Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za jan 23 @ 1:00PM - 05:30PM
Wadvaren voor Dummies
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 29 juli 2019 16:08 #1067307

Maarten-IW31 schreef :
Was niet de observatie van TS dat de vlag nationaliteit niet meer op de ICP staat?

Sinds wanneer is dat dan? Soms sinds die niet meer door de ANWB wordt uitgegeven maar door het watersportverbond :huh:
In ieder geval stond het op deze uit 2015/2017 , nog van de ANWB nog wel.
Een nieuwere heb ik momenteel niet .
Als er inderdaad een verschil is misschien eens een opmerking naar het Watersportverbond?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP 29 juli 2019 17:07 #1067316

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7120
Met name ook op Middellandse zee varen veel niet-Nederlanders op een NL ICP.
Er zijn in NL nog steeds tientallen bedrijfjes die ICP aanbieden aan buitenlanders; prijzen €250 tot €350.
Daartegen is op Europees niveau altijd veel weerstand geweest

Op cruisersforum uit dit topic: www.cruisersforum.com/forums/f...or-legit-206274.html
Deze post uit augustus 2018:
The ICP is nothing more than a proof of ownership, that was originally introduced to stimulate tourism on the inland waters of the EU. It is an un-official ownerships document that is recognised within the EU. That it is also accepted outside of the EU is common, but from a formal point of view the document is only valid within the EU.

Up until July of this year the ICP stated as flag “Dutch”, which basically means that you could sail under the flag of the Netherlands.

As you might recall that just before the summer the German vessel Lifeline had picked-up refugees off the coast of Libya and wanted to moor in Italy, which they were denied. The boat was sailing with an ICP. As they were sailing under the Dutch flag, they were incorrectly claiming that the vessel had the Dutch nationality.

Within just a few weeks the Dutch Ministry of Infrastructure and Water Management had changes made to the document. Now it no longer states “Dutch” with regard to the flag, but “non-applicable”. To clarify matters the ICP document also states the following :

Prior to issue of this document ownership has been rendered credible. This certificate is valid only as long as the particulars have not changed. In case of change, it must be returned to the issuing organization for amendment.

This document can not be interpreted as giving Dutch nationality to the craft, nor does it constitute the right to fly the flag of the Kingdom of the Netherlands as defined by Article 9 of the United Nations Convention on the Law of the Sea (UNCLOS). Consequently the Kingdom of the Netherlands does not accept any of the responsibilities listed in article 94 of UNCLOS.


So to answer the original question : the ICP as issued in the Netherlands by any of the two agencies * who are authorised to do so, is most definitely no scam. If you are not sure whether the ICP you have is authentic, then you best have the No. of Certificate verified by the issuing agency.

(*) The agencies whom have been appointed by the Dutch Ministry of Infrastructure and Water Management to issue ICP’s are Koninklijk Watersportverbond and KNMC.
Laatst bewerkt: 29 juli 2019 18:17 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP 29 juli 2019 18:23 #1067331

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7120
De achtergrond over het Duitse schip “lifeline” wat de wijziging voor ICP veroorzaakte: www.lorrendraaier.nl/icp/how-a...ected-the-dutch-icp/
Vòòr dit incident vond de NL overheid het allang goed dat ICP in feite misbruikt werd, ondanks vele protesten uit Europa.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP 29 juli 2019 18:31 #1067333

Goed dat de wal het schip heeft gekeerd en de status van het Mickey Mouse document bevestigd is. Even via het Kadaster regelen voortaan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP 29 juli 2019 18:57 #1067340

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 594
Niks via het kadaster schip is niet belast met een hypotheek :whistle:

En je maakt het via het kadaster wel heel eenvoudig om belasting te gaan heffen op onze bootjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP 29 juli 2019 19:15 #1067345

Het schepenregister is deel van het Kadaster...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP 29 juli 2019 21:31 #1067395

  • Mi Dushi
  • Mi Dushi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 400
Sunday schreef :
Op cruisersforum uit dit topic: www.cruisersforum.com/forums/f...or-legit-206274.html
Deze post uit augustus 2018:
This document can not be interpreted as giving Dutch nationality to the craft, nor does it constitute the right to fly the flag of the Kingdom of the Netherlands as defined by Article 9 of the United Nations Convention on the Law of the Sea (UNCLOS). Consequently the Kingdom of the Netherlands does not accept any of the responsibilities listed in article 94 of UNCLOS.

Leerzaam. Het ICP is dus oorspronkelijk bedacht voor gebruik op de binnenwateren. Toch vreemd dat het is gebruikt als vervanging voor de Nederlandse vlaggenbrief.

Ook wel interessant om dat artikel 94 van UNCLOS eens uit te pluizen. Nu kan ik me beter voorstellen waarom overheden huiverig zijn om schepen zonder nationaliteit te ontvangen. Die bevinden zich in een soort juridisch niemandsland. En dan gaat het om hele gewone dingen, zoals de technische vereisten en uitrusting die verplicht is. En over de vraag onder welke jurisdictie het valt in geval van aanvaringen of andere incidenten.
Varen en laten varen, dat komt aan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP 30 juli 2019 00:29 #1067406

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1566
Mi Dushi schreef :

Ook wel interessant om dat artikel 94 van UNCLOS eens uit te pluizen. Nu kan ik me beter voorstellen waarom overheden huiverig zijn om schepen zonder nationaliteit te ontvangen. Die bevinden zich in een soort juridisch niemandsland. En dan gaat het om hele gewone dingen, zoals de technische vereisten en uitrusting die verplicht is. En over de vraag onder welke jurisdictie het valt in geval van aanvaringen of andere incidenten.

stelt het schepenregister dan wel eisen aan de scheepsuitrusting ?
www.svbluepearl.com

eindelijk weg uit Panama nu in Aruba
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP 30 juli 2019 04:31 #1067410

Terechte vraag! Schepenregister legt vast welke rechtspersoon (individu, bedrijf, stichting etc) eigenaar is. Ergens anders zal dan moeten zijn vastgelegd dat de nationaliteit van die rechtspersoon de vlag bepaalt waaronder het schip vaart. Waar die koppeling ligt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 juli 2019 05:41 #1067414

  • Mi Dushi
  • Mi Dushi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 400
Het is niet de nationaliteit van de eigenaar, maar de inschrijving in het register die de vlag van het schip bepaalt. Het is de taak van de vlaggenstaat om evt. eisen te stellen aan schip, uitrusting en bemanning en te zorgen voor handhaving. Het geregisteerde schip heeft de plicht zich te houden aan de wet van de vlaggenstaat.
Een overheid kan, zoals in België, een band met het land, zoals nationaliteit van de eigenaar, als voorwaarde voor registratie stellen.

Ik heb er geen verstand van hoor. Wikipedia en DuckDuckGo zijn mijn vrienden.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Varen en laten varen, dat komt aan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 juli 2019 05:44 #1067415

“Panama” lijkt veel voor te komen ;)

Zal eens kijken hoe de registratie van mijn boot er precies uit ziet.
Laatst bewerkt: 30 juli 2019 05:46 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 juli 2019 05:54 #1067417

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4366
Nachtvlinder schreef :
“Panama” lijkt veel voor te komen ;)

Zal eens kijken hoe de registratie van mijn boot er precies uit ziet.
Als je voor Luxemburg gaat (zoals veel binnenvaart doet) mag je gewoon RoodWitBlauw achterop voeren. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 juli 2019 06:08 #1067419

  • Mi Dushi
  • Mi Dushi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 400
Meteen even nagekeken, registratie in Luxemburg: alleen voor commerciële schepen van meer dan 25 ton en minder dan 15 jaar oud :(

Misschien is registratie onder goedkope vlag wel iets voor een zuinige Nederbelg. Maar iets zegt me dat ik weinig aan de Panamese overheid ga hebben als er in Griekenland of zo een probleem ontstaat.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Varen en laten varen, dat komt aan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 juli 2019 08:44 #1067456

Voor wie er trek in heeft om het door te spitten.

www.un.org/Depts/los/nippon/un..._0910_mauritious.pdf

Voor zover ik het lees, begrijp, is het niet vantoepassing op kleine schepen die binnen regulier kustbereik blijven.... Maar wat is dan weer kustbereik???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 juli 2019 09:52 #1067472

  • Mi Dushi
  • Mi Dushi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 400
@Blue Loeks Marine.
Pittig leesvoer. Volgens de tekst zou er jurisprudentie zijn waaruit blijkt dat schepen zonder nationaliteit niet het recht hebben om op zee te varen (de 'high seas', dus buiten de territoriale wateren). Ook al hebben staten het recht om kleine schepen geen registratieplicht op te leggen.

Natuurlijk, als een havenstaat voor een schip (ook een jachtje) onder buitenlandse vlag registratie verplicht maakt (zodat het aantoonbaar de nationaliteit heeft die door de vlag wordt aangeduid), dan zullen we dat denk ik moeten aanvaarden.

Een of ander nepdocument onder de neus van de bevoegde ambtenaar duwen kan natuurlijk ook :unsure:
Varen en laten varen, dat komt aan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 juli 2019 11:31 #1067494

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17539
Blue Loeks Marine schreef :
Voor wie er trek in heeft om het door te spitten.

www.un.org/Depts/los/nippon/un..._0910_mauritious.pdf

Voor zover ik het lees, begrijp, is het niet vantoepassing op kleine schepen die binnen regulier kustbereik blijven.... Maar wat is dan weer kustbereik???

3 of 12 mijl, of de EEZ?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 juli 2019 16:41 #1067574

  • Groentje
  • Groentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Richard7 schreef :
Ik ga toch nog eens nadenken over omvlaggen naar België. Is goedkoper dan teboekstelling in het Nederlandse kadaster
Nederland weer lekker logisch bezig inderdaad...
Zou dat omvlaggen gaan zonder Belgisch adres? En in België wordt wel taks betaald ... dat is dan wel weer een nadeel.

Toch even wat rechtzetten want er komen veel dingen langs die niet echt juist zijn :

-In België betaal je enkel taks wanneer je in Vlaanderen de binnenwateren bevaart.
-Marifoontaks kennen we niet.
-Registratie was al heel lang verplicht voor Belgen,vanaf 2019 veranderd er wel wat om alles te vereenvoudigen.
-Een Nederlander kon in het verleden net zoals een Belg een Belgische vlaggenbrief bekomen en moest daarvoor geen BIV betalen enkel bewijs van BTW-Verzekering_aankoopbewijs van het vaartuig en nationaliteitsbewijs.
-In het nieuwe vereenvoudigde registratiestelsel kan men als Nederlander niet meer registreren omdat Nederland geen wetgeving wil ivm uitrusting/veiligheidsmiddelen/Herkenningsletters voor de pleziervaart, en men wil vermijden dat er misbruik van de registratie wordt gemaakt zonder aan de andere verplichtingen te voldoen.

of lees even op de officiële website: mobilit.belgium.be/nl/scheepva...udigde%20registratie

Ik zou als Nederlander gewoon zorgen dat ik een dossiertje mee heb met BTW verklaring en verzekering dat bewijst toch al heel wat denk ik dan.
Ik ben niet jong genoeg om alles beter te weten...
Laatst bewerkt: 30 juli 2019 16:49 door Groentje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 juli 2019 16:56 #1067579

  • Yazz
  • Yazz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 389
Even mijn 2 cents;
Het ICP is een eigendomsbewijs van het schip en staat op naam. Je paspoort bepaald welke Nationaliteit je hebt, even uitgaande dat je maar 1 paspoort hebt, met daarin dezelfde naam.
Dus ik, met een Nederlands paspoort, ben dus een Nederlandse eigenaar van het schip, middels het ICP, en mag dus als Nederlandse eigenaar de Nederlandse vlag voeren. (niet dat ik dat doe want ik voer de Friese vlag.... :evil: ).
Da's logisch (toch?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 juli 2019 17:12 #1067586

  • Mi Dushi
  • Mi Dushi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 400
@Yazz. De nationaliteit (vlag) van het schip wordt (in geval van een officiële registratie) echt niet bepaald door de nationaliteit van de eigenaar, maar door het land (vlaggenstaat) waar je registreert. Lees er bijvoorbeeld de NL en B regels maar op na.

Als je je boot niet registreert (tenslotte niet verplicht in Nederland) mag je doen wat je wil. Er is alleen nog zoiets als vlagetiquette, maar daar is niks verplicht. Die Friese vlag is dus helemaal fout, net als mijn Europese vlag met een Nederlands hoekje en daar hoeven we ons niets van aan te trekken.

Het Nederlandse ICP geeft niet (meer) het recht om de Nederlandse vlag te voeren, het bericht waar dit draadje mee begonnen is.
Varen en laten varen, dat komt aan
Laatst bewerkt: 30 juli 2019 17:15 door Mi Dushi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 juli 2019 17:27 #1067589

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6937
Even off topic;

Hoe zit het nu als ik een in NL via het kadaster een registratie heb. Mag ik dan in de UK een blauwe Engelse vlag voeren ? Blijkbaar vinden ze in NL het niet interessant welk stuk textiel je aan je boot knopt.
Reden om dat te doen; Op sommige plaatsen hoef je dan geen ankergeld te betalen :whistle: We blijven Hollanders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 juli 2019 17:35 #1067590

  • Mi Dushi
  • Mi Dushi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 400
Groentje schreef :
Toch even wat rechtzetten want er komen veel dingen langs die niet echt juist zijn :

Wat heb ik precies niet bij het rechte eind?
- Als je geen Belg bent kan je (in elk geval vanaf september) alleen een registratie krijgen als je in België woont. Zie de link die je zelf vermeldt.
- Er staat ook: "Om op de Belgische wateren te mogen varen, is een registratie nodig: dit kan zowel een Belgische registratie zijn als een registratie in het buitenland." Het ICP is dus geen registratie, dat is nu wel duidelijk. In Nederland is alleen teboekstelling in het kadaster dat.
- De BIV is ook verschuldigd in de zeehavens en de territoriale wateren, zie het Vademecum van de pleziervaart, blz. 6.
Varen en laten varen, dat komt aan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 juli 2019 17:42 #1067594

3Noreen schreef :
Even off topic;

Hoe zit het nu als ik een in NL via het kadaster een registratie heb. Mag ik dan in de UK een blauwe Engelse vlag voeren ? Blijkbaar vinden ze in NL het niet interessant welk stuk textiel je aan je boot knopt.
Reden om dat te doen; Op sommige plaatsen hoef je dan geen ankergeld te betalen :whistle: We blijven Hollanders.

Volgens mij moet je wel de rode voeren anders komen ze als nog bij je langs on even te innen. :evil:
www.maritiem-watersport.nl/pro...ngelse-vlag-20x30cm/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 juli 2019 17:46 #1067596

  • Groentje
  • Groentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Mi Dushi schreef :
Groentje schreef :
Toch even wat rechtzetten want er komen veel dingen langs die niet echt juist zijn :

Wat heb ik precies niet bij het rechte eind?
- Als je geen Belg bent kan je (in elk geval vanaf september) alleen een registratie krijgen als je in België woont. Zie de link die je zelf vermeldt.
- Er staat ook: "Om op de Belgische wateren te mogen varen, is een registratie nodig: dit kan zowel een Belgische registratie zijn als een registratie in het buitenland." Het ICP is dus geen registratie, dat is nu wel duidelijk. In Nederland is alleen teboekstelling in het kadaster dat.
- De BIV is ook verschuldigd in de zeehavens en de territoriale wateren, zie het Vademecum van de pleziervaart, blz. 6.

Ik zeg nergens iets over U, in het algemeen werden er foute dingen verkondigd .

En de BIV was nooit voor een buitenlander verschuldigd dat geld en gelde enkel voor inwoners van gewest Vlaanderen of mensen die hun boot in gewest Vlaanderen registreren...kijk even bovenaan de kolom.
Ik ben niet jong genoeg om alles beter te weten...
Laatst bewerkt: 30 juli 2019 17:47 door Groentje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 juli 2019 18:11 #1067600

  • Mi Dushi
  • Mi Dushi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 400
3Noreen schreef :
Mag ik dan in de UK een blauwe Engelse vlag voeren ?

Een blauwe nog wel. Een rode is te gewoontjes? :dry:
Varen en laten varen, dat komt aan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 juli 2019 18:28 #1067604

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6937
F32thriller schreef :
3Noreen schreef :
Even off topic;

Hoe zit het nu als ik een in NL via het kadaster een registratie heb. Mag ik dan in de UK een blauwe Engelse vlag voeren ? Blijkbaar vinden ze in NL het niet interessant welk stuk textiel je aan je boot knopt.
Reden om dat te doen; Op sommige plaatsen hoef je dan geen ankergeld te betalen :whistle: We blijven Hollanders.

Volgens mij moet je wel de rode voeren anders komen ze als nog bij je langs on even te innen. :evil:
www.maritiem-watersport.nl/pro...ngelse-vlag-20x30cm/

Een blauwe betekend dat je van (Engelse)adel bent. Veel riviertjes in de UK zijn privé eigendom. Onder elkaar (adel) ga je de rekening niet hoofdelijk omslaan. Dus het mannetje wat de gelden moet innen heeft opdracht boten met een blue ensign met rust te laten.
Laatst bewerkt: 30 juli 2019 18:29 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.698 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl