Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
Alle tips, trucs en technieken om zelfstandig zonder personeel je boot te varen.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Hoe in deze situatie afvaren uit box

Hoe in deze situatie afvaren uit box 12 sept 2022 19:02 #1422663

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8280
Vraag 1: heb je tenminste 1 bemanning?

In dat geval is t simpel.

Je zet de motor in de vooruit, zet t roer naar stuurboord, maakt alles los behalve b.

Je zet m hard in de achteruit, laat je man (m/v) b tegelijk los maken.

Je stopt de boot midden in het gangpad, en wacht tot de wind haar gedraaid heeft, en vaart weg.

Alleen:

Als bij punt AB een kikker staat: zet b op scherp (haal hem van de voorste punt af) en maak een lijntje rond B naar achteren. Dit lijntje trekt B van de kikker af bij t achteruit varen.
Laatst bewerkt: 12 sept 2022 19:05 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 12 sept 2022 19:04 #1422667

Ja ik heb een bemanning en dat ben ik B) Daarom post ik in solozeilen :laugh:
https://youtube.com/@SailingAlbinBallad92 Zeilen en filosofie op de Albin Ballad 30. Net begonnen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 12 sept 2022 19:06 #1422668

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8280
Eudaimonia schreef :
Ja ik heb een bemanning en dat ben ik B) Daarom post ik in solozeilen :laugh:

dan geldt de edit.

Sorry, mijn antwoorden komen meestal in een paar stappen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 12 sept 2022 19:08 #1422670

  • Monk
  • Monk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 128
Wat voor een boot heb je.
Een langkiel reageert meer op water stromingen. En will slecht achteruit varen.
Een moderne ranke kiel boot “spadekeel” will het liefst met de kont in de wind liggen.
Dus die vaar je achter uit door de haven tegen de wind in als het moeilijk weer is.

Schroef werkingen is alleen handing als je nagenoeg stil ligt. Als het water stroomt lig je niet stil.
De schroef werking is dan veel minder effectief.

De spring lijn is je beste vriend. In dit geval kan je die gebruiken.
Snelheid is een ander ding .. goed en direct achteruit varen zodat je roer druk heb. Remmen naar voren is altijd mogelijk. Anticipeer op te traagheid van de boot.

Laat de kop afvallen om met de kont in de wind te komen. Stop niet maar vaar rustig achter uit tot je veilig kan keren.
Hoe kom je van dit forum af?
Graag alles verwijderen inclusief mijn account
Laatst bewerkt: 12 sept 2022 19:11 door Monk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 12 sept 2022 19:08 #1422671

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13768
Joop66 schreef :
Vraag 1: heb je tenminste 1 bemanning?

In dat geval is t simpel.

Je zet de motor in de vooruit, zet t roer naar stuurboord, maakt alles los behalve b.

Je zet m hard in de achteruit, laat je man (m/v) b tegelijk los maken.

Je stopt de boot midden in het gangpad, en wacht tot de wind haar gedraaid heeft, en vaart weg.

Alleen:

Als bij punt AB een kikker staat: zet b op scherp (haal hem van de voorste punt af) en maak een lijntje rond B naar achteren. Dit lijntje trekt B van de kikker af bij t achteruit varen.

solo; idem verhaal Joop, maar dan een (andere) lijn B op een middenbolder (heb je die?)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 12 sept 2022 19:10 #1422674

Ik snap hem niet helemaal Joop maar hier een afbeelding wat ik geprobeerd had met die lier:



Hoi Monk, ik heb een 30 voet Albin Ballad, brede fin keel met skeg roer. Roereffect is duidelijk voelbaar en maakt alles stukken makkelijker als ik het gebruik. Ik durf de strijd om roerdruk te krijgen maar in weinige situaties aan te gaan. Kan je nader uitleggen hoe ik een spring lijn hier gebruik?

Als de wind uit het noorden onder 5 knoop is zou het misschien lukken om recht achteruit te varen en te hopen dat ik op tijd roerdruk krijg. Ik heb het eenmaal geprobeerd met nog minder wind, en de overkant kwam wel erg dichtbij voordat ik roerdruk kreeg. Kan me niet voorstellen dat met +5 knoop wind en stroming uit het noorden het gaat lukken. Wat je zegt over de boeg de wind laten vangen is misschien een goed idee. Ik zou dan de boot alvast een draai geven, zodat het roereffect bij gas achteruit de boot recht trekt en dan misschien rustig varen totdat de wind de boeg weggeduwd heeft? Oh ja, hoe meer toeren hoe sterker het roereffect, daarom rustig achteruit varen?

Hoi SY Helos, geen middenbolder.
https://youtube.com/@SailingAlbinBallad92 Zeilen en filosofie op de Albin Ballad 30. Net begonnen!
Laatst bewerkt: 12 sept 2022 19:33 door Eudaimonia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 12 sept 2022 19:15 #1422676

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13768
teken het nog eens,
maar dan met alleen een lijntje B van midscheeps naar achter op de steiger
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 12 sept 2022 19:23 #1422683

Midscheeps, hoe ga ik dat doen? Ik zit te kijken naar een kikker voor op de genuarail. Kan je verder toelichten?
https://youtube.com/@SailingAlbinBallad92 Zeilen en filosofie op de Albin Ballad 30. Net begonnen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 12 sept 2022 19:31 #1422688

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13768
ok, er is dus geen middenbolder...

tsja, dan is een extra kikker misschien een oplossing
maar kan ook een blok zijn waar de lijn doorloopt natuurlijk

maar snap je verder de bedoeling qua maneuvre?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 12 sept 2022 19:32 #1422689

Is er niet iets mogelijk met een touw dat voor én achter op je boot vast staat en die midscheeps langs/door een paal/ring op de steiger schuift bij het achteruit wegvaren? Op het moment dat het voorschip door die schuiflijn teveel richting de steiger wordt getrokken gooi je hem achterop los... o.i.d.
Laatst bewerkt: 12 sept 2022 19:33 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 12 sept 2022 19:36 #1422694

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13768
een geleidelijn..
is idd ook een goede tip
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 12 sept 2022 19:37 #1422695

Je hebt zoals te zien geen mogelijkheden voor een paal sb achter volgens het plaatje.
Of een lier / of een voetrail met karabijnhaak/ blok waarmee je een lijn schuin naar achter kunt leiden aan bakboord als zijnde middenbolder?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 12 sept 2022 19:38 #1422696

  • Pleisure
  • Pleisure's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 283
Je kunt lijn b ook vanaf de schootlier via bolder AB op de vingerstijger terughalen naar de achterbolder.
Achteruitvarend lijn b vieren vanaf de schootlier tot midden 'vaargeul'
Boeg wordt voor de wind weggezet in juiste richting.
Lijn laten slippen en snel binnenhalen.
Inderdaad de spring is hier het middel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 12 sept 2022 19:39 #1422699

Ik begrijp de oplossing van Joop niet helemaal nee. Over een spring moet ik nog nalezen. Ik leg de boot altijd op de boeg en hek vast, en eventueel die "spring" lijn B die stopt dat de boot tegen de pier crasht ivm te korte vingersteiger. Verder ben ik niet te bekend met een spring. Zit dus even vast in begrip SY helios.

Dat is een indrukwekkend systeem Noorderzon. Heb het nog niet gezien in mijn onderzoekje. Ik ga er even over nadenken.

Elisabeth1921, er zijn geen palen nee. Daarom kon ik direct 90% van het advies uit boeken en videos wegdonderen :( Geen voetrail / toerail op de boot. Inderdaad blokje of kikker voor op genua is een mogelijkheid. Maar met een blokje komt er wel kracht op de zeereling en dat is ook erg spannend voor de integriteit denk ik.

Voor duidelijkheid er is geen middenkikker of middenbolder. Is dat wat bedoeld wordt met bolder AB? En ik begrijp dat lijn B de spring is?

Een andere oplossing die ik probeerde is een lijn spannen van de kikkers die beginnen op de steiger van lijn A naar C, en dat gebruiken als middenbolder maar dat schuift erg veel
https://youtube.com/@SailingAlbinBallad92 Zeilen en filosofie op de Albin Ballad 30. Net begonnen!
Laatst bewerkt: 12 sept 2022 19:48 door Eudaimonia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 12 sept 2022 19:56 #1422707

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
De stroming in het verhaal snap ik niet. Wal aan de noordkant en zuidgaande stroming? Dus vanaf de wal? Vreemd. Wat voor haven is dat?

Afgezien daarvan zou ik een "voorspruit" gebruiken. A la Duncan Wells: Stress Free Sailing. Dat boekje heb je toch al? Zo niet: kopen! Ook in het Nederlands te krijgen. Video's online beschikbaar.

Men neme een lange lijn (2x scheepslengte), oog aan een kant (paalsteek bv.). Oog om de lier, lijn naar voren over dek, om de voorste kikker, naar de voorste bolder/ring/klamp op de wal, terug naar de lier (over de steiger) en loos eruit trekken. Beetje achteruitslaan: lijn + schroef houden boot tegen de kant. Soms is een achterlijntje naar de wal nuttig (dubbel, vanaf de boot los te gooien). Alle andere landvasten weg (hier is geen middenbolder nodig).
Wegvaren: meer gas, eventuele achterste lijn los, spruit van lier laten slippen en vanaf het andere uiteinde (oog om de lier) binnenhalen.

Als je niet teveel gas geeft (veel wieleffect voorkomen, want bij jou werkt dat tegen) gaat de boot ongeveer recht achteruit. Bijwerken met het roer (tussen de benen). Een Ballad is achteruit bestuurbaar, neem ik aan. Eenmaal vrij van de steiger leg je de boot stil. De meeste boten draaien dan met de kont in de wind. Naar buiten varen, naar voren dus. Geen bemanning nodig.

Edit: geen boekenwijsheid. Vandaag nog gebruikt. Wel zonder stroom. Met een boot die achteruit niet goed bestuurbaar is.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Laatst bewerkt: 12 sept 2022 20:02 door Doejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 12 sept 2022 20:02 #1422711

Doejong schreef :
De stroming in het verhaal snap ik niet. Wal aan de noordkant en zuidgaande stroming? Dus vanaf de wal? Vreemd. Wat voor haven is dat?

Afgezien daarvan zou ik een "voorspruit" gebruiken. A la Duncan Wells: Stress Free Sailing. Dat boekje heb je toch al? Zo niet: kopen! Ook in het Nederlands te krijgen. Video's online beschikbaar.

Men neme een lange lijn (2x scheepslengte), oog aan een kant (paalsteek bv.). Oog om de lier, lijn naar voren over dek, om de voorste kikker, naar de voorste bolder/ring/klamp op de wal, terug naar de lier (over de steiger) en loos eruit trekken. Beetje achteruitslaan: lijn + schroef houden boot tegen de kant. Soms is een achterlijntje naar de wal nuttig (dubbel, vanaf de boot los te gooien). Alle andere landvasten weg (hier is geen middenbolder nodig).
Wegvaren: meer gas, eventuele achterste lijn los, spruit van lier laten slippen en vanaf het andere uiteinde (oog om de lier) binnenhalen.

Als je niet teveel gas geeft (veel wieleffect voorkomen, want bij jou werkt dat tegen) gaat de boot ongeveer recht achteruit. Bijwerken met het roer (tussen de benen). Een Ballad is achteruit bestuurbaar, neem ik aan. Eenmaal vrij van de steiger leg je de boot stil. De meeste boten draaien dan met de kont in de wind. Naar buiten varen, naar voren dus. Geen bemanning nodig.

Bij deze boot trekt de schroef in z'n achteruit de boot alleen van de kant af als ik TS goed begreep in zijn openingspost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 12 sept 2022 20:06 #1422715

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5310
Een lijn bb voor van de boeg naar bb voor op de steiger en terug naar bb achterkikker of de schootlier.
Als je nu achteruitslaat hou je dan de boot langs de vingersteiger?
Zo ja dan de lijn langzaam laten slippen.

Ik gebruik op 39ft 7 ton boot een dunne lange lijn voor dit soort werk die slipt makkelijk overal rond.
(Een rollijn van de genua)

Slippen via de voorbolder over dek of via de achterkikker.
Via voor kan je de lijn achter binnenhalen, via achter hangt hij over de boeg in het water en niemand om hem binnen te halen....

De lijn geheel achterop of meer naar voren (schootlier bijv.) beïnvloedt je krachtenspel.
Ben je bang dat het lange part van de achterkikker naar de bolder op de steiger te veel van je vrijboord wijkt doe je een vooraf afgesteld lijntje van de voetrail om dit part heen terug naar de voetrail.

De hele constructie bb of sb optuigen afhankelijk van N of Z wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 12 sept 2022 20:11 #1422717

Het is niet echt stroming, maar ik heb opgemerkt dat het water al te graag meestroomt met de wind in de haven. Vandaag stond er 5-10 knoop en ik was in de situatie van de afbeelding. Kijkende naar het water zelf ging deze zeker ook in rap tempo met de wind mee. Lijkt mij dat dit wel bijdraagt aan de krachten. Vanaf de wal ja.

Bedankt, dat boek ga ik bekijken. Ja de ballad is wel goed te besturen achteruit vind ik. Wel erg veel power op het roer, dus moet voorzichtige bewegingen doen.

En de techniek die je beschrijf dat probeerde ik al zie afbeelding twee. Maar nu kan ik er meer over lezen. De schroef duwt echter niet de boot tegen de kant. Schroef duwt kont weg naar stuurbord ja.

Ok even op een rijtje. Is het nooit OK om met de wind en stroming mee te varen, ook niet als ik in rap tempo de vaart er uit haal? Dus, ik vaar achteruit met het schroefeffect en als het te snel gaat dan even vaart er uit halen met wat gas vooruit? De wind uit het noorden kan doordat het van land komt, waar autos en bomen staan, nooit zo krachtig worden denk ik.

Dus, we varen tegen de wind in. Ik probeer de de Duncan techniek weer. Ik zorg met deze techniek dat ik vanuit de cockpit alles los kan gooien en dat de boot dan nog recht is. Dan vaar ik recht achteruit in weinig gas. Ik stop zonder vooruit gas te geven (of wel). Boeg is vatbaarderd voor de wind dan kont, dus conclusie: In het midden van het kanaal draait de wind voor mij de boot en kan ik in vooruit wegvaren
https://youtube.com/@SailingAlbinBallad92 Zeilen en filosofie op de Albin Ballad 30. Net begonnen!
Laatst bewerkt: 12 sept 2022 20:25 door Eudaimonia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 12 sept 2022 20:19 #1422722

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Heb zoiets ook eens gehad. Gewoon voortaan achteruit inparkeren is een goede oplossing. Wil je dit niet kun je uitvaren met veel gas geven. Moet je wel weten hoe je schip gaat reageren. Zo deden dit de meeste beroepsschippers met hun grote schepen ook voordat de boegschroef werd uitgevonden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 12 sept 2022 20:21 #1422723

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Noorderzon schreef :
Bij deze boot trekt de schroef in z'n achteruit de boot alleen van de kant af als ik TS goed begreep in zijn openingspost
Hopelijk gaat hij ook wel achteruit en niet alleen opzij. De boot waait sowieso van de kant in de geschetste situatie. De boeg zal vooral naar lij waaien als er te weinig vaart is. De kont gaat misschien naar SB (lij) als je teveel gas geeft als er nog geen vaart is.
1e keer is een beetje spannend :) Maar de boot is in het midden het breedst. De boeg kan een beetje wegwaaien zonder direct iets te raken.
Dit is natuurlijk maar één van de wegen naar Rome. Bij mij werkt het betrouwbaar. Mijn boot heeft ook een fors wieleffect. Vooral dus met veel gas bij weinig vaart.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 12 sept 2022 20:30 #1422726

Escapade als ik voortaan achteruit in parkeer dan heb ik weer niks om straks tegen zuiderlijke winden te vechten als ik vooruit er uit wil. Mijn techniek was daarvoor eerst om de boot alvast een voordraai te geven in de box, met bijvoorbeeld de pikhaak. En dan schuin er uit varen. Of dat werkt met sterkere wind weet ik niet.

Daarom hou ik zo veel van mijn schroefeffect. Ik krijg steeds meer de feeling er in, en het schroefeffect geeft me altijd dat extra beetje meer wat ik nodig heb om er helemaal vertrouwd bij te voelen.

Doejong, ik moet misschien wat meer oefenen en observeren maar tot nu toe gehoorzaam ik aan het schroefeffect en heb ik de grenzen nog niet opgezocht. Heb de boot ook maar korte tijd. Daarvoor veel kleiner bootje met buitenboordmotor.

Wellicht is het ook wel gewoon zo dat als ik rustig achteruit vaar dat de boot dan recht genoeg blijft.
https://youtube.com/@SailingAlbinBallad92 Zeilen en filosofie op de Albin Ballad 30. Net begonnen!
Laatst bewerkt: 12 sept 2022 20:46 door Eudaimonia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 12 sept 2022 20:47 #1422735

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Eudaimonia schreef :
En de techniek die je beschrijf dat probeerde ik al zie afbeelding twee. Maar nu kan ik er meer over lezen. De schroef duwt echter niet de boot tegen de kant. Schroef duwt kont weg naar stuurbord ja.
Oké, had ik niet goed begrepen.
Normaal gezien zou je met "spruit" en schroef de boot tegen de kant moeten kunnen houden. Maar misschien niet netjes recht. Vandaar de achterlijn, zo nodig.
Lastig hoor, adviezen geven voor een boot die je niet kent.
Ik vind het schroefeffect (of wieleffect) ook handig. Of juist lastig, afhankelijk van of het mee- of tegenwerkt met de richting waarin ik wil draaien.

Ik denk nog wat verder mee. Ik begrijp dat je graag achteruit de haven uitvaart. Kan natuurlijk ook, als je, eenmaal vrij van de steiger, nog steeds dwars op de wal ligt, dus in de richting waarin je op je ligplaats ligt. Kan je kiezen. 1) De kop naar SB laten wegwaaien en vooruit wegvaren. 2) Kop naar BB in de wind draaien (helmstok aan SB en korte klapjes voor- en achteruit; leve het schroefeffect) en dan achteruit varen.

Edit: de schroef zit voor het roer? Dan werkt bovenstaande manier van draaien terwijl je stil ligt.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Laatst bewerkt: 12 sept 2022 20:53 door Doejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 12 sept 2022 21:02 #1422742

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Je hebt een langkieler toch. Een langkieler met de wind op de kont wil perfect recht achteruit varen. Ik denk dat je je schip wat beter moet kennen, wat meer op jezelf moet vertrouwen en wat brutaler moet varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 12 sept 2022 21:02 #1422743

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Hier ook vaak solo. Moet gek gaan wil ik met extra lijnen werken. Kan, doe ik ook wel eens, maar vaak niet nodig.

Die stroming in de haven ONDER het wateroppervlak is minimaal. Heeft geen invloed hier indien het de wind als oorzaak moest hebben. Indien het stromend water betreft, dan wellicht ander verhaal.

Stel alleen achterspring nog vast en je staat voorop de steiger. Alle lijnen dus verder los. Ook de spring zelfs een beetje ruimte zodat de boot wat speelruimte heeft. Wanneer ik nu bij mij de boeg van het schip op de steiger een rustige zwieper geef tegen de wind in, dan duurt het tot een 4 BFT echt wel een seconde 10 voordat de boeg tegen de wind tot stilstand is gekomen om vervolgens door de wind weer weggedrukt te worden tot voorbij het startpunt.

Dat is mijn window om aan boord te stappen, rustig naar achteren te lopen, motor in achteruit en rustig de spring weg te halen. Of jij eerst de spring weg haalt en dan in de schroef in zijn werk zet, hangt af van waar alles zit.

Zeker indien je in de haven even wacht tot het net weer rustig is met de wind, kan je window zelfs nog groter zijn. Mogelijk waait jouw neus sneller weg, maar dit is mijn alternatief.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe in deze situatie afvaren uit box 12 sept 2022 21:24 #1422746

Precies, heerlijk dat schroefeffect maar dit is een van de situatie waar het me enorm dwarsboomt... Qua achteruit en vooruit heb ik niet echt een favoriet heb alleen de voorkeur aan het veiligste natuurlijk. Mocht ik toch achteruit varen dan vaar ik de box uit, volgende rij steigers achteruit er in en dan meteen vooruit er uit en dan richting de uitgang. Keren dus.

Ik wil het liefste je oplossing 2 doen maar de wind is nogal hard vanuit het noorden de laatste paar keren. Mee met de wind en stroming varen heb ik aangeleerd als gevaarlijk op mijn vorige bootje. Oplossing 1 is gewenst en het meest verantwoordelijk. Dan zou ik inderdaad recht achteruit moeten zien te varen, en dan of snelheid forceren om roerdruk te krijgen of rustig richting het midden varen en de wind de boeg laten duwen. Ik voel steeds meer dat dit de oplossing kan wezen.

Escapade, ik heb een best brede vin (niet full-keel) en skeg. En je noemt twee dingen die je ook wel verantwoord moet doen. Brutaler varen doe je als je weet dat het goed komt, en daar heb je weer ervaring voor nodig. En die ben ik zeker aan het opbouwen, maar op dit moment nog niet genoeg vandaar dat ik advies vraag. Heb de boot maar korte tijd en heb al ~10 keer solo uitgevaren, altijd goed gegaan. En toen kwam de wind ineens sterk vanuit het noorden, bij afvaren, afwezigheid rekenen op roereffect weet ik even niet wat ik moet doen

Beauty, ok bedankt. Het stromend water ziet er dus enger uit dan het is. Even voor de zekerheid, de achterspring is lijn B op de tekening? Met dat idee heb ik ook gespeeld. Om die duw te geven om ruimte te creëren. Ik durfde het niet aan. Het voelt onverantwoord. Misschien meer durven op dit gebied. Fijn om te weten dat het kan misschien dat ik het dan toch ga proberen.

Een ander punt is dat ik ook wel weet dat met een beetje dit en dat het wel lukt, maar ik wou de juiste manier weten voor de keren waar niet alles meezit. Dat voelt als het meest verantwoord.

Mijn vaarbewijs 1 is alweer een tijd geleden. Lijn A, C en D zijn trossen en B is een spring maar geen conventionele spring. Voorspring? Refereer je dan naar een lijn van de kont van de boot naar kikker op steiger bij C?
https://youtube.com/@SailingAlbinBallad92 Zeilen en filosofie op de Albin Ballad 30. Net begonnen!
Laatst bewerkt: 12 sept 2022 21:44 door Eudaimonia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.202 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl