brambo schreef :
Zo snel mogelijk Loran C (E Loran) weer activeren. De zendmasten en zenders staan er mogelijk nog.
Een tweede op land gebaseerd navigatie sysgteem. En is vrijwel met E-Loran net zo nauwkeurig als GPS.
E-Loran is bovendieen een nederlandse ontwikkeling en kost relatief weinig om het te onderhouden.
Met een drietal zenders dek je heel West Europa met een sterk radio signaal.
We zijn veel te afhankelijk geworden van de sat systemen. Niet alleen de scheepvaart maar de gehele transport sector. Denk eens aan de navigatie in je auto. Wegenkaarten, stratenboek ?
De cyber wars komen er aan.
Bram
Ik startte dit draadje omdat ik deelnam aan een workshop van het NIN (Nederlands Instituut voor navigatie) Bij de LVNL (LuchtVerkeerLeiding Nederland) op Schiphol oost. Daar waren sprekers en demonstratie vanuit heel de EU. Jamming is ordinair stoorsignalen uitzenden en relatief makkelijk te detecteren. Spoofing ism een ander verhaal en lastiger te omzeilen.
Ga;lilleo heeft een geheel nieuw data protocol gelanceerd met een checksome achteraf via 4G/5G. dat werkt voor vliegtuigen en schepen binnen 4/5G bereik. Of via satelliet zoals starlink.
Voor vliegtuigen is het heel vervelend, schepen blijven wel drijven. Aleen voor DP (Dynamic Position) op zee is het weer erg lastig met werkzaamheden.
Alle langegolf systemen zoals Loran, Decca etc. zijn nog veel makkelijker te verstoren. grote kans dat de stoorzender gewoon aan boord zit zoals je MPPT regelaar, Omvormer, acculader, lichtdimmer etc. etc.
Dat wordt dus niet als een serieus alternatief gezien.
Ook een probleem is dat hele nauwkeurige tijdregistratie via GNSS gebeurd over de wereld. Dat is voor veel taken van sport een evenzo groot probleem. In de pauze waren de techno bollebozen van LVNL al aan het bespreken om de cesium klok uit de kelder op te vissen.
Naar mijn mening zag ik nog wel waar fabrikanten steekjes hebben laten vallen. Zo zitten alle navigatie systemen min of meer uit ec0onomische gedachte in de zelfde frequentieband, wat het storen wel erg gemakkelijk maakt met veel effect.
Ook willen GNSS antenne een grote hemelsfeer zien met een zo laag mogelijke azimuth, ook dat maakt storen vanaf de zijkant makkelijker.
En zo nog wat dingen.