Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ken ik de voorrangsregels nu niet???

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 01 okt 2024 19:04 #1588620

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6314
Over oplopers was een week of wat geleden toch al een hele discussie? Beetje herhaling van zetten wat mij betreft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 01 okt 2024 19:21 #1588622

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13596
1 verschil, meeste ZF ers denken na, discusieren eindeloos over regels
dus; awareness

Duitser; NEIN, KEIN
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 01 okt 2024 19:24 #1588624

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6314
sy helios schreef :
Duitser; NEIN, KEIN

Is dat zo, of is dat een aanname? Ik heb daar nog nooit iets van gemerkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 01 okt 2024 19:44 #1588625

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15779
Ilex schreef :

Loef wijkt voor lij, dus ik moest gijpen terwijl hij met halve wind eenvoudig wat kon opsturen en achterlangs gaan.

Volgende keer vlinderend met giek over bakboord :whistle:

Er zijn veel zeilers die dat niet begrijpen. Onlangs hoog aan de windse koers. Komt een boot met genaker er op ons tegemoet. Hij had voorrang, heeft het ook gekregen, maar een beetje oploeven van zijn kant had mij ruimte geboden hoogte te houden en hij was harder gegaan ipv flapperdeklapperplatvoorhetlapje. Heb vriendelijk teruggezwaaid hoor, maar dacht er het mijne van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 01 okt 2024 19:48 #1588628

  • Gochem
  • Gochem's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
je gooit een steen in het water........haha
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 01 okt 2024 19:51 #1588630

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13596
Palomine schreef :
sy helios schreef :
Duitser; NEIN, KEIN

Is dat zo, of is dat een aanname? Ik heb daar nog nooit iets van gemerkt.

ach na 3 weken in Friesland en al die Deutschers

wel weer genoeg totaal gebrek aan inzicht, ervaring en regels gezien
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 01 okt 2024 20:08 #1588636

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Nachtvlinder schreef :
Maar eens: gewoon beleefdheid en iemand er langs laten als dat een langdurig geëmmer voorkomt. En als je beide aan het kruizen bent kun je als oploper je volgende slag gewoon wat eerder inzetten...

Best wel consensus-achtig ;)
Dus toch! :)
Regeltjes uitpluizen kan wel eens leuk zijn ja, maar ze zijn maar een hulpmiddel.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 04 okt 2024 13:28 #1589177

3Noreen schreef :
[...]

Het lijkt me het meest effectiefst dat als je moet uitwijken voor een ander schip dat je dat doet door de ander voor te laten gaan. (Voorrang geven.) Je wijkt dus uit door achter de ander langs te varen. Laat dat nu in dit geval inhouden dat je naar stuurboord uitwijkt. Dat je naar stuurboord uitwijkt is in bijna de meeste gevallen zo als je de regels volgt en het gelijke schepen betreft.

Het ging me meer om dat uitwijken naar stuurboord geen standaardregel is voor zeilschepen, wel tussen motorschepen. Maar in deze situatie zou ik verwachten dat het loefwaarts schip (een beetje) naar bakboord zou uitwijken en achterlangs TS weer terug op koers zou draaien -- als ik de geschetste situatie goed interpreteer. Als het loefwaarts schip naar stuurboord zou uitwijken dan zouden beide schepen mogelijk uiteindelijk parallel aan elkaar gaan varen in dezelfde richting of het is een voorlangse actie met imo teveel risico op aanvaring.

Wat mij opvalt in het BPR is dat niet over de stand van de giek wordt wordt gesproken. Maar over stuurboordsboeg en bakboordsboeg. Echter zie ik nergens een definitie van stuurboordsboeg en bakboordsboeg in het BPR staan? De giek is meestal wel een goede indicator. Maar is nu de stand van de giek leidend of de richting van waaruit de wind komt tov het schip?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 05 okt 2024 03:52 #1589243

Volgens mij is regel 1 goed stuurmanschap. Daarbij ga ik er altijd van uit dat de ander de regels niet kent. Kom je nooit in de problemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 05 okt 2024 06:31 #1589250

LeisureLola schreef :
Volgens mij is regel 1 goed stuurmanschap. Daarbij ga ik er altijd van uit dat de ander de regels niet kent. Kom je nooit in de problemen.

Dus jij doet nooit aan koers en snelheid behouden?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 05 okt 2024 07:14 #1589254

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3585
LeisureLola schreef :
Volgens mij is regel 1 goed stuurmanschap. Daarbij ga ik er altijd van uit dat de ander de regels niet kent. Kom je nooit in de problemen.
En dan kom je iemand tegen die de regels hanteert en ook uitwijkt, dezelfde kant op als jij ..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 06 okt 2024 01:03 #1589409

Als ik daarmee een botsing kan voorkomen niet dus. Bovendien is zeilen voor mij ontspanning. Lekker chill dus, dan ga ik een keer extra overstag, of maak een gijp. Nou en? Die paar minuten extra om op mijn bestemming te komen gaat op een dagje uit echt geen verschil maken. Scheelt bovendien een hoop frustratie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 06 okt 2024 08:39 #1589431

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Regels om aanvaringen te voorkomen zijn er niet voor niets. Zowel op zee als binnenwater is het voorschrift om koers en vaart houden niet afhankelijk van de reden waarom je op het water bent met je schip. Dat is een wijd verbreid misverstand.

Natuurlijk wijzig je je koers als een aanvaring dreigt doordat het wijkplichtige schip niet wijkt (ook dat is 100% volgens de regels). Maar dat weet je pas in een vrij laat stadium. Vroegtijdig van de regels afwijken (koers verleggen en/of snelheid wijzigen) omdat je er van uit gaat dat de ander de regels wel niet zal kennen lijkt chill maar is dat voor anderen (die wèl op door de regels voorspelbaar gedrag van de ander rekenen) helemaal niet.

It takes two to tango, eenzijdig afwijken van de regels lijkt veilig maar is dat juist niet. Een goed voorbeeld van gevaarlijk gedrag dat door eigen verzonnen regels van een schipper van een zeiljacht ontstaat vindt je op deze blog.

Dit voorbeeld speelt op zee, maar op binnenwater gelden dezelfde principes. Juist als het drukker wordt en er meer kansen op aanvaringen zijn scheppen de goed doordachte regels orde in de potentiële chaos. Door het consequent volgen van de regels door iedereen (dat is dus géén vrije keuze!) neemt in druk vaarwater de veiligheid enorm toe.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 06 okt 2024 08:45 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 06 okt 2024 09:01 #1589439

Mee eens Hans. Enige probleem is dat als ik op tijd wil uitwijken met een klein scheepje (15 voet) ik dat beter op tijd kan doen (omdat het grote schip veel harder vaart en nog moeilijker uitwijkt…), en ik maar heel langzaam vaar (klein bootje, max 4 knopen)

Op groot water vaar ik dus nooit (vlak) voorlangs bij grotere schepen (bijna elk schip is groter).
Ik stuur heel vroeg al wat bij, om achter het schip langs te gaan op kruisende koersen.

Tot nu werkt dat altijd prima. Wel duidelijk aangeven wat je doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 06 okt 2024 09:46 #1589452

Hans V schreef :
Vroegtijdig van de regels afwijken (koers verleggen en/of snelheid wijzigen) omdat je er van uit gaat dat de ander de regels wel niet zal kennen lijkt chill maar is dat voor anderen (die wèl op door de regels voorspelbaar gedrag van de ander rekenen) helemaal niet.

Zo is dat.

Ik stuur meestal vrij scherp langs schepen die het recht van de weg hebben.
En als die dan gaan wijken, remmen etc omdat ze denken dat ik de regels niet ken liggen ze ineens precies voor me (en worden ze boos).

Gevaarlijk. En niet nodig.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 06 okt 2024 09:47 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 06 okt 2024 10:00 #1589460

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
sjoerd1981 schreef :
Wel duidelijk aangeven wat je doet.

Dat laatste is essentieel, en met echt vroegtijdig koers veranderen is niets mis.

Maar als je in een situatie komt dat anderen al (volgens de regels) aan het wijken zijn - dat kan zoals in het blog voorbeeld al vroeger zijn dan wij denken - is het toch het beste om gewoon koers en vaart te houden. Ook als het om een ander klein schip (BPR: <20 m) gaat.

Met een klein en langzaam schip kun je je op zee wel een sitting duck voelen en is vertrouwen dat de regels werken goed voor je gemoedsrust. Want je gevoel zegt je je uit de voeten te maken als je een groot schip ogenschijnlijk op je af ziet komen. Bij twijfel kun je het andere schip altijd even oproepen.

Natuurlijk zijn er voorbeelden waarin het toch nog mis gaat, maar de kans op een aanvaring wordt niet kleiner als iedereen z’n eigen regels verzint. Integendeel.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 06 okt 2024 11:34 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 06 okt 2024 11:12 #1589478

Hoe gemoedelijk het vroeger ging:


Lang geleden in de jaren 70 gingen we vaak in een weekeinde een kopje the drinken bij vrienden in Walton on the Naze.
Op terugweg naar Stellendam, kort bij de Britse kust nog, naderen twee schepen op nog flinke afstand op aanvaringskoers.

Op laag vermogen het voorste schip aangeroepen dat we zo kort mogelijk achter hem langs zouden kruisen.
Daarmee waren ze het eens.

Het schip dat er een flink stuk achter voer mengde zich in het gesprek: "Dat betekent dat het zeilship vóór ons langs de geul oversteekt, wij gaan achter de zeiler langs."

Het werkte prima, maar op laag marifoon vermogen was het niet gehoord door de Britse kustwacht.
Even later verscheen er een heel klein vliegtuigje, iets waar je niet instapt maar dat je aantrekt. Dat om ons heen cirkelde en met Dover contact had over de manouvre en weer verdween nadat één van grote schepen vertelde dat het in goed overleg gedaan was.




Een andere reis, met slecht weer Ostende binnen lopen. Er kwamen een drietal schepen op ramkoers langs de kust. Hun bakboordzijde zichtbaar voor ons.

Op de vraag hoe we dat gingen oplossen en dat we graag de voor ons beste koers aanhielden kwam via de marifoon geen antwoord, maar wel wijzigden ze alle 3 hun koers zoveel dat we net hun stuurboordzijde in beeld kregen.
Dat was ook een antwoord. Ze gingen vrij kort achter ons langs.
Wij waren blij dat we rechtstreeks de havenmond in konden.



Een keer van Stellendam naar IJmuiden werden ons scheepje opgeroepen tussen welke binnenkomende schepen we oversteken moesten, De namen konden we nog niet lezen.
We antwoorden dat we zo kort mogelijk achter het groene schip zouden oversteken.
De kustwacht: "Meneer, wij hebben nog steeds geen kleurenradar"
Wij:"We zien maar één groen schip en ongetwijfleld staat ook daar de marifoon aan:"
Wat door het groene schip bevstigd werd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 06 okt 2024 11:46 #1589487

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14881
Baasklusje schreef :
Hans V schreef :
Vroegtijdig van de regels afwijken (koers verleggen en/of snelheid wijzigen) omdat je er van uit gaat dat de ander de regels wel niet zal kennen lijkt chill maar is dat voor anderen (die wèl op door de regels voorspelbaar gedrag van de ander rekenen) helemaal niet.

Zo is dat.

Ik stuur meestal vrij scherp langs schepen die het recht van de weg hebben.
En als die dan gaan wijken, remmen etc omdat ze denken dat ik de regels niet ken liggen ze ineens precies voor me (en worden ze boos).

Gevaarlijk. En niet nodig.

Dan doet de vraag zich voor welke afstand je redelijk vind bij een kruisende koers en niet in een wedstrijd. Ik zelf vind 1 tot 1,5 scheepslengte op het IJsselmeer tussen twee zeilboten wel een minimum. Maar terwijl ik het opschrijf merk ik dat het erg van de situatie afhankelijk is.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 06 okt 2024 13:17 #1589495

3Noreen schreef :

Dan doet de vraag zich voor welke afstand je redelijk vind bij een kruisende koers en niet in een wedstrijd. Ik zelf vind 1 tot 1,5 scheepslengte op het IJsselmeer tussen twee zeilboten wel een minimum. Maar terwijl ik het opschrijf merk ik dat het erg van de situatie afhankelijk is.

Idd erg verschillend.

Kruisende koersen 90 graden rustig water is 2 meter wel genoeg.

Klotsen en meer parallel 1 lengte.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 06 okt 2024 13:32 #1589499

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14881
Baasklusje schreef :
Kruisende koersen 90 graden rustig water is 2 meter wel genoeg.

Stel dat je beide 6 knoop (3 meter per seconde) doet zou ik dat onprettig dicht bij vinden en bijna zeker zal ik, ook al heb ik geen wijkplicht, mijn koers wijzigen. Gewoon omdat ik 20 seconden voordat jij achter mij langs vaart totaal niet kan inschatten dat er 2 meter overblijft. Wij beiden moeten dan nog 60 meter afleggen voordat de CPA bereikt wordt. Dat ligt aan mijn beperkte inschattingsvermogen. Misschien iets om rekening me te houden dat niet iedereen zo'n goed inzicht heeft.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 06 okt 2024 13:32 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 06 okt 2024 13:50 #1589503

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13596
minimaal 10x scheepslenge wil ik helder hebben, of de ander het ook helder heeft...
zo niet, wijk ik sowieso, op tijd.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 06 okt 2024 14:39 #1589514

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2983
Baasklusje schreef :
Kruisende koersen 90 graden rustig water is 2 meter wel genoeg.
Klotsen en meer parallel 1 lengte.

Ik vind in een toersituatie 2 meter idioot dichtbij en vragen om problemen. Ook op rustig water. En dat het je dan ook nog verbaasd dat het niet-wijkplichtige schip dan onzeker raakt of je wel of niet gaat wijken.

Hoe moet men jou zien te onderscheiden van een willekeurig andere koekebakker die niet aan de kant gaat en wat kun je zo dichtbij nog doen om een aanvaring te voorkomen in het geval er inderdaad niet of te laat wordt geweken ?
Laatst bewerkt: 06 okt 2024 14:43 door holrobert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 06 okt 2024 14:48 #1589517

holrobert schreef :

Hoe moet men jou zien te onderscheiden van een willekeurig andere koekebakker die niet aan de kant gaat en

Ik zorg ervoor dat de andere schipper mij gezien heeft en weet dat ik hem gezien heb.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 06 okt 2024 14:51 #1589518

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2983
Ok, dat maakt een groot verschil. Dan vind ik 2 meter nog steeds krap maar hoef je niet bang (of minder) bang te zijn dat de ander aan het twijfelen gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 06 okt 2024 14:57 #1589520

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16731
Baasklusje schreef :
holrobert schreef :

Hoe moet men jou zien te onderscheiden van een willekeurig andere koekebakker die niet aan de kant gaat en

Ik zorg ervoor dat de andere schipper mij gezien heeft en weet dat ik hem gezien heb.

In zon geval start ik de motor vast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl