Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 juli 2019 13:12 #1067779

  • Groentje
  • Groentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Yellow Boat schreef :
Dat zijn dan waarschijnlijk hoofdzakelijk boten die ook de binenwateren bevaren want daar is een registratienummer inderdaad verplicht.
En dat mag bijv......ook het ICP numemr zijn :lol:
skipper.adac.de/bootsregistrierung/
Maar andere nommers moegn ook , als de boot maar ergens geregistreerd is.
www.wsv.de/wsa-hst/Schiff-WaSt...ahrzeugen/index.html
Geldt overigens niet voor buitenlandse boten op bezoek en ook niet voor "internationale binennwateren"als Elbe , Weser , deel Ems en NOK.

het agat er ook daar alleen om ergens een link te hebben tussen eigenaarsgegevens en scheepsgegevens maar dat is precies wat ons ICP ook doet.
Ik snap dan ook eigenlijk de ophef over het ICP niet zo.
Ad

Neen het gaat over zeegaande zeiljachten In Blankenberge waar we pas lagen waren er ook Duitsers en die hadden ook allemaal nummers ...Maar ik heb net de links bezocht en inderdaad spreekt men dan van schepen die de binnenwateren bevaren, het zal dan wel zo zijn dat die mensen hun thuishaven binnen ligt.
Ik ben niet jong genoeg om alles beter te weten...
Laatst bewerkt: 31 juli 2019 13:17 door Groentje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 juli 2019 13:14 #1067781

PvO schreef :
Wat een paniek weer hier.
Volgens de site van het watersportverbond zou in bijna heel europa het ICP voldoende moeten zijn.

ICP aanvragen

Het Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen (ICP) is een officieus eigendomsbewijs dat in de praktijk uitstekend voldoet. In vrijwel heel Europa wordt het ICP geaccepteerd als identiteitsbewijs van de boot. Dit geldt ook voor jetski's.


Dus zolang ik niet verder ga dan een rondje Noordzee hou ik het bij een ICP.

Volgens mij klopt bovenstaande niet helemaal......

International Certificate for Pleasurecraft (ICP)
Watersportbonden geven een International Certificate for Pleasurecraft (ICP) uit. Een ICP is uitdrukkelijk geen bewijs van nationaliteit en registratie zoals de zeebrief en geeft niet het recht de Nederlandse vlag te voeren.
www.ilent.nl/onderwerpen/plezi...iervaartuigen-op-zee
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 juli 2019 13:15 #1067782

Ik snap dan ook eigenlijk de ophef over het ICP niet zo.

Zal het even samenvatten dan. De ophef gaat over het feit dat het ICP recent gewijzigd is, waarbij het veld “flag” effectief is komen te vervallen. Je kunt het ICP nu dus niet meer gebruiken om te bewijzen onder welke vlag je boot vaart. Zoals je in de OP leest geeft dat issues in de praktijk...
Laatst bewerkt: 31 juli 2019 13:16 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 juli 2019 13:23 #1067785

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4336
het 'probleem' is dat overal waar je inklaart de customs en immigration je boot papieren willen zijn (naast paspoorten vd crew)

meestal gaf ik eerst de 'oude' waar FLAG - NL opstaat , als de overijverige ambtenaar dan ziet dat hij verlopen is (99% ziet het niet) geef ik het nieuwe ICP waar FLAG - NA opstaat , dan heeft hij FLAG - NL al gezien en keek alleen naar de nieuwe geldigheids datum omdat hij de rest toch al gezien had ;)

nu een zelf veranderde en geplastificeerde ICP waar ik de geldigheids datum veranderd heb naar 25 jaar in de toekomst , helaas heb ik daar geen scan meer van
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 juli 2019 13:24 #1067786

Groentje schreef :
Yellow Boat schreef :
Dat zijn dan waarschijnlijk hoofdzakelijk boten die ook de binenwateren bevaren want daar is een registratienummer inderdaad verplicht.
En dat mag bijv......ook het ICP numemr zijn :lol:
skipper.adac.de/bootsregistrierung/
Maar andere nommers moegn ook , als de boot maar ergens geregistreerd is.
www.wsv.de/wsa-hst/Schiff-WaSt...ahrzeugen/index.html
Geldt overigens niet voor buitenlandse boten op bezoek en ook niet voor "internationale binennwateren"als Elbe , Weser , deel Ems en NOK.

het agat er ook daar alleen om ergens een link te hebben tussen eigenaarsgegevens en scheepsgegevens maar dat is precies wat ons ICP ook doet.
Ik snap dan ook eigenlijk de ophef over het ICP niet zo.
Ad

Neen het gaat over zeegaande zeiljachten In Blankenberge waar we pas lagen waren er ook Duitsers en die hadden ook allemaal nummers ...Maar ik heb net de links bezocht en inderdaad spreekt men dan van schepen die de binnenwateren bevaren, het zal dan wel zo zijn dat die mensen hun thuishaven binnen ligt.

natuurlijk kunne die schepen geregistreerd zijn maar dat is niet persé verplicht in Duitsland. Mogelijk wel als ze een ligplaats in bijv. Belgie hebben.
Vandaar die nummers. Ik ben honderden Duitse zeilboten tegengekomen zonder nummers .
Misschien dit ook nog eens doorlezen: www.bootstechnik.de/2010/06/21/kennzeichnungspflicht/
Het is wel duidelijk dat .e.e.a. in Duitsland al net zo verwarrend is als in Nederland .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 juli 2019 13:39 #1067792

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
Ben nog wat aan het websurfen over dit onderwerp. Voor mensen die op de Middellandse Zee rondvaren is registratie in Malta of Cyprus mogelijk een optie. Beide EU-landen. Even duckducken (of googelen desgewenst) en er staat een heel scherm met bedrijven die zich daarmee bezighouden voor je neus. Misschien ook voor boten die niet op de Med varen, maar wel ver van Nederland.

En zeg nou zelf, zo'n Maltese vlag staat toch prachtig op het achterschip!

Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 juli 2019 13:53 #1067797

@MiDuschi met zo’n boot maak je je toch niet meer druk over een ICP.

@3Noreen wil je adelijk overkomen heb je een ander type boot nodig, zo een als MiDuschi bijvoorbeeld.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 juli 2019 14:03 #1067802

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
Zeg, die is echt niet van mij, bewaar me! Kleine bootjes = meer lol. En ik maak me niet druk over het ICP hoor. Besluit genomen: volgend jaar onder Belgische vlag.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 juli 2019 15:00 #1067817

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3385
In hoeverre zou een registratiebewijs voor snelle motorboten een oplossing zijn? En mag je die überhaubt aanvragen als je boot geen snelle motorboot is?
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 juli 2019 15:15 #1067826

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
Menno schreef :
In hoeverre zou een registratiebewijs voor snelle motorboten een oplossing zijn? En mag je die überhaubt aanvragen als je boot geen snelle motorboot is?

In België is het in elk geval geen oplossing, zie ergens hierboven.
Je kan natuurlijk de Belgische kust overslaan en direct doorvaren naar Frankrijk of het VK en hopen dat het daar wel werkt. Zo blijft het tobben. Waarom blijven tobben?
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 juli 2019 15:39 #1067833

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Het genoemde bootpaspoort is oorspronkelijk gemaakt door Ben Rutte van Zeilen. Hij is er zonder problemen mee rond de wereld gevaren.
Ik heb het zelf aangepast en in Griekenland gebruikt: geen enkel probleem met welke ambtenaar dan ook (daar de Port Police) werd netjes gekopieerd en in het archief opgeslagen.
Als nu maar voldoende Nederlanders dit document gebruiken krijgt het wellicht een herkenbare status.

Overigens varen er in Griekenland een groot aantal boten rond met een Nederlandse vlag en een verzonnen thuishaven, waarvan de opvarenden geen Nederlands spraken.
“Oh ...it is so easy because there is no compulsary boat registration in the Netherlands......”
Er zijn zelfs malafide bureaus waar je voor een hoop slordige dollars een registratie voor je boot kan aanvragen met Poolse, Belgische, Maltese of een Nederlandse vlag.

Laten we wel wezen: Als er ooit wel iets officieels zou worden ingevoerd in Nederland, wordt dit vroeger of later gekoppeld aan de vermaleide vaarbelasting.

Kortom: Laat mij voorlopig nog maar even rommelen met dat bootpaspoort. Het voldoet in de praktijk prima.
En als je het toch echt helemaal officieel wil doen: dan naar het Kadaster, maar dan ook niet zeuren over de kosten graag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 juli 2019 15:46 #1067836

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Zie bijgaande website: www.dutchyachtregistration.com
We zijn toch een handelsnatie....?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 juli 2019 16:05 #1067842

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 790
In 1999 ben ik vertrokken naar Griekenland. Mijn boot was/is ingeschreven in het kadaster. De officiële zeebrief toonden ik desgevraagd (wel een kleurencopie) aan de haven autoriteiten in Engeland,Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië en Griekenland, later ook op de Canaries en de Azoren.

In Portugal en Griekenland hield de havenautoriteit het document achter en kon ik ophalen bij vertrek. Het origineel hield ik altijd aan boord.

In de meeste gevallen snapten ze niets van het document. Ze waren wel bekend met het ICP, en bleven daar naar vragen. Mijn uitleg dat de zeebrief het enige echte officiële eigenaarsdocument is werd doorgaans uiteindelijk wel geaccepteerd.

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 juli 2019 16:22 #1067847

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13435
elixer schreef :
In de meeste gevallen snapten ze niets van het document. Ze waren wel bekend met het ICP, en bleven daar naar vragen. Mijn uitleg dat de zeebrief het enige echte officiële eigenaarsdocument is werd doorgaans uiteindelijk wel geaccepteerd.
Paul

Dat is ook onze ervaring.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 juli 2019 16:22 #1067848

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Menno schreef :
In hoeverre zou een registratiebewijs voor snelle motorboten een oplossing zijn? En mag je die überhaubt aanvragen als je boot geen snelle motorboot is?

Ik denk wel dat het mag, maar niet dat je er iets aan hebt. Ik heb een registratiebewijs (voor mijn andere bootje) en daar staat ook de nationaliteit niet op.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 juli 2019 16:25 #1067849

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3385
Er staat wel een officieel uitziende EU-vlag met letters NL op, zoals dat ook bekend is van bijv. kentekenplaten
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 juli 2019 16:31 #1067851

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4336
Menno schreef :
Er staat wel een officieel uitziende EU-vlag met letters NL op, zoals dat ook bekend is van bijv. kentekenplaten

en het wordt zonder problemen in Kroatie en Spanje geaccpteerd (weet ik uit mijn motorboot dagen)
het is in ieder geval 'officieler' dan een ICP ivm RDW registratie

maar waarschijnlijk gaan ze dan hierover miepen als je het voor een zeilbootje gebruikt:
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 31 juli 2019 16:31 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 juli 2019 16:41 #1067854

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
3Noreen schreef :
elixer schreef :
In de meeste gevallen snapten ze niets van het document. Ze waren wel bekend met het ICP, en bleven daar naar vragen. Mijn uitleg dat de zeebrief het enige echte officiële eigenaarsdocument is werd doorgaans uiteindelijk wel geaccepteerd.
Paul

Dat is ook onze ervaring.

Hebben de bezitters van een Belgische vlaggenbrief ook de ervaring dat buitenlandse havenautoriteiten niet weten wat ze ervan moeten denken?
Jan
Hallberg-Rassy 312
Laatst bewerkt: 31 juli 2019 16:41 door Doejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 juli 2019 17:09 #1067858

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1144
:PYellow Boat schreef :
Groentje schreef :
Yellow Boat schreef :
Dat zijn dan waarschijnlijk hoofdzakelijk boten die ook de binenwateren bevaren want daar is een registratienummer inderdaad verplicht.
En dat mag bijv......ook het ICP numemr zijn :lol:
skipper.adac.de/bootsregistrierung/
Maar andere nommers moegn ook , als de boot maar ergens geregistreerd is.
www.wsv.de/wsa-hst/Schiff-WaSt...ahrzeugen/index.html
Geldt overigens niet voor buitenlandse boten op bezoek en ook niet voor "internationale binennwateren"als Elbe , Weser , deel Ems en NOK.

het agat er ook daar alleen om ergens een link te hebben tussen eigenaarsgegevens en scheepsgegevens maar dat is precies wat ons ICP ook doet.
Ik snap dan ook eigenlijk de ophef over het ICP niet zo.
Ad

Neen het gaat over zeegaande zeiljachten In Blankenberge waar we pas lagen waren er ook Duitsers en die hadden ook allemaal nummers ...Maar ik heb net de links bezocht en inderdaad spreekt men dan van schepen die de binnenwateren bevaren, het zal dan wel zo zijn dat die mensen hun thuishaven binnen ligt.

natuurlijk kunne die schepen geregistreerd zijn maar dat is niet persé verplicht in Duitsland. Mogelijk wel als ze een ligplaats in bijv. Belgie hebben.
Vandaar die nummers. Ik ben honderden Duitse zeilboten tegengekomen zonder nummers .
Misschien dit ook nog eens doorlezen: www.bootstechnik.de/2010/06/21/kennzeichnungspflicht/
Het is wel duidelijk dat .e.e.a. in Duitsland al net zo verwarrend is als in Nederland .
Ad

Schepen boven 12 meter zijn verplicht om een registratienumner te hebben in Duitsland, daaronder niet verplicht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 aug 2019 07:39 #1067966

  • Groentje
  • Groentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Mi Dushi schreef :

Hebben de bezitters van een Belgische vlaggenbrief ook de ervaring dat buitenlandse havenautoriteiten niet weten wat ze ervan moeten denken?

De Belgische vlaggenbrief is een officieel staats document en dat is duidelijk te zien aan watermerken en teksten in het Frans, Engels, Duits, Spaans en Italiaans.
Bij controle in Frankrijk en UK nog geen opmerking of vragen gehad.
Ik ben niet jong genoeg om alles beter te weten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 02 aug 2019 21:10 #1068628

  • WillemB
  • WillemB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 244
Weet er iemand iets te vinden over de benodigde documenten (per land?) om de ‘Noordzee-landen’ te mogen beoeken? Op de website van onze eigen Rijksoverheid kan ik namelijk niets vinden over het mogen voeren van de NL vlag. Het gaat daar vooral over eigendom, btw, paspoorten en mijn eigen competenties.
Zegt de lokale wetgeving of internationale maritieme wetgeving iets over het verplicht geregistreerd hebben in een thuisland?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 02 aug 2019 22:38 #1068649

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
WillemB schreef :
Weet er iemand iets te vinden over de benodigde documenten (per land?) om de ‘Noordzee-landen’ te mogen beoeken?

Gaat het je alleen om het recht de NL vlag te voeren? Dat is me nu eens heel duidelijk geworden n.a.v. dit draadje en bijbehorend opzoekwerk. De enige manier om je boot officieel de NL nationaliteit te geven en dus onder Nederlandse vlag te varen is de boot inschrijven in het NL schepenregister, d.w.z. teboekstellen bij het kadaster. Dan kan je een zeebrief aanvragen, die je het recht geeft de vlag te voeren.

Het ICP is, zoals je gelezen hebt, sinds kort niet meer bruikbaar als vlaggenbrief. Bijvoorbeeld in België geldt vanaf september (en ik denk nu in feite ook al) registratieplicht voor buitenlandse boten inclusief een document waaruit blijkt dat de boot wettelijk gerechtigd is de vlag te voeren. Er zijn mensen die het proberen met een zelfgemaakt 'bootpaspoort' en er nog mee wegkomen ook. Eenieder kiest de aanpak die past bij zijn of haar temperament.

Per land weet ik geen spijkerhard overzicht. Probeer deze pagina van de ANWB eens.

In het algemeen zal je geen problemen ondervinden als je beschikt over:
1. voor de boot
- bewijs van inschrijving in het schepenregister (zeebrief)
- BTW-verklaring
- verzekeringspolis
- registratiebewijs Agentschap Telecom met alle zendinstallaties
2. voor de bemanning
- internationaal vaarbewijs (ICC); voor kustvaart krijg je dat als je beschikt over het Klein Vaarbewijs II of het diploma Theoretische Kustnavigatie en nog een hele lijst andere diploma's, zie website Vamex
- bedieningscertificaat voor de marifoon (basiscertificaat voor een gewone, Marcom-B of een SRC voor een DSC-marifoon)
- bemanningslijst (voor voorbeeld zie bv. De (vereniging van) Toerzeilers (lid worden)
- en natuurlijk een geldig paspoort
Jan
Hallberg-Rassy 312
Laatst bewerkt: 02 aug 2019 22:44 door Doejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 02 aug 2019 23:29 #1068651

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3298
3Noreen schreef :
F32thriller schreef :
3Noreen schreef :
Even off topic;

Hoe zit het nu als ik een in NL via het kadaster een registratie heb. Mag ik dan in de UK een blauwe Engelse vlag voeren ? Blijkbaar vinden ze in NL het niet interessant welk stuk textiel je aan je boot knopt.
Reden om dat te doen; Op sommige plaatsen hoef je dan geen ankergeld te betalen :whistle: We blijven Hollanders.

Volgens mij moet je wel de rode voeren anders komen ze als nog bij je langs on even te innen. :evil:
www.maritiem-watersport.nl/pro...ngelse-vlag-20x30cm/

Een blauwe betekend dat je van (Engelse)adel bent. Veel riviertjes in de UK zijn privé eigendom. Onder elkaar (adel) ga je de rekening niet hoofdelijk omslaan. Dus het mannetje wat de gelden moet innen heeft opdracht boten met een blue ensign met rust te laten.

nl.m.wikipedia.org/wiki/Blauw_vaandel
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 03 aug 2019 00:41 #1068652

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Zo lang je een aankoopbewijs/BTW-verklaring én een verzekeringsbewijs én geldige paspoorten van de bemanning hebt, kan je overal inklaren. Een ICP is leuk, maar niet echt nodig.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 03 aug 2019 01:29 #1068654

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4336
@Mi Dushi
waar zitten jullie nu, en wat zijn jullie plannen, dat je je zo'n zorgen maakt over de NL vlag en registratie ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.793 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl