Inmiddels lig ik met de boot in de jachhaven van Gibraltar, zo'n 750 mijl varen vanaf Fos-sur-Mer ( bij Marseille ). In Barcelona heb ik een tussenstop gemaakt en morgen gaat de reis verder naar Ayamonte ( op de Spaans-Portugese grens ).
Voor de duidelijkheid: ik ben op 6 april 2015 vertrokken met de bedoeling in ca. 5 jaar solo de wereld rond te zeilen, via Kaap Hoorn, boven Australie langs en daarna via Kaap de Goede Hoop. Ik wil graag zoveel mogelijk landen zien, en vooral in contact komen met de mensen over de hele wereld. Ook komen mijn vrouw ( vooral!) mijn kinderen, en vrienden me op allerlei plekken vergezellen.
Ik doe op meerdere manieren verslag van deze reis. Allereerst via email aan een groep mensen die aangegeven heeft op de hoogte te willen blijven van mijn belevenissen. In die emails ( binnenkort ondersteund door een website ) komen de meer intieme details en de belevenissen op het land aan bod. In die groep zit familie, vrienden, maar ook medezeilers, mensen die ik onderweg ontmoet,etc..
Ten tweede via facebook, oppervlakkiger, maar wel met foto's, en ten derde hier via het zf.
Omdat we onder zeilers zijn, zal ik hier vooral ingaan op het zeilen, de problemen die ik daarmee ontmoet, soms tips, soms vragen omdat ik er niet uitkom. Zo heb ik ook in de voorbereiding zf gebruikt, waarbij ik vooral m'n vragen beantwoord zag. En wat was ik daar vaak blij mee!
Mochten jullie na het lezen van dit eerste verslag interesse hebben in meer, stuur me dan een pb, dan voeg ik je aan mijn 'vrienden' op facebook en de emailgroep toe.
Dit verslag typ ik op een windows 8 tablet, die onderweg ook als navigatiemiddel dienst doet. Als navigatie met openCpn en wereldwijde kaarten voldoet die tablet uitstekend, in z'n waterdichte hoesje in de kuip. Scherm is goed af te lezen en inzoomen en afstanden meten gaat ook prima op de touchscreen oor het hoesje heen. Maar erop typen vind ik een ramp (misschien went het?).
Na een paar overgoten feesten voor m'n vertrek, was ik onderweg al snel zeeziek. Dat ik precies die 1e nacht zo'n 30 knopen wind over me heen kreeg was minder aardig. Vooral omdat het derde rif in m'n grootzeil niet standaard voorbereid is ( ik kan maar 3 lijnen door m'n giek kwijt. En dan sta je dus kotsend de lijnen te trekken voor dat derde rif. Inmiddels heb ik dat aangepast, zodat de onderlijkstrekker en de eerste rif een lijn delen en de derde reeflijn altijd voorbereid is. Had ik veel eerder moeten doen!
Zo herinner ik me gelijk de woorden van m'n zeilmaker, voor m'n atlantische oversteek die zei: maak er geen race van, dat houden jij en je boot niet vol tot de overkant. Hij heeft gelijk, ik ben een cruiser, je spullen heel houden op een lange reis is veel belangrijker dan een beetje extra snelheid.
Heelhuids in Barcelona aangekomen. Zo'n 170 mijl met een gem. snelheid van 4,9 knopen, ben ik 3 dagen later uitgevaren voor het traject naar Gibraltar. 600 mijl en de gem. snelheid is inmiddels 5 knopen. De boot is 31 voet.
Maar over dat 2e traject wil ik nog wel wat kwijt. Bij Cartagena werd ik getracteerd op 35 tot 40 knopen wind met een erg ruwwe zee. De wind was noord-oost, zodat ik praktisch voor de wind vaarde met 3 keer gereefd grootzeil helemaal open een stukje genua redelijk strak. Dat voldeed een poosje prima, maar ik ging te hard. Zelf sturend lukte het nog net, maar de stuurautomaat kon het niet aan. Toen heb ik het grootzeil verder gereefd tot een zakdoekje, dmv elastieken en zeilbandjes. Dat voldeed prima, tenminste tot de hele zooi loswaaide, en nog een keer. Na hard slikken heb ik dan uiteindlijk iets gedaan waar ik niet trots op ben. Ik heb de motor gestart en al het zeil weggehaald. Dat ging best goed, maar het is natuurlijk wel een zeilboot ( en de problemen die de motor kan geven in zo'n storm zijn ook bekend. Inmiddels probeer ik m'n zeilmaker te bellen voor een 4e rif. Helaas nog geen reactie, dus die volgt.
Het is trouwens een rot zee, die Middellandse zee, om de haverklap verandert de wind, er is veel te veel scheepvaart, en dan zijn er ook nog eilandjes die niet op de oversteekkaart staan en alleen bij helemaal uitzoomen in openCpn zichtbaar zijn (a la VOR ).
Gevolg is dat van slapen niet zoveel komt. Maximaal een half uurtje aan één stuk, maar wel dag en nacht door natuurlijk ).
In de straat van Gibraltar was het nog even spannend. De stroming naar het oosten komt 3 uur voor hoog water op gang, en voor die tind kun je maar beter achter een kademuur liggen, want anders ga je met nog maar minimale snelheid en zeer oncomfortable vooruit. Maar ik haalde het allemaaal net, zodat ik nu in Gibraltar dit verslag kan typen.
Een paar dingen nog, die ik erg praktisch vond onderweg:
Zo'n headset lampje met veel meer lichtopbrengst dan ik voorheen had ( nu 60 ???). Dat is echt ideaal 's nachts tijdens het reven of wat dan ook.
Waar ik ook na 6 jaar achter ben is dat, als je de afsluitdopjes in de wasbakken doet, ze geen herrie maken tijdens het varen ( ik bloos). Iedereen kent dat slurpende geluid wel.
Wat verkeerd en kapot ging:
Als ik op bed lig en ik begin een gierend geluid te horen door het grootzeil heen, weet ik dat er een klapgijp aankomt. Maar verdikkie dan moet ik wel m'n bed uitgaan om dat te voorkomen.
Kapot is er niet veel gegaan deze reis, ja een navigatielampje en een oplaadsnoer.
Waar ik niet intelligent genoeg voor ben, is een manier te verzinnen om de aanmeerlijnen aan de railing te hangen zodat iemand aan de kant ze eraf kan pakken. (zonder het risico te lopen dat die lijn in het water en de schroef terechtkomt ).
Waar ik me groen en geel aan erger is de meteo vooruitzichten op de marifoon. Dat ze daar niet-engels sprekende spanjaarden een engelse tekst voor laten lezen met de snelheid van het licht begrijp ik niets van.
Omdat ik morgen begin middag alweer uitvaar, kunnen mijn reacties wat langer op zich laten wachten.
Laat maar weten of deze verslaglegging jullie aanspreekt!
Frank.