Corazon schreef :
En ik ben nu juist wat meer aan het kijken naar de wat zwaardere boten met lange kiel..
Bijna HR 34 gekocht (vat-probleem) en nu bezig met oerdegelijke HR 352. Ik heb juist t idee dat je beter iets langer op zee kunt zitten met meer comfort, dan korter op zee met minder comfort…
Even reageren op wat ik bedoel met mijn post. Ik zie namelijk nogal veel reacties over wegzeilen stormen etc.
Wij hebben de halve wereld over gezeild Onder ooit in meer dan 27 knopen wind gemiddeld te zijn. Wel eens een squall gehad, maximaal 32 knopen. Dit wilde ik dus aangeven met de huidige techniek. Je komt gewoon niet in slecht weer als je dat niet wilt. En door sneller te kunnen varen heb je nog meer kans om daar buiten te blijven.
Enorme stormwn op de kokosnoot route heb je niet, tenzij je in orkaanseizoen gaat varen. Wat je wel hebt zijn ongelooflijk veel passages van 300 to 750 nm. Laten we voor het gemak de 750 nm passage pakken. Sorry Corazon dat ik jou even gebruik. Ik vind HR 352 ongelooflijk mooie boten, maar wij hebben veel opgetrokken met dit type boot. Onze vrienden kwamen altijd net die ene dag in rotweer terecht want onze iets snellere slak loopt bijna knoop harder. Huh waterlijn hoor ik je denken.
Dat klopt bij 25 kn wind zijn we even snel, maar vrijwel niemand kiest die 25 kn wind weergaatjes. Waar wij bij 11 knopen wind al boven de 5 lopen doet een HR 3,8.
Er zijn vaak weergaatjes van 3 tot 4 dagen weinig golven en een mooi windje van 10 tot 15 knopen. Hoe sneller je boot is hoe makkelijker je kiest voor zo'n weergat.
Ik zeg dus ook niet dat onze boot snel is, maar sneller dan de gem even grote blue water cruiser. En dat als ik het nog een keer zou doen ik het liefst een boot zou hebben die 10 kn gemiddeld kan halen