Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Kosten van wonen aan boord in NL

Kosten van wonen aan boord in NL 07 sept 2016 07:01 #765932

  • Wels
  • Wels's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 133
Delphi32 schreef :
En waar laat je die halve kuub antraciet dan? Ergens op de parkeerplaats? Grote bakskist?

Antraciet heeft een soortelijk gewicht van 1.4, maar je kan er geen massief blok van maken dus zal het gewicht waarschijnlijk iets meer (zeg 1.2) dan een kg per liter bedragen.
Je bent dus pakweg 420 liter aan ruimte kwijt voor die halve kuub.

Hout neemt veel meer ruimte in, dus vraag aan OldBawley waar die zijn stash laat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kosten van wonen aan boord in NL 07 sept 2016 09:02 #765964

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1113
Het hout voor de kachel is een wetenschap op zich. Ik brand nooit dennehout wegens het roet, ga eens per week “sprokkelen”. Ik roei ergens aan land en wandel door de maquis. Veel van die struiken zijn van een brem soort. Heb gezocht in het net, kan echter niet de exacte benaming voor het hout vinden. Die bremstruiken sterven af, de hondepoot dikke takken blijven staan. Ik neem zo´n tak, sla die op een scherpe rotsrichel in stukjes. Het hout is zo hard dat het breekt als glas. Wij noemen het ijzerhout. Zagen kan slechts met een ijzerzaag en het spul brand zelfs nat want water dringt niet in het hout. Nooit insecten in dat hout en de calorische waarde moet enorm zijn. Praktisch geen as. Reukloze verbranding. Waarschijnlijk de meest voorkomende houtsoort in de Middellandse zee kuststreek. Ik heb me een tas gemaakt met brede draagriem, als die vol is met pootdikke 20 cm lange stukken heb ik genoeg voor ongeveer drie dagen winterstoken. Zo´n tas rapen – sprokkelen duurt een tiental minuten. M´n vrouw raapt enkel kachelgrote brokken. Een tweede soort hout dat ik graag brand is weer van een struik maar dan de oude droge wortelstokken daarvan. Rood hout, ook weer absoluut zonder insecten ( Op een houten boot wil je liever geen termieten aan boord slepen ) daarvan neem ik slechts enkele stukken, dat hout geeft een bijzonder aangename reuk bij het verbranden.
Tijdens ons overwinteren op het Canal du Midi brandde ik platanen takken. Minder calorierijk, moest in kachelklare brokken gezaagd worden, een karweitje dat ik leuk vond, als het maar niet te lang duurde. Iedere 5 meter stond een meer als mansdikke plataan, hout zat. Een wandeling langs het trekpad, twee afgevallen takken meenemen en je had weer hout voor enkele dagen.
Ik bewaar het brandhout in zeilzakken. Twee van die zakken heb ik altijd vol als noodvoorraad, is voldoende voor een maand. De zakken liggen in het boegspriet net. Die zeilzakken zijn bijzonder sterk, en eventuele insecten kunnen er niet uit. ( spinnen )
Soms moest ik me met drijfhout behelpen, één keer bracht een visser ons een bundel olijvehout, je moet een beetje vindingrijk zijn. Belangrijk is nooit te lang op één plaats te ankeren – verblijven en hout te sprokkelen. Ook al zijn die dunne stokjes voor anderen onbruikbaar en eigenlijk afval, mensen hebben een jaloerse aard. In Turkije verbrandde Memet de struiken gewoon ter plaatse om het land een beetje open te maken. Toen hij merkte dat wij de stokjes raapten kon ik gewoon horen dat hij jaloers werd en geld wilde. Ik heb hem dan erop gewezen dat hij het land niet eens pachtte van natuur en bosbeheer, dat die geiten zijn eigendom waren en basta.
Hijzelf verbrandde beendikke dennen in z´n open haard / vuur. Illegaal gezaagd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kosten van wonen aan boord in NL 07 sept 2016 21:09 #766123

  • nepal
  • nepal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 213
OldBawley schreef :
Op andere schepen loopt het condenswater langs de wanden, onze boot is kurkdroog.
Vooral koken tijdens de winter creëert massa´s water, alleen de verbranding van het gas produceert reeds enorme hoeveelheden condens.

Val best mee in mijn dubbelwandige boot. Van half oktober tot half mei in Groningen op de boot geleefd. Enkel wat condens aan de raampjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kosten van wonen aan boord in NL 08 sept 2016 07:23 #766170

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 845
In 2015-2016, voor een boot van 12 m, en bij 3/4 van de tijd aan boord.

Diesel: 445,- (was erg goedkoop per liter dit jaar)
Elektra: 36,-
Gas: 105,-
Een kleine 50 euro per maand als je het uitsmeert over het hele jaar.

Haven: 2700,- Voor een commerciële marina Incl. briefadres en overige faciliteiten

Afschrijving, investeren, aanschaf/vervangen nieuwe apparatuur om het bewoonbaar te maken/houden:
2000,-

Internet via mobiel abbo en netwerk (4G) en ruime bundel werkt perfect, ook als hotspot voor de laptop.
wifi op havens is bijna altijd onder bemeten.

Electra: Probeer er onafhankelijk van te zijn met zonnepanelen, dat lukt me in de winter (nog) niet. Komt met name door de laptop, en omdat mijn boot veel in de schaduw ligt.

Stoken:
Bij koud weer 30 tot 50L diesel per week (potkachel).
Bij minder koud weer 0 < Temperatuur < 15 graden stook ik op LPG. Officiële hervulbare fles. Dat maakt het erg goedkoop. Nadeel is dat je wekelijks met zo'n zware fles over de steiger moet.

Water 400L kan ik heel zuinig aan de winter mee overbruggen. Maar ik douche er ook mee dan gaat er 1 keer per maand de slang er in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kosten van wonen aan boord in NL 08 sept 2016 07:59 #766188

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
mjanssen schreef :
In 2015-2016, voor een boot van 12 m, en bij 3/4 van de tijd aan boord.

Diesel: 445,- (was erg goedkoop per liter dit jaar)
Elektra: 36,-
Gas: 105,-
Een kleine 50 euro per maand als je het uitsmeert over het hele jaar.

Haven: 2700,- Voor een commerciële marina Incl. briefadres en overige faciliteiten

Afschrijving, investeren, aanschaf/vervangen nieuwe apparatuur om het bewoonbaar te maken/houden:
2000,-

Internet via mobiel abbo en netwerk (4G) en ruime bundel werkt perfect, ook als hotspot voor de laptop.
wifi op havens is bijna altijd onder bemeten.

Electra: Probeer er onafhankelijk van te zijn met zonnepanelen, dat lukt me in de winter (nog) niet. Komt met name door de laptop, en omdat mijn boot veel in de schaduw ligt.

Stoken:
Bij koud weer 30 tot 50L diesel per week (potkachel).
Bij minder koud weer 0 < Temperatuur < 15 graden stook ik op LPG. Officiële hervulbare fles. Dat maakt het erg goedkoop. Nadeel is dat je wekelijks met zo'n zware fles over de steiger moet.

Water 400L kan ik heel zuinig aan de winter mee overbruggen. Maar ik douche er ook mee dan gaat er 1 keer per maand de slang er in.

Is jouw boot geïsoleerd? Dit lijkt me erg zuinig in vergelijk met andere verhalen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kosten van wonen aan boord in NL 08 sept 2016 17:38 #766310

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 845
De boot is geïsoleerd. Maar er is ook veel glas.

Als ik de diesel potkachel gebruik, laat ik deze non-stop branden. Dan verbruikt deze in 7 dagen 40 L diesel op de laagste stand, goed voor 1500W warmte.
De diesel was ook heel goedkoop, ik heb ca 430 L verstookt dit jaar.

Alles boven de 10 graden gaat op gas, dat is heel goedkoop stoken omdat de kachel een thermostaat heeft en de boot snel warm is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kosten van wonen aan boord in NL 10 mrt 2018 18:46 #924714

  • Milliways
  • Milliways's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Wij wonen nu anderhalf jaar aan boord. (42 v catamaran)
Wij verwarmen met een laserpetroleumkachel met zuiver petroleum. Max . 300 liter p.j. (ruim berekend) voor onze 42 voeter. Zuivere petroleum in Belgie ong 80 ct per liter.
Electra kost mij 25 ct per Kwh. Zomermaanden 90 euro per kwartaal , in de winter ong 200 per kwartaal.
We koken op gas: 4 gasflessen (11 liter) per jaar. ong 80 euro.
Water tank ik 1 x p.w. ong 700 liter. Douchen aan boord met boiler (1200 w) 50 liter.
Aan liggeld betaal ik vast 250 p.m. excl liggelden anders, maar wij ankeren erg veel.
Dus kosten zijn beduidend minder dan bij een huis.
verder geen kosten tuinonderhoud, abbo. voor verwarmingservice etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kosten van wonen aan boord in NL 10 mrt 2018 18:50 #924716

  • Milliways
  • Milliways's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Ik zou kijken of ik een kleine wasmachine a/b . WIj gebruiken een move washer 1 BFN09-1520.(was en centrifuge) Aangesloten op warm/koud waterkraan . WIj wassen ong 2-3 kg per dag/2 dagen en drogen meestal buiten en soms met de laserkachel in de douchekabine en een leifheit uittrekdroogrek". Kosten zijn dan een fractie van 6-10 euro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kosten van wonen aan boord in NL 10 mrt 2018 18:52 #924718

Mooi lijstje , maar die 1x 700 liter water pw?

3 keer gelezen, tik fout , of dorstig ? :unsure:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kosten van wonen aan boord in NL 10 mrt 2018 20:37 #924774

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 533
Gemiddeld waterverbruik in NL is 120 liter per persoon waarvan zo’n 30 liter voor het toilet. Aangenomen dat daar aan boord geen drinkwater voor wordt gebruikt komt je op 90 liter pppd. Er wordt immers ook gedouched en gewassen aan boord. Die 700 liter is dus eigenlijk heel zuinig....waarschijnlijk worden de ramen niet elke week gelapt ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kosten van wonen aan boord in NL 11 mrt 2018 17:56 #925049

  • Milliways
  • Milliways's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
inderdaad, 1 x per dag/2 dagen wasmachine, douchen, afwassen, 2 personen, 7-10 dagen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kosten van wonen aan boord in NL 18 mrt 2018 09:28 #926854

  • Milliways
  • Milliways's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Ik gebruik een laserkachel van zibro kamin en deze bevalt uitstekend, erg zuinig , werkt op zuivere petroleum, geen restgassen en de petroleum haal ik in Belgie. Scheelt een euro per liter
(nu tusse 77 en 85 cent). Zeker aan te bevelen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kosten van wonen aan boord in NL 18 mrt 2018 10:49 #926887

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1010
Milliways schreef :
Ik gebruik een laserkachel van zibro kamin en deze bevalt uitstekend, erg zuinig , werkt op zuivere petroleum, geen restgassen en de petroleum haal ik in Belgie. Scheelt een euro per liter
(nu tusse 77 en 85 cent). Zeker aan te bevelen

Bij die Zibro kachels zal je toch flink moeten ventileren, je ruikt dan wel vrij weinig maar hij gebruikt toch volop zuurstof uit de omgeving. En de kachel heeft geen rookgasafvoer, en er zijn zeker wel verbrandingsgassen. Als je op een koude dag alles lekker dicht heb zitten en je gaat je rookgassen opnieuw verbranden door recirculatie maakt je kachel CO (koolmonoxide) aan.
Laatst bewerkt: 18 mrt 2018 10:49 door Lis-jolle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kosten van wonen aan boord in NL 18 mrt 2018 11:55 #926918

Met opnieuw verbranden van rookgassen heeft het ontstaan van koolmonoxide niks te maken .
In tegendeel , het in rookgassen aanwezige kooldioxide ( wat overigens in wat hogere concentraties ook niet gezond is) kun je echt niet zo makkelijk omvormen tot koolmonoxide . Je kunt zo wel het gehalte CO verlagen door recirculatie bvan (een deel van) de verbrandingsgassen.Maar ook de grens voor CO2 ligt niet zo hoog. Normaal ongeveer 0,4% en bij 0, 5 % begint het gevaar ,bij 1% wordt je suf en bij 2% kun je al flauw vallen.
Hooguit zou het gehalte CO omlaag gaan bij herverbranding omdat er dan CO2 ontstaat.
Koolmonoxide ontstaat wanneer er onvoldoende lucht ( lees zuurstof) bij de vlam kan komen.
Dat kan gebeuren omdat de lucht al te weinig zuurstof bevat maar ook doordat en op de een of andere manier onvoldoende lucht bij de vlam kan komen. Maar ook een bijv. vervuilde brander geeft koolmonoxide.

Enige echt juiste maatregel is een koolmonoxidemelder installeren . Of natuurlijk een kachel met schoorsteen installeren , bij voorkeur met toevoer van verbrandingslucht van buiten..
Ad
Laatst bewerkt: 18 mrt 2018 12:21 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kosten van wonen aan boord in NL 18 mrt 2018 12:00 #926920

  • Milliways
  • Milliways's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Prima aanvulling , klopt maar ventileren moet je altijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kosten van wonen aan boord in NL 18 mrt 2018 12:15 #926927

Milliways schreef :
Prima aanvulling , klopt maar ventileren moet je altijd.

Uiteraard , zelfs als je de verbrandingslucht van buiten met een leiding naar de kachel aanvoert en het afgas door een schoorsteen stuurt.
Je maakt nl zelf ook behoorlijk veel CO2 en dat kan bij meerdere personen in een beperkte ruimte ook vrij snel problemen geven.
Een mens ademt per dag ongeveer één kg CO2 uit en dat is evenveel als je bij de verbranding van 330 gram diesel ( 400 cc) diesel maakt.
Meerdere mensen komen dus al snel in de buurt van de uitstoot van een kleine kachel op petroleum of diesel.
Maar gelukkig maken mensen geen koolmonoxide als er te weing zuurstof over is :whistle: Die gaan gewoon dood :ohmy:
Ad
Laatst bewerkt: 18 mrt 2018 12:19 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kosten van wonen aan boord in NL 18 mrt 2018 13:00 #926948

yellow,

Begrijp ik je voorlaatste post goed?
Ik lees daarin dat bij hercirculeren/herverbranden de CO minder wordt.
Maar ik meen ook te lezen dat juist CO aangemaakt wordt bij te weinig zuurstof in de verbrandingslucht.

Wanneer er herverbrand wordt is toch juist dat zuurstof percentage lager omdat er al een keer zuurstof verbruikt is?

Waar mis ik iets?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kosten van wonen aan boord in NL 18 mrt 2018 13:49 #926962

Saeftinghe schreef :
yellow,

Begrijp ik je voorlaatste post goed?
Ik lees daarin dat bij hercirculeren/herverbranden de CO minder wordt.
Maar ik meen ook te lezen dat juist CO aangemaakt wordt bij te weinig zuurstof in de verbrandingslucht.

Wanneer er herverbrand wordt is toch juist dat zuurstof percentage lager omdat er al een keer zuurstof verbruikt is?

Waar mis ik iets?

Uiteraard mag je nooit alle lucht door afgas vervangen maar als het zuurstofgehalte niet teveel daalt zal er nog geen CO extra ontstaan .
Als je dus de kachel altijd al voorziet van een ruime overmaat lucht ( is immers bij dit soort apparaten meestal niet geregeld bij de meeste kachels ) zal het wel meevallen.
Wat niet wil zeggen dat ik zoiets zou proberen hoor. Ik wilde alleen zeggen dat je CO hooguit verder kunt verbranden tot CO2 en zeker niet persé CO maakt. Dat hangt ervan af of de zuurstofovermaat nog voldoende is .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kosten van wonen aan boord in NL 18 mrt 2018 15:07 #926990

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1010
Yellow Boat schreef :
Met opnieuw verbranden van rookgassen heeft het ontstaan van koolmonoxide niks te maken .
In tegendeel , het in rookgassen aanwezige kooldioxide ( wat overigens in wat hogere concentraties ook niet gezond is) kun je echt niet zo makkelijk omvormen tot koolmonoxide . Je kunt zo wel het gehalte CO verlagen door recirculatie bvan (een deel van) de verbrandingsgassen.Maar ook de grens voor CO2 ligt niet zo hoog. Normaal ongeveer 0,4% en bij 0, 5 % begint het gevaar ,bij 1% wordt je suf en bij 2% kun je al flauw vallen.
Hooguit zou het gehalte CO omlaag gaan bij herverbranding omdat er dan CO2 ontstaat.
Koolmonoxide ontstaat wanneer er onvoldoende lucht ( lees zuurstof) bij de vlam kan komen.
Dat kan gebeuren omdat de lucht al te weinig zuurstof bevat maar ook doordat en op de een of andere manier onvoldoende lucht bij de vlam kan komen. Maar ook een bijv. vervuilde brander geeft koolmonoxide.

Enige echt juiste maatregel is een koolmonoxidemelder installeren . Of natuurlijk een kachel met schoorsteen installeren , bij voorkeur met toevoer van verbrandingslucht van buiten..
Ad

Koolmonoxide ontstaat inderdaad door een onvolledige verbranding van gas/brandstof, maar als je te weinig zuurstof toevoer hebt door recirculatie van rookgassen ontstaat ook snel een hoge concentratie koolmonxide.
Het is niet voor niks dat in de installatiebranche vrijwel geen open toestellen meer worden geplaatst.
Gesloten toestellen met een gesloten verbrandingskamer halen zuurstof van buiten, en de rookgassen gaan ook weer naar buiten.
Hierdoor word geen zuurstof uit de ruimte onttrokken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kosten van wonen aan boord in NL 18 mrt 2018 16:02 #927015

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1431
is het een idee om het onderwerp te veranderen in CO oid?
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kosten van wonen aan boord in NL 25 jan 2020 18:01 #1121523

  • g.knulst
  • g.knulst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Ik lees in dit topic veel over consumptie, b.v. energie verbruik ect. maar niets over afschrijving van de boot. Houden jullie daar ook rekening mee?

Tenminste, ik interpreteerde de vraag van topic starter als kosten in vergelijking tot wonen aan de wal?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.276 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl