Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hachelijke ervaring

Hachelijke ervaring 11 feb 2023 11:09 #1458541

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hachelijke ervaring 11 feb 2023 11:39 #1458547

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1190
Poehhhhh Das heftig. Door het oog van de naald.
Mvg Grover
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hachelijke ervaring 11 feb 2023 12:24 #1458557

Dat zijn wel een hoop dingen die mis gaan zoals de boot niet op de AIS zien, zijn verlichting niet zien en geen reactie na het activeren van de Epirp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hachelijke ervaring 11 feb 2023 13:08 #1458570

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18117
De bemanning van het containerschip kan de EPIRB niet zien of horen. Of de kustwacht van Singapore nu in actie gekomen is blijft onduidelijk, mogelijk hebben die het schip per radio wel gewaarschuwd maar dat kon het zeiljacht weer niet horen omdat hun VHF onklaar was. Al met al een hele griezelige situatie inderdaad, ben blij dat er geen slachtoffers gevallen zijn.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hachelijke ervaring 11 feb 2023 13:21 #1458577

Hmm,
Ik ga deze zomer voor het eerst naar Engeland. Ik hoop dat ze op de Noordzee beter reageren.
Met de wind in de zeilen wordt alles gemakkelijker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hachelijke ervaring 11 feb 2023 16:33 #1458624

Ik vraag me af hoe goed hun AIS was gezien dat zij zelf de andere boot niet zagen en blijkbaar heeft de containerboot hun ook niet op de AIS gezien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hachelijke ervaring 11 feb 2023 16:43 #1458630

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18117
Dat verbaast mij ook. Zou dat containerschip nou echt helemaal 'dark' gevaren hebben? In zo'n druk gebied kan ik me dat niet voorstellen. Er zelfs zonder AIS, boordverlichting én dekverlichting (de meeste beroepsschepen zijn een soort verlichte drijvende stad) zie je dat schip toch op je radar? Het is een zeer drukke zeestraat dus er zullen maar weinig jachten zijn die 's-nachts zonder dat de radar bij staat er doorheen varen. Vragen, vragen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hachelijke ervaring 11 feb 2023 18:10 #1458645

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 572
F32thriller schreef :
Ik vraag me af hoe goed hun AIS was gezien dat zij zelf de andere boot niet zagen en blijkbaar heeft de containerboot hun ook niet op de AIS gezien.

vaak zetten die ais voor de pleziervaart uit, B of C
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hachelijke ervaring 11 feb 2023 18:52 #1458659

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
BobG schreef :
vaak zetten die ais voor de pleziervaart uit, B of C
Kan dat? Dat fnuikt wel de waarde van een AIS-transponder op pleziervaartuigen, als zeeschepen dat kunnen en mogen doen.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hachelijke ervaring 11 feb 2023 19:17 #1458669

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
Doejong schreef :
BobG schreef :
vaak zetten die ais voor de pleziervaart uit, B of C
Kan dat? Dat fnuikt wel de waarde van een AIS-transponder op pleziervaartuigen, als zeeschepen dat kunnen en mogen doen.

Nee, alleen furuno radar kan dat voor 15 minuten dacht ik, maar verder nooit continue. Mogelijk dat HenkvD dat weet.
Nauticast transponders kunnen dat ook voor een bepaalde tijd, mar de data blijft wel uit het toestel komen via nmea183

Kortom een hoog indianen gehalte, tenzij iemand met keiharde bewijzen komt.

Maar alle waarnemingen uit het verhalen wekt wel de nodige vragen voor beide partijen op zoals eerder genoemd.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 feb 2023 20:27 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hachelijke ervaring 11 feb 2023 19:56 #1458682

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6746
Ik heb redelijk wat verschillende koopvaardijschepen gevaren, en nooit apparatuur tegen gekomen waarbij dat kan. Van horen zeggen weet ik dat er inderdaad één type radar is waarbij je de AIS overlay voor klasse B tijdelijk kan uitzetten. Maar zoals Calidris ook opmerkt alleen de overlay op de RADAR!! en dan nog tijdelijk ook.

Al ik kan me nog wel situaties herinneren dat ik dat graag ook had willen kunnen. (Op een mooie voorjaars zondag de Solent uit) door de AIS overlay targets kon je het radarbeeld niet meer zien. Laat staan dat je dat éne inkomende grote schip kon terugvinden, welke je nou net niet in dat bochtje wou tegenkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hachelijke ervaring 11 feb 2023 22:05 #1458715

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8182
ilCigno schreef :
De bemanning van het containerschip kan de EPIRB niet zien of horen. Of de kustwacht van Singapore nu in actie gekomen is blijft onduidelijk, mogelijk hebben die het schip per radio wel gewaarschuwd maar dat kon het zeiljacht weer niet horen omdat hun VHF onklaar was. Al met al een hele griezelige situatie inderdaad, ben blij dat er geen slachtoffers gevallen zijn.

Nee, maar ze kunnen de mayday wel horen, ook zonder antenne, van zo dichtbij! En een DSC dus ook!

Maar de eerste stuur was dus benedendeks ergens aan t rukken of zo.
Laatst bewerkt: 11 feb 2023 22:05 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hachelijke ervaring 11 feb 2023 22:09 #1458716

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8182
ilCigno schreef :
Dat verbaast mij ook. Zou dat containerschip nou echt helemaal 'dark' gevaren hebben? In zo'n druk gebied kan ik me dat niet voorstellen. Er zelfs zonder AIS, boordverlichting én dekverlichting (de meeste beroepsschepen zijn een soort verlichte drijvende stad) zie je dat schip toch op je radar? Het is een zeer drukke zeestraat dus er zullen maar weinig jachten zijn die 's-nachts zonder dat de radar bij staat er doorheen varen. Vragen, vragen.

In deze tijden waarin goederen overslag midden op zee aan de orde van de dag is, kan dat misschien best.

Je moet toch wat doen om de handelsembargo's tegen Rusland te omzeilen. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hachelijke ervaring 11 feb 2023 22:36 #1458718

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18117
Joop66 schreef :
de eerste stuur was dus benedendeks ergens
In de Straat van Singapore? Lijkt me sterk. Zelfs zonder enig ander verkeer is dat nog best lastig vaarwater zo heb ik begrepen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hachelijke ervaring 12 feb 2023 11:08 #1458803

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hachelijke ervaring 12 feb 2023 11:22 #1458811

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6594
Het doet me denken aan een boek dat ik ooit las, en volgens mij "Leviathan" heette.
Ik denk dat het dit boek was: www.justinscott-paulgarrison.com/shipkiller.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hachelijke ervaring 12 feb 2023 11:24 #1458812

ik weet niet of dat erger is, misschien wordt het wel beter. Dit verhaal gaat toch over menselijk falen? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hachelijke ervaring 12 feb 2023 11:26 #1458813

On that note: ik sprak laatst een loods, die zei: "Als je ziet hoe we nu een schip de nieuwe waterweg binnenloodsen, doe ik dat met mijn eigen laptopje, mobiele GPS ontvangers, etc. Dat kan ik eigenlijk net zo goed vanaf de kant doen.... En eigenlijk zou een stuk software het ook wel kunnen".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hachelijke ervaring 12 feb 2023 11:29 #1458815

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7626
En dan hopen we maar dat GPS, radar en andere systemen blijven werken.
Gezien de ontwikkelingen van de laatste tijd, oorlog in Oekraïne, rampen door klimaat en aardbevingen is dat allesbehalve gegarandeerd.
Stel je voor dat op een ogenblik de GPS uitvalt en dat een deel van de binnenvaart vol automatisch vaart. Wat gebeurd er dan ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hachelijke ervaring 12 feb 2023 11:29 #1458816

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2258
Vliegen is ook veiliger zonder piloten. Alleen geen mens stapt dan nog in.
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hachelijke ervaring 12 feb 2023 11:33 #1458817

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7626
Er lijkt veel op automatische systemen gevaren te worden.
Als het klopt dat het zeiljacht met navigatieverlichting aan voer, en het containerschip ook, dan zou men toch mogen verwachten dat door een goede wacht te houden, en dus ook eens buiten te kijken, de wachtlopers elkaar toch hadden moeten opmerken.
Of er op een containerschip nog steeds naar buiten wordt gekeken, daar durf ik nog wel aan twijfelen. Dat er op het zeiljacht niet voldoende naar buiten is gekeken is zeker.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hachelijke ervaring 12 feb 2023 11:36 #1458818

Tony2920 schreef :
En dan hopen we maar dat GPS, radar en andere systemen blijven werken.
Gezien de ontwikkelingen van de laatste tijd, oorlog in Oekraïne, rampen door klimaat en aardbevingen is dat allesbehalve gegarandeerd.
Stel je voor dat op een ogenblik de GPS uitvalt en dat een deel van de binnenvaart vol automatisch vaart. Wat gebeurd er dan ?

Er zal altijd menselijk toezicht nodig zijn. Net zoals bij sluizen en bruggen op afstand. Maar de sluiswachter draait ook niet meer zelf de sluis dicht...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hachelijke ervaring 12 feb 2023 12:03 #1458829

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12586
Apae schreef :
Het doet me denken aan een boek dat ik ooit las, en volgens mij "Leviathan" heette.
Ik denk dat het dit boek was: www.justinscott-paulgarrison.com/shipkiller.html

Nederlandse titel: Wraak als kompas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hachelijke ervaring 12 feb 2023 12:15 #1458830

Oscar in de masttop.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hachelijke ervaring 12 feb 2023 12:50 #1458840

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Ik weet niet waar dit precies gebeurt is maar het is zelfs illegaal om in S’pore territoriale wateren te varen zonder AIS , nu is de Singapore strait wat groter en ook buiten Singapore territoriale wateren maar dit kan best nog een staartje krijgen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.204 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl