Dat volg ik niet helemaal. Is je val te kort? Je spi valt maar een paar meter naast je boot, dus als je val gewoon een paar gezonde meters langer is dan 2x je mastlengte gaat er niets mis. Pakt je spi water dan heb je al een noodsituatie in je eentje
Zoals FMJ en ik een beetje proberen te vertellen is het even tegennatuurlijk, maar wel de beste manier. Ik heb ook Járen gevaren in de waan dat een spi een lichtweerzeil was en een gevecht om binnen te halen. Totdat ik de eerste keer een "kiwidrop" deed (val gewoon loslaten en alle hens aan het binnen halen van de spi zelf)
Je zult versteld staan van de tijd en rust die je hebt om te proppen, mits je dus goed diep vaart en je grootschoot goed viert.
Als ik iets heel snel wil doen, blijft er altijd wel iets haken of gaat er iets in de knoop.
Het lijkt me een wat paniekerige methode, maar misschien moet ik het gewoon eens proberen.
Vandaar mijn stukje over boot op orde brengen en vallen/schoten voorbereiden. Er hoort niets te blijven haken en alles hoort soepel te lopen.
Ik heb al mijn oudere blokken een keer in de afwasmachine gedaan. Alles wat daarna weer soepel liep is weer teruggegaan. Alles wat daarna speling had of nog steeds stroef liep is mentaal gemarkeerd als end-of-life en mettertijd vervangen.
Mijn neerhaler was van 30-jaar-oude kwaliteit. Niet krachtig genoeg. De eerste zeiltechnische klus die ik aan boord deed was er een cascade bij zetten met een goedkoop HYE glijlagerblok. Beter, maar nog steeds zwaar. Daarna de talie vervangen door wat blokken uit de rommeldoos. Resultaat was acceptabel. Daarna een schoenendoos vol Harken blokken gescoord en talie uitgerust met 40mm carbo blokken en een mooie nieuwe lijn met gripmantel (Liros magicsheet) voor 5 euro uit een rommelbak op een marktje in Harlingen.
Resultaat: Ineens moet ik met BELEID trekken, anders breek ik mijn giek. Een énorm verschil.
Moraal van het verhaal: Ik trek nu gedachtenloos met één hand tijdens het sturen even aan de neerhaler en gebruik hem dus zeer veel. Daardoor vaar ik beter en heb ik mijn boot en druk op het tuig beter onder controle. Eerder moest ik écht even het helmhout tussen de benen klemmen en met twéé handen sjorren. Geen pretje als je ruimwinds de golven af dendert met windje 6. En juist dán wil je trimmen met je neerhaler.
Dat zelfde geld voor bijvoorbeeld je spival. Je hoort je spi handoverhand te kunnen hijsen. Moet je met twee handen meter-voor-meter hijsen, denk dan eens na of je niet eens je blokken en valgeleiders wilt checken. Het hoeft niet nieuw. Misschien is een keer goed schoonmaken en nakijken al genoeg.