Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Wie is voorbereid op GNSS Jamming en spoofing

Wie is voorbereid op GNSS Jamming en spoofing 22 sept 2024 09:28 #1586385

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Bij enertial navigation wordt een automatisch gegist bestek bijgehouden. Hetzelfde is mogelijk met data die op de meeste plezierboten in een gecombineerde NMEA datastroom beschikbaar is, zoals STW, koers, windrichting en sterkte. Pre GPS schreef ik een dos programma hiervoor. Koerswijzigingen werden automatisch gedetecteerd om nieuwe vectoren te berekenen. Drift als functie van bootsnelheid, windrichting en windsterkte. Een stroom-tabel moest alleen handmatig (inter-aktief) worden ingevoerd. Een gegiste positie kon op elk moment worden bepaald. Toen kwam GPS en werden dit soort tools obsolete. Als ik het prog kan vinden zal ik het eens afstoffen. Nu zou je de gegiste positie in NMEA format naar een plotter of OpenCPN kunnen sturen en in E-chart plotten.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 22 sept 2024 09:29 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie is voorbereid op GNSS Jamming en spoofing 22 sept 2024 10:43 #1586393

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2295
brambo schreef :
Je zal om te beginnen al een nauwkeurig log op de boot moeten hebben. Wie heeft dat nog ?

Zo'n "draai-molentje" op de scheepromp is maar van beperkte waarde.

In die goeie ouwe tijd hadden we een mechanisch Sumlog, was nog best nauwkeurig, behalve bij heel weinig vaart. Moderne loggen zijn te ijken, je kan de gever eruit halen om schoon te maken, vast nog nauwkeuriger.
Op de meter nauwkeurig is niet nodig. Zelfs Decca kon er een mijl of wat naast zitten, meer dan nauwkeurig genoeg om land aan te lopen. Je wil vooral weten waar je niet bent, nl. in de buurt van gevaren. Maar op die manier navigeren is in onbruik geraakt en jonge mensen die het nooit gedaan hebben vinden het misschien eng. (Nu heb ik mezelf ontmaskerd als boomer).
De grootste bron van onnauwkeurigheid is de stroom, heb ik indertijd ervaren toen we Decca kregen en ik de gis met de Decca-positie kon vergelijken. Daarna werden we te lui om nog een gegist bestek bij te houden.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie is voorbereid op GNSS Jamming en spoofing 22 sept 2024 12:11 #1586399

Ik bewaar mijn Walker sleeplog nog maar even ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie is voorbereid op GNSS Jamming en spoofing 22 sept 2024 12:14 #1586400

WaltB schreef :
Bij enertial navigation wordt een automatisch gegist bestek bijgehouden. Hetzelfde is mogelijk met data die op de meeste plezierboten in een gecombineerde NMEA datastroom beschikbaar is, zoals STW, koers, windrichting en sterkte. Pre GPS schreef ik een dos programma hiervoor. Koerswijzigingen werden automatisch gedetecteerd om nieuwe vectoren te berekenen. Drift als functie van bootsnelheid, windrichting en windsterkte. Een stroom-tabel moest alleen handmatig (inter-aktief) worden ingevoerd. Een gegiste positie kon op elk moment worden bepaald. Toen kwam GPS en werden dit soort tools obsolete. Als ik het prog kan vinden zal ik het eens afstoffen. Nu zou je de gegiste positie in NMEA format naar een plotter of OpenCPN kunnen sturen en in E-chart plotten.
Handig spul, die INS dingen, werken ook als je onder water vaart!



rnsubs.co.uk/articles/developm...ins.html#prettyPhoto
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie is voorbereid op GNSS Jamming en spoofing 22 sept 2024 13:57 #1586403

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
Da's wel serieus
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie is voorbereid op GNSS Jamming en spoofing 22 sept 2024 18:14 #1586447

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5297
Doejong schreef :
Zo'n ding hadden we vroeger aan boord, een korte golf radio was het eerste elektronische apparaat en toen dit. IsoFix heette dat geloof ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie is voorbereid op GNSS Jamming en spoofing 13 okt 2024 09:11 #1590914

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Zijn dat meters of kHz op de schaalverdeling?

Ook een modern peddelwieltje is trouwens wel binnen die 5% te krijgen, maar met élk log moet je wel de stroming weten om iets met gegist bestek te kunnen.

Heel leuk een super nauwkeurig sleeplog, maar als je de stroming (incl wind stuwing) niet weet schiet je er niks mee op.
Laatst bewerkt: 13 okt 2024 09:12 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie is voorbereid op GNSS Jamming en spoofing 13 okt 2024 09:30 #1590917

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27714
Waterblok schreef :

Zo'n ding hadden we vroeger aan boord, een korte golf radio was het eerste elektronische apparaat en toen dit. IsoFix heette dat geloof ik.

Een radiorichtingzoeker.
Werkte op de op de lange golf. Ik geloof dat het lichteiland Goeree op 287 kHz zat. Dat zond een morseletter uit en door het apparaat te draaien kon je het signaal harder en zachter horen worden. Op het moment dat het signaal op z'n hardst was, peilde je min of meer de zender. Deed je dat vervolgens voor een andere zender, dan had je een ruwe kruispeiling en een soort van positie.
Ik probeerde in de late jaren '80 Hans Vandersmissen te imiteren, met een wereldontvanger (Philips D2935, had ook enkel-zijband op de korte golf). Ik had het ding draaibaar op plankje met een gradenverdeling gemonteerd.
Gerommel, natuurlijk, maar het werkte wèl, zij het weinig precies.

Voor ik het ècht een keer serieus kon gebruiken had ik m'n eerste GPS..
Laatst bewerkt: 13 okt 2024 11:11 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie is voorbereid op GNSS Jamming en spoofing 13 okt 2024 09:33 #1590919

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27714
web schreef :
Heel leuk een super nauwkeurig sleeplog, maar als je de stroming (incl wind stuwing) niet weet schiet je er niks mee op.

Zo lang je nog een béétje weet waar je zit, kun die stroomsnelheid in de kaart vinden. Want dit soort navigeren is nog uit de tijd van de papieren kaarten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie is voorbereid op GNSS Jamming en spoofing 13 okt 2024 09:35 #1590920

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27714
Noballast schreef :
Ik bewaar mijn Walker sleeplog nog maar even ;)

Hij staat bij mij al zo'n 25 jaar op een plank in het onderhuis. Ook als ik hem nooit meer ga gebruiken doe ik hem niet weg; zo'n mooi ouderwets Brits kwaliteitspoduct..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie is voorbereid op GNSS Jamming en spoofing 13 okt 2024 09:39 #1590922

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2295
kHz, lange golf. De BCC shipping forecast was op 200 kHz meen ik, tegenwoordig op 198 kHz. Het toestel droeg de naam Seafix.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie is voorbereid op GNSS Jamming en spoofing 13 okt 2024 09:54 #1590929

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1668
Niet voorbereid, maar er wordt aan gewerkt: Windmolenparken geven straks voldoende zichtnavigatie voor 95% van de zeilers voor een oversteek. In de auto is het makkelijk, maar niet absoluut nodig en zelf vliegen mag ik niet.

Dus gps-uit in plotter en een goede verrekijker. De laatste boeienposities liggen gewoon in het water.
Zou fijn zijn als je dan je eigen positie in de elektronische kaart kan plotten om het bij te houden in het “open gebied”. Anders de A3 overzeiler van NV-Verlag weer met potlood.
Autopilot op wind of kompas.
Ik neem aan dat niet tegelijk zowel mijn externe als interne signalen uitvallen. Vooralsnog heb je geen externe referenties nodig om te blijven drijven.

Opmerking over offshore: die moesten al minimaal twee onafhankelijke referenties hebben omdat o.a. de stabiliteit (waaronder power supply) van de boordsystemen onvoldoende is.
Laatst bewerkt: 13 okt 2024 09:57 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie is voorbereid op GNSS Jamming en spoofing 13 okt 2024 10:51 #1590934

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27714
Booty24 schreef :
Niet voorbereid, maar er wordt aan gewerkt: Windmolenparken geven straks voldoende zichtnavigatie voor 95% van de zeilers voor een oversteek. In de auto is het makkelijk, maar niet absoluut nodig en zelf vliegen mag ik niet.

Dus gps-uit in plotter en een goede verrekijker. De laatste boeienposities liggen gewoon in het water.

Maar zonder die boeien tonnen wordt het alsnog lastig om te zien welke windfarm je aan de horizon ziet, als je geen enkele clue hebt en nauwelijks weet waar je uithangt.
En 's nachts wordt het er niet makkelijker op.

Door zo'n straatje als de Borssele-pass (daar heb ik dan toevallig ervaring mee) navigeren, 's nachts en zonder GPS; ik geef het je te doen.

Maar je opmerking bevat de nodig ironie, vermoed ik.
Laatst bewerkt: 13 okt 2024 19:39 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie is voorbereid op GNSS Jamming en spoofing 13 okt 2024 11:10 #1590937

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27714
Trouwens; ik zie dat ik in dit draadje alweer vier posten heb afgescheiden. Dit wordt de vijfde.

Nu hoop ik maar dat daar niet zodanig op gereageerd wordt, dat ik weer wat met die reacties moet, want dan stel ik mezelf weer centraal!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie is voorbereid op GNSS Jamming en spoofing 13 okt 2024 11:21 #1590940

Wadloper schreef :
Waterblok schreef :

Zo'n ding hadden we vroeger aan boord, een korte golf radio was het eerste elektronische apparaat en toen dit. IsoFix heette dat geloof ik.

Een radiorichtingzoeker.
.................Dat zond een morseletter uit en door het apparaat te draaien kon je het signaal harder en zachter horen worden. Op het moment dat het signaal op z'n hardst was, peilde je min of meer de zender. Deed je dat vervolgens voor een andere zender, dan had je een ruwe kruispeiling en een soort van positie...

Nauwkeuriger: draaien tot het moment dat het signaal op z'n zachtst was of zelfs helemaal wegviel.
Het verschil tussen 95% en 100% hoor je niet. Het verschil tussen 0% en 1% is heel duidelijk.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie is voorbereid op GNSS Jamming en spoofing 13 okt 2024 11:29 #1590944

Wadloper schreef :
Waterblok schreef :

Zo'n ding hadden we vroeger aan boord, een korte golf radio was het eerste elektronische apparaat en toen dit. IsoFix heette dat geloof ik.

Een radiorichtingzoeker.
Werkte op de op de lange golf. Ik geloof dat het lichteiland Goeree op 287 kHz zat. Dat zond een morseletter uit en door het apparaat te draaien kon je het signaal harder en zachter horen worden. Op het moment dat het signaal op z'n hardst was, peilde je min of meer de zender. Deed je dat vervolgens voor een andere zender, dan had je een ruwe kruispeiling en een soort van positie.
Ik probeerde in de late jaren '80 Hans Vandersmissen te imiteren, met een wereldontvanger (Philips D2935, had ook enkel-zijband op de korte golf). Ik had het ding draaibaar op plankje met een gradenverdeling gemonteerd.
Gerommel, natuurlijk, maar het werkte wèl, zij het weinig precies.

Voor ik het ècht een keer serieus kon gebruiken had ik m'n eerste GPS..

Mijn Pa zat vroeger ook met zo'n ding op het voordek. Leverde meestal wel een gegist bestek op van 10 mijl in doorsnede... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie is voorbereid op GNSS Jamming en spoofing 13 okt 2024 11:30 #1590945

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27714
Berghout-2 schreef :
Wadloper schreef :
Waterblok schreef :

Zo'n ding hadden we vroeger aan boord, een korte golf radio was het eerste elektronische apparaat en toen dit. IsoFix heette dat geloof ik.

Een radiorichtingzoeker.
.................Dat zond een morseletter uit en door het apparaat te draaien kon je het signaal harder en zachter horen worden. Op het moment dat het signaal op z'n hardst was, peilde je min of meer de zender. Deed je dat vervolgens voor een andere zender, dan had je een ruwe kruispeiling en een soort van positie...

Nauwkeuriger: draaien tot het moment dat het signaal op z'n zachtst was of zelfs helemaal wegviel.
Het verschil tussen 95% en 100% hoor je niet. Het verschil tussen 0% en 1% is heel duidelijk.

Kijk, daar heb je het al.

Maar gelukkig ben ik het grotendeels met de reaguurder eens. Hoewel ik me niet meer kan herinneren of het signaal van lichteiland Goeree ooit echt helemaal wegviel.
Laatst bewerkt: 13 okt 2024 12:28 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie is voorbereid op GNSS Jamming en spoofing 13 okt 2024 11:31 #1590946

Wadloper schreef :
Booty24 schreef :
Niet voorbereid, maar er wordt aan gewerkt: Windmolenparken geven straks voldoende zichtnavigatie voor 95% van de zeilers voor een oversteek. In de auto is het makkelijk, maar niet absoluut nodig en zelf vliegen mag ik niet.

Dus gps-uit in plotter en een goede verrekijker. De laatste boeienposities liggen gewoon in het water.

Maar zonder die boeien tonnen wordt het alsnog lastig om te zien welke windfarm je aan de horizon ziet, als je geen enkele clue hebt en nauwelijks weet waar je uithangt.
En 's nachts wordt het er niet makkelijker op.

Door zo'n straatje als de Borselle-pass (daar heb ik dan toevallig ervaring mee) navigeren, 's nachts en zonder GPS; ik geef het je te doen.

Maar je opmerking bevat de nodig ironie, vermoed ik.

Nou, ik waag dat te betwijfelen....die windmolen parken zijn zo groot en zeer zeer zeer goed verlicht! Niet te missen volgens mij
Laatst bewerkt: 13 okt 2024 11:32 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie is voorbereid op GNSS Jamming en spoofing 13 okt 2024 19:06 #1591064

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1668
EensAndreAzuree schreef :
Wadloper schreef :
Booty24 schreef :
xx …. maar er wordt aan gewerkt: Windmolenparken geven straks voldoende zichtnavigatie. xx

Maar zonder die boeien tonnen wordt het alsnog lastig om te zien welke windfarm je aan de horizon ziet, als je geen enkele clue hebt en nauwelijks weet waar je uithangt.
En 's nachts wordt het er niet makkelijker op.

Door zo'n straatje als de Borselle-pass (daar heb ik dan toevallig ervaring mee) navigeren, 's nachts en zonder GPS; ik geef het je te doen.

Maar je opmerking bevat de nodig ironie, vermoed ik.

Nou, ik waag dat te betwijfelen....die windmolen parken zijn zo groot en zeer zeer zeer goed verlicht! Niet te missen volgens mij
Laatst bewerkt: 13 okt 2024 19:07 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie is voorbereid op GNSS Jamming en spoofing 09 nov 2024 16:11 #1595633

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7661
Korea

Ik denk dat we snel betere beveiliging moeten voorzien want anders kan het wel eens mis lopen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie is voorbereid op GNSS Jamming en spoofing 09 nov 2024 17:06 #1595640

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3688
Tony2920 schreef :
Korea

Ik denk dat we snel betere beveiliging moeten voorzien want anders kan het wel eens mis lopen.

Klagent mn Finland en Baltische staten toch ook al over?

al tijd aan de gang:
www.traficom.fi/en/news/situat...e-navigation-finland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie is voorbereid op GNSS Jamming en spoofing 09 nov 2024 17:07 #1595641

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3688
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl