Hoe span je het onderlijk van je grootzeil gereefd? Eénmaal gereefd moet het onderlijk snaarstrak staan. Vaak zie je knullige constructies voor smeerrepen, zeker op rolgieken. Als je je smeerreep niet goed strak kan trekken, heeft het rif niet zo veel zin. (nu hoor ik half zf opspringen en zeggen ja maar bij mij heeft dat wel zin; ja het helpt wel een beetje, maar lang niet zo veel als het zou kunnen helpen)
Toe ik mijn boot kocht, met bolle dacronzeilen, korte toerkiel en vrij lompe mast, was ik hélemaal van het padje af als het bft6 woei. Geen goede zeilvoering te vinden die lekker liep, paaltjes pikken, ellende.
Val lief en lee ben ik de boot beter gaan leren kennen en zeiltechnische zaken beter voor elkaar gaan maken. In mijn geval ook doorgeschoten naar laminaat.
Zonder overdrijven reef ik nu pas het eerste rif er in waar ik vroeger al naar het tweede gegrepen zou hebben, terwijl ik van een 70% HA naar een 104% HA ben gegaan.
Lees de trimboeken er maar eens op na; reven doe je als je álle power uit je tuig hebt geperst; mast maximaal krom, voorstag maximaal strak, voorlijk/voorlijkstrekker maximaal door, onderlijk maximaal door, genuakar zo ver naar achter als het lukt, neerhouder grootzeil helemaal los en overoopkar helemaal naar loef. (voor dat laatste, het twisten van het grootzeil zijn verschillende strategiën overigens, per boot verschillend). Dit "depoweren" van je tuig is de versnellingsbak van je boot, maar omdat het kennis en oefening vraagt word het stelselmatig genegeerd en grijpen velen veel te snel naar een rif, met als gevolg helling, loefgierigheid, verlijeren en paaltjes pikken. Comfortabel en beheerst kunnen zeilen in alle windomstandigheden is iets dat goed te leren valt, maar het vraagt tijd en wat verdieping.
vwb schoot wisselen is het een kwestie van de losse schoot een oogje hoger pikken, boot in de wind, val laten zakken, ook op de punt vast maken (of smeerreep aantrekken) en door de wind draaien, dan de andere schoot aanpikken en weer terug overstag.