Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 30 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boot gereed maken voor vertrek naar New York

Boot gereed maken voor vertrek naar New York 02 mei 2019 10:12 #1042330

  • WouterVL
  • WouterVL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Hopelijk ben ik met mijn vraag hier op de goede plaats.

Mei 2020 vertrek ik voor een retourtje New York. Zie ook mijn eerdere onderwerp hierover:
zeilersforum.nl/index.php/foru...n-neer-naar-new-york

Inmiddels heb ik voor dit doel een Sigma 33 uit 1988 gekocht. Deze Sigma heeft diverse zeereizen gemaakt, maar is niet specifiek uitgerust voor een (single handed) oceaan oversteek. Er moet bijvoorbeeld extra (elctronische) apparatuur worden geinstalleerd. De boot is structureel goed maar wel meer dan 30 jaar oud. Een grondige inspectie is vereist resulterend in het nodige preventieve onderhoud (stagen vernieuwen?). En ik heb een autopilot nodig die het de hele reis gaat uithouden ...

Ik kan best wel wat zelf, maar ben niet ervaren op dit terrein. Daarom zoek ik professioneel advies and service en natuurlijk gaat dit geld kosten. Dat is het mij meer dan waard, op voorwaarde dat het dan ook echt "goed en betrouwbaar" is.

Dus zoek ik jachtservice bedrijven, die snappen wat ik nodig heb voor een reis naar New York (en terug), die op dit vlak professionele services leveren en daar een reele prijs voor rekenen (pfff, waar vind je ze nog :) ). Wie heeft er ervaringen en/ of goede suggesties waar ik mijn voordeel mee kan doen?

(bij voorkeur binnen 1 uur rijden van Haarlem. Ik denk aan Andijk, Enkhuizen, Monnickendam, Amsterdam, IJmuiden, Scheveningen, ...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot gereed maken voor vertrek naar New York 02 mei 2019 10:14 #1042331

Gratis advies: neem meerdere autopilots mee. Je moet ten minste een backup hebben om je primaire AP te kunnen repareren indien stuk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot gereed maken voor vertrek naar New York 02 mei 2019 10:31 #1042338

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2285
Geen concrete tips voorbedrijven helaas. Als je het betaalbaar wilt houden zou ik overwegen om niet alles uit te besteden, maar bijvoorbeeld zelf een tuiger en zeilmaker uit te nodigen voor concreet advies.

Misschien is het een idee je verzekering te vragen of je advies van een van hun experts kunt krijgen.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot gereed maken voor vertrek naar New York 02 mei 2019 10:33 #1042340

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15769
jachtservice bedrijven die iets snappen...., dat wordt lang zoeken.

ik zou het advies van 2 piloten ter harte nemen.
Iridium telefoon
Epirb
Watermaker.

over stroom is veel geschreven, stroomverbruik matigen is belangrijker.
windmolen of panelen lijkt me reeel.

ik houd mij niet meer beroepsmatig bezig met deze materie, dat gebeurd er als je het snapt. ;)

probeer eens Ventis, die hebben een goede elec.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
www.platbodemforum.nl
Laatst bewerkt: 02 mei 2019 10:35 door WADnWIND.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot gereed maken voor vertrek naar New York 02 mei 2019 12:34 #1042390

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • aanwezig
  • Admin
  • Berichten: 5085
Beste Wouter,

Wij hebben 3 jaar geleden een tocht op en neer gemaakt naar de Azoren.
In dit artikel staat de voorbereiding op die tocht beschreven, kan me voorstellen dat dit je kan helpen om beter inzichtelijk te krijgen wat er nodig is.

Daarnaast: de toch tegen de wind in is een slijtageslag waarbij je met zekerheid onderweg een aantal dingen tegenkomt die je tijdens de tocht zult moeten oplossen. Als je dat niet lukt heb je wellicht midden op de oceaan een echt probleem. Om voorbereid te zijn om op allerlei vlak oplossingen te kunnen uitvoeren heb je ervaring nodig. Daarom zou ik je aanraden om:
- juist behoorlijk wat voorbereidingswerk zelf te doen, want daarmee leer je de systemen kennen en ben je beter voorbereid om problemen op te lossen
- voordat je de oceaan op gaat een paar keer een lange oversteek te maken op de Noordzee. Daarmee haal je de kinderziektes uit de systemen en ervaar je ook wat het is om lang op zee te zitten en je te moeten redden.
Bijvoorbeeld een tocht NL richting de Shetlands, 4 a 5 dagen met meestal wel wat heftig weer erbij zou behoorlijk helpen als voorbereiding.

Wat dingen die bij ons tijdens de Azorentocht mis gingen (en dus opgelost zijn)
- genuakar inclusief deel genuarail van de kotterfok dwars door het dek getrokken
- continue lekkage koelwaterpomp bij draaien motor
- SSB installatie disfuncioneert
- lekkage bij scheg

Mocht je belangstelling hebben dan kan ik je mijn voorbereidings actielijst separaat toesturen, laat maar weten per PB
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot gereed maken voor vertrek naar New York 02 mei 2019 13:15 #1042409

In tegenstelling tot WnW zou ik geen watermaker meenemen. Je komt met 4L water per dag per persoon prima uit, dat kun je makkelijk stouwen in je SIgma. Neem een aantal 5L kannen water mee als backup.

Ga anti cyslisch aan de slag met leveranciers. Dus, de zeilmaker in het najaar/winter en de technisch mensen VOOR de winterdrukte begint.

Wij hebben voor onze atlantsiche ronde veel vervangen. Dus ook alle pakkingen, valves etc van toiletten, rubbers etc van electrisch pompen (neem ook complete spare pompen mee) en alle motor concumables. Alles wat je vervangt koop je nog een keertje extra EN de oude spullen die je overhoud bewaar je als backup spare. Voordeel is dat je meteen ALLES zelf in handen hebt.

Samen met je motorman ga je de motor een grote beurt geven, dus ook de kleppen stellen, motorsteunen uitlijnen, bakolie verversen etc. Laat hem jou helpen zodat je je motor goed leert kennen. Alle pakingen neem je dubbel af zodat je spares hebt en de oude bewaar je als backup spare.

Mangaten in je tanks laten maken als ze er nog niet zijn, zelf al je slangen en slangklemmen nalopen etc. In alle plaatsen die je noemt heb je goede bedrijven, persoonlijk heb ik geen voorkeur. Even navragen bij nadere vertrekkers.

Je moet je afvragen of je je grote zeilen mee wilt nemen. Eenmaal op de oceaan zeil je solo vrijwel NOOIT met je G1 tenzij je wedstrijd zeilt. Wij hebben tijdens onze atlantische ronde de G1 thuisgelaten en vrijwel uitsluiten op de HA en Halfwinder gevaren. Zorg dat je je grootzeil goed kunt reven (in IEDER geval 3e rif) en dat je dat ook meerdere malen gedaan hebt.

Succes en veel plezier!
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot gereed maken voor vertrek naar New York 02 mei 2019 16:32 #1042468

Ik heb dergelijke tochten al meerdere malen gemaakt. Enkele simpele dingen die ik zelf doe:
- Houd het simpel, wat je niet hebt gaat niet kapot. Vergeet watermakers, plotters, slimme netwerkjes en zelfdenkende systemen.
- Apparatuur heb je nauwelijks tot niet nodig voor een oceaan oversteek, het kost een hoop tijd en geld en uiteindelijk heb je er meer ergenis dan profijt van want er zitten gegarandeerd kuren in.
- Twee functionerende stuurautomaten of een automaat en een windvaan. Er gaat altijd iets kapot in die elektrische stuurautomaten en vrijwel ieder jaar moet er bij ons een component vervangen worden wat essentieel is voor de werking van de automaat, ondanks dat we naar het schijnt "het beste van het beste" aan boord hebben. In zo'n geval schakelen we over naar de back-up automaat.
- Ik zou meer aandacht richten op de integriteit en de waterdichtheid van de boot dan op gadgets.
- Verstaging vervangen zou ik overwegen als het nog de originele is van 1988 en als je de geschiedenis niet kent.
- Zorg dat alles aan je tuig soepeltjes loopt.
- Neem wat meer accu capaciteit mee als wat je nodig hebt. Als je om wat voor reden dan ook niet laden kunt dan kun je nog een poosje toe.
- Neem voldoende te lezen mee.
- Neem voldoende variatie in eten mee.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Laatst bewerkt: 02 mei 2019 16:33 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot gereed maken voor vertrek naar New York 02 mei 2019 17:56 #1042488

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4630
Weet niet hoeveel tijd je hebt om de reis te maken, maar gevoelsmatig zou ik er een rondje Atlantic van maken en genieten van meer 'comfort' ipv hakken tegen de wind. Zeker als je solo gaat, kan het laatste erg vermoeiend uitvallen en de pret bederven.
Vita est tempus optimum hominis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot gereed maken voor vertrek naar New York 02 mei 2019 20:09 #1042530

ErikSnel schreef :
Beste Wouter,

Mocht je belangstelling hebben dan kan ik je mijn voorbereidings actielijst separaat toesturen, laat maar weten per PB

Ik heb ook nog een klussenlijst die ik met je kan delen, PB me even.

Eens met Erik. Eenmaal buiten het kanaal is de kaartplotter volledig zinloos. Neem wel een fatsoenlijke AIS plotter mee en koop bv een marifoon die AIS aankan. Op die manier kun je een eenvoudig alarmpje zetten. Wij hebben een oudere SH 2100 met remote fist mic in de kuip. Helemaal prima en ook in d kuip kan ik geweldig goed zien hoe de CPA's zijn.

Dikke kleurenplotters vreten stroom, WIFI netwerken ook. ALs je echt offshore gaat dan heb je allleen een stuurautomaat en GPS nodig. Wij hadden tijdens ons rondje atlantic op het eind steeds minder instrumenten aanstaan en/of steeds minder verlichting op de instrumenten, dit vooral om stroom te sparen.

Wel goed nadenken over zonnepanelen. Investeer in IEDER geval in een goede battery monitor!!! Wij hebben een Victron met bluetooth connectie. Ieder moment van de dag en nacht de status, helemaal top.
Contest 36s Camelot
Laatst bewerkt: 02 mei 2019 20:10 door Sailingcamelot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot gereed maken voor vertrek naar New York 02 mei 2019 20:12 #1042531

Oh ja, zorg voor een hand/voetpomp voor drinkwater. Spaart stroom, geen risico dat je tank per ongeluk leegstroomt en je waterverbruik daalt dramatisch. Erg zinvol!
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot gereed maken voor vertrek naar New York 02 mei 2019 21:35 #1042563

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
Een Ariës windvaan is geweldig en gebruikt geen stroom.
Eens met de watervoetpomp, mogelijk ook een zeewaterpomp.
Laatst bewerkt: 02 mei 2019 21:38 door Spieboom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot gereed maken voor vertrek naar New York 02 mei 2019 23:01 #1042572

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1257
Waarom wil je via de azoren naar NY ? Lijkt mij onnodig lastig ivm heersende wind en stroming ?

Via de canarische eilanden , carib en dan omhoog is misschien wel meer mijlen maken maar zeker makkelijker (en leuker ?)

Vwb ‘spullen’
Watermaker is makkelijk maar niet ‘nodig’ ook niet als je via de carib vaart , water is overal te krijgen , soms gratis , soms tegen betaling (in bij de tobago cays 70 30 cent / liter gallon ) maar als je een hebt verschaft het je wel ‘vrijheid’

Plotter / ais / radar . Daar lijken de meningen over te verschillen, ik zou absoluut niet zonder willen

Stroomvoorziening : kijk wat je denkt nodig te hebben (jezelf niet rijk rekenen) en doe +75% . Dat is wat je ‘echt’ nodig hebt

Autopilots : is al genoemd , neem reserve mee . Wij hebben 2 reserve AP’s , 1 reserve control unit (met als back up bediening via plotter) reserve roerstand gever , reserve hydraulische pomp , reserve slangen , koppelingen en olie

Verstaging : tsja ... wat je hoofd / hart je ingeeft

Lijnen : zorg dat alles nieuw is bij vertrek en dageliks controle , niet je grootzeil en fok 2 weken lang op 1 stand laten staan maar iedere dag een beetje ‘spelen’ of doorschavielen oo 1 plek te voorkomen

Veiligheid : eprib , iridium , garmin .. waar je maar mee wilt (of niet)

Verzekering : het lijkt dat je ‘single handed’ wilt gaan ? Da’s lastig n verzkering vnden en zou ik nietop rekenen
Laatst bewerkt: 03 mei 2019 02:08 door ReneK. Reden: Edit : prijzen verbeterd , currency en gallons blijft lastig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot gereed maken voor vertrek naar New York 03 mei 2019 01:28 #1042578

ReneK schreef :
Waarom wil je via de azoren naar NY ? Lijkt mij onnodig lastig ivm heersende wind en stroming ?
Via de azoren is eigenlijk helemaal zo gek nog niet, je hebt dan aanzienlijk gunstigere windrichtingen dan rechtstreeks naar NY, maar niet de gigantische omweg via de Carieb. Rechtstreeks is 3200 mijl, via de Azoren 3600 mijl, via de Carieb 6400 mijl.
Via de canarische eilanden , carib en dan omhoog is misschien wel meer mijlen maken maar zeker makkelijker (en leuker ?)
Ik heb het traject Nederland - Halifax gedaan een jaar of 10 terug. 19 dagen, 17 dagen hoog aan de wind en meestal een halve knoop stroom tegen, de ene depressie na de andere met regelmatig toch wel erg slecht weer. Toch heb ik daar aanzienlijk meer van genoten dan van enkele "makkelijke" oversteken waar we alleen maar ruime wind hadden. Dat geeft wel zoveel voldoening en vertrouwen in jezelf en de boot. Ieder zijn ding I guess?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Laatst bewerkt: 03 mei 2019 01:31 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot gereed maken voor vertrek naar New York 03 mei 2019 01:35 #1042579

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1257
Erikdejong schreef :
Ieder zijn ding I guess?

Absoluut
Maar daarom ben ik wel benieuwd naar de beweegredenen
‘Ff heen en weer raggen naar NY’ heeft absoluut ook ‘iets’ , dus vandaar mijn vraag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot gereed maken voor vertrek naar New York 03 mei 2019 09:45 #1042666

  • WouterVL
  • WouterVL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Wat een mooie reacties en goede discussie. Ik hoop op nog meer, met name suggesties voor bedrijven die me kunnen helpen met het preventief onderhoud en de installatie van nieuwe apparatuur, maar nu alvast dank voor alle adviezen en suggesties.
Heb overigens ook nog twee prive berichten ontvangen met suggesties. Leuk zoals dat werkt!

De route discussie is voor mij een gepasseerd station. Het lijkt me gewoon fantastisch om volgend jaar juni voor het Vrijheidsbeeld langs te zeilen (moet nog zien dat ik daar een geode foto van krijg) en inderdaad "zonder tegenwind geen voldoening". Ik zit wat dat betreft helemaal op de lijn van Erik. Daarbij snap ik goed dat teveel tegenwind je aardig kan opbreken, dus hopelijk blijft het bij een "behapbare dosis tegenwind".
Overigens kies ik heen wel voor de zuidelijke route, langs de Azoren. Zo stoer ben ik nu ook weer niet :)

Ik ga alle adviezen an suggesties nog eens goed langslopen.
Groet, Wouter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot gereed maken voor vertrek naar New York 03 mei 2019 11:01 #1042701

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1257
Ik neem aan dat je met ‘zuidelijke’ route bedoeld dat je onderlangs de Azoren wilt ?
En je vertrek datum is mei:juni ?

Ik heb net even gekeken maar een zuideijke route is dan toch oversteken naar de Carib ? En dat ook nog een keer aan het begin vh oorkaan seizoen , of maak ik nu een enorme denkfout ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot gereed maken voor vertrek naar New York 03 mei 2019 11:19 #1042713

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1257
Volgens meneer cornell maak ik waarschijnlijk een denk fout , ik ga me daar eens op inlezen


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot gereed maken voor vertrek naar New York 03 mei 2019 11:52 #1042726

  • WouterVL
  • WouterVL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Nee, niet onder de Azoren door.
Vanuit Zuid Engeland richting de Azoren en dan, afhankelijk van het weersysteem op dat moment, of echt naar de Azoren en daar een paar dagen blijven (zou ik leuk vinden) of "in de buurt van de Azoren" weer naar het noorden afbuigen richting NY.
Deze route is beduidend langer dan "rechtstreeks" (grootcirkel) en geen winnende route voor OSTAR zeilers, maar (in het algemeen) wel comfortabeler ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot gereed maken voor vertrek naar New York 03 mei 2019 14:36 #1042751

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15769
Sailingcamelot schreef :
In tegenstelling tot WnW zou ik geen watermaker meenemen. Je komt met 4L water per dag per persoon prima uit, dat kun je makkelijk stouwen in je SIgma. Neem een aantal 5L kannen water mee als backup.

Eigenlijk bedoelde ik een handwatermaker o.i.d. voor nood.
Dat kwam niet helemaal uit de verf. geen elektrisch ding dus.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
www.platbodemforum.nl
Laatst bewerkt: 03 mei 2019 15:11 door WADnWIND.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot gereed maken voor vertrek naar New York 03 mei 2019 17:52 #1042813

  • Oliver77
  • Oliver77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 425
Goede tips van ervarenen denk ik. Wij zitten in voorbereiding van jaartje weg en wat dingen die we prettig vonden tot nu toe:

- CS Rigging geeft 25% winterkorting op het materiaal in September/Oktober/November.
- Vrolijk heeft net een 50% kortingsactie gehad op touwwerk, doen ze elk jaar geloof ik rond 1 April.

Verder niet te veel vertrouwen op jachtservice bedrijven, ze hebben ons tot nu toe bijna allemaal teleurgesteld qua meedenken en afspraken nakomen.... Lijkt me het beste om er bij te zijn als ze dingen doen, ze doen het over het algemeen snel-snel of ze zien een hoop beren op de weg.....

Zelf doen scheelt ergernis ook al iets het dan net wat minder strak, als het maar functioneel is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot gereed maken voor vertrek naar New York 12 mei 2019 17:13 #1045535

Beste Wouter,

Met onze Schorpioen zijn wij van uit de VS 2 keer over gestoken naar de Azoren. De 1 keer in 2012 met heel weinig wind vanuit Norfolk en de 2de in 2017 met meer wind vanuit New York.
Het vervelendste wat ons tegen zat was de tegenstroming. Soms gingen we ruim 1 dag met slechts 1,7 Kts over de grond. Op de Azoren zagen we waarom:
www.windy.com/nl/-Meer-lagen-t...nts,34.325,-51.460,5

Slechts 1 keer kwamen wij een tegenligger tegen, zeilend naar de VS.
Neem een actieve AIS, daar slaap je ook beter van. Het enige gevaar dan zijn andere niet oplettende zeilers op weg naar de Azoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot gereed maken voor vertrek naar New York 12 mei 2019 19:22 #1045554

WADnWIND schreef :
Sailingcamelot schreef :
In tegenstelling tot WnW zou ik geen watermaker meenemen. Je komt met 4L water per dag per persoon prima uit, dat kun je makkelijk stouwen in je SIgma. Neem een aantal 5L kannen water mee als backup.

Eigenlijk bedoelde ik een handwatermaker o.i.d. voor nood.
Dat kwam niet helemaal uit de verf. geen elektrisch ding dus.

Dat lijkt een waardevolle toevoeging. Af en toe te verkrijgen via eBay
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.273 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl