Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ais controle agentschap telecom

ais controle agentschap telecom 13 aug 2022 12:04 #1414328

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
een paar weken geleden was ik even met de instellingen van mn ais transponder bezig en puur alleen om te kijken hoe bijvoorbeeld sites als marinetraffic en vesselfinder daarop reageren.
bij marinetraffic duurde het een aantal dagen voordat ze in de gaten hadden dat ik mn scheepsnaam veranderd had, bij vesselfinder duurde dat en paar uur.
tot zover niks aan de hand dacht ik, was alleen even vergeten de naam weer terug te veranderen en viola.




voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais controle agentschap telecom 13 aug 2022 13:19 #1414339

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
:laugh: :laugh:
Van mijn grote vriend!
:lol:

Ik zou alleen niet zo open en bloot je naam, kenmerken en mmsi op een openbaar forum zetten!

Is gelijk aan je prive email en telefoonnummer.
Als het tegen zit wordt de forumbeheerder er ook op aangesproken ivn AVG.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 13 aug 2022 13:23 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais controle agentschap telecom 13 aug 2022 13:24 #1414340

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
Calidris schreef :
:laugh: :laugh:
Van mijn grote vriend!
:lol:

ben ik even benieuwd wat zij als bron gebruiken, in de brief staat duidelijk "op afstand een ais controle verricht".
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais controle agentschap telecom 13 aug 2022 14:01 #1414349

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1578
b100 schreef :

ben ik even benieuwd wat zij als bron gebruiken, in de brief staat duidelijk "op afstand een ais controle verricht".

AIS ontvanger?
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais controle agentschap telecom 13 aug 2022 14:05 #1414351

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
"ze" controleren uitsluitend of de uitgezonden gegevens overeen komen met de in de machtiging / vergunning vermelde informatie.
Meer niet.

In jou geval was dat dus niet in overeenstemming...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 13 aug 2022 14:06 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais controle agentschap telecom 13 aug 2022 14:47 #1414361

Yep. En dan doen ze dus volautomatisch. Beetje als kentekenherkenning op de snelweg.

www.catchsystems.nl/nl/specials/ais-atis-systemen

Wel netjes dat ze niet gelijk boetes uitdelen, maar een brief sturen met de vraag om het in orde te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais controle agentschap telecom 13 aug 2022 17:37 #1414410

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ik had niet gedacht dat dit soort controles plaatsvinden. Niet dat ik er groot bezwaar tegen heb hoor.
Inderdaad wel fijn dat je niet gelijk een boete krijgt. Wel zo volwassen in mijn ogen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais controle agentschap telecom 13 aug 2022 18:16 #1414421

  • Reuver2
  • Reuver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 245
Ik kan me voorstellen dat de controles meer op klasse A transponders gericht zijn. Dan denk ik aan het correct invullen van "bestemming" en zo.

Daarbij is ongetwijfeld een foute naam in een klasse B transponder "bijvangst", die in dit geval wel meegenomen is. Maar ik heb de discussie eerder gehoord als "zeiljacht" vs "sv_zeiljacht".
Laatst bewerkt: 13 aug 2022 18:17 door Reuver2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais controle agentschap telecom 13 aug 2022 18:16 #1414422

Wat het was weet ik niet, vandaag een geel Staats motorbootje type loodsboot, met grote antenne, dus een vertakte antenne rond zien varen, waarvoor? geen idee. Maar ze waren met die antenne iets aan het doen.
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 13 aug 2022 18:17 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais controle agentschap telecom 13 aug 2022 18:21 #1414424

  • Reuver2
  • Reuver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 245
Ook rijkswaterstaat, de kustwacht en de waterpolitie hebben de plicht zich af en toe te laten zien. Anders kun je geen illusie handhaven dat er iets als 'handhaving' bestaat :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais controle agentschap telecom 13 aug 2022 19:47 #1414444

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
koko schreef :
Ik had niet gedacht dat dit soort controles plaatsvinden. Niet dat ik er groot bezwaar tegen heb hoor.
Inderdaad wel fijn dat je niet gelijk een boete krijgt. Wel zo volwassen in mijn ogen.

Al jaren. Ik denk al 7-8 jaar toen ik de proto types gezien van de koffers.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais controle agentschap telecom 13 aug 2022 19:51 #1414446

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Reuver2 schreef :
Ik kan me voorstellen dat de controles meer op klasse A transponders gericht zijn. Dan denk ik aan het correct invullen van "bestemming" en zo.

Daarbij is ongetwijfeld een foute naam in een klasse B transponder "bijvangst", die in dit geval wel meegenomen is. Maar ik heb de discussie eerder gehoord als "zeiljacht" vs "sv_zeiljacht".

Snijd geen enkel hout!

AT kan en mag alleen de uitzendingen controleren of deze overeen stemen met de vergunning!

Bestemming valt daar dus niet onder, staat niet in de vergunning.

Het maakt dus helemaal niets uit of het klasse A of B is. Vergunning is hetzelfde.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais controle agentschap telecom 13 aug 2022 19:53 #1414447

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Reuver2 schreef :
Ook rijkswaterstaat, de kustwacht en de waterpolitie hebben de plicht zich af en toe te laten zien. Anders kun je geen illusie handhaven dat er iets als 'handhaving' bestaat :whistle:

En wat heeft dat met dit onderwerp te maken?

Controleren kan ook (goedkoper) vanuit een auto op strategische plek, of 1 van de landelijke luisterposten.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais controle agentschap telecom 13 aug 2022 22:55 #1414491

Dus zolang ais uitgezonden naam hetzelfde is als bij AT registratie is alles oke? Dat de boot in werkelijkheid een andere naam heeft maakt niet uit dan voor controle tenminste lijkt het.
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 13 aug 2022 22:58 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais controle agentschap telecom 13 aug 2022 22:56 #1414492

  • Reuver2
  • Reuver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 245
Je bent er wel duidelijk over:
het eerste doel is minimale kosten voor het AT.
het tweede doel (niet onbelangrijk) het onderbouwen van de faktuur naar het AT.

Maar de werkelijke controle en de preventieve werking die er vanuit gaat is geen doel.
Ik snap dat AT alleen controleet waar het bevoegdheid voor heeft, maar het haalt wel het nut uit de controle. Een gemiste kans of, zo u wilt, weggegooid geld.

Immers, als ik een schip zie varen hoop ik dat de bestemming hout snijdt en dat is wel het uitgangspunt voor mijn reactie op de AIS-informatie. Daar zal vaker een probleem mee zijn dan met de geregistreerde naam (ik heb maar een keer een janboel gezien waarbij de inventaris van 2 schepen door elkaar was gehaald, inclusief EPIRB en marifoon van een zusterschip, en ik ben bij veel zeilboten opgestapt).
Laatst bewerkt: 13 aug 2022 22:59 door Reuver2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais controle agentschap telecom 14 aug 2022 05:22 #1414498

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Reuver2 schreef :
Immers, als ik een schip zie varen hoop ik dat de bestemming hout snijdt en dat is wel het uitgangspunt voor mijn reactie op de AIS-informatie.

De bestemming is van belang voor systemen als RIS, oa voor het plannen van schuttingen (zeker als er kegelschepen bij zitten), niet voor pleziervaart.
Ik zie niet in wat het voor jouw reactie op het schip uit zou maken mocht je er nog eens één tegenkomen die als bestemming "Wapperkutterveen" oid ingesteld heeft staan.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais controle agentschap telecom 14 aug 2022 05:36 #1414499

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2623
Ik ken een binnenvaartschip dat de hele week onderweg is naar "weekend"..
Dat is blijkbaar geen enkel probleem want ze varen zo al jaren
Laatst bewerkt: 14 aug 2022 05:36 door Rikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais controle agentschap telecom 14 aug 2022 06:00 #1414500

“Heen en weer” bij een charter uit Harlingen vond ik wel aardig ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais controle agentschap telecom 14 aug 2022 06:16 #1414503

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6450
Voor zeeschepen blijkt dat in de helft van de aisuitzendingen fouten zitten in de reisgegevens. Dat kan dus nogsteeds vanalles zijn, foute bestemming, verkeerde diepgang, aantal opvarenden klopt niet, ....
Of dit voor binnenschepen ook geldt weet ik niet zeker, maar veel zal het vast niet schelen.
.....Ik zie niet in wat het voor jouw reactie op het schip uit zou maken mocht je er nog eens één tegenkomen die als bestemming "Wapperkutterveen" oid ingesteld heeft staan.
Meestal zal het niet uitmaken, maar soms wel handig om te kunnen anticiperen op een te verwachten koerstwijziging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais controle agentschap telecom 14 aug 2022 07:04 #1414511

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
op de bewuste dag werden wij tijdens het uitvaren van oudeschild aangeroepen door een agent op een grote politieboot , blijkbaar waren ze bezig met een algehele controle want er voer ook een politie rib in de haven.
even een rondje gedraaid om bij de politieboot te komen en toen we vlakbij waren roept die agent ineens , vaar maar door we moeten een ander schip hebben en riep er nog achteraan "jullie hebben geluk" wat ik nogal een vreemde opmerking vond.
misschien hebben ze vanaf die politieboot de controle uitgevoerd.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais controle agentschap telecom 14 aug 2022 07:55 #1414515

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
dehler31abc schreef :
Dus zolang ais uitgezonden naam hetzelfde is als bij AT registratie is alles oke? Dat de boot in werkelijkheid een andere naam heeft maakt niet uit dan voor controle tenminste lijkt het.

Helemaal juist.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais controle agentschap telecom 14 aug 2022 07:59 #1414517

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Reuver2 schreef :
Je bent er wel duidelijk over:
het eerste doel is minimale kosten voor het AT.
het tweede doel (niet onbelangrijk) het onderbouwen van de faktuur naar het AT.

Maar de werkelijke controle en de preventieve werking die er vanuit gaat is geen doel.
Ik snap dat AT alleen controleet waar het bevoegdheid voor heeft, maar het haalt wel het nut uit de controle. Een gemiste kans of, zo u wilt, weggegooid geld.

Immers, als ik een schip zie varen hoop ik dat de bestemming hout snijdt en dat is wel het uitgangspunt voor mijn reactie op de AIS-informatie. Daar zal vaker een probleem mee zijn dan met de geregistreerde naam (ik heb maar een keer een janboel gezien waarbij de inventaris van 2 schepen door elkaar was gehaald, inclusief EPIRB en marifoon van een zusterschip, en ik ben bij veel zeilboten opgestapt).

Alle andere zaken dan de registratie controleren kan en mag AT niet doen. In een binnenvaart convenant ten tijde van de AIS invoering in de binenvaart en ver voor de AVG is afgesproken dat AIS niet gebruikt mag worden voor handhaving.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais controle agentschap telecom 14 aug 2022 08:00 #1414518

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
b100 schreef :
op de bewuste dag werden wij tijdens het uitvaren van oudeschild aangeroepen door een agent op een grote politieboot , blijkbaar waren ze bezig met een algehele controle want er voer ook een politie rib in de haven.
even een rondje gedraaid om bij de politieboot te komen en toen we vlakbij waren roept die agent ineens , vaar maar door we moeten een ander schip hebben en riep er nog achteraan "jullie hebben geluk" wat ik nogal een vreemde opmerking vond.
misschien hebben ze vanaf die politieboot de controle uitgevoerd.

Dat kan voorkomen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais controle agentschap telecom 14 aug 2022 11:10 #1414559

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Calidris schreef :
Reuver2 schreef :
Je bent er wel duidelijk over:
het eerste doel is minimale kosten voor het AT.
het tweede doel (niet onbelangrijk) het onderbouwen van de faktuur naar het AT.

Maar de werkelijke controle en de preventieve werking die er vanuit gaat is geen doel.
Ik snap dat AT alleen controleet waar het bevoegdheid voor heeft, maar het haalt wel het nut uit de controle. Een gemiste kans of, zo u wilt, weggegooid geld.

Immers, als ik een schip zie varen hoop ik dat de bestemming hout snijdt en dat is wel het uitgangspunt voor mijn reactie op de AIS-informatie. Daar zal vaker een probleem mee zijn dan met de geregistreerde naam (ik heb maar een keer een janboel gezien waarbij de inventaris van 2 schepen door elkaar was gehaald, inclusief EPIRB en marifoon van een zusterschip, en ik ben bij veel zeilboten opgestapt).

Alle andere zaken dan de registratie controleren kan en mag AT niet doen. In een binnenvaart convenant ten tijde van de AIS invoering in de binenvaart en ver voor de AVG is afgesproken dat AIS niet gebruikt mag worden voor handhaving.

Diensten worden belast met het toezicht op de naleving van hetgeen gesteld bij of krachtens specifieke wetten.

De inhoud van de door de transponder uitgezonden berichten moet voldoen aan hetgeen gesteld krachtens de Scheepvaartverkeerswet, inz het Binnenvaartpolitiereglement art 4.07.
Een klein schip dat AIS gebruikt, mag uitsluitend een Inland AIS-apparaat als bedoeld in artikel 7.06, derde lid, van het Reglement onderzoek schepen op de Rijn 1995, een krachtens de IMO-voorschriften typegoedgekeurd AIS-apparaat van klasse A of een AIS-apparaat van klasse B gebruiken. AIS-apparatuur van klasse B moet aan de dienovereenkomstige eisen van Aanbeveling ITU-R.M 1371, aan Richtlijn 1999/5/EG (R&TTE-richtlijn) en aan de internationale norm IEC 62287-1 of 2 (inclusief DSC kanaalmanagement) voldoen. Het AIS-apparaat moet goed functioneren en de in het AIS-apparaat ingevoerde gegevens moeten op ieder moment met de werkelijke gegevens van het schip of samenstel overeenkomen.

Toezicht en handhaving zal gedaan worden door ambtenaren die zijn belast met het toezicht op de naleving van de Scheepvaartverkeerswet, bijvoorbeeld patrouillevaartuigen van Rijkswaterstaat. Of een (hoofd)sluismeester of sluiswachter.

Op het kloppen van de naam van het schip (BPR art 2.02) met wat door de AIS wordt uitgezonden zal obv de Scheepvaartverkeerswet worden toegezien, niet obv de Telecommunicatiewet. (En dus niet door AT)

PS
In RPR art 4.07 staat een vergelijkbare eis mbt kleine schepen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 14 aug 2022 14:52 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ais controle agentschap telecom 14 aug 2022 20:28 #1414673

Een klein schip is niet noodzakelijk een pleziervaartuig waar de meeste ZF ers in varen. Je tekst is gericht op beroepsvaart lijkt het maar het zal allemaal wel. Handhaving op suffe nieuwsgierige amateurs die AIS data doorspelen aan websites als VF en MT zou relevanter zijn omdat veel pleziervaartuigen blijkbaar hun AIS niet altijd aan hebben juist vanwege het oneigenlijke gebruik van AIS data door websites als MT en VF. Dus het stoppen van dat soort praktijken zou de doelstelling beter ondersteunen wat betreft correct en frequent AIS gebruik door eigenaren van vaartuigen.

JotM schreef :
Calidris schreef :
Reuver2 schreef :
Je bent er wel duidelijk over:
het eerste doel is minimale kosten voor het AT.
het tweede doel (niet onbelangrijk) het onderbouwen van de faktuur naar het AT.

Maar de werkelijke controle en de preventieve werking die er vanuit gaat is geen doel.
Ik snap dat AT alleen controleet waar het bevoegdheid voor heeft, maar het haalt wel het nut uit de controle. Een gemiste kans of, zo u wilt, weggegooid geld.

Immers, als ik een schip zie varen hoop ik dat de bestemming hout snijdt en dat is wel het uitgangspunt voor mijn reactie op de AIS-informatie. Daar zal vaker een probleem mee zijn dan met de geregistreerde naam (ik heb maar een keer een janboel gezien waarbij de inventaris van 2 schepen door elkaar was gehaald, inclusief EPIRB en marifoon van een zusterschip, en ik ben bij veel zeilboten opgestapt).

Alle andere zaken dan de registratie controleren kan en mag AT niet doen. In een binnenvaart convenant ten tijde van de AIS invoering in de binenvaart en ver voor de AVG is afgesproken dat AIS niet gebruikt mag worden voor handhaving.

Diensten worden belast met het toezicht op de naleving van hetgeen gesteld bij of krachtens specifieke wetten.

De inhoud van de door de transponder uitgezonden berichten moet voldoen aan hetgeen gesteld krachtens de Scheepvaartverkeerswet, inz het Binnenvaartpolitiereglement art 4.07.
Een klein schip dat AIS gebruikt, mag uitsluitend een Inland AIS-apparaat als bedoeld in artikel 7.06, derde lid, van het Reglement onderzoek schepen op de Rijn 1995, een krachtens de IMO-voorschriften typegoedgekeurd AIS-apparaat van klasse A of een AIS-apparaat van klasse B gebruiken. AIS-apparatuur van klasse B moet aan de dienovereenkomstige eisen van Aanbeveling ITU-R.M 1371, aan Richtlijn 1999/5/EG (R&TTE-richtlijn) en aan de internationale norm IEC 62287-1 of 2 (inclusief DSC kanaalmanagement) voldoen. Het AIS-apparaat moet goed functioneren en de in het AIS-apparaat ingevoerde gegevens moeten op ieder moment met de werkelijke gegevens van het schip of samenstel overeenkomen.

Toezicht en handhaving zal gedaan worden door ambtenaren die zijn belast met het toezicht op de naleving van de Scheepvaartverkeerswet, bijvoorbeeld patrouillevaartuigen van Rijkswaterstaat. Of een (hoofd)sluismeester of sluiswachter.

Op het kloppen van de naam van het schip (BPR art 2.02) met wat door de AIS wordt uitgezonden zal obv de Scheepvaartverkeerswet worden toegezien, niet obv de Telecommunicatiewet. (En dus niet door AT)

PS
In RPR art 4.07 staat een vergelijkbare eis mbt kleine schepen.
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 14 aug 2022 20:31 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.375 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl