Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 juli 2019 15:04 #1067067

  • Moro
  • Moro's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 48
Tja, een ICP is sneller verlopen dan je denkt, dus met spoed aangevraagd en gelukkig 's-ochtends vóór vertrek in de bus. Naar de boot op de Med.
Een paar weken later, inklaren in Gr. heel gedoe: ICP, verzekeringspapieren, Gr.vaarbelastingen tevoren betaald hebben en dan een document van 8 pag. Tot zover geen probleem.
Maar dan komt de agent me weer ophalen; probllem met ICP. What is your flag? Hè Ja verdomd..
In 't nieuwe ICP staat bij "flag" staat "not aplicaple" Sorry, zegt de griekse douane; een schip zonder nationaliteit laten we niet toe in griekse wateren. Alleen dankzij de bloedmooie dame van de agent en m'n oude ICP, die bij flag gewoon "nederlandse"vermelde, hebben we hem overtuigd, dat het een computerfoutje is geweest en ben er dooorgerold.
Maar 't betekent wel, dat:
MET T NIUEWE ICP ELK LAND JE DE TOEGANG MAG WEIGEREN.....
Dit is uiteraard absurd; ik heb NL nationaliteit en heb voor m'n schip NL BTW betaald en nu zou ik geen NL vlag kunnen voeren? Althans geen document kunnen krijgen die dat aantoont? Dit is even absurd als het weigeren van een paspoort aan iemand met NL nationaliteit....

Het watersportverbond verwijst naar nieuwe VN regelementen. Het zal wel zoiets betekenen, dat de NL staat niet aansprakelijk wil zijn voor zaken, waartoe je verzeked bedrag te weinig is. Maar hier onttrekt de staat zich aan een verplichting, die zij heeft vanaf het aanvang van de zeevaart, 2000 jaar geleden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 juli 2019 15:18 #1067069

ICP stelt geen r*t voor.. Zo'n officieel uitziend documentje kan je prima zelf maken heb ik begrepen...
duurzaamjacht.nl/news/382/34/Net-echt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 juli 2019 15:22 #1067070

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4262
Ik zie mogelijkheden, geen problemen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 juli 2019 15:37 #1067072

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1202
oude (of nieuwe ) ICP inscannen
met de computer de datum (of flag n/a) veranderen en meteen 25 jaar geldig maken
uitprinten
plastificeren

klaar

ICP is geen officieel document dus je mag veranderen wat je wilt , alternatief is het 'bootpaspoort'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 juli 2019 15:39 #1067073

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1202
Moro schreef :
ik heb NL nationaliteit en heb voor m'n schip NL BTW betaald en nu zou ik geen NL vlag kunnen voeren? Althans geen document kunnen krijgen die dat aantoont? Dit is even absurd als het weigeren van een paspoort aan iemand met NL nationaliteit....

je kunt natuurlijk ook via het kadaster registreren , dan krijg je WEL een offcieel document , maar kost een 'paar centen' , het zou ons zo'n 1600 euro gekost hebben om een ambtenaar naar portugal te laten komen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 juli 2019 18:10 #1067095

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14961
It Paradyske schreef :
ICP stelt geen r*t voor.. Zo'n officieel uitziend documentje kan je prima zelf maken heb ik begrepen...
duurzaamjacht.nl/news/382/34/Net-echt

Er staat niet eens een callsign en MMSI op?

Elke ambtenaar voelt nattigheid.....
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
www.platbodemforum.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 juli 2019 18:17 #1067096

Ik geloof dat Sea Watch met een Nederlands ICP rond vaart, wat voor Nederland toch de nodige problemen heeft opgeleverd. Waarschijnlijk zijn ze daarom wat voorzichtiger geworden er een nationaliteit erop te zetten.
Laatst bewerkt: 28 juli 2019 18:56 door CaptainRob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 juli 2019 18:28 #1067100

WADnWIND schreef :
It Paradyske schreef :
ICP stelt geen r*t voor.. Zo'n officieel uitziend documentje kan je prima zelf maken heb ik begrepen...
duurzaamjacht.nl/news/382/34/Net-echt

Er staat niet eens een callsign en MMSI op?

Elke ambtenaar voelt nattigheid.....

Zet je die er toch zelf op?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 juli 2019 19:18 #1067114

  • Ata
  • Ata's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 541
Ik heb in India maandenlang rondgereden met een ‘officieel’ Nederlands riskja rijbewijs. Met stempels en al. Heel veel gecontroleerd, geen vragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 juli 2019 19:49 #1067121

  • Mi Dushi
  • Mi Dushi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Het Nederlandse ICP is altijd een "doe maar alsof het echt is" oplossing geweest. Maar het doel van het ICP is natuurlijk onder andere om de nationaliteit van de boot vast te stellen. Zie bijvoorbeeld de website van de Belgische FOD Mobiliteit:

"Buitenlandse vlag

Een pleziervaartuig onder buitenlandse vlag moet de documenten aan boord hebben die zijn nationaliteit bevestigen (registratie, immatriculatie, ICP - International Certificate for Pleasure crafts), overeenkomstig de reglementering van zijn land."

Ergens anders op de website staat:

"Verplichte registratie

Een pleziervaartuig dat zich op de Belgische binnenwateren of Belgische zee bevindt moet geregistreerd zijn.

Een pleziervaartuig kan voorzien zijn van een Belgische registratiebrief of een buitenlandse registratiebrief, als deze wettelijk het recht geeft de betreffende buitenlandse vlag te voeren.

Het Nederlands snelheidsnummer wordt niet erkend als buitenlandse registratie."

En op de website van het Watersportverbond staat:

"Let op: Een ICP is uitdrukkelijk geen bewijs van nationaliteit en registratie, zoals de zeebrief en geeft niet het recht de Nederlandse vlag te voeren."

Hiermee verliest het hebben van dat ICP z'n zin. Ik ga toch nog eens nadenken over omvlaggen naar België. Is goedkoper dan teboekstelling in het Nederlandse kadaster. Nog los van het feit dat je daarvoor een Nederlands postadres nodig hebt, wat ik niet heb.

In Nederland is registratie niet verplicht. Als je Nederland verlaat zou ik er maar van uitgaan dat registratie van een Nederlandse boot wel verplicht is. In elk geval dus al in Griekenland en België.
Varen en laten varen, dat komt aan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 juli 2019 20:09 #1067123

  • Goza
  • Goza's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 51
Als ik een boot koop of heb en ga reizen maken naar het buitenland, wil ik geen problemen met de plaatselijke autoriteiten hebben.
Dus officiële registratie papieren.

Toen ik jaren geleden (2002) mijn boot kocht om verre reizen te maken heb ik die ingeschreven bij het kadaster.
De kosten toendertijd waren, zoals ik mij herinner rond de 800 euro, en voor 5 jaar geldig.
Tot op heden heb ik daardoor bij de buitenlandse autoriteiten nooit problemen gehad.

Nu zijn de kosten 460 of 574 euro, afhankelijk de keuze en onbeperkt geldig.


Link Kadaster
www.kadaster.nl/documents/1953...de00?t=1543847237526
geen leven zonder water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 28 juli 2019 23:16 #1067151

  • Richard7
  • Richard7's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 138
Ik ga toch nog eens nadenken over omvlaggen naar België. Is goedkoper dan teboekstelling in het Nederlandse kadaster
Nederland weer lekker logisch bezig inderdaad...
Zou dat omvlaggen gaan zonder Belgisch adres? En in België wordt wel taks betaald ... dat is dan wel weer een nadeel.
1983 Contest 35 - Have boat, will plunder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 29 juli 2019 05:19 #1067158

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7233
Goza schreef :
Als ik een boot koop of heb en ga reizen maken naar het buitenland, wil ik geen problemen met de plaatselijke autoriteiten hebben.
Dus officiële registratie papieren.

Toen ik jaren geleden (2002) mijn boot kocht om verre reizen te maken heb ik die ingeschreven bij het kadaster.
De kosten toendertijd waren, zoals ik mij herinner rond de 800 euro, en voor 5 jaar geldig.
Tot op heden heb ik daardoor bij de buitenlandse autoriteiten nooit problemen gehad.

Nu zijn de kosten 460 of 574 euro, afhankelijk de keuze en onbeperkt geldig.


Link Kadaster
www.kadaster.nl/documents/1953...de00?t=1543847237526

Om dezelfde reden heb dat in 1993 gedaan, onbeperkt geldig, nummer werd in de aluminium romp gebeiteld., tegenwoordig is het een plakplaatje geloof ik.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 29 juli 2019 06:53 #1067175

  • Mi Dushi
  • Mi Dushi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Richard7 schreef :
Ik ga toch nog eens nadenken over omvlaggen naar België. Is goedkoper dan teboekstelling in het Nederlandse kadaster
Nederland weer lekker logisch bezig inderdaad...
Zou dat omvlaggen gaan zonder Belgisch adres? En in België wordt wel taks betaald ... dat is dan wel weer een nadeel.

Zie website FOD Mobiliteit:
"Een Belgische registratie is enkel mogelijk wanneer er een band met België is, dit is het geval wanneer de eigendom van het pleziervaartuig:
- voor meer dan 50% in eigendom is van een Belg of in België wonende persoon
- voor 50% in eigendom is van een rechtspersoon ingeschreven in de Kruispuntbank voor Ondernemingen
- een combinatie van de twee bovenstaande is indien er mede-eigendom is van een natuurlijke persoon en rechtspersoon."

Als je in Nederland woont is teboekstelling in het Nederlandse kadaster de logische optie. In België (althans in Vlaanderen) moet je inderdaad eenmalig de Belasting op inverkeerstelling betalen: € 2478. Wat het prijsverschil met het Nederlandse kadaster meer dan teniet doet.
Varen en laten varen, dat komt aan
Laatst bewerkt: 29 juli 2019 07:10 door Mi Dushi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 29 juli 2019 12:29 #1067251


Ik vind m sowieso geinig. Even callsign, atis en mmsi toegevoegd, net als motor tyoe en serienummer.
Eigenaarsgegevens naar de achterkant verhuist. Op 60% geprint precies bankpasmaat. Alleen tekst zo nog een pixeltje groter maken, vind ik m prachtig. Dank voor de tip!!
Trotse eigenaar van de IW-31 'Marlin'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 29 juli 2019 12:45 #1067262

Maakt zo’n fantasie/speelgoed bootpaspoort echt indruk? Vind het wel een belediging van de beambten die je dit presenteert eigenlijk... Komen er nog mooie handtekeningen of stempels op? Ik ga het Comic Sans lettertype gebruiken ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 29 juli 2019 12:57 #1067265

  • Mi Dushi
  • Mi Dushi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
@Nachtvlinder
Vind ik dus ook. Altijd al mijn twijfels gehad over het officieuze ICP. Al de rest officieel: ICC, SRC of soortgelijk, zendmachtiging of -registratie. Netjes verzekerd. Maar geen officiële registratie voor buitenlandse reizen. Ik ben er mee doorgegaan omdat iedereen roept dat het ermee door kan. Tot er op een goede dag gedonder mee is. Die dag is nu aangebroken.

Nu weet ik dus ook weer waarom ik nog geen Belgische vlaggenbrief heb. Die BIV, was ik even vergeten. Toch nog een beetje een zuinige Hollander...
Varen en laten varen, dat komt aan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 29 juli 2019 13:05 #1067266

Nachtvlinder schreef :
... Vind het wel een belediging van de beambten die je dit presenteert eigenlijk... Komen er nog mooie handtekeningen of stempels op? Ik ga het Comic Sans lettertype gebruiken ;)

Ik vind het wel een handig documentje, om alle relevante info bij elkaar te hebben staan. Juist omdat er géén handtekeningen en officiele logo's op staan pretendeert het niet iets te zijn wat het niet is- geen gelieg dus. Geen ide of het induk wekt, vind ik ook niet interessant.
Trotse eigenaar van de IW-31 'Marlin'
Laatst bewerkt: 29 juli 2019 13:06 door Maarten-IW31.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 29 juli 2019 13:08 #1067267

Mi Dushi schreef :
@Nachtvlinder
Vind ik dus ook. Altijd al mijn twijfels gehad over het officieuze ICP. Al de rest officieel: ICC, SRC of soortgelijk, zendmachtiging of -registratie. Netjes verzekerd. Maar geen officiële registratie voor buitenlandse reizen. Ik ben er mee doorgegaan omdat iedereen roept dat het ermee door kan. Tot er op een goede dag gedonder mee is. Die dag is nu aangebroken.

Nu weet ik dus ook weer waarom ik nog geen Belgische vlaggenbrief heb. Die BIV, was ik even vergeten. Toch nog een beetje een zuinige Hollander...

Wel jammer dat hier nog geen uniforme Europese regelgeving over lijkt te zijn..
Trotse eigenaar van de IW-31 'Marlin'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 29 juli 2019 13:40 #1067275

Officieel wordt een ICP in de hele EU geaccepteerd . Maar je , niet alle ambtenaren kennen alls regels.
Wel staat alles erop in drie talen . De bedoeling van een ICP is gewoon om eventueel telefonisch ( misschien ook wel in een of ander bestand waar wij niet bij kunnen zoals bij auto's) te kunnen controleren of ICP numemr , naam en schip wel bij elkaar horen
Overigens staan er op een ICP wel degelijk handtekeningen .
Ik zal eens een printje maken van mijn ICP.
Ad
Laatst bewerkt: 29 juli 2019 13:42 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 29 juli 2019 13:40 #1067276

Juist omdat er géén handtekeningen en officiele logo's op staan pretendeert het niet iets te zijn wat het niet is- geen gelieg dus.

Haal die spielerei die officiele serienummers moet suggereren dan ook weg: als de voor de gek gehouden beambten de derde of vierde versie hebben opgemerkt komt de vijfde fantasie paspoorthouder er niet meer mee weg. Intdgendeel. Dan kun je beter een A4 tje maken met alle gegevens, gewoon in de map “belangrijke papieren” achter de verzekeringspolis.






Beter regel je dit gewoon goed en eenduidig. Kadaster dus!
Laatst bewerkt: 29 juli 2019 13:46 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 29 juli 2019 14:33 #1067282

Yellow Boat schreef :
Officieel wordt een ICP in de hele EU geaccepteerd . Maar je , niet alle ambtenaren kennen alls regels.
Wel staat alles erop in drie talen . De bedoeling van een ICP is gewoon om eventueel telefonisch ( misschien ook wel in een of ander bestand waar wij niet bij kunnen zoals bij auto's) te kunnen controleren of ICP numemr , naam en schip wel bij elkaar horen
Overigens staan er op een ICP wel degelijk handtekeningen .
Ik zal eens een printje maken van mijn ICP.
Ad
Was niet de observatie van TS dat de vlag nationaliteit niet meer op de ICP staat? Die paar tientjes van een ICP kunnen me niet zoveel schelen, maar als dat grond is het deze te weigeren / niet te erkennen blijft er weinig over. Kadaster vind ik buitenproportionele overkill. Ja, das een pleonasme.
Trotse eigenaar van de IW-31 'Marlin'
Laatst bewerkt: 29 juli 2019 14:33 door Maarten-IW31.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 29 juli 2019 14:34 #1067283

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5290
Noreen heeft zo'n kadaster ding van het kadaster Rotterdam. De keren dat we het hebben moeten laten zien gaf ogen op steeltjes bij de betreffende ambtenaren. Vooral op de Azoren was men diep onder de indruk.
Maar ik denk dat de feiten kennis bij de gemiddelde ambtenaar die jachtjes moet controleren behoorlijk klein is betreffende dit onderwerp. Onlangs bij contact met de douane i.v.m. aanstaande brexit was ons aanspreekpunt bij de douane niet echt geïnteresseerd in het gegeven dat Noreen een kadastrale registratie had. Hij vond de aanwezigheid van een btw verklaring véél belangrijker om aan te tonen dat het schip een Nederlands schip was.
I am a digitarian. I love to eat my own bytes. Big tech already does enough of damage to our society.
Laatst bewerkt: 29 juli 2019 14:36 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 29 juli 2019 15:40 #1067298

  • Moro
  • Moro's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 48
Dank voor alle reacties. Ik had de hoop, dat een Belgische ICP een oplossing zou zijn, want er varen hier veel italianen rond met Belgische vlag. Helaas, geen band met België en te duur. Veel Turken varen met Amerikaanse registratie "Dalaware of Wilcinson" Maar dat voelt toch heel raar, om als EU burger met NL schip steeds als USA-scheepseigenaar in elk (EU)land te moeten inklaren.
Voorlopig dus maar het Bootpaspoort, of kan iemand ook van het oude ICP zo'n sjabloon maken. Dan klopt het documentnr. ed. en is de vlag/nationaliteit van het schip wél correct vermeld.
( want de huidige vermelding, dat de vlag "niet van toepassing" is, is immers absoluut onjuist)
Misschien kent iemand een Kamerlid, die geinterresseerd is om de minister over dit probleem te bevragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 29 juli 2019 15:57 #1067303

  • Mi Dushi
  • Mi Dushi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Yellow Boat schreef :
Officieel wordt een ICP in de hele EU geaccepteerd . Maar je , niet alle ambtenaren kennen alls regels.

Waar staat dat officieel?
Het ICP vervangt de vroegere vlaggenbrief (in Nederland). Maar nu is het ICP geen vlaggenbrief meer.
In België is (in elk geval vanaf september 2019) registratie verplicht en een buitenlandse registratie moet wettelijk het recht geven de Nederlandse vlag te voeren. Het Watersportverbond zegt, dat het ICP dat recht niet geeft.
Varen en laten varen, dat komt aan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.393 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl