Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ken ik de voorrangsregels nu niet???

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 08 okt 2024 08:36 #1589868

LeisureLola schreef :
[...]

Doet me denken aan beroepsvaart gaat voor pleziervaart, en klein wijkt voor groot.
[...]

Just to be sure: Beroepsvaart gaat in de meeste reglementen zoals BPR niet voor pleziervaart, ook niet in binnenwateren!
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 08 okt 2024 08:42 #1589872

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3585
Orange Sunset schreef :
LeisureLola schreef :
[...]

Doet me denken aan beroepsvaart gaat voor pleziervaart, en klein wijkt voor groot.
[...]

Just to be sure: Beroepsvaart gaat in de meeste reglementen zoals BPR niet voor pleziervaart, ook niet in binnenwateren!

Net als op het land
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 08 okt 2024 09:11 #1589874

3Noreen schreef :

Op zee word een halve mijl (600 meter) al als dichtbij ervaren.

Nu begrijp ik waarom zo'n trimaran zo hard gaat! Korte mijlen! :woohoo:

En 3 (tri) keer 600 is ook een mijl.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 08 okt 2024 09:16 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 08 okt 2024 10:07 #1589889

:laugh:
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 08 okt 2024 10:09 #1589892

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3578
Het is wat met de nautische kennis :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 08 okt 2024 10:47 #1589897

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14881
Baasklusje schreef :
3Noreen schreef :

Op zee word een halve mijl (600 meter) al als dichtbij ervaren.

Nu begrijp ik waarom zo'n trimaran zo hard gaat! Korte mijlen! :woohoo:

En 3 (tri) keer 600 is ook een mijl.

Je moet af en toe wat koek ophangen. Dat is goed voor het moraal.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 08 okt 2024 13:53 #1589919

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
CMO schreef :
Calidris schreef :
De enige troost bij jachten is altijd dat "hun" boot altijd nieuwer is en veeeel duurder dan de onze.
En dat daar weinig vaardigheden voor nodig zijn om dat waar te nemen.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app


Dat is bij ons ook zo. Ben benieuwd hoe dit gaat als wij elkaar tegenkomen ;-) Oja... wij zijn van staal !!

Sh*t!. Ik ga wel opzij... B)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 08 okt 2024 13:57 #1589922

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
LeisureLola schreef :

Doet me denken aan beroepsvaart gaat voor pleziervaart, en klein wijkt voor groot.

Als je dat nog steeds denkt, vraag ik me af onder welke steen je zit? Toon ons hier op het forum waar het begrip "beroepsvaart" staat in de wet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 08 okt 2024 14:02 #1589924

Baasklusje schreef :
Dus als ik eens op vlaggestoklengte met 7 kts achter je langs vaar, wees gerust ;-)
Zie het als een gratis zeilles :woohoo:

En het rituele zwaaien is ook wat persoonlijker als je elkaar goed in de ogen kan kijken :lol:

Zeker, dat rituele zwaaien heb ik lang geleden geleerd in dit filmpje (daar noemde ze het onderdeel “boze gebaren” ;) )
Laatst bewerkt: 08 okt 2024 14:03 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 08 okt 2024 14:14 #1589925

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27506
"Examen kunnen we nog niet aanvragen.."

Hij is fyn!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 08 okt 2024 15:35 #1589939

  • Unster
  • Unster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Wellicht een beetje off topic, maar met betrekking tot voorspelbaarheid: Als ik op een ruwe zee zeil, dan stuitert mijn snelheid en richting alle kanten op (in klein tijdsbestek, op de lange duur een keurige lijn). Volgens mij moeten grote schepen horendol worden van mijn ais koers informatie als we elkaar tegenkomen. Hoe gaan ze daar mee om? Vanaf de radartrack zien dat het toch redelijk constant is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 08 okt 2024 15:40 #1589941

lschip schreef :
Calidris schreef :
lschip schreef :
Calidris schreef :
Loef wijkt voor lij.
M.a.w. als 2 schepen over dezelfde boeg varen, moet het schip dat het laagst vaart wijken.

Uh, is het niet als 2 schepen over dezelfde boeg varen, moet het schip dat het hoogst vaart wijken, loef dus?

2 schepen over dezelfde boeg. Schip dat het hoogst aan de wind vaart heeft voorrang. Of het schip dat het laagst aan de wind vaart moet wijken.

Tjonge tjonge, ik begrijp nu wel hoe dat komt.

Nuance verschil is hoog aan de wind varen en hoog varen.
Sorry hoor....

Bij gelijke boeg. Degene die het scherpst vaart heeft voorrang. Zo heb ik het geleerd. Scherp. ( al is dat hetzelfde als hoog aan de wind)
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 08 okt 2024 15:47 #1589942

Zwaardopzee schreef :
Degene die het scherpst vaart heeft voorrang. Zo heb ik het geleerd. Scherp. ( al is dat hetzelfde als hoog aan de wind)

Zal vaak kloppen maar zeker niet altijd.
Hoe scherp een boot vaart hangt nl ook af van zijn snelheid (schijnbare wind).
En het is niet te zien hoe scherp iemand vaart.In een wedstrijd lijken alle andere boten altijd hoger dan ik te varen, maar dat is niet zo.

En dus is de regel dat de boot die aan loef van de ander vaart zal moeten wijken.
Eigen (foute) interpretaties maken het alleen maar ingewikkelder.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 08 okt 2024 15:52 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 08 okt 2024 16:01 #1589944

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Unster schreef :
Wellicht een beetje off topic, maar met betrekking tot voorspelbaarheid: Als ik op een ruwe zee zeil, dan stuitert mijn snelheid en richting alle kanten op (in klein tijdsbestek, op de lange duur een keurige lijn). Volgens mij moeten grote schepen horendol worden van mijn ais koers informatie als we elkaar tegenkomen. Hoe gaan ze daar mee om? Vanaf de radartrack zien dat het toch redelijk constant is?

Precies. Als de snelheid en richting alle kanten op stuiteren kan de AIS informatie van een jacht met AIS transponder nogal een momentopname zijn, maar met de radar op een zeeschip kun je de gemiddelde verplaatsing van een target bepalen. Daar zijn hulpmiddelen voor zoals (M)ARPA. Verkeersposten taggen zo ook schepen in hun radarscherm om de daadwerkelijke positie en (berekende) snelheid te bepalen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 08 okt 2024 16:01 #1589945

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 651
Enig(!!!) IQ kan mij niet ontzegt worden maar na deze 137 posts gevolgd te hebben ga ik de voorrangsregels mij nimmer eigen maken.
Ik hoop dat dit goed gaat op het water de komende jaren.
Laatst bewerkt: 08 okt 2024 16:02 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 08 okt 2024 16:05 #1589946

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
LeisureLola schreef :
Als het koopvaardijschip op koers was gebleven, was het zeiljacht netjes buiten zijn pad gebleven.

Je bedoelt dat het zeiljacht dan zelf wel was uitgeweken om een aanvaring te voorkomen?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 08 okt 2024 16:06 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 15 okt 2024 15:47 #1591345

  • Hoppe
  • Hoppe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 37
De definitie van een groot schip is > dan 20 meter, ingericht voor meer dan 12 personen em visser met uitstaand tuig. En misschien nog een paar.

Klein wijkt voor groot is een van de 4 hoofdregels.

Bij oplopende koersen geldt altijd dat de oploper wijkt (met uitzondering van de hoofdregel klein wijkt voor groot). De opgelopenen moet medewerking verlenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 15 okt 2024 16:49 #1591357

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Hoppe schreef :
De definitie van een groot schip is > dan 20 meter, ingericht voor meer dan 12 personen em visser met uitstaand tuig. En misschien nog een paar.

Klein wijkt voor groot is een van de 4 hoofdregels.

Het voorbeeld dat in de blog gegeven wordt speelt op zee. Is géén BPR maar BVA/COLREG. ;)

Er wordt ook geen melding gemaakt van betonde geulen, scheidingsstelsels, beperkende diepgang, e.d. door de stuurman van het zeeschip.

Vaak wordt onreglementair gedrag op zee (door watersporters) veroorzaakt door de angst overvaren te worden. Doorgaans is die angst weer het gevolg van het niet kennen of begrijpen van de regels, en heeft men geen ervaring met hoe goed die regels werken als iedereen zich er aan houdt.

Voor degenen die zich in de verschillen tussen de regels op zee en binnenwater willen verdiepen heeft Zeilen zie ik een overzichtje gemaakt. Hoewel de regels dus iets verschillen moet het niet-wijkplichtige schip zowel op binnenwater als op zee koers en vaart houden, dat is geen keuze die je kan laten afhangen van je vakantie- dan wel angstgevoel...
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 15 okt 2024 16:53 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 15 okt 2024 16:58 #1591359

Baasklusje schreef :
Zwaardopzee schreef :
Degene die het scherpst vaart heeft voorrang. Zo heb ik het geleerd. Scherp. ( al is dat hetzelfde als hoog aan de wind)

Zal vaak kloppen maar zeker niet altijd.
Hoe scherp een boot vaart hangt nl ook af van zijn snelheid (schijnbare wind).
En het is niet te zien hoe scherp iemand vaart.In een wedstrijd lijken alle andere boten altijd hoger dan ik te varen, maar dat is niet zo.

En dus is de regel dat de boot die aan loef van de ander vaart zal moeten wijken.
Eigen (foute) interpretaties maken het alleen maar ingewikkelder.

Als je scherp vaart kom je vanzelf er achter of je scherper dan de ander vaart. En anticipeer je. Het is voor mij altijd helder geweest, en de loef/lij blijkbaar ( zie draadje) niet altijd. Je krijgt er ervaring en gevoel in.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 15 okt 2024 17:10 #1591360

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8391
Hans V schreef :

Vaak wordt onreglementair gedrag op zee (door watersporters) veroorzaakt door de angst overvaren te worden. Doorgaans is die angst weer het gevolg van het niet kennen of begrijpen van de regels, en heeft men geen ervaring met hoe goed die regels werken als iedereen zich er aan houdt.

Hoewel de regels dus iets verschillen moet het niet-wijkplichtige schip zowel op binnenwater als op zee koers en vaart houden, dat is geen keuze die je kan laten afhangen van je vakantie- dan wel angstgevoel...

In se heb je gelijk.
Ik kan echter zo meerdere gevallen voor de geest halen waarbij wij overvaren zouden geweest zijn zonder bruusk uitwijken!
Er leek niemand op de brug, gezien het niet reageren... (Griekenland, Italië)
Eén geval was met een baggerschip dat heel gehaast doordenderde en enkel luid claxoneerde.
(Nederland)
Ik beschouw baggerboten sindsdien als cowboys :whistle:

Ik heb alleszins geen blindelings vertrouwen in de bemanning van die mastodonten...
Laatst bewerkt: 15 okt 2024 17:11 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 15 okt 2024 19:05 #1591376

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Ilex schreef :
Hans V schreef :

Vaak wordt onreglementair gedrag op zee (door watersporters) veroorzaakt door de angst overvaren te worden. Doorgaans is die angst weer het gevolg van het niet kennen of begrijpen van de regels, en heeft men geen ervaring met hoe goed die regels werken als iedereen zich er aan houdt.

Hoewel de regels dus iets verschillen moet het niet-wijkplichtige schip zowel op binnenwater als op zee koers en vaart houden, dat is geen keuze die je kan laten afhangen van je vakantie- dan wel angstgevoel...

In se heb je gelijk.
Ik kan echter zo meerdere gevallen voor de geest halen waarbij wij overvaren zouden geweest zijn zonder bruusk uitwijken!
Er leek niemand op de brug, gezien het niet reageren... (Griekenland, Italië)
Eén geval was met een baggerschip dat heel gehaast doordenderde en enkel luid claxoneerde.
(Nederland)
Ik beschouw baggerboten sindsdien als cowboys :whistle:

Ik heb alleszins geen blindelings vertrouwen in de bemanning van die mastodonten...

Bij twijfel contact zoeken per VHF, daar is dat ding ook voor bedoeld. Je komt er dan net als jullie sneller achter wat de intenties van de ander zijn. Als er niet gereageerd wordt is dat ook een signaal.

Wij hebben in al die jaren ook ervaringen gehad met zeeschepen die niet volgens de regels voeren. Maar een paar incidenten - want dat blijven het - doen niets af aan het feit dat de regels om aanvaringen te voorkomen alleen werken als iedereen zich er aan houdt. Een veiliger alternatief is er simpelweg niet. We gaan ook niet links rijden nadat we een nare ervaring met een spookrijder hebben gehad.

De ultieme regel dat je alles in het werk moet stellen om een aanvaring te voorkomen treedt ook niet voor niets pas in werking nadat je je zolang mogelijk aan de andere regels hebt gehouden totdat de ander dat niet lijkt te doen èn daardoor een aanvaring dreigt.

Zinvol [ Click to expand ]
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 15 okt 2024 21:07 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 15 okt 2024 19:08 #1591377

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3670
Hoppe schreef :
Bij oplopende koersen geldt altijd dat de oploper wijkt (met uitzondering van de hoofdregel klein wijkt voor groot). De opgelopenen moet medewerking verlenen.

In de BPR artikelen over oplopen (voorbijlopen), art. 6.09 en 6.10, is er geen sprake van uitwijken of voorrang. Bij voorbijlopen is er dus ook geen klein wijkt voor groot. Als een klein schip midden op een groot meer, zonder gemarkeerde vaarwaters, wordt opgelopen door een groot schip, mag het kleine schip gewoon zijn koers vervolgen, want voor het oplopen is het niet nodig dat hij medewerking verleent. Het oplopende grote schip kan immers om het kleine schip heen sturen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 15 okt 2024 19:13 #1591380

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 651
Misschien moeten we Coen van Vaarschool Albatros eens uitnodigen.
Wellicht kan Coen de voorrangregels in een paar zinnen uitleggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 15 okt 2024 19:23 #1591384

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6314
Vanuit welke hoek bij oplopen ben je feitelijk nog een oploper eigenlijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ken ik de voorrangsregels nu niet??? 15 okt 2024 19:26 #1591385

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3670
Artikel 6.01. Begripsbepalingen
1 b. oplopen: naderen door een schip van een ander schip uit een richting van meer dan 22°30´ achterlijker dan dwars van dat schip;

Dat is dus de sector van het heklicht:

Laatst bewerkt: 15 okt 2024 19:27 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl