Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 okt 2020 18:39 #1222312

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Easyzeiler schreef :
watergenietbelasting heet het, wordt per meter verekend, voor een 9 meter boot 110 euro per jaar, kom op dat is een prikkie, we zijn toch dikke nekken met een zeilboot
De meeste scheepjes in die maat gaan als borrelplatform door het leven onder de noemer "sloep". En die zitten niet te wachten op een belasting zodat een paar excentriekelingen wat goedkoper uit zijn voor de papieren om naar de Med te zeilen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 okt 2020 18:46 #1222315

JotM schreef :
Easyzeiler schreef :
watergenietbelasting heet het, wordt per meter verekend, voor een 9 meter boot 110 euro per jaar, kom op dat is een prikkie, we zijn toch dikke nekken met een zeilboot
De meeste scheepjes in die maat gaan als borrelplatform door het leven onder de noemer "sloep". En die zitten niet te wachten op een belasting zodat een paar excentriekelingen wat goedkoper uit zijn voor de papieren om naar de Med te zeilen.

+1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 okt 2020 19:03 #1222324

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
James B schreef :
In Spanje is het al enige tijd verboden nog als spanjaard met een vlag van een vlaggenstaat (NL, BE) te varen. Want in Spanje doen ze dat vooral om vrijwel geen veiligheidsmiddelen aan boord te hoeven hebben. Zelfs die lui die met schepen vluchtelingen in de Med oppikken, varen onder NL vlag, wat natuurlijk totaal niet klopt. Nederland moet dit gat dichten, zodat alleen Nederlanders dit document kunnen aanvragen, ...
Dat alleen zeeschepen van Nederlanders een zeebrief kunnen krijgen en daarmee (en alleen daarmee) het recht hebben onder Nederlandse vlag te varen is al zo sinds het Placaat van 30 januari 1715. En in het Koninkrijk sinds de Wet op de Zeebrieven en Turksche Paspoorten d.d. 28 januari 1809.
Ook "al enige tijd". B)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 okt 2020 19:47 #1222342

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1017
Easyzeiler schreef :
ok, voer dan een kenteken bewijs in voor boten, net zoals een caravan, simpel toch

Als je op een NL auto kentekenbewijs kijkt, zie je daar expliciet op staan onder "C4" dat dit kentekenbewijs de houder niet identificeert als eigenaar.

Een kadasterregistratie/zeebrief identificeert iemand wel als eigenaar van een boot. Dat is een groot verschil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 okt 2020 20:06 #1222350

Woody130 schreef :
Nederlandse schepen aan ketting in Italië door omstreden 'bootpaspoort' - nos.nl/l/2354229

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Morgen komt er nog een artikel op nos.nl

Zo, da’s best heftig...
Dus in Italië, Spanje en Portugal wordt het ICP nu niet meer geaccepteerd?
Dat gaat lekker...
Dat wordt een heel eind non-stop doorvaren Andre? Of ga je het toch proberen? (Ze zijn zo te lezen vooral op zoek naar italianen en spanjaarden die belasting ontduiken...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 okt 2020 20:15 #1222354

sjoerd1981 schreef :
Woody130 schreef :
Nederlandse schepen aan ketting in Italië door omstreden 'bootpaspoort' - nos.nl/l/2354229

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Morgen komt er nog een artikel op nos.nl

Zo, da’s best heftig...
Dus in Italië, Spanje en Portugal wordt het ICP nu niet meer geaccepteerd?
Dat gaat lekker...
Dat wordt een heel eind non-stop doorvaren Andre? Of ga je het toch proberen? (Ze zijn zo te lezen vooral op zoek naar italianen en spanjaarden die belasting ontduiken...)

Ik dacht aan een korte slag over bakboord naar Libië, en dan de lange slag naar Marseille :) Ik ga zeker niet Italie in zonder goede papieren. Maar goed, geen haast, voorlopig kan ik (door Corona) nog niet eens Griekenland in. Dus, komt tijd, komt raad :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 okt 2020 20:18 #1222355

Zo is het!
En Turkije is een fantastisch mooi land, aardige mensen, lekker eten, mooie haventjes... (ik kwam er voor corona vaak voor m’n werk, nooit een straf...) Blijf je daar toch nog een beetje hangen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 okt 2020 20:26 #1222360

sjoerd1981 schreef :
Zo is het!
En Turkije is een fantastisch mooi land, aardige mensen, lekker eten, mooie haventjes... (ik kwam er voor corona vaak voor m’n werk, nooit een straf...) Blijf je daar toch nog een beetje hangen!


dat klopt, dat is inderdaad het idee. We blijven sowieso tot juli volgend jaar om ook nog een stuk zuidkust mee te pakken, voordat we naar Griekenland gaan. Het is hier prachtig, en vermaken ons prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 okt 2020 20:55 #1222369

nos.nl/nieuwsuur/artikel/23542...en-bootpaspoort.html

Nu op npo2.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
``'-.,_,.-'``'-.,_,.='``'-.,_,.-'``'-.,_,.='``'-.,_,.-'``'-.,_,.='``'-.,_,.-'``'-.,_,.='``
Victoire 28 - La Déesse, bijboot - Les 2CV
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 okt 2020 21:14 #1222374

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
En Turkije is een fantastisch mooi land, aardige mensen,
Ik vind wel dat ze wat aardiger kunnen zijn tegen onze nationale kuif die Geert heet :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 okt 2020 21:20 #1222378

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Ze hebben groot gelijk in Italie en andere landen om dit stukje papier van het Watersport verbond niet te accepteren.

Het heeft geen enkele waarde.

Trouwens hoe komen buitenlanders aan zo'n Nederlands ICP papiertje ? Gewoon even aanvragen bij de KNWV ?

Een slechte zaak van de KNWV om alleen maar geld te innen voor zoiets, zonder enige vorm van controle of een officieele status.

Noch dat zij aangedrongen hebben bij de overheid om een deugdelijk document te verstrekken.

En dan eerder op ZF nog voorbeelden hoe je zelf een officieel uitziend document kunt vervaardigen.

En wat nu, wat moet je doen als je schip daar ligt ? Je moet ook nog andere landen bezoeken. Daar dan ook dezelfde problemen en opnieuw mogelijke boetes.

De KNWV aansprakelijk stellen ?

Wie behartigt nog de belangen van de watersport ? De ANWB is uit beeld en de KNWV is meer bezig met de wedstrijdsport.

Bram
Laatst bewerkt: 28 okt 2020 21:22 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 okt 2020 21:32 #1222381

holtere schreef :
En Turkije is een fantastisch mooi land, aardige mensen,
Ik vind wel dat ze wat aardiger kunnen zijn tegen onze nationale kuif die Geert heet :)

Ach, dat is allemaal politiek joh.. niks te maken met de normale Jan-boeren-Turk. Heb zelden zo’n beleefd, gastvrij en seculier land meegemaakt... (tja, onder Erdogan wordt dat seculiere wel iets minder... ;) .)

Hoop dat de Turk de gemiddelde Nederlander ook niet beoordeeld nav de uitspraken van onze nationale kuif (mooi woord trouwens!). ;)
Laatst bewerkt: 28 okt 2020 21:33 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 okt 2020 21:36 #1222383

sjoerd1981 schreef :
holtere schreef :
En Turkije is een fantastisch mooi land, aardige mensen,
Ik vind wel dat ze wat aardiger kunnen zijn tegen onze nationale kuif die Geert heet :)

Ach, dat is allemaal politiek joh.. niks te maken met de normale Jan-boeren-Turk. Heb zelden zo’n beleefd, gastvrij en seculier land meegemaakt... (tja, onder Erdogan wordt dat seculiere wel iets minder... ;) .)

Hoop dat de Turk de gemiddelde Nederlander ook niet beoordeeld nav de uitspraken van onze nationale kuif (mooi woord trouwens!). ;)

+1

Overigens is de meerderheid van de Turken inmiddels geen voorstander meer van Erdogan. Bovenal zijn ze gewoon enorm gastvrij, gezellig en service gericht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 okt 2020 21:50 #1222395

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Overigens is de meerderheid van de Turken inmiddels geen voorstander meer van Erdogan
Oké, zijn we nu al zover dat we gaan ontkennen dat ze hem gekozen hebben, waren ze daar te aardig voor? :laugh:
Laatst bewerkt: 28 okt 2020 21:51 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 okt 2020 23:58 #1222416

  • Peter84
  • Peter84's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 200
ilCigno schreef :
Ga je mond spoelen met zeep Easyzeiler! Het ontbreken van een volledige registratie was zo ongeveer het enige wat sommige politici weerhield van een watersportbelasting. Nooit meer noemen dus graag!

Dat denk ik ook. Een van de aantrekkelijke delen van zeilen, vind ik dat we nog goed wegkomen in een land waar ongeveer alles een wet, registratie en belasting heeft. Het vrije zou ik zo graag behouden wanneer het om niet commerciële vaart gaat. En belasting dragen we toch al stevig af.

Een strenge centrale registratie kan vrij makkelijk een hellend vlak worden naar elke zoveel jaar strengere regels en hogere belasting. Dit is in veel andere landen ook het geval, en dus de reden dat veel buitenlanders hun heil zochten in een ICP.

Zo ken ik een Bulgaar, een gepensioneerde leraar. Opgegroeid achter het ijzeren gordijn. Hij voer tot voor kort jaren rond in een Hurley 22. Med, Ierland, Canarische eiland en uiteindelijk de Carieb. Op elk strand waar hij langs komt probeert hij zijn houtsnijwerkjes te slijten. En het is hem altijd gelukt zo te overleven, en toch zijn dromen na te jagen. Zijn Bulgaarse lenin pensioen dekt namelijk niet echt de kosten.

Hij vaart ook met een ICP. Niet omdat hij dat graag wil, maar omdat het in Bulgarije idioot geregeld is. De spullen en certificaten die je nodig hebt om op vlag 2 (!) mijl buiten de kust te mogen varen, zijn voor iedere normale zeiler onberijkbaar.

Ik denk echt dat je het andersom moet zien. Het is geen gotspe dat Jan en alleman een ICP kan aanvragen, het is in de meeste gevallen een noodgreep van zeilers die toevallig een paspoort hebben van een land waar de fiscale en burocratische manschappen veel te strak de teugels aan hebben. Het gaat toch veelal om zeilers die het anders simpelweg niet kunnen betalen, om te doen wat wij allemaal graag doen. Prutsen met bootjes.

Ik heb verschillende klanten met een Italiaans gevlagde boot. De regels rondom hun bootbezit draait enkel om hoeveel geld de overheid er uit kan persen. Hoe meer regels, hoe meer ambtenaren werk hebben. En het is geen cliche dat de meeste ambtenaren dan weer meer werk en regels verzinnen, waar dan weer meer ambtenaren voor moeten worden aangenomen.


Belasting betalen ok. En dat doe je al over aankoop, asscoires, liggeld, brandstof etc. Wat mij betreft mag de hele wereld met een Nederlands nep papiertje rondvaren. Net als ik trouwens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 29 okt 2020 00:42 #1222419

Peter84 schreef :
ilCigno schreef :
Ga je mond spoelen met zeep Easyzeiler! Het ontbreken van een volledige registratie was zo ongeveer het enige wat sommige politici weerhield van een watersportbelasting. Nooit meer noemen dus graag!

Dat denk ik ook. Een van de aantrekkelijke delen van zeilen, vind ik dat we nog goed wegkomen in een land waar ongeveer alles een wet, registratie en belasting heeft. Het vrije zou ik zo graag behouden wanneer het om niet commerciële vaart gaat. En belasting dragen we toch al stevig af.

Een strenge centrale registratie kan vrij makkelijk een hellend vlak worden naar elke zoveel jaar strengere regels en hogere belasting. Dit is in veel andere landen ook het geval, en dus de reden dat veel buitenlanders hun heil zochten in een ICP.

Zo ken ik een Bulgaar, een gepensioneerde leraar. Opgegroeid achter het ijzeren gordijn. Hij voer tot voor kort jaren rond in een Hurley 22. Med, Ierland, Canarische eiland en uiteindelijk de Carieb. Op elk strand waar hij langs komt probeert hij zijn houtsnijwerkjes te slijten. En het is hem altijd gelukt zo te overleven, en toch zijn dromen na te jagen. Zijn Bulgaarse lenin pensioen dekt namelijk niet echt de kosten.

Hij vaart ook met een ICP. Niet omdat hij dat graag wil, maar omdat het in Bulgarije idioot geregeld is. De spullen en certificaten die je nodig hebt om op vlag 2 (!) mijl buiten de kust te mogen varen, zijn voor iedere normale zeiler onberijkbaar.

Ik denk echt dat je het andersom moet zien. Het is geen gotspe dat Jan en alleman een ICP kan aanvragen, het is in de meeste gevallen een noodgreep van zeilers die toevallig een paspoort hebben van een land waar de fiscale en burocratische manschappen veel te strak de teugels aan hebben. Het gaat toch veelal om zeilers die het anders simpelweg niet kunnen betalen, om te doen wat wij allemaal graag doen. Prutsen met bootjes.

Ik heb verschillende klanten met een Italiaans gevlagde boot. De regels rondom hun bootbezit draait enkel om hoeveel geld de overheid er uit kan persen. Hoe meer regels, hoe meer ambtenaren werk hebben. En het is geen cliche dat de meeste ambtenaren dan weer meer werk en regels verzinnen, waar dan weer meer ambtenaren voor moeten worden aangenomen.


Belasting betalen ok. En dat doe je al over aankoop, asscoires, liggeld, brandstof etc. Wat mij betreft mag de hele wereld met een Nederlands nep papiertje rondvaren. Net als ik trouwens.

Klinkt sympathiek, en jouw bulgaarse vriend gun ik zeker een goedkope vlag.
Echter heb ik met mijn eigen ogen bijzonder veel jachten in portugese en spaanse havens gezien met een nederlandse vlag waarvan ik vermoed dat de eigenaren ietsje meer krijgen dan een lenin pensioen...
En dat is volgens het nieuwsbericht hetzelfde in Italië...

Ik ben het met je eens dat we liever geen registratie moeten willen, echter door aan heel europa ICP’s te verstrekken is het nu ook verpest voor de Nederlandse zeilers die met een goedkoop bootje willen prutsen, en daar een eind mee willen varen in het buitenland...

Maargoed, voor middelandse zee heb je gewoon kadaster nodig, en zeebrief... dat heeft dat rondstrooien aan ICP’s al bereikt. gelukkig is er nog geen gezeur met ICP bij landen rond de Noordzee...
Laatst bewerkt: 29 okt 2020 06:23 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 29 okt 2020 01:06 #1222420

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
sjoerd1981 schreef :
gelukkig is er nog geen gezeur met ICP bij landen rond de Noordzee...
Ik voorspel dat je daar niet heel lang meer op hoeft te wachten!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 29 okt 2020 06:51 #1222431

holtere schreef :
Overigens is de meerderheid van de Turken inmiddels geen voorstander meer van Erdogan
Oké, zijn we nu al zover dat we gaan ontkennen dat ze hem gekozen hebben, waren ze daar te aardig voor? :laugh:

nee, maar de laatste verkiezingen zijn al even terug, en de stemming in het land is aan het veranderen.... bovendien heeft Erdogan lokale verkiezingen verloren in Ankara en Istanbul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 29 okt 2020 07:55 #1222451

  • Ndbpw
  • Ndbpw's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 163
Is er iemand die uit kan leggen waarom je als pleziervaart geen zeebrief kunt krijgen met een binnenaart registratie, maar alleen een zeebrief kunt krijgen met een (duurdere) zee-registratie bij het kadaster?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 29 okt 2020 08:09 #1222457

Watersportbonden geven een International Certificate for Pleasurecraft (ICP) uit. Een ICP is uitdrukkelijk geen bewijs van nationaliteit en registratie zoals de zeebrief en geeft niet het recht de Nederlandse vlag te voeren.

in Belgie kunnen ze je het moeilijk maken

Verplichte registratie
Een pleziervaartuig dat zich op de Belgische binnenwateren of Belgische zee bevindt moet geregistreerd zijn.

Een pleziervaartuig kan voorzien zijn van een Belgische registratiebrief of een buitenlandse registratiebrief, als deze wettelijk het recht geeft de betreffende buitenlandse vlag te voeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 29 okt 2020 08:31 #1222467

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Ndbpw schreef :
Is er iemand die uit kan leggen waarom je als pleziervaart geen zeebrief kunt krijgen met een binnenaart registratie, maar alleen een zeebrief kunt krijgen met een (duurdere) zee-registratie bij het kadaster?

Voor de registratie B kun je voor het buitenland een certificaat krijgen bij het kadaster.

Kadaster bleek destijds van mening dat de Franse douane dit zou accepteren. Dat bleek echter niet het geval. En na veel geschrijf bleek dat de Franse douane gelijk had. Kom je via de binnenwateren dan was zo'n certificaat geldig. Echter vanuit zee komend niet.

Het is uiteraard allemaal wettelijk geregeld. Een binnenvaart schip heeft ook geen zeebrief.

Overigens varend op de binnenwateren van Frankrijk blijkt de Zeebrief ook bekend en geaccepteerd.

Gezien de thuishaven die soms op kostbare jachten staat en de bijbehorende vlag, is het voor die eigenaren mogelijk om allerlei regels te ontduiken.

Een goede regeling is veruit het beste. Een soort SSR registratie als voorbeeld zou in Nederland ook wel een oplossing zijn.

Maar een status als "registergoed" is verre te prefereren boven andere oplossingen. Je hebt dan officieel de status van een nederlands zeeschip.

Bram
Laatst bewerkt: 29 okt 2020 08:55 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 29 okt 2020 08:52 #1222477

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Ndbpw schreef :
Is er iemand die uit kan leggen waarom je als pleziervaart geen zeebrief kunt krijgen met een binnenvaart registratie, ....?
De Akte van Mannheim geldt niet op zee.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 29 okt 2020 09:04 #1222480

Easyzeiler schreef :
ok, voer dan een kenteken bewijs in voor boten, net zoals een caravan, simpel toch

ja , alleen hoef je daar geen vlag op te voeren in het buitenland. :dry:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 29 okt 2020 15:04 #1222586

  • mim
  • mim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 265
ilCigno schreef :
sjoerd1981 schreef :
gelukkig is er nog geen gezeur met ICP bij landen rond de Noordzee...
Ik voorspel dat je daar niet heel lang meer op hoeft te wachten!

Dat zou dan echt vervelend gaan worden. Tijd voor actie van watersportverbond en betrokken ministeries om te komen tot een rechtsgeldig ICP en overeenstemming daarover met Europese landen aan zee, om te beginnen. Deze landen hebben er economisch / toeristisch belang bij dat de Nederlandse pleziervaart hun havens kan aandoen, dus is er een basis voor overeenstemming lijkt mij. Het is een bureaucratisch probleem en dat i.p. zo is opgelost als de wil en de urgentie aanwezig is. Voor die urgentie is druk nodig. Misschien een actie vanuit het Zeilersforum?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 29 okt 2020 15:05 #1222587

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2151
OK en nu voor de leek? Als icp niet meer kan kan iemand dan in drie zinnen zonder erdogan emotie aangeven wat het alternatief is?
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.827 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl