Ik heb het rondje vorig jaar gedaan, eind mei.
1 dag van te voren was de windrichting wel bekend, hij zou 3 dagen lang stevig uit het noorden / noordoosten waaien.
Dus je kunt nu geen enkele voorspelling doen tav je route.
Het advies is om een Plan B en C te hebben.
Tegen de klok in werd het dus.
Vanuit Volendam want daar mijn meezeilende maat opgepikt, de boot heb ik daar twee dagen in de haven gehad. Je moet dus een soort "weather window" hebben.
Dan door naar Stavoren, dat was een dag "tegen de wind" in werken.
Stavoren - IJmuiden op 1 dag want de wind was noord, kracht 5 dus gaat het snel. Hoog varend kon ik net Den Oever halen en iets te vroeg werden we geschut.
Dan heb je een beetje stroom tegen.
Zorg wel dat je, ongeacht klok mee of tegen in het Schulpengat met de stroom
mee gaat. Mijn log gaf 3 knopen stroom aan!
Bij eb en harde zuidwestenwind zou ik het Schulpengat helemaal mijden.
Maar met de wind noord en de stroom zuid was het heerlijk zeilen. 8,5 knp gezien op de gps.
Rond IJmuiden inmiddels de stroom richting noorden en de wind uit het noorden, met opkomend tij.
Dat was een lastig scenario om aan te lopen want de zee was ruw. Wind en stroom dwars op de haven.
Ik heb de verkeerscentrale gevraagd of er iets uit de haven kwam maar voorlopig kwam er niks.
Vaar de monding hoog aan, dwz ga een mijl of 3 al in de lichtenlijn varen (of de koers van die lijn eigenlijk). Komt er een groot schip aan blijf er dan uit, maar de centrale wist dat ik daar voer, een fijn idee. Toen geen AIS maar op de radar zagen ze mij dankzij de grote reflector.
Ga niet te dicht onder de kust kruipen dus.
Zeilend naar binnen gaan, zeilen slaan niet af en zeilen is veel stabieler dan op de motor varen.
De motor had ik wel stationair lopen, want dat is een BBM met handstart.
Er is ruimte zat om in de havenmond te strijken en het is gelijk rustiger.
Plek zat in de jachthaven.
IJmuiden naar huis ging ook in 1 dag, maar het motorzeilen (meer motor) door het NZ kanaal is vervelend.
Vanaf de Oranjesluizen was het opkruizen tot de hoek met het Paard van Marken gehaald kon worden.
Met windkracht 6 ook wel weer leuk, strak blauwe lucht de hele tijd.
Een soortgelijke reis later dat jaar ging niet, dus werd het Texel en later via Kornwerderzand terug.
Nu wil ik dit jaar ook naar het VK maar wie weet is het weer ongunstig in de periode dat ik net vrij van werk heb.
Stel je plan dus bij, werk een plan B uit.
Plan B is Texel, dan Vlieland of Terschelling buitenom en dan over de Waddenzee weer terug.
Of niet.
Nodig (volgens mij):
-HP22 stroomatlas
-1800 serie Waddenzee west en IJsselmeer
-Marifoon met DSC (marcom B )
-Kompas en peilkompas
-GPS
-Log