Kroon schreef :
Toen ik nog geen boot had droomde ik over het zeilen van de kokosnoot route. Ennik had een nogal sterke mening over de boot. Dat moest een Koopmansachtig model worden of iets vergelijkbaars. Langkiel, skeg, kotterstag oftewel de typische blue water cruiser. [/attachment]
Met al je ervaring zou je toch moeten weten dat 'Koopmans' niet synoniem is met 'langkiel'. Koopmans heeft zeker langkielers ontworpen, maar de meeste van zijn ontwerpen hebben gewoon een vinkiel en sommigen hebben zelfs een balansroer zonder scheg.
Verder: ik heb geen enkele ervaring met een wereldomzeilen, maar ik weet wel dat de kokosnootroute staat voor een specifieke manier van zeilen. Je vaart voornamelijk met ruime wind.
Aan een boot die ook aan de wind goed presteert worden andere eigen gesteld. Koopmans hanteerde ook het uitgangspunt 'lang, dun en lekker'. Met andere woorden: hij had een voorkeur voor boten die in vergelijking tot de lengte tamelijk smal waren. Dat soort boten doen het vooral goed aan de wind.
Maar hij (misschien zijn zoon) heeft inderdaad weinig of geen kajuitboten ontworpen die kunnen planeren.
Want daar zit in de praktijk toch de grootste winst als het gaat om een significant hogere snelheid en het benutten van kleine weather windows. Punt is wel dat het al behoorlijk moet waaien om in überhaupt plané te komen.
Dus ja; welk vaargebied en welke route zijn voor jou van toepassing en welke eigenschappen van de boot zijn daarbij van belang?