimaal 3 á 4 minuten verder. Dan besluiten welke aktie we gaan ondernemen. (Zijn er ondieptes, andere scheepvaart in de buurt?) Laten we van koers veranderen (Dat gaat het snelst, maar duurt 2 á 3 minuten voordat de koers verandering klaar is)

En als met 4+18 kn vaart heb je een naderings snelheid van 22kn. Die 2nM heb je dan in 2/22*60 = 5,5 minuut afgelegd. Als zeiljacht moet je dan welliswaar voorrang krijgen, maar de praktijk is anders. En dat is niet omdat de koopvaardij er te beroerd voor is (meestal :) )

Moraal: Ga alstublieft niet lopen kloten met de zichtbaarheid door vage vervang (led) lampjes ed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Driekleuren toplicht !? 08 mrt 2022 17:24 #1374372

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3594
25 jaar geleden was er wel radar ....
Nu veel jachten zelfs AIS....werken beiden in t donker
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Driekleuren toplicht !? 08 mrt 2022 18:23 #1374384

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18117
Zelfs als de tricolor of navigatieverlichting aan de Wheelmark regelgeving voldoet op onze bootjes, zijn die op 2Nm niet meer dan een gloeiende spijker. Tijdens de praktijktest die wij gedaan hebben in 2015 kwam dat duidelijk naar voren. Als je 's-nachts op zee gaat zeilen kan ik alleen een AIS transponder echt aanbevelen. Vaak genoeg meegemaakt dat vrachtschepen op geruime afstand al keurig hun koers verlegden zodat de CPA niet te klein werd. Voor beiden geeft dat rust.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 08 mrt 2022 18:51 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Driekleuren toplicht !? 08 mrt 2022 19:05 #1374390

  • Reuver
  • Reuver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 113
Heel praktisch:
Als er golven van 2m staan zijn de boorlichten niet zichtbaar, immers te laag.
De tricolor is ook niet zichtbaar, te klein en onduidelijk.
Als je een goede radarreflector hebt ben je (helaas) een uitzondering.

Kortom, bij omstandigheden dat het zicht wat minder is wil je toch AIS.
(En een goede radarreflector.)

Dat lampje gaat geen verschil maken.
Daarentegen is er wel een duidelijk signaal dat je afgeeft als je de boordlichten voert:
Ik vaar op de motor en je hoeft niet voor mij te wijken.
(En wijkplicht is iets waar je nooit op moet gokken.)

Groen-rood in top voor een klein zeilschip is ook raar.
Maar misschien welk de betere oplossing als daarvoor verlichting beschikbaar komt.
Laatst bewerkt: 08 mrt 2022 19:06 door Reuver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Driekleuren toplicht !? 08 mrt 2022 19:08 #1374393

  • bteaux
  • bteaux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Ach, in andere oorden onder de kust heb je bv veel kleine vissertjes die je helemaal niet ziet. In verhouding is dan de verlichting, zeker het nu helbschijnende led exemplaren niet heel zielig.
In ieder geval is mijn toplicht fel schijnend en ik ben er van overtuigd dat de gewone boordverlichting minder goed zichtbaar is.
Daarnaast hou ik immer rekening met de beroeps.
Ver op zee roep ik hem op indien nodig.
Overigens maar weinig respons, koffie halen of zit een boekje te lezen oid.
Geef beroeps de ruimte en wijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Driekleuren toplicht !? 08 mrt 2022 19:09 #1374394

Interessante visie. Had me nooit een voorstelling gemaakt van de zichtbaarheid vanaf een groot zeeschip.

Naar mijn ervaring zijn jachten met boordlichten op groot water nauwelijks (of heel laat) zichtbaar. Een beetje deining en je licht verdwijnt achter de golven. Dit i.t.t. tot een driekleuren toplicht, dat je al van mijlen ver ziet aankomen.

Het is niet voor niets dat de 24-uurs een driekleuren toplicht verplicht stelt...
(leidt tot een hoop gevloek aan boord als er plotseling iemand met alleen boordlichten opdoemt)

Groeten,
Tom
Django 7.70
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Driekleuren toplicht !? 08 mrt 2022 22:35 #1374438

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
Helaas, een driekleuren toplicht bestaat niet, ook al staat deze boven in de mast.

Een driekleurenlicht is inderdaad een vervanging van de boordlichten en geeft aan dat je zeilt.

Een toplicht is een stoomlicht en geeft aan dat je motort. Bij motorschepen zit deze vaak boven in een mast, bij zeilboten meestal halverwege de mast.

De zichtbaarheid van lichten op een jacht is in het algemeen inderdaad slecht in relatie tot de snelheid van nadering.
Een goede radarreflector en nog liever een AIS-transponder zijn de enige attributen die een jacht, zeker een polyester boot, voldoende zichtbaar maken bij nacht.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Driekleuren toplicht !? 09 mrt 2022 01:05 #1374446

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
2 jaar geleden de Biskaye overgestoken en s'nachts het stoomlicht mee aangestoken samen met 3-kleuren toplicht. Resultaat: hel schijnende genua.

Reglementair? Nee.

Maar ik word liever gezien dan ik gezien ben.

Btw ook AIS aan en de vrachtschepen, als het nodig was, verlegden hun koers een paar graden.
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Driekleuren toplicht !? 09 mrt 2022 07:01 #1374456

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5173
Dat is grappig, ik doe zeilend ook vaak het stoomlicht aan, naast de boordverlichting (ik hebben 3kleuren licht) om beter gezien te worden.

@rooiedirk, zoals je het beschrijft ben je behoorlijk betrokken en weet ik dat ik goed zit als ik je in de nacht tegen kom. Maar komt dat omdat jezelf ook zeilt of denk jij dat de Russen, Polen en Filipijnen net zo handelen als jij?
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Driekleuren toplicht !? 09 mrt 2022 07:16 #1374460

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6746
Kock1964 schreef :
...... Maar komt dat omdat jezelf ook zeilt of denk jij dat de Russen, Polen en Filipijnen net zo handelen als jij?
René
Het overgrote deel Ja! Al heb je overal uitzonderingen die de regel bevestigen, ook bij NLers
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Driekleuren toplicht !? 09 mrt 2022 08:38 #1374471

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1753
Wat ik me afvraag; is een rondom wit schijnend toplicht niet veel beter zichtbaar?
Volgens mij zou je als zeilboot varend op de motor aan kleine motorbootverlichting voldoen met een wit rondschijnend (hek en stoomlicht ineen) icm rood-groen boordverlichting.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Driekleuren toplicht !? 09 mrt 2022 09:02 #1374476

  • Reuver
  • Reuver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 113
Watermaat schreef :
Wat ik me afvraag; is een rondom wit schijnend toplicht niet veel beter zichtbaar?
Volgens mij zou je als zeilboot varend op de motor aan kleine motorbootverlichting voldoen met een wit rondschijnend (hek en stoomlicht ineen) icm rood-groen boordverlichting.
De kleine motorboot verlichting wordt ook gebruikt.
Het stoomlicht schijnt alleen naar voren omdat deze voor de mast gemonteerd zit.
Dus een heklicht is noodzakelijk.

Dat je nadenkt over zichtbaarheid is goed. Ik denk dat voor nood een lamp op 1 van de zeilen of een strobe op het toplicht je uit veel situaties kan redden.

Maar de doelstelling moet zijn "goede verlichting conform BVA". Afwijken heeft teveel nadelen. En ik vermoed dat een AIS naast de radarreflector toch wel de standaard is op dit moment.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Driekleuren toplicht !? 09 mrt 2022 09:48 #1374483

  • Tilia
  • Tilia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 445
Watermaat schreef :
Wat ik me afvraag; is een rondom wit schijnend toplicht niet veel beter zichtbaar?
Volgens mij zou je als zeilboot varend op de motor aan kleine motorbootverlichting voldoen met een wit rondschijnend (hek en stoomlicht ineen) icm rood-groen boordverlichting.

Ankerlicht in masttop icm rood-groen boordverlichting
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Driekleuren toplicht !? 09 mrt 2022 09:56 #1374484

  • 15kt
  • 15kt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 145
Tijdens het ankeren laat ik de cabine verlichting aan (naast ankerlicht) om zichtbaar(der) te zijn en geïnspireerd door een ander draadje en iets dat ik onlangs op reis zag overweeg ik om tijdens het varen soms dekverlichting te gebruiken om zichtbaarheid te vergroten (hoofddoel is zelf dek beter zien s nachts maar andersom is het ook automatisch zichtbaarder vanaf andere boten). Lijkt me legaal maar weet niet of het handig is wbt nachtzicht (voor onszelf). Ik denk aan LED lampen SB en BB op het dek gericht vanaf een beperkte hoogte (zou zelfs in wit (stiliggend) of rood (varend, nachtzicht) kunnen of gedimd wit licht.
Laatst bewerkt: 09 mrt 2022 09:59 door 15kt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Driekleuren toplicht !? 09 mrt 2022 10:09 #1374488

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1753
Tilia schreef :
Watermaat schreef :
Wat ik me afvraag; is een rondom wit schijnend toplicht niet veel beter zichtbaar?
Volgens mij zou je als zeilboot varend op de motor aan kleine motorbootverlichting voldoen met een wit rondschijnend (hek en stoomlicht ineen) icm rood-groen boordverlichting.

Ankerlicht in masttop icm rood-groen boordverlichting

Dat is wat ik zeg....maar is dat witte licht rondschijnende licht in de top beter zichtbaar dan een 3 kleur?
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Driekleuren toplicht !? 09 mrt 2022 10:17 #1374491

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
15kt schreef :
Tijdens het ankeren laat ik de cabine verlichting aan (naast ankerlicht) om zichtbaar(der) te zijn en geïnspireerd door een ander draadje en iets dat ik onlangs op reis zag overweeg ik om tijdens het varen soms dekverlichting te gebruiken om zichtbaarheid te vergroten (hoofddoel is zelf dek beter zien s nachts maar andersom is het ook automatisch zichtbaarder vanaf andere boten). Lijkt me legaal maar weet niet of het handig is wbt nachtzicht (voor onszelf). Ik denk aan LED lampen SB en BB op het dek gericht vanaf een beperkte hoogte (zou zelfs in wit (stiliggend) of rood (varend, nachtzicht) kunnen of gedimd wit licht.

Alhoewel vissers, vrachtschepen, feestboten en cruiseschepen zich er ook niks van aantrekken maak je het op die manier voor andere schepen ook moeilijker te beoordelen wat je nu precies aan het doen bent. Zeilen? Motorboot? Toch een klein visserscheepje?

Zelf heb ik een dikke zaklamp in de kuip en als het onduidelijk wordt schijn ik daar mee in mijn zeilen. Als het nodig lijkt ook wel richting het andere schip, maar liever niet. Je verblind de andere schipper er ook mee natuurlijk. Als het een zeil boot schijn ik dan in hun zeilen, maar dan bovenin.
Dat valt ook op, zonder dat je continue in de feestverlichting zit.

Meer on topic: het verbruik van een AIS transponder is vele malen lager dan een ouderwetse gloeilamp. In die zin is AIS anno 2022 natuurlijk ook al winnaar ten opzichte van de tijd van TS.
Laatst bewerkt: 09 mrt 2022 10:19 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Driekleuren toplicht !? 09 mrt 2022 10:25 #1374494

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Watermaat schreef :

Dat is wat ik zeg....maar is dat witte licht rondschijnende licht in de top beter zichtbaar dan een 3 kleur?

Dat hangt van de sterkte af. Ja, duhhuh :)
Normaliter zit er in je gloeilamp 3kleur een 25watt lamp en in je anker 10watt. Bij de ZF test, die Timo hierboven ook aanhaalt, is gebleken dat 2 mijl net an haalbaar is voor de 3 kleur en ankerlicht, tenzij je daar een 25watt lamp in zet. Maar dat is ook weer zo wat.
Of Led armaturen meer vermogen hebben in hun ankerlicht dan nodig voor die 2 mijl…..ik betwijfel dat. Iemand die daar inzicht in heeft?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Driekleuren toplicht !? 09 mrt 2022 10:45 #1374497

  • bteaux
  • bteaux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Veel hangt ook samen met de weersomstandigheden.
Als je het beziet vanaf de brug zijn er zoveel momenten waarop je kleine scheepjes met matige verlichting moeilijk opmerkt en er zijn zoveel plekken waar dat het geval is, dat ik de stelling van Lamavare wel begrijp.
Het maakt dan niet zoveel uit of het standaard nav verlichting is of een driekleurenlicht.
Vanaf de brug kijk je al snel vanuit een hoge positie en de hoek zou helpen om de vuurtjes te zien.....als die goed helder zouden zijn.
Een jachtje dat begrip en enige kennis heeft zorgt ervoor om weg te zijn en genoeg middelen in te zetten. Idd ais met ingeschakeld alarm, radar verklikker en niet willen doordrammen of snurken, je weet immers niet wat er op die brug gebeurt, misschien is de wacht wel koffie halen.
Vertel me niet dat het niet gebeurt in lonely saaie momenten en op onderbemande schepen.
Laatst bewerkt: 09 mrt 2022 14:50 door bteaux.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Driekleuren toplicht !? 09 mrt 2022 12:08 #1374510

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6746
Dan kunnen ze maar beter zorgen dat ik niet merk dat ze iets anders dan voor het raam zitten naar buiten te kijken doen tijdens hun wacht!!
Wat zeg ik 'zitten'? een wacht moet je LOPEN.
Ze zouden een voorbeeld moeten nemen aan de manier waarop het wachthouden op jachten gebeurt. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Driekleuren toplicht !? 09 mrt 2022 12:47 #1374521

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18117
Als de CPA naar mijn mening te klein wordt en ik zie geen koersverandering van een vrachtschip dan roep ik ze even aan. Dat gaat in veruit de meeste gevallen prima en dan volgt er na overleg over de wijze van passeren (voorlangs of achterlangs) meestal ook snel een (kleine) koersverandering zodat de CPA voldoende groot wordt.

Allemaal dankzij AIS mogelijk. Onze verlichting, van welke aard dan ook, speelt op zee maar een hele kleine rol. Zelfs de krachtige navigatieverlichting van de beroepsvaart speelt maar een ondergeschikte rol, al was het maar omdat die vaak wegvalt in de zee van deklichten van veel schepen. Of de kajuitverlichting van de ferry's. Je ziet dan een drijvende kerstboom maar je hebt visueel vaak geen idee welke koers hij vaart. Die duidelijke plaatjes uit het boekje zie je in het echt maar heel weinig. Iedereen vaart op dus AIS en radar.

Daarom zou ik het ook sterk afraden om af te wijken van de reglementaire navigatieverlichting, het kan alleen maar bijdragen aan verwarring. Als je gezien wilt worden schaf een transponder aan!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 09 mrt 2022 12:50 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Driekleuren toplicht !? 09 mrt 2022 12:59 #1374525

eens met Cigno. Ik zou niet gaan afwijken wat is voorgeschreven, m.u.v. misschien een zaklamp in het zeil als je denkt dat je niet gezien wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Driekleuren toplicht !? 09 mrt 2022 13:51 #1374539

  • 15kt
  • 15kt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 145
Deklicht aan is volgens de regels dacht ik. Kan geen kwaad, hooguit voor jezelf ivm nachtzicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Driekleuren toplicht !? 09 mrt 2022 17:26 #1374593

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1753
Watermaat schreef :
Wat ik me afvraag; is een rondom wit schijnend toplicht niet veel beter zichtbaar?.

Blijkbaar erg onduidelijk (?)
Ik bedoel dus de vraag of een helder rondschijnend wit licht in de top beter zichtbaar is dan een 3-kleur met hetzelfde vermogen ( zelfde masthoogte, zelfde omstandigheden) .
Er staat me bij dat gekleurde lenzen voor eenzelfde lichtbron minder ver zichtbaar zijn, dan heldere lenzen.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Driekleuren toplicht !? 09 mrt 2022 18:23 #1374616

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6746
Klopt verder zichtbaar. Alleen heb je dan weer geen idee waarmee je te maken hebt.
Is het een ankerligger??
is het een heklicht??
is het een zeilboot op ramkoers??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl