mag er ook een stuk over praktische Kustnavigatie? hier? ik doe het maar.
Wij verlieten Harlingen ri Tersch. einde okt. in de late middag. had een bemanning van 8 opvarenden met mij mee. een lid ervan was een ...rekenwonder...,zo zeg ik het maar.
aan het einde van de pollendam kwam plotseling erge mist opzetten. wat nu?
het rekenwoder aan de kaart, volgende boei, over 3min25, 2 man voorop de boegspriet voor de uitkijk, konstant. afspraak, een boei missen, uit het vaarwater, gelijk te anker.
en daar kwamen de tijden, 6min..volgende, 4min.... en zovoort.
dit leverde wel spanning, en tegelijk ontspanning op, als er weer een boei uit het niets opdook, met de goede tijdsberekeningen.
wij haalden terschelling, de nieuwe jachthaven was pas geopend, in die tijdsperiode speelde het.(+/- een jaar)
Wij liepen tegen 21.00? binnen en toevallig was de havenmeester ter plaatse en vroeg ons, ...vanaf welke steiger hebben jullie zich verlegd??????
ik zei, wij komen van Harlingen, hij herhaalde zijn vraag, en zei, dat wij hem niet voor de gek moesten houden, (je kon echt maar een steiger ver kijken.)
pakte toen mijn knip, trok een winkelbon uit Harlingen er uit, tijd ca 13.00, en liet het hem zien.
...toen werd hij even stil.... en hij wensde ons ....welkom in Terschelling....
denk dat dit een verhaal is, om de theorie en de praktijk samen beoefenen te kunnen.
opmerking,.... zou dit nu niet nog een keer over doen, zou nu zeggen, direkt terug Harlingen (veiligheid,goed zeemanschap)
Ps.
gebruik nu nog steeds geen gps, ofwel aan bord, maar de tegenwoordige techniek, voor mij nog een berg onkunde. maar, alles kan nog komen.