Nu ik alweer een paar weken gewoon thuis ben, maar eens een lijstje gemaakt van wat er allemaal kapot ging in het traject tot en met Kaap Verdie.
( nb het uitgebreide reisverslag staat onderaan op pagina 2 van dit draadje )
- De giek / mast verbinding bestaat uit een rubberbal in 2 helften, die ik vervangen had, maar ondanks dat is deze uit z’n behuizing gevallen toen ik de giek wat omhoog zette tbv het comfort aan boord met de familie. Nu krijg ik die wel weer terug geplaatst, maar ik blijf het een zwak punt vinden en overweeg een nieuwe verbinding.
- De v-snaar was volledig versleten, en heb ik inmiddels vervangen. Waarschijnlijk heb ik met het aansluiten van het diodeblok, kabel achterop de dynamo, de uitlijning van dynamo en aandrijfpoelie verstoord?
- Het aanhakingspunt voor de spiboom op de mast (het plaatje dat tegen de mast drukt )is losgeraakt van de bout waar die kennelijk aan vast gelast was, zodat de hoogte niet meer verstelbaar is, tenzij je een klap met de hamer geeft ( eerlijk gezegd heb ik nog geen idee hoe ik dit op moet lossen ).
- Mijn 4 jaar oude railingnet is al dermate verteerd dat de gaten er bijna spontaan in vallen, en dit moet dus vervangen worden. Ik vind het nog steeds erg prettig een railingnet te hebben ( veiliger, spullen er tegen aan zetten ( vooral schoenen )
- Het bijna nieuwe vastzetplankje van de buitenboordmotor is van hardhout, maar scheurt over de hele lengte door, en vervang ik door een kunststof exemplaar.
- De bilgepompschakelaar liet het opnieuw afweten, die heb ik weer gerepareerd maar vervang ik door een nieuw exemplaar.
Al met al valt het dus wel mee tot nu toe. Over een paar maanden staat de oversteek naar Rio de Janeiro, Brazilië ( ca 3100 nm ) gepland, en ik denk dat de boot dan dik in orde is, op één ding na:
De bilgepomp staat in de stand ‘auto’, en er brandt een piepklein groen lampje.
Het is deze schakelaar. De accu is AGM 90 AH en propvol bij het achterlaten van de boot op Kaap Verdie. Mijn vraag is of dit lampje in ca. 4 maanden de accu leeg kan trekken??
frank