Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Poolse registratie

Poolse registratie 06 apr 2023 17:48 #1471629

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6342
ik heb "gewoon" de NL gedaan.

Ga je dan ook met wit rood varen? Ik zou het niet willen want volgens mij heb je dan nog steeds elke keer spanning of autoriteiten er in trappen...

Maar goed, ieder z'n ding. Succes ermee!
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 06 apr 2023 17:51 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 06 apr 2023 18:03 #1471632

Ik zou het niet doen, ik heb er verder geen ervaring mee, maar als jij hier als Nederlander in Frankrijk aankomt met je Poolse registratie dan ben jij als eerste aan de beurt voor extra controle, dat is vrijwel gegarandeerd. Je verzekering zal er ook wel het een en ander over te zeggen hebben.

Buiten dat is de Poolse vlag nu ook niet echt een van de "beste" die je op je boot kan zetten.

Dus.

Ik zou gewoon een zeebrief regelen en dan een Nederlandse vlag er op, dat kost misschien in beginsel meer, maar het zal denk ik op de lange termijn minder gezooi zijn dan Pools.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 06 apr 2023 18:58 #1471643

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 585
Vandaag was het kadaster bij me aan boord voor het plakken van het nummer, en raken aan de praat waaronder de Poolse registratie. Hij vertelde me dat er een nieuwe wet was dat er om de 3 jaar een check zou komen waarbij mensen aan boord moeten komen, hetgeen erg duur gaat worden. Dus wellicht licht goedkoop is duurkoop
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 07 apr 2023 07:53 #1471713

  • vatuhiva
  • vatuhiva's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 55
Ik heb er zelf ook heel serieus naar gekeken. Ik vond het prijs technisch erg tegenvallen toen ik er achterkwam dat ik mijn radio registraties (VHF, AIS, HF) ook moest omzetten naar Polen.

Ik kwam op een paar tientjes verschil uit en daarvoor vond ik het dan wel weer leuk om de Nederlandse vlag te voeren.
"To young men contemplating a voyage, I'd say go."
- Joshua Slocum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 07 apr 2023 08:54 #1471724

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3013
Ik denk dat het vooral interessant is wanneer je in het buitenland ‘aan de ketting ligt’ om ter plekke een registratie te regelen. Dan pakt het kostenplaatje tov NL totaal anders uit (ivm moeten invliegen medewerker Kadaster voor brandmerking)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 07 apr 2023 10:37 #1471737

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Poolse registratie werkt prima , ik zou het echter alleen doen , zoals hierboven al gezegd, als je boot niet in NL is ivm kadaster kosten

Als je nog in NL bent kun je prima een NL kadaster registratie aanvragen
Wel wordt , zoals hierboven ook gezegd, je verzekering lastiger , NL verzekeringen ‘doen’ meestal alleen Nederlandse boten dus dat beperkt dan je keuze en internationale verzekeringen (Pantenius etc) zijn meestal flink duurder dan NL verzekeringen (FBTO)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 07 apr 2023 11:54 #1471757

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7536
In Nederland zijn erg veel buitenlandse schepen verzekerd, zoals van Belgen en Duitsers.

Van Poolse schepen weet ik zo net niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 09 juni 2023 07:03 #1485531

Het heeft nog meer voordelen, zo’n Poolse registratie, blijkt uit dit krantenartikel.

Twee Nederlanders die sinds augustus vorig jaar vastzaten in een gevangenis op de Azoren, zijn plotseling vrijgelaten. De rechter op de Portugese eilandengroep oordeelde dat het bewijs tegen de twee, gepakt met een catamaran bomvol cocaïne, onrechtmatig was verkregen.

Dat meldt het Portugese persbureau Lusa donderdag. Onze landgenoten - 61 en 33 jaar oud - konden als vrij man de rechtbank op het eiland verlaten nadat duidelijk werd dat ze niet zouden worden vervolgd. De rechter oordeelde dat het ’overgrote deel van het bewijs’ was verkregen zonder de noodzakelijke en zelfs onmisbare toestemming van Polen. Die was nodig omdat de catamaran onder de vlag van het Oost-Europese land zeilde.

Polen had niet gereageerd op een verzoek om toestemming van de Portugese gerechtelijke politie om aan boord van het schip te gaan. Omdat dit toch werd gedaan door agenten was er volgens de rechtbank sprake van onacceptabele ’inmenging in de soevereiniteit van dat land’. Zo vielen de zware beschuldigingen van grootschalige drugshandel en lidmaatschap van een criminele organisatie weg. Het Openbaar Ministerie van Portugal kan tegen de uitspraak in beroep gaan, maar de Nederlanders hoeven dat niet op de Portugese eilandengroep in de Atlantische Oceaan af te wachten.

De twee werden 8 augustus vorig jaar na een speciale operatie - genaamd Calypso - gearresteerd op volle zee bij de Azoren, waarna hun catamaran de haven van Ponta Delgada werd binnengeloodst. Na doorzoeking van de snelle boot vonden rechercheurs verschillende verborgen ruimtes waar ruim duizend pakketjes cocaïne werden gevonden met een gewicht van ongeveer 1150 kilo. De onderzoekers gingen ervan uit dat de mannen deel uitmaakten van een criminele organisatie die zich bezighield met de smokkel van harddrugs naar het Europese continent, aldus een verklaring die destijds door de autoriteiten werd gegeven.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 09 juni 2023 11:46 #1485621

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5186
In Spanje vaart meer dan 50% van de watersporters met een Poolse of Sloveense vlag. Zij hoeven slechts wat papieren en foto’s op te sturen en voor 500 euro is de boot geregistreerd. Voor nog een paar honderd euro is het met de VHF en MMSI ook geregeld. Het verbaasde mij hoeveel Poolse en Sloveense vlagen we in Spanje zagen, zal ook belastingtechnisch een reden hebben.

Wij hebben de boot bij koop direct over laten schrijven, de zeebrief dus behouden. Nog nooit vragen of gelazer over gehad.
René

P.s. prijsvraag, na registratie in Polen hangt
deze vlag dan op de juiste plaats? ;)


Laatst bewerkt: 09 juni 2023 11:47 door Kock1964.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 09 juni 2023 18:23 #1485700

  • nepal
  • nepal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
Nadat het voor de Fransen e.a. enkele jaren zo goed als onmogelijk werd om onder Belgische vlag te varen zijn er veel overgestapt naar de Poolse.
Een antwoord op je vraag vind je vermoedelijk hier evt. met wat hulp van Google translate.

www.hisse-et-oh.com/search?f=t&q=Polonais
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 09 juni 2023 21:26 #1485762

Noballast schreef :
Het heeft nog meer voordelen, zo’n Poolse registratie, blijkt uit dit krantenartikel.
[…]

Op volle zee is altijd toestemming nodig is van de vlaggestaat waaronder een boot vaart geldt voor iedere vlag, niet alleen de Poolse. In territoriale wateren is een gegronde verdenking voldoende. Ze zijn op volle zee aangehouden.

Dus ook onder NL/BE/FR/whatever vlag had toestemming verleend moeten worden door de betreffende vlaggestaat. Wellicht is het voornaamste geluk voor hun dat de Poolse overheid niet heeft reageert op het verzoek.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 07 aug 2023 15:07 #1500561

Even stil op dit topic, maar toch interessant.
Ja Poolse registratie kan, en is bijv interessant om niet teveel kosten te krijgen als het kadaster moet uitvliegen. Maar, verzekeren wordt een MAAR, zoals al geschreven is.

-FBTO doet het niet als er een Poolse registratie opzit
-EOC haakt al af als het niet in NL of ergens rond de Oostzee is (Poolse registratie weet ik niet)
-TVM doet ook geen Poolse registraties: "TVM kan geen Poolse pleziervaartuigen verzekeren." www.tvm.nl/nieuws/informatie-i...ificaat-pleziervaart

Weet iemand wel een verzekering die Pools geregistreerde schepen verzekerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 07 aug 2023 16:14 #1500586

Polen registratie en verzekering gaat heel lastig worden (voor buitenlanders)

In Mijn zoek tocht met zo'n beetje alle vlagen en verzekeraars te hebben bekeken en daar ben je serieus even mee bezig . Ken ik inmiddels veel in's en out's van de registraties .
viel Polen al heel snel af , je kunt een quote neerleggen bij een yacht registratie bedrijf wellicht dat die met een verzekeraar op de proppen komen voor een Poolse registratie als buitenlander .

De prijs zul je dan even moeten vergelijken.
Laatst bewerkt: 07 aug 2023 16:16 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 07 aug 2023 17:40 #1500604

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1330
Deze link is erg duidelijk. Had ook wel zin in een Poolse vlag maar zie er van af, mede omdat ik fulltime werk en er toch niet aan toe kom ver te varen:

www.europarl.europa.eu/working...rs/tran/w14/2_en.htm

Ik haal het volgende er uit mbt zogenaamde shadow-flags:
3. The flag principle and registration in international law

In order to clarify the position of ships in international law, it must be emphasized that whereas under domestic law (though not in the case of flag of convenience countries), the genuine link between ship and flag state is based on certain socio-economic factors (construction, ownership, agent, crew, etc.), in international law, the genuine link consists of the effective control of the state over the ship. The problems associated with "shadow" flags are summed up in this definition, since the countries where they exist have neither the apparatus nor the will to exercise that control.


Ik zou dus als Nederlander met een Nederlands paspoort en een Nederlandse woonplaats voor een Nederlandse registratie gaan. Die ook internationaal goed bekend staat.
Dat dit een duur en bureaucratisch, in mijn ogen zelfs overdreven gedoe is met Kadaster etc is voer voor een andere discussie.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 07 aug 2023 17:41 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 07 aug 2023 18:18 #1500618

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1613
Dat is de normale situatie die echter binnen de EU een beetje afwijkt sinds de open markt.
Voor het registreren onder een vlag van een EU land mag je ook een entiteit (bedrijf of persoon) inbrengen uit een ander EU land dan waar je de vlag aanvraagt. Vandaar ook dat een Poolse vlag mogelijk is en een UK vlag mogelijk was tot de Brexit.
Voor een particulier wat complex, maar commercieel heel gewoon want scheepsbouw en scheepvaart is heel internationaal.
Maar ook voor grensbewoners fijn of wiens schip in een ander land ligt.
Laatst bewerkt: 07 aug 2023 18:19 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 07 aug 2023 18:25 #1500620

  • Amelie
  • Amelie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1501
Toch raar dat de combinatie Nederlandse verzekering/Poolse registratie problemen oplevert. In strijd met EU uitgangspunt vrij verkeer van goederen en diensten. Onze Nederlandse verzekering DNA vraagt niet of en waar we geregistreerd zijn.Overigens afgelopen maanden gecontroleerd door Portugese en Spaanse douane. Het ICP leverde geen enkel probleem op. Onze strategie was om bij een eventueel 'aan de ketting leggen' een Poolse registratie aan te vragen. Dat is binnen een week te regelen. Volgend jaar verder naar Bretagne waar we over een paar jaar de boot willen verkopen. Daarom geen Nederlandse zeebrief voor ons.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 07 aug 2023 18:38 #1500628

Niet helemaal waar een verzekeraar mag natuurlijk zelf bepalen welke vlagen hij wel of niet verzekerd hetzelfde geldt voor boten welke wel en welke niet.

Dat is namelijk niet in strijd met de EU , wel als het willekeur is dus de ene keer wel en de andere keer niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 07 aug 2023 18:47 #1500632

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1613
Bijvoorbeeld omdat de verzekeraar de Poolse taal niet machtig is, de Poolse wetten niet kent, Poolse ondersteuning daarvoor te duur vindt in relatie tot de aantallen, het niet als zijn markt ziet en er ook geen kantoor gaat openen. De klant mag dan Nederlander zijn, maar de boot is Pools, dus die taal en wetten komen bij een incident een keer om de hoek kijken.
Laatst bewerkt: 07 aug 2023 18:47 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 07 aug 2023 18:50 #1500633

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7536
Zo is het. De verzekeraar bepaalt welke risico's men wilt verzekeren.

Overigens zijn erg veel Duitse en Belgische eigenaars met een boot in Nederland, Belgie of in Noord Duitsland verzekerd in Nederland.

Het is allemaal maatwerk of een boot al dan niet verzekerd kan worden. Sommige verzekeraars doen bijvoorbeeld geen multihull vaartuigen.

Bram
Laatst bewerkt: 07 aug 2023 18:51 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 07 aug 2023 19:36 #1500666

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
wat ik me kan herinneren is dat Panthenisu geen probleem heeft met poolse vlaggen , maar de meeste (alle ?) NL verzekeraars verzekeren alleen NL bootjes , wat ik raar vind want in NL in registratie niet nodig

maar als je een ICP aanvraagt kun je dat gebruiken om in NL een verzekering te krijgen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 07 aug 2023 20:49 #1500702

Bedoel je Pantaenius?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 07 aug 2023 22:06 #1500711

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
pseudophilo schreef :
Bedoel je Pantaenius?

dat zal wel , ik kan die naam nooit correct schrijven maar iedereen weet wie er bedoeld is ;-)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 08 aug 2023 06:31 #1500729

ReneK schreef :
pseudophilo schreef :
Bedoel je Pantaenius?

dat zal wel , ik kan die naam nooit correct schrijven maar iedereen weet wie er bedoeld is ;-)

Bijna niemand kan die goed spellen behalve als je daar op kantoor zit als het er ingebakken zit :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 08 aug 2023 15:47 #1500872

Update:
-Pantaenius, kan idd; wel een stukje duurder
-TVM, geen Poolse registratie, wat je wel kan doen is registratie er compleet afhalen, maar dan wordt varen in Italie een probleem, omdat Italie een registratie vereist
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 11 aug 2023 21:31 #1501502

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7536
Alle verzekeraars zijn de diverse risico's aan het saneren,

Hier een voorbeeld op het Cruiser & Saling Forum:

Left hanging by Pantaenius
Just got an email from Pantaenius telling me that they will cancel the policy, because
1. Me, EU citizen, with a boat in the med
2. UK registered part 1
3. Not a permanent address (we are currently living aboard)

What to do? Any other insurance company?

QUOTE
I’m afraid we do not have good news for you. It is with regret that we must inform you that neither Pantaenius UK or our Monaco office are able to offer a quotation for MALAYA. Sadly without a permanent residential address we are unable to assist. Monaco would require proof of the Italian address being a current fiscal place of residency, and Pantaenius UK would require a bona fide UK permanent residential address.

We are sorry that this is not the answer you were hoping for. Our Polish office colleagues are in copy and will be in touch in due course with regard to policy cancelation.

We wish you luck and good sailing for the future.
UNQUOTE

Zou maar gewoon een Nederlandse Registratie nemen. Je zal maar onderweg zijn als je verzekering wordt opgegezegd.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl