Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
Alle tips, trucs en technieken om zelfstandig zonder personeel je boot te varen.

Onderwerp: Solo zeilen Topic

Solo zeilen Topic 10 feb 2015 11:28 #595900

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1993
Nachtvlinder schreef :
mrtnm schreef :
En hoe strak? Aan de wind zo strak dat de voorstag (met daaromheen het rolprofiel) net niet doorbuigt

Dat klopt niet helemaal: de voorstag zal altijd enigszins doorhangen, hoe strak die ook staat. Dat is geen probleem, daar heeft je zeilmaker qua luffcurve immers rekening mee gehouden. In het algemeen: bij meer wind strakker: de doorhang wordt dan kleiner en je haalt eigenlijk een stuk van de bolling direct achter het voorstag weg. Netto wordt de diepte dan kleiner én schuift verder naar achteren. Dat laatste kun je weer compenseren door je valspanning te verhogen.

Tsja heo strak: ik zou vooral kijken naar wat het effect op je zeilprofiel is. Een slapper bootje zul je meer mm's moeten spannen dan een stijve boot, snit van het zeil, koers, wind en golfcondities maken ook uit. Met lichtweer en oude golven wil je een dieper zeil wat meer vermogen levert, ten kostte van hoogte.

Je hebt gelijk, zo bedoelde ik het ook.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2024!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Solo zeilen Topic 10 feb 2015 11:37 #595904

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
mrtnm schreef :
Anker op, hijs ik vaak eerst even mijn grootzeil

Bij het ten anker komen laat ik het grootzeil ook gewoon staan. Als er een beetje ruimte is op de ankerplaats, tenminste.
Beoogde ankerplek aan de wind naderen met alleen het grootzeil bij. Op die plek aangekomen in de wind opsturen en grootschoot los (ruim los; de boel moet niet meteen weer vol vallen als de boeg een klein beetje naar bak- of stuurboord wegvalt). Aan het roer blijven zolang je kan sturen. Als de snelheid er bijna uit is, naar voren lopen en het anker laten zakken (dat moet gereed liggen om meteen te kunnen laten zakken en niet nog gefixeerd in de ankerkuil liggen of op de preekstoel zitten). De ankerketting of -lijn langzaam uitvieren, zodat de boeg niet teveel kan wegvallen.
Als het anker houdt, rustig het grootzeil laten zaken en opdoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Solo zeilen Topic 10 feb 2015 12:00 #595907

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1993
lodewijk stegman schreef :
mrtnm schreef :
Anker op, hijs ik vaak eerst even mijn grootzeil

Bij het ten anker komen laat ik het grootzeil ook gewoon staan. Als er een beetje ruimte is op de ankerplaats, tenminste.
Beoogde ankerplek aan de wind naderen met alleen het grootzeil bij. Op die plek aangekomen in de wind opsturen en grootschoot los (ruim los; de boel moet niet meteen weer vol vallen als de boeg een klein beetje naar bak- of stuurboord wegvalt). Aan het roer blijven zolang je kan sturen. Als de snelheid er bijna uit is, naar voren lopen en het anker laten zakken (dat moet gereed liggen om meteen te kunnen laten zakken en niet nog gefixeerd in de ankerkuil liggen of op de preekstoel zitten). De ankerketting of -lijn langzaam uitvieren, zodat de boeg niet teveel kan wegvallen.
Als het anker houdt, rustig het grootzeil laten zaken en opdoeken.

Mijn anker zit met een stevig elastiek met twee haken vast, en maak ik met 1 hand in 1 beweging los. Het is inderdaad wel handig dat je anker (altijd) gebruiksklaar is. Ik zie soms andere boten ankeren, en wat er dan soms uit zo´n ankerkluis of bak komt voordat het anker tevoorschijn komt..


Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2024!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Solo zeilen Topic 10 feb 2015 12:05 #595908

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5018
bwernsen schreef :
Hoe regelen jullie het solo aanleggen in de box? Hoe voorkom je dat je te ver doorschiet en met de neus tegen de steiger aan komt?

Ik heb eigenlijk altijd de voorkeur achteruit de box in te gaan.
Is dat in de wind dan is het een makkie gewoon achteruit tegen de wind in pruttelen.
Met dwarswind of wind de box in ga ik dwars op de boxrichting tegen de palen liggen, dus lagerwal of voor de wind.
Achteruit met een spring van achterkikker op de paal de boeg naar de wind draaien.
Is de spiegel voorbij de andere paal kan je doorschuiven naar achter. De spiegel bij de andere paal is het moment om er een lijn om te leggen. Ik gebruik de kluisgaten halverwege (middenbolder) in eerste instantie om naar achteren schuivend de boot in midden box te houden.
Meestal blijf ik ongeveer halverwege liggen (bij wind dwars op de box lig je min of meer in evenwicht op de paal) om lijnen klaar te maken voor.
Beetje gedoe als ik solo ben maar kom zo altijd de box in en vooral het gaat gecontroleerd, je kan altijd stapje terug.
Let wel op of de buren uitsteken voor de palen. Je hebt een berghout of niet zoals ik.
Ik heb een dikke worst gevlochten die als berghout dient op de plek waar de paal komt.
Gaat de spiegel niet langs de andere paal dan is de box te smal, door ervaring plaats van de eerste paal te weten gekomen.
Enig vermogen achteruit is nodig als het waait maar in de problemen kom je niet.
Vereist is ook dat zeerailing niet buiten schip steekt anders hapt die in de paal.
Een uitsteeksel aan de paal kan ook verkeerd zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Solo zeilen Topic 10 feb 2015 12:06 #595909

maar het is wel een heel gewicht wat je dan -altijd tijdens het zeilen- voorin hebt liggen
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Solo zeilen Topic 10 feb 2015 12:15 #595913

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5018
Vingerpieren zijn lastig, ik trek nog al eens aan een lijn vanaf schootlier of middenbolder om schip tegen wind aan de kant te draaien.
Is de vingerpier aan loef dan gaat dat wel goed vaak ook vanaf middenbolder naar puntje pier.
Is de vingerpier lij dan pak ik ook het puntje van de pier en trek ik achteruit met de lijn op de achterkikker de kont tegen de pier en de boeg draait naar de wind.
Punt is dat je bij dwarswind eerst moet varen tussen de schepen voor je vast kan maken waarbij de punt de volle wind kan pakken.
Sommige vingerpieren zijn schuin bij de steiger en kan ik niet achteruit liggen, te dikke kont....
Achteruit is makkelijk omdat je de eerste lijn achter waar je roer ook is kan vastmaken. Vooruit moet je bijna altijd naar voor daar is geen tijd voor.
Bovenstaande is natuurlijk zonder palen in de box, zijn die er wel dan manoeuvreer je als in mijn voorgaande post
Laatst bewerkt: 10 feb 2015 12:19 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Solo zeilen Topic 10 feb 2015 12:17 #595915

Nachtvlinder schreef :
mrtnm schreef :
En hoe strak? Aan de wind zo strak dat de voorstag (met daaromheen het rolprofiel) net niet doorbuigt

Dat klopt niet helemaal: de voorstag zal altijd enigszins doorhangen, hoe strak die ook staat. Dat is geen probleem, daar heeft je zeilmaker qua luffcurve immers rekening mee gehouden. In het algemeen: bij meer wind strakker: de doorhang wordt dan kleiner en je haalt eigenlijk een stuk van de bolling direct achter het voorstag weg. Netto wordt de diepte dan kleiner én schuift verder naar achteren. Dat laatste kun je weer compenseren door je valspanning te verhogen.

Tsja heo strak: ik zou vooral kijken naar wat het effect op je zeilprofiel is. Een slapper bootje zul je meer mm's moeten spannen dan een stijve boot, snit van het zeil, koers, wind en golfcondities maken ook uit. Met lichtweer en oude golven wil je een dieper zeil wat meer vermogen levert, ten kostte van hoogte.

Het maakt nogal wat uit welke tuigage je hebt, toch? Bij een 7/8 tuigage verander je de zeiltrim van je grootzeil (en een beetje de spleetwerking met je voorzeil), maar bij een torentuig zoals ik heb, zet je toch alleen maar het voorstag strakker? Eerlijk gezegd zie ik de toegevoegde waarde dan ook vaak niet. Als ik mijn voorzeil hijs, zet ik de val altijd al goed door en staat de staaldraad in mijn voorzeil al strak. Waarom zou ik dan nog de achterstag spannen?

Bijlage image_2015-02-10.jpg niet gevonden

Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 10 feb 2015 12:18 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Solo zeilen Topic 10 feb 2015 13:28 #595943

Solo afmeren in de box doe ik als volgt: Voordat ik vertrek uit mijn box knoop ik twee oude vallen tussen een meerpaal / vingersteiger diagonaal naar de steiger. De twee schetsjes maken het misschien iets duidelijker:

Bijlage Soloinbox-1.jpg niet gevonden



Bijlage Soloinbox-2.jpg niet gevonden



De lijnen dusdanig hoog en strak plaatsen dat je precies met de boeg bij de steiger uitkomt. Zo heb je ook geen last van zijwind.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Solo zeilen Topic 10 feb 2015 13:31 #595945

Box invaren
Ik kan niet met fenders langszij de box invaren want dan past de boot niet tussen de palen. Ik zorg dat ik de landvasten achter met een oog om de kikkers heb liggen. Vaar langzaam de box in en loop iets naar voren, leg de landvast aan de windzijde om de paal, daarna de lijzijde. Eigenlijk kan de motor dan al uit. Daarna stap ik met 2 landvasten op de steiger, leg ze om de bolder en stap weer aan boord. Voorste leg ik vast, daarna de landvasten achter straktrekken.
Met stevige wind achter, zet ik de motor stationair in z'n achteruit als hulpmiddel om stil te liggen.
Bij harde zijwind maak ik eerst achterste landvast aan windzijde om de paal, daarna voorste landvast aan windzijde. Maar ja, ik heb ook maar een bootje van acht meter ;)
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Solo zeilen Topic 10 feb 2015 13:36 #595948

Solo de sluis door
Ik ga geregeld door de sluizen van de Afsluitdijk en dan meestal alleen. Ik heb geen middenbolder, dus altijd een beetje gehannes. Ongeacht de richting (zoet-zout of zout-zoet) leg ik de achterlijn om de bolder en daarna (snel) de voorste. Maar soms levert dat een beetje scheefliggen op.
Heeft iemand een betere tip?
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Solo zeilen Topic 10 feb 2015 13:40 #595950

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1993
bertilbeumer schreef :
Nachtvlinder schreef :
mrtnm schreef :
En hoe strak? Aan de wind zo strak dat de voorstag (met daaromheen het rolprofiel) net niet doorbuigt

Dat klopt niet helemaal: de voorstag zal altijd enigszins doorhangen, hoe strak die ook staat. Dat is geen probleem, daar heeft je zeilmaker qua luffcurve immers rekening mee gehouden. In het algemeen: bij meer wind strakker: de doorhang wordt dan kleiner en je haalt eigenlijk een stuk van de bolling direct achter het voorstag weg. Netto wordt de diepte dan kleiner én schuift verder naar achteren. Dat laatste kun je weer compenseren door je valspanning te verhogen.

Tsja heo strak: ik zou vooral kijken naar wat het effect op je zeilprofiel is. Een slapper bootje zul je meer mm's moeten spannen dan een stijve boot, snit van het zeil, koers, wind en golfcondities maken ook uit. Met lichtweer en oude golven wil je een dieper zeil wat meer vermogen levert, ten kostte van hoogte.

Het maakt nogal wat uit welke tuigage je hebt, toch? Bij een 7/8 tuigage verander je de zeiltrim van je grootzeil (en een beetje de spleetwerking met je voorzeil), maar bij een torentuig zoals ik heb, zet je toch alleen maar het voorstag strakker? Eerlijk gezegd zie ik de toegevoegde waarde dan ook vaak niet. Als ik mijn voorzeil hijs, zet ik de val altijd al goed door en staat de staaldraad in mijn voorzeil al strak. Waarom zou ik dan nog de achterstag spannen?

Bijlage image_2015-02-10.jpg niet gevonden


Ik heb een rolreef systeem en aan mijn genua zit een pees, dus geen staaldraad. Het voorlijk van de genua word wel gespannen maar niet zo strak als met een staaldraad. Om nou te voorkomen dat het rolprofiel te ver doorbuigt (en dan ook slecht rolt..) span ik de achterstag. Alleen als ik niet vaar haal ik de spanning er weer af. Mijn genua is ook speciaal gemaakt om op te rollen.
Spleetwerking beinvloeden doe ik door mijn leiogen, schoten, etc. goed te trimmen. In mijn mast heb ik altijd een lichte buiging, staat het grootzeil mooier.


Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2024!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Solo zeilen Topic 10 feb 2015 13:41 #595952

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5018
bertilbeumer schreef :
Solo de sluis door
Ik ga geregeld door de sluizen van de Afsluitdijk en dan meestal alleen. Ik heb geen middenbolder, dus altijd een beetje gehannes. Ongeacht de richting (zoet-zout of zout-zoet) leg ik de achterlijn om de bolder en daarna (snel) de voorste. Maar soms levert dat een beetje scheefliggen op.
Heeft iemand een betere tip?

De schootlier gebruiken, lijn via de lier op de kant en rustig vooruitslaan.
De lijn zowel heen als terug via de lier of daar in de buurt.
Wat ik ook wel doe is van de kikker achterop naar de kant en via de lier terug.
Hoe verder naar voren je aan boord komt met de lijn hoe makkelijker je de boot tegen de kant trekt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Solo zeilen Topic 10 feb 2015 13:45 #595957

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1993
bertilbeumer schreef :
Solo de sluis door
Ik ga geregeld door de sluizen van de Afsluitdijk en dan meestal alleen. Ik heb geen middenbolder, dus altijd een beetje gehannes. Ongeacht de richting (zoet-zout of zout-zoet) leg ik de achterlijn om de bolder en daarna (snel) de voorste. Maar soms levert dat een beetje scheefliggen op.
Heeft iemand een betere tip?

Nou ja, mischien een middenbolder plaatsen. Verder doe ik het op grotere boten ook zo, en ja dan lig je wel eens een klein beetje scheef. Beetje gas geven en je ligt weer recht, en kun je rustig naar voren lopen. Het valt mij op dat de meeste solozeilers die ik tegen ben gekomen hun boot vaak ook nog sneller aanmeren in de sluis, dan boten met bemanning...
Solozeilers denken meestal eerst na voor dat ze iets doen...toch? :unsure:

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2024!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Solo zeilen Topic 10 feb 2015 13:56 #595965

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
mrtnm schreef :
Solozeilers denken meestal eerst na voor dat ze iets doen...toch? :unsure:

Ook als je met bemanning vaart is van tevoren doorspreken hoe een manoeuvre wordt uitgevoerd een goeie zaak.
Als je alleen vaart is het doordenken van de opties en het maken van een keuze een essentiële zaak.
Soms gaat dat vrijwel automatisch. Soms moet je even wat langer denken. Maar het moet een tweede natuur zijn, als het ware.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Solo zeilen Topic 10 feb 2015 14:14 #595968

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1993
lodewijk stegman schreef :
mrtnm schreef :
Solozeilers denken meestal eerst na voor dat ze iets doen...toch? :unsure:

Ook als je met bemanning vaart is van tevoren doorspreken hoe een manoeuvre wordt uitgevoerd een goeie zaak.

Toch zie ik nog vaak boten waarbij dat doorspreken blijkbaar niet gedaan word, of al weer vergeten, of op het allerlaatste moment...
Daar verbaas ik mij wel eens over...

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2024!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Solo zeilen Topic 10 feb 2015 14:24 #595972

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
mrtnm schreef :
lodewijk stegman schreef :
mrtnm schreef :
Solozeilers denken meestal eerst na voor dat ze iets doen...toch? :unsure:

Ook als je met bemanning vaart is van tevoren doorspreken hoe een manoeuvre wordt uitgevoerd een goeie zaak.

Toch zie ik nog vaak boten waarbij dat doorspreken blijkbaar niet gedaan word, of al weer vergeten, of op het allerlaatste moment...
Daar verbaas ik mij wel eens over...

Ja, dat klopt. De schipper heeft het in z'n eigen kop misschien wel allemaal op een rijtje, maar brengt zijn idee niet over op de rest van de bemanning. Die wachten dus maar af wat er gaat gebeuren. De schipper verwacht gek genoeg tòch dat ze in die situatie en ten alle tijde adequaat zullen reageren en handelen. Als dat niet zo blijkt te werken ontsteekt de schipper in grote woede..

Dat gevaar ligt juist bij verstokte solozeilers, die ook 's een keer met bemanning varen, op de loer. Ik spreek uit ervaring. Ik heb dit zelf met schade en schande moeten leren toen mijn vriendin wat vaker begon mee te varen..
Laatst bewerkt: 10 feb 2015 14:25 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Solo zeilen Topic 10 feb 2015 14:31 #595976

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 588
Als je achtertros vast ligt, kan je op koppel varen van de motor, en zo je boot in positie brengen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Solo zeilen Topic 10 feb 2015 16:00 #595994

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7272
Ah, het topic is een meer inhoudelijke kant opgegaan gelukkig.

De sluis.

Dat was de eerste keer solo wel even zweet in de..., maar gelukkig, de Oranjesluis Amsterdam is een makkie, geen, (nauwelijks ) stroming.

Hoe ik dat nu doe bij een sluis met meer verval?
Breng van tevoren een lijn van voor, én een lijn van achter naar het midden van de boot en leg ook een lijn klaar op de middenkikker.
Vaar de sluis in, leg de boot stil precies met de middenkikker bij een bolder of oog van de sluis, loop aan dek, zeker de boot met de midden lijn, pak vervolgens de voor en achterlijn om dezelfde bolder van de sluis (de middenkikker lijn weer los) en heb de boot vervolgens in de hand.

Dit systeem werkt ook goed in bijvoorbeeld de sluis van Brunsbuttel, waar je van de boot af moet om die aan de drijvende vlonders vast te leggen, de lijnen liggen dan voor het pakken.

Als het druk is bij de sluis, en dat klinkt tegenstrijdig, , is het juist vaak nog veel gemakkelijker. Veel boten voor laten gaan, alle fenders hangen dan al uit, iedereen heeft vaak paniekerig de eerste en beste bolder gekaapt, vaak kun je vervolgens helemaal naar voren varen om daar hartelijk ontvangen langszij af te meren.

En als het te druk wordt?
Dan wacht ik een rondje.
Laatst bewerkt: 10 feb 2015 16:07 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Solo zeilen Topic 10 feb 2015 16:27 #596001

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7272
Ankeren.

Dat maak ik het niet zo ingewikkeld, uiteraard eerst de locatie op kaart en ter plekke goed verkennen, bezaan laat ik vaak nog los staan, motor vrijstand, laat boot uitdrijven tot die stil ligt, laat anker vallen to grondkontakt, wacht tot de boot wind vangt en vier dan langzaam de ketting. Daarna klapje achteruit met de motor, vast.

Bezaan soms nog in een rif tegen gieren, of haak aan de ankerketting met lijn naar middenkikker werktook prima.
En dan, heeel belangrijk:
Borreltje, genieten van ondergaande zon.
Laatst bewerkt: 10 feb 2015 16:30 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Solo zeilen Topic 10 feb 2015 16:36 #596003

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2151
dat laatste lukt me meestal wel!
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Solo zeilen Topic 10 feb 2015 16:49 #596005

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7272
Zeilen

Ik heb het nog niet overnacht gedaan, altijd planning met dagtrips, dichtbij of ook wel naar de Ooszee, ook in dagtrips heel goed te doen. Uiteraard moet je dan wel eens nog in donker weg.

Dan uiteraard de weerberichten donders goed in de gaten gehouden, geen enkel risico (meer...) genomen.
Zo heb ik eens 2 weken verwaaid op Norderney gelegen, dat is wel lang hoor.

Ook dan gaat het wel eens fout, op de Elbe met zicht plotseling pot dichte mist is geen grapje, zeker niet alleen. Gelukkig klaarde het bij de sluis weer op.

Zeilen op zich doe ik vaak op bezaan en rolgenua, te bedienen uit de kuip, als het redelijk kan t.o.v. het weer, grootzeil erbij, wat ik aan de mast moet hijsen (leve de stuurautomaat.
Laatst bewerkt: 10 feb 2015 16:50 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Solo zeilen Topic 10 feb 2015 16:52 #596006

alegria schreef :
dat laatste lukt me meestal wel!

Ik heb liever een wit biertje (of gaan we nu weer of-topic?)!
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Solo zeilen Topic 10 feb 2015 17:07 #596012

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7272
Eten, drinken en de plee

Tja dat is vaak een struikelblok, vraagt wel heel veel tijd en gedoe.
Voor de reis is het klaarzetten van eten en drinken onontbeerlijk, het inslaan ervan is alweer een verhaal apart. Zoeken naar winkels en zo. Vaak is het op zee in druk vaarwater iets koken niet te doen, dus je moet al die zaken voorbereid hebben.
En dan de Plee!!!
Op het NOZ kanaal bijvoorbeeld.
Hoe doen anderen dat?
Ik weet het wel...
Laatst bewerkt: 10 feb 2015 17:32 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Solo zeilen Topic 10 feb 2015 17:10 #596015

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2151
heb een buiten toilet
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Solo zeilen Topic 10 feb 2015 17:24 #596016

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7272
alegria schreef :
heb een buiten toilet
Dat het thuis primitief is vergeef ik dan nog wel, maar ik bedoelde hoe je het aan boord zou doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.329 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl