Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 19 aug 2019 20:08 #1074812

Moro schreef :
Het blijkt, dat de NL regering een merkwaardige move heeft gemaakt. zie sea-watch.org/en/dutch-government-confirms-correct-registration-and-flag-of-sea-watch-3-ship-still-blocked-in-malta/
Eerst actief diplomatieke druk op Malta om dit met NL-ICP varende vaartuig erkend te krijgen als schip met NL flag. Terwijl het een commercieel/professioneel vaartuig is, dus per definitie geldt dan het ICP niet meer ( het is geen 'pleasure craft") Zelfs zeggen ze een SAR vaartuig te zijn, maar ook dat is geen "pleasurecraft".
Vervolgens stuurt ze een directieve naar Watersportverbond, dat ze niet meer : Flag nederlands "vermelden.
Hat bovenstaand probleem was al uit de wereld, als ze alleen maar de feitelijke juistheid, dat een ICP niet geldt op professioneel schip, hadden gecommuniceerd.
Conclusie: de regering wilde niet meer in een positie terechtkomen, de verantwoordelijkheid te hebben over die vluchtelingen/illigale immigranten en daarom zijn nu duizenden Nederlandse schippers gedupeerd.
Ja, je kunt dus een kadastrale registratie nemen met zeebrief. Ok voor een 18 m jacht; een fractie van de kosten. Maar voor een zevendehands jachtje, dat een mooi zomerweekend 's naar Blankenbergen of Borkum wil, is 't wel bijna 10% van de kostprijs. En voor mij helemaal onmogelijk, 't kadaster gaat niet naar gr. voor een meting en merk. En er zijn wel duizenden in mijn situatie.
Nog maar 16 jaar geleden, werd er in frankrijk actief gecontroleerd en bekeurd als je geen vlaggebrief had. Ik ken meerdere mensen, die toen honderden guldens boete hebben betaald. Dat zou zo maar weer kunnen gebeuren, nu er geen vlag meer in ICP wordt vermeld.
In Spanje, Portugal en Griekenland zal je zeker problemen krijgen. Ja een eigen-gemaakt document zal dan wel helpen toch 't land binnen te komen. Het heeft wel grote risico's, want als je bij een ongeluk betrokken raakt, ook buiten je schuld, dan zal de echtheid van je papieren worden onderzocht. En denk maar niet, dat de NL regering voor jou een leugentje zal willen vertellen, zoals ze bij de Sea-watch wel deden. Als de papieren niet correct zijn, krijg je de vaak de schuld van 't ongeval en hoeft de verzekering niet te betalen. Dus, ja toch wel een groot risico.
Toch zegt de wet nog steeds, dat een een schip, dat eigendom is van Nederlanders een Nederlands schip is en de nederlandse vlag dient te voeren.
zie punt 40 in legal.un.org/legislativeseries/documents/untlegs0005.pdf
Hier wordt ook de grens van 20Ton genoemd. Tot 15 jaar geleden konden we daarom voor onze kleinere schepen een officiele vlaggebrief bij de ANWB krijgen. ( "namens min.Verkeer en Waterstaat") Dit zou dus nu weer moeten worden ingesteld. Op grond van de wet is er alleen maar een controle op eigendomsbewijs en paspoort nodig om de vlaggebrief te verstrekken.

hmm ik heb net een nieuw schip in Turkije besteld, waarmee we natuurlijk ook in Griekenland willen varen. Zit ik dan vast aan
-Registratie kadaster?
-Registrate kadaster + zeebrief?

Kan dat op afstand verkregen worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 21 aug 2019 08:02 #1075269

Het gekke is dat terwijl men het voor vertrekkers moeilijk maakt er eigenlijk niks veranderd voor diegenen die de moeilijkheden veroorzaken.
Waar ik nu anker zie ik meerdere grote “ super “ motorjachten met Nederlandse en Belgische vlag.
Het zijn gewoon Griekse jachten, die hebben de Nederlandse of Belgische vlag omdat ze dan geen belasting op het ding betalen. Daar is niks veranderd, iemand die geld en invloed genoeg heeft kan nog altijd een Nederlandse of Belgische vlag krijgen.

Ik kan me daar druk om maken. Zie je een jacht met Amerikaanse vlag kun je 99 % zeker zijn dat het Turken zijn, zie je de Nederlandse vlag weet je dat het “ vuile” Grieken zijn. Met vuil bedoel ik niet helemaal correct. Eergisteren kwam een groot motorjacht ( 30 m + ) Russian bay binnen. Dat is een ankerbaai, zwembaai. Ze maakten één meter hoge brekende golven die op mijn buurjacht een zwaar verwonde tot gevolg had. ( die mevrouw klom net via de zwemladder op de suger scoop van het jacht. ) Geen goede reclame voor Nederland.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 21 aug 2019 12:21 #1075350

  • Altea53
  • Altea53's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
Oldbawley, ik ben het helemaal met u eens. Het is stuitend. De NL regering is er om zijn eigen bevolking te ondersteunen en niet om het hen moeilijker te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 21 aug 2019 12:52 #1075361

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7065
Altea53 schreef :
De NL regering is er om zijn eigen bevolking te ondersteunen ...

Mooi gezegd maar er is een heel leger aan ambtenaren die stik hun best doen om dat niet te laten gebeuren ten koste van hun baantje.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 21 aug 2019 13:10 #1075370

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3119
Altea53 schreef :
De NL regering is er om zijn eigen bevolking te ondersteunen en niet om het hen moeilijker te maken.
geintje zeker?
"... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a werb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 21 aug 2019 13:13 #1075372

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17280
Noballast schreef :
Mooi gezegd maar er is een heel leger aan ambtenaren die stik hun best doen om dat niet te laten gebeuren ten koste van hun baantje.
Kan je dat staven met bewijzen? hoe groot is dat leger?
Of zit je gewoon maar wat te blazen? Ook prima hoor, maar schrijf dat er dan even bij.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 21 aug 2019 13:18 #1075373

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6425
Ben ook ambtenaar geweest. Al die dienstjaren niet anders gedaan als de Nederlandse bevolking dwarszitten. Keer op keer blijkt dat we daar succesvol in waren gezien de reacties. Ben er trots op en zou het zonder mankeren weer doen met dubbele energie voor zover aanwezig dan :P
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 21 aug 2019 14:20 #1075396

TuuLeVi schreef :
Altea53 schreef :
De NL regering is er om zijn eigen bevolking te ondersteunen en niet om het hen moeilijker te maken.
geintje zeker?
Vele malen liever de overheid dan een op winst gerichte private piraat...
Trotse eigenaar van de IW-31 'Marlin'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 21 aug 2019 14:27 #1075399

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3119
Maarten-IW31 schreef :
een op winst gerichte private piraat...
gesteund door de overheid
"... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a werb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 21 aug 2019 14:46 #1075400

  • Mi Dushi
  • Mi Dushi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Gisteren een mailtje terug gehad van de commissie vaarbelangen van De Toerzeilers. Ze zullen overleggen met het Watersportverbond, volgens hen de aangewezen partij om contact op te nemen met de overheid, omdat zij de uitgever zijn van het ICP.

De hier aanwezige leden van verenigingen die lid zijn van het Watersportverbond mogen ook wel actie ondernemen. Het is immers jullie koepel die dit gewoon heeft laten gebeuren zonder actie te ondernemen of zelfs maar te communiceren over het geval.

Hier een potje klagen gaat in elk geval geen enkel verschil maken.
Varen en laten varen, dat komt aan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 21 aug 2019 15:15 #1075408

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7065
roozeboos schreef :
Noballast schreef :
Mooi gezegd maar er is een heel leger aan ambtenaren die stik hun best doen om dat niet te laten gebeuren ten koste van hun baantje.
Kan je dat staven met bewijzen? hoe groot is dat leger?
Of zit je gewoon maar wat te blazen? Ook prima hoor, maar schrijf dat er dan even bij.

Tjonge jonge Rooz, gaat ie lekker :evil: Ik kan er een boek over schrijven ....
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 21 aug 2019 16:58 #1075435

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17280
nou doe dat dan maar. tot die tijd blijf ik het populair geneuzel vinden wat je schrijft.
Ben geen ambtenaar, en heb er ook geen in de familie, maar beweren dat "hele legers" ambtenaren alles tegenwerken om behoud van baan, gaat er bij mij echt niet in. Het tegenwerken op zich niet, maar de aantallen al zeker niet.
Of je moet met "hele legers" 0,01 % bedoelen. Dat je een "beetje" overdrijft zeg maar. Een handjevol zal zeker minder zijn best doen op het werk.

ohja, mijn vrouw werkt bij financïen van onze politie bedenk ik me nu, zal dan ook wel ambtenaar zijn. Ik zal je zeggen dat ze daar keihard werken om dat in goede banen te laten lopen.

nou ja, verder maar weer, ieder zijn meug.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 21 aug 2019 16:59 door roozeboos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 21 aug 2019 19:25 #1075514

  • Moro
  • Moro's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 48
HPV schreef :
dus onze boot heeft een B in de te boekstelling.
Zou dat nu op bezwaren stuiten of toch voldoende zijn?
Ik weet 't niet, maar ook binnenschepen varen internationaal. Dus kan je , logischer wijze, een zeebrief aanvragen. Het gaat om die zeebrief, die moet je laten zien, niet de kadastrale inschrijving.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 21 aug 2019 21:42 #1075594

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1470
Het Watersportverbond houdt bij het uitgeven van de ICP´s dus geen rekening met de defenitie van een pleziervaartuig volgens de wet.
Uit de wet tekst ( wetten.overheid.nl/BWBR0008366/2010-12-31 )

-pleziervaartuig: vaartuig dat is bestemd voor sportbeoefening of vrijetijdsbesteding, met een romplengte van minimaal 2,5 meter en maximaal 24 meter;

Een boot van 24 mtr is voor het oppikken van vluchtelingen op zee niet interessant/handig; te klein, te weinig ruimte voor brandstof en vluchtelingen.

Verder gaat deze wet over CE, ffabrikanten van, etc. Maar ik ben die lengte van 24 meter al vaker tegengekomen, kan het alleen zo snel niet vinden.
Dus, misschien een oplossing? alleen ICP met NL erop voor boten tot 24meter? Om nou mijn 22ft bootje bij het Kadaster te laten registreren om dat ik er wel eens de Noordzee mee oversteek.. :blink:


Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

̶G̶r̶o̶t̶e̶ ̶R̶e̶i̶s̶ ̶2̶0̶1̶8̶.̶.̶
Laatst bewerkt: 21 aug 2019 21:45 door mrtnm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 22 aug 2019 12:38 #1075768

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1109
Andreaquila schreef :
hmm ik heb net een nieuw schip in Turkije besteld, waarmee we natuurlijk ook in Griekenland willen varen. Zit ik dan vast aan
-Registratie kadaster?
-Registrate kadaster + zeebrief?

Kan dat op afstand verkregen worden?

Zie www.ilent.nl/onderwerpen/plezi...iervaartuigen-op-zee

Daar staat ook beschreven hoe (obv het Wetboek van koophandel) de nationaliteit getoetst wordt.

Edit:
Deze pagina begint met de definitie van pleziervaartuig. Even overheen gekeken. Alvast vooruitlopend op het volgende bericht.
Definitie pleziervaartuigen

Pleziervaartuigen zijn schepen die uitsluitend als zodanig worden gebruikt en geen passagiers tegen vergoeding vervoeren. Charterschepen zijn geen pleziervaartuigen. Dit is de definitie volgens de Schepenwet.
Laatst bewerkt: 22 aug 2019 13:12 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 22 aug 2019 13:02 #1075777

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1109
mrtnm schreef :
Het Watersportverbond houdt bij het uitgeven van de ICP´s dus geen rekening met de defenitie van een pleziervaartuig volgens de wet.
Uit de wet tekst ( wetten.overheid.nl/BWBR0008366/2010-12-31 )

-pleziervaartuig: vaartuig dat is bestemd voor sportbeoefening of vrijetijdsbesteding, met een romplengte van minimaal 2,5 meter en maximaal 24 meter;

De definitie van pleziervaartuig in de Wet pleziervaartuigen legt alleen vast wat een pleziervaartuig in de zin van die wet is.

Er bestaan heel wat pleziervaartuigen met een lengte >24m. Dan zijn het nog steeds pleziervaartuigen, maar is de Wet pleziervaartuigen er niet op van toepassing.

Zie bijvoorbeeld de Wet zeevarenden. Die bevat in artikel 1 de volgende definities:
  • pleziervaartuig: een Nederlands schip dat uitsluitend anders dan in de uitoefening van een beroep of bedrijf wordt gebruikt;
  • Nederlands schip: een schip dat op grond van Nederlandse rechtsregels gerechtigd is de vlag van het Koninkrijk te voeren;

Die rechtsregels betreft artikel 311 van het Wetboek van koophandel. In het vierde lid is de definitie van een pleziervaartuig te herkennen. Dus het recht op een pleziervaartuig de Nederlandse vlag te voeren hangt af van de daar genoemde delen van het eerste lid.
1 Een schip is een Nederlands schip indien voldaan wordt aan de volgende vereisten:

a. het schip is eigendom van een of meer:

1°. natuurlijke personen die de nationaliteit bezitten van een lidstaat van de Europese Unie, van een andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, van Zwitserland of die worden gelijkgesteld met EU-onderdanen ingevolge het van het Gemeenschapsrecht afgeleide recht;

2°. vennootschappen waarop het recht van een lidstaat van de Europese Unie, van een van de landen, eilanden of gebieden, bedoeld in artikel 299, tweede tot en met vijfde lid en zesde lid, onder c, van het EG-Verdrag, van een andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte of van Zwitserland toepasselijk is;

3°. rechtspersonen, niet zijnde een vennootschap als bedoeld onder 2°, waarop het recht van een lidstaat van de Europese Unie, van een van de landen, eilanden of gebieden, bedoeld in artikel 299, tweede tot en met vijfde lid en zesde lid, onder c, van het EG-Verdrag, van een andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte of van Zwitserland toepasselijk is;

4°. natuurlijke personen, vennootschappen of rechtspersonen niet bedoeld onder 1°, 2°, onderscheidenlijk 3°, die aanspraak kunnen maken op het Europese recht van vrije vestiging ingevolge een overeenkomst tussen de Europese Unie en een derde staat;

b. de eigenaar heeft in Nederland een hoofdvestiging of nevenvestiging in de zin van de Handelsregisterwet 2007;

c. een of meer natuurlijke personen die in Nederland kantoor houden zijn namens de eigenaar verantwoordelijk voor het schip, de kapitein en de overige leden van de bemanning, alsmede voor de daarmee verband houdende aangelegenheden en zijn dienaangaande alleen of tezamen beslissingsbevoegd en beschikken over vertegenwoordigingsbevoegdheid, en

d. een of meer van de natuurlijke personen als bedoeld onder c of, bij verhindering, een plaatsvervanger is bij voortduring bereikbaar en beschikt over bevoegdheden om onverwijld te kunnen handelen in situaties waarin dat geboden is.

2 Ingeval een schip eigendom is van een natuurlijke persoon die tevens kapitein is van dat schip is dat schip een Nederlands schip indien wordt voldaan aan het eerste lid, onderdeel a, onder 1° of onder 4° en onderdeel b, en er in Nederland aan de wal een vertegenwoordiger van die eigenaar is die bij voortduring bereikbaar is en beschikt over bevoegdheden om onverwijld te kunnen handelen in situaties waarin dat geboden is.

3 Ingeval de eigenaar de verantwoordelijkheid voor het beheer van zijn schip overdraagt aan een vennootschap als bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, onder 2°, of onder 4°, en het beheer van dat schip voor rekening van de eigenaar geschiedt, is dat schip een Nederlands schip indien die vennootschap voldoet aan de vereisten, bedoeld in het eerste lid, onderdelen b tot en met d. De eigenaar behoeft in dat geval niet te voldoen aan het eerste lid, onderdelen b tot en met d. Indien de eigenaar niet voldoet aan het eerste lid, onderdeel b, kiest hij woonplaats ten kantore van de vestiging in Nederland van de vennootschap waaraan het beheer is overgedragen.

4 Een schip dat uitsluitend anders dan in de uitoefening van een beroep of bedrijf wordt gebruikt, is een Nederlands schip indien wordt voldaan aan het eerste lid, onderdeel a, onder 1°, onder 3° of onder 4° en er in Nederland aan de wal een natuurlijk persoon is met voldoende volmacht van de eigenaar om onverwijld te kunnen handelen in situaties waarin dat geboden is.
Laatst bewerkt: 22 aug 2019 21:29 door JotM. Reden: zinsbouw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 22 aug 2019 15:13 #1075806

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1109
Saillant detail: het ICP is bedoeld voor de binnenwateren en de kustwateren behorend bij een staat. (Territoriale zee)
Het ICP is een uitvloeisel van een resolutie van de Working Party on Inland Water Transport van de UNECE. Zie bijlage.

De Middellandse Zee oversteken lijkt me daar niet bij horen. :dry:

En de definitie van pleziervaartuig in het convenant waarin de uitgifte is geregeld luidt:
pleziervaartuig: schip dat uitsluitend anders dan in de uitoefening van een beroep of bedrijf wordt gebruikt.
Dat hebben we eerder gezien. :)

Zie: zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-36436.html

Wat m.i. een beetje apart is, is dat als je voldoet aan de voorwaarden in het convenant je voor zover ik kan zien ook voldoet aan de voorwaarden in art 311 (vierde lid) van het Wetboek van koophandel. En dus gerechtigd bent de Nederlandse vlag te voeren. Waarom de disclaimer is opgenomen kan ik niet volgen.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 22 aug 2019 16:33 #1075838

JotM schreef :
Andreaquila schreef :
hmm ik heb net een nieuw schip in Turkije besteld, waarmee we natuurlijk ook in Griekenland willen varen. Zit ik dan vast aan
-Registratie kadaster?
-Registrate kadaster + zeebrief?

Kan dat op afstand verkregen worden?

Zie www.ilent.nl/onderwerpen/plezi...iervaartuigen-op-zee

Daar staat ook beschreven hoe (obv het Wetboek van koophandel) de nationaliteit getoetst wordt.

Edit:
Deze pagina begint met de definitie van pleziervaartuig. Even overheen gekeken. Alvast vooruitlopend op het volgende bericht.
Definitie pleziervaartuigen

Pleziervaartuigen zijn schepen die uitsluitend als zodanig worden gebruikt en geen passagiers tegen vergoeding vervoeren. Charterschepen zijn geen pleziervaartuigen. Dit is de definitie volgens de Schepenwet.

dank je voor de info!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 22 aug 2019 22:45 #1076000

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1109
JotM schreef :
Wat m.i. een beetje apart is, is dat als je voldoet aan de voorwaarden in het convenant je voor zover ik kan zien ook voldoet aan de voorwaarden in art 311 (vierde lid) van het Wetboek van koophandel. En dus gerechtigd bent de Nederlandse vlag te voeren. Waarom de disclaimer is opgenomen kan ik niet volgen.

Het lijkt, na nog wat verder lezen, een "tweetraps raket" te zijn.

Als aan de voorwaarden van het Wetboek van koophandel wordt voldaan is er sprake van een Nederlands schip (waarop de Nederlandse wet van toepassing is, waar vermeld).

Het recht de Nederlandse vlag te voeren is verder geregeld in de Zeebrievenwet.
Artikel 3
1. Zeeschepen zijn gerechtigd de Nederlandse vlag te voeren, indien zij voorzien zijn van een zeebrief, afgegeven overeenkomstig de voorschriften dezer wet.

Geen nieuwe regel trouwens, dit voorschrift stamt uit 1926. Misschien dat de teugels iets worden aangehaald.

Het artikel ervoor geeft aan dat de wet van toepassing is op "alle schepen, bedoeld in artikel 2, eerste lid, van Boek 8 van het Burgerlijk Wetboek". Dat zijn de zeeschepen die als zodanig zijn opgenomen in de openbare registers. (zeeregistratie bij het Kadaster)

Edit:
Zie ook: www.kadaster.nl/situaties/boten/registreren en www.rijksoverheid.nl/onderwerp...buitenland-wil-varen
U kunt uw pleziervaartuig ook laten inschrijven in het binnenschepenregister (voor de Europese binnenwateren), of in het zeeschepenregister (voor de hele wereld) van het Kadaster. U heeft dan geen ICP nodig. Met het inschrijvingsbewijs van 1 van deze registers kunt u uw eigendom aantonen.
Laatst bewerkt: 22 aug 2019 22:50 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 aug 2019 19:17 #1078687

  • Moro
  • Moro's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 48
Wanneer we verder lezen in de door JotM genoemde wet, zien we in art 314, dat het schepenregister is bedoeld voorschepen groter dan 20 Ton. Al in 1926 zag men in, dat registratie in 't kadaster een te zware eis zou zijn voor kleine schepen. Daarom konden wij, bij de ANWB, een vlaggebrief verkrijgen.
In de resolutie_13 (zie JotM) wordt er voor gekozen om de vlag van het schip in het ICP te vermelden. Uitdrukkelijk staat er immers in deze internationale overeenkomst, dat de vlag v.h. schip vermeld dient te zijn, naast de andere verplichte vermeldingen.
Op 12-07-18 zie Staatscourant wordt het Watersportverbond verplicht, in door het door de staat opgelegde convenant om voortaan de tekst " not applicable" te vermelden bij de regel "national vlag". De staat kon niet simpel een officiele aanwijzing uitvaardigen aan Watersportverbond vanwege bovengenoemde resolutie. Dus is een truc toegepast door maken van een convenant om niet meer de vlag op ICP te vermelden.
Door dit convenant is Watersport met handen en voeten gebonden. Ze kunnen niet anders dan de verplichte vermelding invullen. Druk op het verbond zal dus geen zin hebben.

Op zich zou, op grond van oa door JotM genoemde wetten, elke notaris een rechtgeldige verklaring kunnen maken over de vlag van ons schip. Maak er een mooi documentje van en het is overal geaccepteerd. Helaas komt een notaris voor minder dan een paar honderd euro z'n bed niet uit.

Blijft over; de ANWB. Ze zijn indertijd gestopt met de vlaggebrief, omdat die niet meer nodig was (en ze immers zelf ICP uitgaven) Hoogst waarschijnlijk heeft ANWB nog steeds de aanwijzing tot uitgeven vlaggebrief. Heeft iemand ingang bij de ANWB op hoger nivo, die dat wil uitzoeken. Want het zou de mooiste oplossing zijn als de ANWB weer verder ging met uitgeven vlaggebrief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 30 aug 2019 20:40 #1078718

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1109
Je haalt dingen door elkaar. Het wetboek van koophandel is verder niet van toepassing op pleziervaartuigen.

De registratie van pleziervaartuigen is gebaseerd op hoofdstuk 5 van de Kasterwet.
Zie ook www.rijksoverheid.nl/wetten-en...ng-boot-bij-kadaster

Zodra dat gebeurt is kun je een specifieke zeebrief voor pleziervaartuigen aanvragen. En die is, in tegenstelling tot het ICP, onbeperkt geldig. (Tenzij je de kar vervangt, want dan moet je je zeebrief aan laten passen, net als bij veranderingen in het eigendom)

Edit: een notaris kan overigens niet om het kadaster en de kadasterwet heen.
Laatst bewerkt: 30 aug 2019 20:41 door JotM. Reden: typo en toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 02 sept 2019 18:03 #1079467

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1109
Moro schreef :
...
Blijft over; de ANWB. Ze zijn indertijd gestopt met de vlaggebrief, omdat die niet meer nodig was (en ze immers zelf ICP uitgaven) Hoogst waarschijnlijk heeft ANWB nog steeds de aanwijzing tot uitgeven vlaggebrief. Heeft iemand ingang bij de ANWB op hoger nivo, die dat wil uitzoeken. Want het zou de mooiste oplossing zijn als de ANWB weer verder ging met uitgeven vlaggebrief.

Ik heb nog even verder gezocht en kennelijk wilde de rijksoverheid al in 1995 van de vlaggebrief af: zoek.officielebekendmakingen.n...5-236-p9-SC4425.html
1. Nieuwe metingsvoorschriften voor pleziervaartuigen met een lengte van minder dan 24 meter

Ten behoeve van een pleziervaartuig kan als nationaliteitsbewijs zowel een zeebrief ingevolge de Zeebrievenwet als een vlaggebrief op grond van de Regeling afgifte vlaggebrieven door aangewezen organisaties worden afgegeven.

De vlaggebrief is, blijkens recente ontwikkelingen, fraudegevoelig gebleken en wordt in de praktijk soms ten onrechte als eigendomsbewijs aangemerkt. Als gevolg daarvan wordt momenteel bezien of het mogelijk is de vlaggebrief af te schaffen. Vooruitlopend daarop is het wenselijk de afgifte van zeebrieven voor pleziervaartuigen te bevorderen. De kosten van een zeebrief vormden echter, als gevolg van het feit dat het pleziervaartuig feitelijk gemeten moet worden, voor veel eigenaren van pleziervaartuigen een te hoge financiële drempel om een zeebrief aan te vragen. Teneinde de zeebrief in financieel opzicht aantrekkelijker te maken is onderzocht of de metingsvoorschriften vereenvoudigd zouden kunnen worden. Dit is mogelijk gebleken door een wijze van meting in te voeren die bestaat uit het werken met standaardmaten, waardoor een feitelijke inhoudsmeting achterwege kan blijven. Verificatie van de door de eigenaar van een pleziervaartuig opgegeven standaardmaten door de Scheepvaartinspectie geschiedt gelijktijdig met het aanbrengen van het brandmerk op het schip. Als gevolg van deze nieuwe metingsmethodiek dalen de kosten van een dergelijke meting met omstreeks 35%. Bij de vaststelling van het tarief voor deze meting is met deze daling rekening gehouden. De Tariefregeling meting zeeschepen op grond van de Meetbrievenwet 1981 wordt in die zin gewijzigd.
(Die meetbrief (nodig voor het kunnen aanvragen van een zeebrief) kost je op dit moment €287)

En vervolgens is die mogelijkheid ook daadwerkelijk verdwenen per 1-7-2014: zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2014-14518.html
"Regeling van de Minister van Infrastructuur en Milieu, van 22 mei 2014, nr. IENM/BSK-2014/112432, tot reparatie van enkele onvolkomenheden in de Binnenvaartregeling, actualisering van de Regeling aanwijzing normen pleziervaartuigen 2009 en de Regeling tarieven scheepvaart 2005 alsmede tot intrekking van de Regeling afgifte vlaggebrieven door aangewezen organisaties en de Regeling houdende wijziging van de Regeling afgifte vlaggebrieven door aangewezen organisaties"

Dus behalve dat de ANWB de hele afdeling "advies watersport" heeft opgedoekt, bestaat er ook geen wettelijke grondslag meer voor een vlaggebrief.

De politiek is ondertussen al bijna 10 jaar druk met de Rijkswet nationaliteit zeeschepen, waarin ook de uitgifte van zeebrieven geregeld gaat worden, ligt nu bij de Eerste Kamer. Maar of die eea goedkoper gaat maken ....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 02 sept 2019 20:52 #1079521

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1470
Ik heb ook maar eens een mailtje naar de comissie Vaarbelangen van de Toerzeilers gestuurd, en hieronder het antwoord:

¨Wij worden overstelpt met vragen over dit onderwerp. Wij zijn bezig om te zien hoe wij een bijdrage aan de oplossing kunnen geven. Het is plotseling nationaal beleid om bij de vlagaanduiding "niet van toepassing " voor te schrijven i.p.v. NL (of Dutch).. Het is de nawee van het volkomen ten onrechte gebruiken van een ICP door het illegale-migranten-ophaalschip de Seawatch. Dat wij daar als pleziervaarders nu de dupe zijn is een gotspe, maar niet meteen terug te draaien.
Let op onze website. Als er onzerzijds nieuws is, komt het daarop.

Met vriendelijke groet,
¨

Ik ben benieuwd..

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

̶G̶r̶o̶t̶e̶ ̶R̶e̶i̶s̶ ̶2̶0̶1̶8̶.̶.̶
Laatst bewerkt: 02 sept 2019 20:53 door mrtnm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 03 sept 2019 16:15 #1079759

  • Moro
  • Moro's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 48
Dank JotM, voor al je opzoekwerk.
Jammer, dat 't ons geen positief resultaat heeft gegeven.
Nederland heeft de tekst van wetboek van koophandel wel aangemeld, bij de UN als regelgevend voor nationaliteit van een schip. zie hoofdstuk 40
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 12 okt 2019 21:05 #1092209

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 566
La Mavare schreef :
Zo lang je een aankoopbewijs/BTW-verklaring én een verzekeringsbewijs én geldige paspoorten van de bemanning hebt, kan je overal inklaren. Een ICP is leuk, maar niet echt nodig.

We zijn in Camaret en vandaag zijn mijn ouders (toevallig in de buurt) even op bezoek aan boord. Hartstikke gezellig. Pa vraagt: "en heb je de Franse douane al aan boord gehad?" "Nee", lach ik, "nog steeds niet!" en voeg daaraan toe "misschien moet ik het verlopen vuurwerk nog even uit de het voorraadje wegsorteren, schijnt niet te mogen in Frankrijk en dure boete op te leveren." Nog geen 5 minuten later klinkt er geklop op de boot. Twee Franse douaniers staan druipnat (lekker weer vandaag...) op de steiger. :laugh:
Ik nodig de heren uit om droog onder de kuiptent plaats te nemen en schud hen de hand. Ze willen graag even de bootpapieren zien. Ik tover de map met papieren tevoorschijn en presenteer (1) koopcontract, (2) btw-verklaring, (3) verzekeringspolis, (4) onze paspoorten. Dat vinden ze allemaal mooi, maar ze vragen daarna toch door naar de papieren van de boot, de registratie. Ik (met dit draadje in mijn achterhoofd) kijk een beetje verward en geef aan dat ik ze niet helemaal begrijp: omdat je in NL je boot niet hoeft te registreren. Ik wijs ze op de reeds overhandigde papieren en zeg dat ik verder niet veel voor ze kan doen wat dat betreft. Er volgen wat vragen over de vorige havens onze volgende plannen, en waarom mijn ouders hier nu zijn.
Ondertussen worden er allerhande gegevens op een formulier ingevuld. De ene douanier belt (ik weet niet met wie) en geeft onze namen en geboortedata door. Na enige tijd wachten komt er 'groen licht' en is de zaak kennelijk in orde. Hij legt uit dat we nu een briefje krijgen waarmee we kunnen laten zien dat we reeds gecheckt zijn; praktisch voor een volgende keer.

Kortom, voorlopig heeft La Mavare het voor mij bij het rechte eind. ;)

Overigens hebben de heren wel goed voorbereidend gekeken. Ze hadden opgemerkt dat de thuishaven op de spiegel veranderd was. En ja, dat kun je inderdaad nog zien, maar daarvoor moet je er wel met je neus bovenop staan. Ze hebben dus eerst varend een rondje gedaan, want we liggen met de neus naar de steiger hier.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.375 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl