Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za jan 23 @ 1:00PM - 05:30PM
Wadvaren voor Dummies
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 juli 2019 18:32 #1067605

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1566
3Noreen schreef :

Een blauwe betekend dat je van (Engelse)adel bent. Veel riviertjes in de UK zijn privé eigendom. Onder elkaar (adel) ga je de rekening niet hoofdelijk omslaan. Dus het mannetje wat de gelden moet innen heeft opdracht boten met een blue ensign met rust te laten.

dan zou ik dat gewoon doen !
of een blauwe ensign met klein NL vlaggetje ipv de engelse vlag in de hoek ;)
www.svbluepearl.com

eindelijk weg uit Panama nu in Aruba
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 juli 2019 19:06 #1067611

  • Moki
  • Moki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
ReneK schreef :
3Noreen schreef :

Een blauwe betekend dat je van (Engelse)adel bent. Veel riviertjes in de UK zijn privé eigendom. Onder elkaar (adel) ga je de rekening niet hoofdelijk omslaan. Dus het mannetje wat de gelden moet innen heeft opdracht boten met een blue ensign met rust te laten.

dan zou ik dat gewoon doen !
of een blauwe ensign met klein NL vlaggetje ipv de engelse vlag in de hoek ;)

nl.m.wikipedia.org/wiki/Blauw_vaandel

Volgens wikipedia, mag je de blauwe voeren als je marine officier bent geweest.
Navus Mea, Regula Mea
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 juli 2019 19:11 #1067613

On-topic graag: als ik de officieel geregistreerde eigenaar ben met Nederlandse nationaliteit, hoe kan ik dan (net zo officieel) vastleggen dat ik onder Nederlandse vlag vaar?

Hoe doen Urker vissers of andere in internationale wateren varende koopvaardij dat? Is dat ook de route voor de recreatievaart?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 juli 2019 21:13 #1067663

  • Mi Dushi
  • Mi Dushi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 400
Groentje schreef :
En de BIV was nooit voor een buitenlander verschuldigd dat geld en gelde enkel voor inwoners van gewest Vlaanderen of mensen die hun boot in gewest Vlaanderen registreren...kijk even bovenaan de kolom.

Hmmm :unsure: Hier vind ik als antwoord op de vraag "Wie moet de BIV betalen":
"De belastingplichtige is de natuurlijke persoon of rechtspersoon, vermeld op het inschrijvingsbewijs (of vlaggenbrief voor vaartuigen) op het ogenblik van het eerste gebruik van het voertuig in België door die persoon." Dus ook in de zeehavens en de territoriale wateren?

In het Vademecum blz. 20 staat eveneens "Er wordt een belasting geheven op de jachten en pleziervaartuigen langer dan 7,5m, wanneer er een vlaggenbrief is of moet worden afgegeven." Er wordt niet gesproken van een beperking tot inwoners van Vlaanderen of tot de binnenwateren. Integendeel, uit de tabel op blz. 6 blijkt de BIV van toepassing te zijn op de territoriale zee, de havens van de kust en de daarmee rechtstreeks in verbinding staande binnenwateren.

Het wordt denk ik tijd voor een mailtje aan de bevoegde autoriteiten om verduidelijking over mijn eigen situatie te vragen. Maar aangezien ik in Vlaanderen woon zal ik de dans niet kunnen ontspringen, denk ik. Gelukkig heb ik geen allergie tegen belastingen.
Varen en laten varen, dat komt aan
Laatst bewerkt: 30 juli 2019 21:18 door Mi Dushi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 juli 2019 21:40 #1067667

  • Mi Dushi
  • Mi Dushi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 400
Nachtvlinder schreef :
On-topic graag: als ik de officieel geregistreerde eigenaar ben met Nederlandse nationaliteit, hoe kan ik dan (net zo officieel) vastleggen dat ik onder Nederlandse vlag vaar?

Ik neem aan dat je met 'officieel geregistreerd' teboekgesteld in het kadaster bedoelt.

Hier vind ik:
"Voor pleziervaartuigen die internationale zeereizen maken, wordt geadviseerd een zeebrief aan te vragen. (...) De zeebrief geeft het recht de Nederlandse vlag te voeren."

Nogmaals, beter dan DuckDuckGo weet ik het ook niet. Ik geef maar mee wat ik erover heb gevonden.
Varen en laten varen, dat komt aan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 juli 2019 23:08 #1067672

Prima, dankje!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 juli 2019 07:40 #1067698

  • BJ
  • BJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Het IPC is dus gewijzigd, zonder dat ook maar ergens bekend wordt gemaakt, dat dit "document" in het buitenland ineens waardeloos is geworden. Je zou maar onderweg zijn en er ineens achter komen dat je boot dus kennelijk illegaal in het buitenlandse wateren is. Lijkt me nou niet een schoolvoorbeeld van behoorlijk bestuur....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 juli 2019 07:52 #1067701

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9860
Dat is niet netjes, mee eens. Leuke daarvan is wel dat we jarenlang met een flutdingetje rond konden reizen en verschillende instanties daar leuk aan verdiend.
Praktisch gezien zat er voor iedereen wel wat in :laugh:
Niet met onwelgevalligheden om kunnen gaan is geen reden tot excommunicatie en een identiteit in de prullenbak te gooien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 juli 2019 07:52 #1067702

  • Groentje
  • Groentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Mi Dushi schreef :
Groentje schreef :
En de BIV was nooit voor een buitenlander verschuldigd dat geld en gelde enkel voor inwoners van gewest Vlaanderen of mensen die hun boot in gewest Vlaanderen registreren...kijk even bovenaan de kolom.

Hmmm :unsure: Hier vind ik als antwoord op de vraag "Wie moet de BIV betalen":
"De belastingplichtige is de natuurlijke persoon of rechtspersoon, vermeld op het inschrijvingsbewijs (of vlaggenbrief voor vaartuigen) op het ogenblik van het eerste gebruik van het voertuig in België door die persoon." Dus ook in de zeehavens en de territoriale wateren?

In het Vademecum blz. 20 staat eveneens "Er wordt een belasting geheven op de jachten en pleziervaartuigen langer dan 7,5m, wanneer er een vlaggenbrief is of moet worden afgegeven." Er wordt niet gesproken van een beperking tot inwoners van Vlaanderen of tot de binnenwateren. Integendeel, uit de tabel op blz. 6 blijkt de BIV van toepassing te zijn op de territoriale zee, de havens van de kust en de daarmee rechtstreeks in verbinding staande binnenwateren.

Het wordt denk ik tijd voor een mailtje aan de bevoegde autoriteiten om verduidelijking over mijn eigen situatie te vragen. Maar aangezien ik in Vlaanderen woon zal ik de dans niet kunnen ontspringen, denk ik. Gelukkig heb ik geen allergie tegen belastingen.

die belasting valt trouwens ook mee naargelang je boot nieuwer of ouder is :

belastingen.vlaanderen.be/BIV_...tvaartuigen-en-boten

Dus breng het in orde, indien je controle krijgt( en die nemen in België ieder jaar toe) als Belg en je vaart niet geregistreerd rond dan kost het 550 euro minimum... maar we zijn off topic bezig onze Nederlandse vrienden hun probleem blijft. :S
Ik ben niet jong genoeg om alles beter te weten...
Laatst bewerkt: 31 juli 2019 07:55 door Groentje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 juli 2019 08:01 #1067704

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 714
Teboekstellen en dan de zeebrief, dan het voeren van de handelsvlag van de vlaggenstaat. In Nederland is de handelsvlag gelijk aan de nationale vlag. Maar in sommige buitenlanden dus niet,denk aan Groot-Brittannië. De nationaliteit van de eigenaar speelt geen rol. Noch die van de schipper of crew. Wel kan in BB want een nationale vlag gehesen worden van een buitenlandse gast aan boord als courtesy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 juli 2019 08:07 #1067706

3Noreen schreef :
F32thriller schreef :
3Noreen schreef :
Even off topic;

Hoe zit het nu als ik een in NL via het kadaster een registratie heb. Mag ik dan in de UK een blauwe Engelse vlag voeren ? Blijkbaar vinden ze in NL het niet interessant welk stuk textiel je aan je boot knopt.
Reden om dat te doen; Op sommige plaatsen hoef je dan geen ankergeld te betalen :whistle: We blijven Hollanders.

Volgens mij moet je wel de rode voeren anders komen ze als nog bij je langs on even te innen. :evil:
www.maritiem-watersport.nl/pro...ngelse-vlag-20x30cm/

Een blauwe betekend dat je van (Engelse)adel bent. Veel riviertjes in de UK zijn privé eigendom. Onder elkaar (adel) ga je de rekening niet hoofdelijk omslaan. Dus het mannetje wat de gelden moet innen heeft opdracht boten met een blue ensign met rust te laten.

Ook fout ,
Zie:
nl.wikipedia.org/wiki/Blauw_vaandel
En lees dit ook maar eens door want wat hier de "engelse vlag"wordt genoemd klopt ook niet want het is een beetje ingewikkelder.( zie plaatje )
nl.wikipedia.org/wiki/Vlag_van..._Verenigd_Koninkrijk
Tja , rare jongens die Engelsen :lol:
Ad
Laatst bewerkt: 31 juli 2019 08:08 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 juli 2019 08:21 #1067709

  • Mi Dushi
  • Mi Dushi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 400
BJ schreef :
Lijkt me nou niet een schoolvoorbeeld van behoorlijk bestuur....

Nee, klopt. Of hoe een handvol vluchtelingen leidt tot paniekvoetbal. Alle middelen worden ingezet om te voorkomen dat drenkelingen worden gered. Wat trouwens in strijd is met de letter en de geest van bovengenoemd UNCLOS, nl. art. 98 (Duty to render assistance), waarin zowel kuststaten als vlaggenstaten verplichtingen hebben. En daar gaat het over de 'high seas', niet over de territoriale wateren. In het licht van de verzuipende schipbreukelingen valt het nog mee wat we als watersporters te stellen hebben met onze overheden.
Varen en laten varen, dat komt aan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 juli 2019 09:52 #1067730

  • Mi Dushi
  • Mi Dushi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 400
Groentje schreef :
Dus breng het in orde, indien je controle krijgt( en die nemen in België ieder jaar toe) als Belg en je vaart niet geregistreerd rond dan kost het 550 euro minimum... maar we zijn off topic bezig onze Nederlandse vrienden hun probleem blijft. :S

Ga ik doen. Als Nederbelg had ik een keuze, maar nu niet meer.
Voor de "echte" Nederlanders is het probleem volgend seizoen ook opgelost. Voor TS en lotgenoten dit seizoen inderdaad niet. Onbehoorlijk bestuur, inderdaad.
Varen en laten varen, dat komt aan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 juli 2019 10:25 #1067743

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9860
Voor de "echte" Nederlanders is het probleem volgend seizoen ook opgelost. Voor TS en lotgenoten dit seizoen inderdaad niet. Onbehoorlijk bestuur, inderdaad.

Ik heb iets gemist wellicht maar hoe gaat dit opgelost worden volgend seizoen?
Niet met onwelgevalligheden om kunnen gaan is geen reden tot excommunicatie en een identiteit in de prullenbak te gooien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 juli 2019 10:37 #1067745

holtere schreef :
Voor de "echte" Nederlanders is het probleem volgend seizoen ook opgelost. Voor TS en lotgenoten dit seizoen inderdaad niet. Onbehoorlijk bestuur, inderdaad.

Ik heb iets gemist wellicht maar hoe gaat dit opgelost worden volgend seizoen?
Oplossing zat al in de tweede post van het draadje :-).
"het forum is er dankzij de leden EN de moderatoren"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 juli 2019 10:44 #1067747

  • Mi Dushi
  • Mi Dushi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 400
holtere schreef :
Ik heb iets gemist wellicht maar hoe gaat dit opgelost worden volgend seizoen?

Nou ja, voor iedereen die naar het buitenland wil varen: teboekstelling, brandmerk, zeebrief. En betalen natuurlijk. Op tijd mee beginnen: ze gaan het misschien wat drukker krijgen nu het ICP niet meer werkt.
Alleen mensen die hun boot in een ver buitenland hebben liggen hebben mogelijk een echt probleem: moet er dan een ambtenaar van het kadaster op reis om het brandmerk aan te brengen? Dat wordt een dure grap.
Varen en laten varen, dat komt aan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 juli 2019 10:54 #1067748

  • Mi Dushi
  • Mi Dushi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 400
It Paradyske schreef :
Oplossing zat al in de tweede post van het draadje :-).

Ik zie voor een ondernemende geest een bedrijfje: voor een zacht prijsje fabriceren we niet alleen een nep bootpaspoort, maar ook een vervalst ICC, SRC, marifoonregistratie inclusief ATIS en MMSI, verzekeringspolis... Onbegrensde mogelijkheden! :silly:

Is zeezeilen niet avontuurlijk genoeg zonder dit soort fratsen?
Varen en laten varen, dat komt aan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 juli 2019 10:59 #1067750

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9860
Wij zijn vorige week uitgebreid gecontroleerd in Frankrijk, Bretagne.
De beste man zag al meteen dat het ICP verlopen was en met een grijns begon hij: "Dit mag nooit meer voorkomen". Ik kon hem vertellen dat het nieuwe (blijkbaar met gebreken) thuis op tafel lag en dat de buurman een kopie per mail gestuurd had. Nog meer plezier en hij hoefde alleen het certificaatnummer te hebben.
Met een keurig gezicht en alles verder in orde vallen dit soort zaken vaak wel mee maar mijn idee is dat je het maar beter in orde kunt hebben.

Ik wacht eens af wat de goegemeenschap gaat doen:
- Zeebrief
- Brandmerk
- Teboekstelling

Poll organiseren lijkt me?
Niet met onwelgevalligheden om kunnen gaan is geen reden tot excommunicatie en een identiteit in de prullenbak te gooien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 juli 2019 11:03 #1067751

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3799
Wat een paniek weer hier.
Volgens de site van het watersportverbond zou in bijna heel europa het ICP voldoende moeten zijn.

ICP aanvragen

Het Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen (ICP) is een officieus eigendomsbewijs dat in de praktijk uitstekend voldoet. In vrijwel heel Europa wordt het ICP geaccepteerd als identiteitsbewijs van de boot. Dit geldt ook voor jetski's.


Dus zolang ik niet verder ga dan een rondje Noordzee hou ik het bij een ICP.
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 juli 2019 11:25 #1067755

  • Groentje
  • Groentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
PvO schreef :
Wat een paniek weer hier.
Volgens de site van het watersportverbond zou in bijna heel europa het ICP voldoende moeten zijn.

ICP aanvragen

Het Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen (ICP) is een officieus eigendomsbewijs dat in de praktijk uitstekend voldoet. In vrijwel heel Europa wordt het ICP geaccepteerd als identiteitsbewijs van de boot. Dit geldt ook voor jetski's.


Dus zolang ik niet verder ga dan een rondje Noordzee hou ik het bij een ICP.

is een officieus eigendomsbewijs // alleen al dit zinnetje publiceren is genoeg voor een vervelende ambtenaar om je de duvel aan te doen, onbegrijpelijk dat men niet gewoon zoals de rest van Europa registratie (nummers) invoert, wel zo duidelijk en je kan een boot identificeren bij noodgeval, ongeval of overtredingen.
Ik ben niet jong genoeg om alles beter te weten...
Laatst bewerkt: 31 juli 2019 11:28 door Groentje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 juli 2019 11:44 #1067757

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17539
In NL en DL en DK is het helemaal niet nodig.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 juli 2019 11:52 #1067760

  • Groentje
  • Groentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
WADnWIND schreef :
In NL en DL en DK is het helemaal niet nodig.

wat bedoel je met DL ?
Ik ben niet jong genoeg om alles beter te weten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 juli 2019 11:52 #1067761

Mmm , laat nou Denemarken en Duitsland de enige landen zijn waar mij ooit naar een ICP of soortgelijks is gevraagd
In Denemarken een keer in Esbjerg en in Duitsland op Fehmarn.
Wel al vele ajren geleden trouwens.
Ik denk gewoon dat , zoals ik al eerder schreef, het probleem is dat ambtenaren de regels niet allemaal kennen. :ohmy:
Kwestie van RTFR dus :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 juli 2019 12:01 #1067762

  • Groentje
  • Groentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Duitse jachten dragen ondertussen ook al registratienummers althans die 7 die bij ons op de haven liggen toch...
Ik ben niet jong genoeg om alles beter te weten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 31 juli 2019 13:00 #1067773

Dat zijn dan waarschijnlijk hoofdzakelijk boten die ook de binenwateren bevaren want daar is een registratienummer inderdaad verplicht.
En dat mag bijv......ook het ICP numemr zijn :lol:
skipper.adac.de/bootsregistrierung/
Maar andere nommers moegn ook , als de boot maar ergens geregistreerd is.
www.wsv.de/wsa-hst/Schiff-WaSt...ahrzeugen/index.html
Geldt overigens niet voor buitenlandse boten op bezoek en ook niet voor "internationale binennwateren"als Elbe , Weser , deel Ems en NOK.

het agat er ook daar alleen om ergens een link te hebben tussen eigenaarsgegevens en scheepsgegevens maar dat is precies wat ons ICP ook doet.
Ik snap dan ook eigenlijk de ophef over het ICP niet zo.
Ad
Laatst bewerkt: 31 juli 2019 13:01 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.725 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl