Ilex schreef :
Hans V schreef :
Vaak wordt onreglementair gedrag op zee (door watersporters) veroorzaakt door de angst overvaren te worden. Doorgaans is die angst weer het gevolg van het niet kennen of begrijpen van de regels, en heeft men geen ervaring met hoe goed die regels werken als iedereen zich er aan houdt.
Hoewel de regels dus iets verschillen moet het niet-wijkplichtige schip zowel op binnenwater als op zee koers en vaart houden, dat is geen keuze die je kan laten afhangen van je vakantie- dan wel angstgevoel...
In se heb je gelijk.
Ik kan echter zo meerdere gevallen voor de geest halen waarbij wij overvaren zouden geweest zijn zonder bruusk uitwijken!
Er leek niemand op de brug, gezien het niet reageren... (Griekenland, Italië)
Eén geval was met een baggerschip dat heel gehaast doordenderde en enkel luid claxoneerde.
(Nederland)
Ik beschouw baggerboten sindsdien als cowboys
Ik heb alleszins geen blindelings vertrouwen in de bemanning van die mastodonten...
Bij twijfel contact zoeken per VHF, daar is dat ding ook voor bedoeld. Je komt er dan net als jullie sneller achter wat de intenties van de ander zijn. Als er niet gereageerd wordt is dat ook een signaal.
Wij hebben in al die jaren ook ervaringen gehad met zeeschepen die niet volgens de regels voeren. Maar een paar incidenten - want dat blijven het - doen niets af aan het
feit dat de regels om aanvaringen te voorkomen alleen werken als
iedereen zich er aan houdt. Een veiliger alternatief is er simpelweg niet. We gaan ook niet links rijden nadat we een nare ervaring met een spookrijder hebben gehad.
De ultieme regel dat je alles in het werk moet stellen om een aanvaring te voorkomen treedt ook niet voor niets pas in werking
nadat je je zolang mogelijk aan de andere regels hebt gehouden
totdat de ander dat niet lijkt te doen èn daardoor een aanvaring dreigt.
En ook dan zijn er nog zinvolle regels hoe je dat uitwijken het beste kunt doen om de kans te vergroten dat de nood-uitwijkmanoeuvre succesvol is.