Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Theoretische Kustnavigatie aka TKN

Re: Theoretische Kustnavigatie aka TKN 02 mrt 2009 21:28 #61244

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
Zeevaartschool is natuurlijk ook goed Arjan!
Even serieus: als je niet de kennis en praktijkervaring op CWO-ZZ3 niveau hebt, ben je buitengaats een gevaar voor jezelf, je bemanning en voor andere schepen. De KNRM vaart nogal eens uit voor recreatie-schippers, ook met mooi weer.
En heb je die kennis en ervaring wel, dan is dat diploma halen toch een eitje, als je je TKN hebt.
Iets minder serieus: gooi het op beroepsdeformatie van een zeilinstructeur!
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Theoretische Kustnavigatie aka TKN 02 mrt 2009 22:35 #61263

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ieder die mij een beetje kent op dit forum zal weten dat ik niet een papiertje ga halen om daarna de kennis weer te vergeten. TKN is absolute basiskennis voor op zee dus die stof moet je kunnen dromen, of je nu een examen hebt gedaan of niet. Voor mij is het diploma dan ook (naast het ICC-papiertje) voor mezelf een bewijs dat ik me kan en zal redden.

Of ik daadwerkelijk richting ZZ3 wil weet ik nog niet, ik heb ook nog andere ambities en het hangt mede van mijn bemanning af of ik me ga concentreren op zee of op het instructeurschap. Maar dat is van later zorg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Theoretische Kustnavigatie aka TKN 02 mrt 2009 22:38 #61264

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Tja hoe beter voorbereid hoe beter het is......maar astronavigatie, kom op zeg voor een oversteekje van Nederland naar Engeland of kusthoppend naar het zuiden???? Dat ik nog niet verdwaald of verdaagd ben.......Navigeren is natuurlijk belangrijk en ik zal de laatste zijn om te beweren dat je geen handnavigatie zou moeten beheersen, integendeel. Maar afhankelijk van omstandigheden kan je best veilig ervaring op doen zonder al te veel problemen. Maar je moet jezelf niet overschatten (en daar gaat het juist vaak fout). Het hele zeilen met alles wat er omheen zit is kwestie van ervaring op doen en daarbij kan theorie je goed helpen. Maar het moet zeker niet andersom zijn, theoretisch goed onderlegd maar geen ervaring.......dat is vragen om problemen......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Theoretische Kustnavigatie aka TKN 02 mrt 2009 23:17 #61276

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Deze discussie heb ik ne een tijd gevolgd en ik moet er heel eerlijk in zijn, ik zit er dubbel in.

Mijn achtergrond is Hogere zeevaartschool, 35 jaar zeilervaring, traditioneel van optimist tot weet ik wat en aardig wat mijltjes op de Baltic. Heb mijn ICC en wat allemaal aan boord.

Toch snap ik best dat nadat Ford is begonnen me de eerste niet handmatige ruitenwisser er na een inburgeringsperiode geen bezwaar meer was om deze toch maar electrisch te nemen. Het genot van een knopje woog op tegen het risico dat deze ermee uit zou scheiden. Het heeft echter lang geduurt.

Wie werkt zijn kaarten bij a.d.h.v. de BaZ? Moet je dat nog kunnen of is een oudere papieren set naast een update van de electronische ook OK?

Ik geniet van het oude werk en heb nog in schiemanswerk examen moeten doen. De maritiem officieren zien wel wat knopen in een boekje maar een examen vak is het niet meer volgens mij? Is dat erg of is dat jammer?

Wie kan of moet zijn auto nog aandraaien om hem te starten? We vetrouwen toch allemaal op de techniek in deze?

Zoals ik zei, ik zit er dubbel in. Op navigatie gebied vindt ik mijzelf een hele kei. En toen kwam er mist op de Elbe, en dan bedoel ik echt MIST, viel tegelijkertijd de verlichting van het kompas uit en voeren we blind. Om voorzichtig te zijn het gas eraf (wij hebben nooit wind op de Elbe, al 6 keer niet). FOUT. We hadden vol gas moeten geven om vaart door het water te maken, nu waren we overgeleverd aan de stroom. Ging allemaal net goed door samenwerken van de crew en de tegenwoordigheid van geest van iedereen. Die praktische zaken leer je niet uit een boekje.

Ik ben er van overtuigd dat meer theoretische kennis nooit kwaad kan, dat is zeker. Ik benijd echter de wereldzeilers die met een zak geld een boot kopen, alles dubbel uitvoeren. Rustig van haven na haven hoppen en aan alle knopjes draaien zonder ook maar ooit een passer te hebben vast gepakt. Ik altijd met mijn lijstjes, checklists, uitwijkhavens, marifoonkanalen, SAR telefoon nummers vooraf invoeren etc etc. En zij zitten aan hun martini met ijs en kijken naar een full screen DVD. Hmm ... :?

Wanneer komt het moment dat we gaan vertrouwen op de techniek? Net zoals we dat doen op onze remmen van de auto? Komt dat moment er wel?

In mijn begin jaren kregen we een AP navigator aan boord. Het duurde een jaar voordat we dat ding echt vertrouwden en de RRZ (radio richting zoeker) uit gedaan hebben. Moeten we nog steeds leren hoe een RRZ werkt of mogen we op de GPS vertrouwen?

Ik liep met een boek aan dek en checkte alle labels op de containers om mijn ladingsplan goed te krijgen. Tegenwoordig is het downloaden en vertrouwen dat ze alles op de juiste plek zetten.

Ik ben er persoonlijk niet van overtuigd dat we over 50 jaar gewoon geen kaarten op papier meer gebruiken. Die electrische ruitenwisser en startmotor zijn er ook gekomen. Van mij mag het echter 100 jaar duren ..... tis gewoon leuk!

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Theoretische Kustnavigatie aka TKN 02 mrt 2009 23:32 #61279

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Mooi verhaal, Beauty! Ik dacht eerst 'waar wil hij nou toch heen' maar je slot maakte het helemaal duidelijk ;)

Kaarten bijwerken adhv BaZ zit idd nog steeds in TKN. Tegelijk zit er een groot deel in over werken met de GPS, niet alleen de techniek maar ook de praktische kant. Mijns inziens is daar een mooie balans in gevonden.

Enne, dat prutsen met kaarten en passers leuk kan zijn, daar kan ik me alleen maar bij aansluiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Theoretische Kustnavigatie aka TKN 03 mrt 2009 09:26 #61306

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
De kennis van TKN is op zich best nuttig maar ik heb iets tegen de eisen die men stelt. Uiteraard is kennis van kaart, kompas en navigatie noodzakelijk bij grotere oversteken (hoewel je je kan afvragen of men dan nog van Kustnavigatie kan spreken) maar die principes leer je ook bij VB-a. Waar ik iets tegen heb is dat je op een onpraktisch nauwkeurige wijze moet werken zonder moderne hulpmiddelen. En _dat_ is m.i. niet meer van deze tijd... :roll:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Theoretische Kustnavigatie aka TKN 03 mrt 2009 09:57 #61308

  • Wijnja
  • Wijnja's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
Tsja, meeste is hier wel over gezegd denk ik. We zijn allemaal individuen met ieder onze eigen eisen over hoe goed je voorbereid zou moeten zijn. Hangt ook allemaal erg af waar je vaart, met wie je vaart en welke omstandigheden je tegen kunt komen. Dit mag iedereen gelukkig voor zichzelf uitmaken, zolang je daarbij anderen maar niet in gevaar brengt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Theoretische Kustnavigatie aka TKN 03 mrt 2009 18:25 #61344

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Tja hoe beter voorbereid hoe beter het is......maar astronavigatie, kom op zeg voor een oversteekje van Nederland naar Engeland of kusthoppend naar het zuiden???? Dat ik nog niet verdwaald of verdaagd ben.......Navigeren is natuurlijk belangrijk en ik zal de laatste zijn om te beweren dat je geen handnavigatie zou moeten beheersen, integendeel. Maar afhankelijk van omstandigheden kan je best veilig ervaring op doen zonder al te veel problemen. Maar je moet jezelf niet overschatten (en daar gaat het juist vaak fout). Het hele zeilen met alles wat er omheen zit is kwestie van ervaring op doen en daarbij kan theorie je goed helpen. Maar het moet zeker niet andersom zijn, theoretisch goed onderlegd maar geen ervaring.......dat is vragen om problemen......

Hear Hear! :!:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Theoretische Kustnavigatie aka TKN 05 apr 2009 23:34 #65784

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Heb net mijn oproep binnengekregen: 18 april aanstaande in Rotterdam. Kan ik daar nog meer ZF'ers ontmoeten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Theoretische Kustnavigatie aka TKN 06 apr 2009 06:50 #65790

  • Marinus
  • Marinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Weet iemand ook wanneer het volgende TKN-examen is (na 18 april)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Theoretische Kustnavigatie aka TKN 06 apr 2009 09:13 #65804

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
VBW, TKN, CWO - waar hebben ze het allemaal over - astronavigatie voor kustzeilen? Hoe dom wil je zijn?
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Theoretische Kustnavigatie aka TKN 07 apr 2009 06:24 #65963

Marinus, kijk even bij www.vamex.nl, alle info over alle examens
Lannes, Is dat een vraag of een of wilde je een mening hierover kwijt?
Gescheiden van Moos, we varen nu de Skafos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Theoretische Kustnavigatie aka TKN 07 apr 2009 06:25 #65964

Dennis... SUCCES!!!!!!
Gescheiden van Moos, we varen nu de Skafos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Theoretische Kustnavigatie aka TKN 07 apr 2009 06:35 #65965

Marinus, kijk even bij www.vamex.nl, alle info over alle examens
Lannes, Is dat een vraag of een of wilde je een mening hierover kwijt?

Het examen TKN wordt afgenomen door het watersportverbond (http://www.watersportverbond.nl/Content.aspx?sid=1&cid=106&mid=&mnu=207) Toch wel raar dat al die zeil/vaar examens door verschillende aanbieders op de markt worden gebracht.

Vamex - Vaarbewijs + basis marifonnie
Watersportverbond - TKN
Zeevaarschool - Marcom B (of is dat tegenwoordig ook ergens anders te doen)
CWO - Zeildiploma's
ANWB - Aanvraag ICC

Datum van volgende examen TKN kan ik zo 1 2 3 niet vinden, maar is zeer waarschijnlijk eind november / begin december. (Ik ga dan zelf ook een poging wagen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Theoretische Kustnavigatie aka TKN 07 apr 2009 07:41 #65975

  • Marinus
  • Marinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Datum van volgende examen TKN kan ik zo 1 2 3 niet vinden, maar is zeer waarschijnlijk eind november / begin december. (Ik ga dan zelf ook een poging wagen).
Ja, daar was ik al een beetje bang voor. Ik was te laat begonnen om op 18 april een reeele kans te maken. In ieder geval kan ik nu nog een seizoen praktijk opdoen :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Theoretische Kustnavigatie aka TKN 07 apr 2009 08:00 #65980

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Marinus, kijk even bij www.vamex.nl, alle info over alle examens
Lannes, Is dat een vraag of een of wilde je een mening hierover kwijt?

Aanvankelijk was het een vraag - ik ben gisteren zelf even op onderzoek gegaan en de relevantie van o.a. Marcom B bekeken alsmede VB1,II en TKN.
Een aantal comm. bedrijven die mdit pakket mogen verkopen èn examineren, zetten examenvragen op het internet.

Mijn mening hierover is dat VB 1 en 2 onzin is, maak hier 1 pakket van gevolgd door het ICC certificaat 1 dat een vervanger moet zijn voor TKN.
Bepaalde belangrijke dingen ontbraken in TKN en een hoop overbodige vragen kunnen weg i.v.m. irrelevantie.

Ten aanzien van het marifoonexamen - dit doe je binnen 5 minuten en dan is 75 euro examengeld ronduit belachelijk.
Maar dat was door diverse forumleden al eerder vastgesteld.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Theoretische Kustnavigatie aka TKN 07 apr 2009 09:24 #65999

Lannes, voor een deel ben ik het met je eens. Hoewel ik niet wil beweren dat vb1 en 2 onzin zijn. Als beginnend zeiler heb ik met het halen van mijn vaarbewijs een heleboel nuttige en/soms praktische dingen geleerd, maar er zitten kromme dingen bij: Iemand met een speedbootje moet leren navigeren ookal vaart ie alleen op de nieuwkoopseplassen (oid),moet de reglementen van de eems, westerschelde, het rpr enz leren. Papieren halen naar vaarwater zou niet zo heel gek zijn. Bij marifonie moet je wel alles leren over openbaar verkeer (bellen) ookal kan dat in nederland niet meer.
cottenball, nog en aanvulling op je lijstje: basiscertificaat marifonie- agentschap telecom.
Gescheiden van Moos, we varen nu de Skafos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Theoretische Kustnavigatie aka TKN 07 apr 2009 12:14 #66030

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
Het wordt een heel verwarrend onderwerp zo langzamerhand.
Even de regels:
- VB1, kennis van BPR, RPR en SKTZ, techniek, manoeuvreren, schipperen, verplicht voor snelle en grote boten op klein water.
-VBA, kennis van BVA, SRE en SRW, navigeren, getij en meteo,
verplicht voor snelle en grote boten op ruim water.
verplicht voor CWO-5 kielboot
- TKN, uitbreiding van de VBA-kennis
niet verplicht behalve voor CWO-3 Zeezeilen
- Basiscertificaat Marifonie, niet verplicht tenzij je zo'n ding hebt of CWO-4 KJ wil halen
- Marcom-B, ook niet verplicht behalve voor CWO-3 Zeezeilen
- RR&P, reisroutering en planning, uitbreiding TKN, verplcht voor CWO-4 Zeezeilen
Iemand met een speedbootje moet leren navigeren ookal vaart ie alleen op de nieuwkoopseplassen (oid),moet de reglementen van de eems, westerschelde, het rpr enz leren
Onzin, onzin. Je hoeft dus helemaal niets (overbodigs) te weten of te kunnen, als je met een boot het water in Nederland onveilig wil maken. Dat zien we dagelijks. Gelukkig zijn in enkele andere landen de regels wat strenger en verlangt men een ICC en/of Marcom-B.
VBA en TKN geven recht op zo'n ICC. Dat vraagt wel wat stampen en inderdaad een beetje gezond verstand. En voor je marifoon moet je inderdaad ook wel wat stampen. Maar dat moesten we vroeger op school ook al!

Ik ben blij dat er nog vele watersporters zijn die de theorie en praktijk bij mijn collega's en mij willen leren.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Theoretische Kustnavigatie aka TKN 07 apr 2009 14:03 #66044

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Lannes, voor een deel ben ik het met je eens. Hoewel ik niet wil beweren dat vb1 en 2 onzin zijn. Als beginnend zeiler heb ik met het halen van mijn vaarbewijs een heleboel nuttige en/soms praktische dingen geleerd, maar er zitten kromme dingen bij: Iemand met een speedbootje moet leren navigeren ookal vaart ie alleen op de nieuwkoopseplassen (oid),moet de reglementen van de eems, westerschelde, het rpr enz leren. Papieren halen naar vaarwater zou niet zo heel gek zijn. Bij marifonie moet je wel alles leren over openbaar verkeer (bellen) ookal kan dat in nederland niet meer.
cottenball, nog en aanvulling op je lijstje: basiscertificaat marifonie- agentschap telecom.

Je begrijpt me verkeerd. Het halen van een vaarbewijs is beslist niet overbodig en de noodzaak bestaat.
Maar het is allemaal weer op z'n JBF.

1 basis-certificaat incl. marifonie voor schepen die op de grote wateren zeilen/varen tot 15 mtr;

2. Voor schepen langer dan 15 meter die ook op zee varen het ICC certifikaat :
basisprincipes algemene navigatie, marifoonprocedures voor zeevarenden, aanloop procedures zeehavens, omgaan met radar en GMDSS etc. MOB procedures.

Dat is waar het om gaat.

Examens ICC af te nemen door docenten HZV - niet door commerciële bedrijven en geen "slagingsgarantie".
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Theoretische Kustnavigatie aka TKN 07 apr 2009 15:45 #66068

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
Zoals ik hiervoor al aangaf:
er bestaat geen examen ICC.
Dat vraag je aan bij de ANWB op grond van behaalde competenties, zoals VBA, TKN of zeevaartschool. Kennis van navigeren, getij en BVA zijn de onderliggende criteria.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Theoretische Kustnavigatie aka TKN 07 apr 2009 16:34 #66080

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Precies. Dit is een antwoord van mij op een discussie over al die afkortingen.
Maak het Kissproof. Examen weghalen uit de commercie,alleen de opleiding in die hoek laten en vereenvoudig de zaken.

Het eerder gegeven antwoord was geen voorstelling van de huidige stand van zaken maar meer een idee ter vereenvoudiging ervan.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Theoretische Kustnavigatie aka TKN 08 apr 2009 10:53 #66227

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Ik heb deze winter bij een instituut in Engeland Yacht Master Offshore gedaan. Mijn theorie gehaald, nu nog mijn praktijkdeel doen. De voorliggende opleidingen niet daar gedaan omdat ik de benodigde voorkennis al had. Ik heb in CWO I + II, TKN, VBA en Marifonie gedaan. Als iemand mij zou raden om advies, dan zou ik voor de opleidingen van de RYA kiezen. Dit vanwege de meer praktische invalshoek.

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Theoretische Kustnavigatie aka TKN 09 apr 2009 01:35 #66376

  • Kermit
  • Kermit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Dennis:
Heb net mijn oproep binnengekregen: 18 april aanstaande in Rotterdam. Kan ik daar nog meer ZF'ers ontmoeten?
Succes gewenst! Laat je nog weten hoe het was?
Ikzelf wacht nog een jaartje.

Cottonball:
Het examen TKN wordt afgenomen door het watersportverbond. Toch wel raar dat al die zeil/vaar examens door verschillende aanbieders op de markt worden gebracht.
Vamex - Vaarbewijs + basis marifonnie
Watersportverbond - TKN
Zeevaarschool - Marcom B (of is dat tegenwoordig ook ergens anders te doen?)
CWO - Zeildiploma's
ANWB - Aanvraag ICC

Dank voor het overzicht. Marcom B dus ook in Apeldoorn.

La Mavare:
Het wordt een heel verwarrend onderwerp zo langzamerhand.
Even de regels:
- VB1, kennis van BPR, RPR en SKTZ, techniek, manoeuvreren, schipperen, verplicht voor snelle en grote boten op klein water.
-VBA, kennis van BVA, SRE en SRW, navigeren, getij en meteo,
verplicht voor snelle en grote boten op ruim water.
verplicht voor CWO-5 kielboot
- TKN, uitbreiding van de VBA-kennis
niet verplicht behalve voor CWO-3 Zeezeilen
- Basiscertificaat Marifonie, niet verplicht tenzij je zo'n ding hebt of CWO-4 KJ wil halen
- Marcom-B, ook niet verplicht behalve voor CWO-3 Zeezeilen
- RR&P, reisroutering en planning, uitbreiding TKN, verplcht voor CWO-4 Zeezeilen

Dank voor het overzicht. Heel nuttig voor goedbedoelende warhoofden zoals ik.
Il n\'est pas facile d\'être vert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Theoretische Kustnavigatie aka TKN 09 apr 2009 09:50 #66396

Mavare, je hebt helemaal gelijk, op de nieuwkoopse plassen, of welk binnenwater ook, heb je geen vba nodig. Ik was te snel, Toch... met een speedbootje op de Gouwzee, het IJmeer oid. is navigeren ook niet nodig, de uitzondering van plotseling omslaand weer oid erbuiten latend.
Wel weet ik dan weer dat het het SRKGT is :P flauw hé?
Gescheiden van Moos, we varen nu de Skafos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Theoretische Kustnavigatie aka TKN 09 apr 2009 12:11 #66421

  • WimD
  • WimD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Vaarwinkel meldt net dat er voor grotere schepen weer wat vaarbewijzen bij komen.....:
Voor de grote pleziervaart van 25-40 meter komt er straks ook een nieuw vaarbewijs. U kunt kiezen voor het Beperkt Groot Vaarbewijs of het Groot Pleziervaartbewijs. Deze laatste kent alleen een theorie en een praktijkexamen. Voor het Beperkt Groot Vaarbewijs gaat ook een vereiste vaartijd gelden. Om straks het Groot Pleziervaartbewijs te kunnen halen kiest u nu voor het CWO diploma Groot Motorschip.
Heerlijk land waar we wonen. Is dit nou in elk EU land zo (en overal vooral een beetje verschillend....)???
Tanto nadar para morir en la orilla......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl