Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Snelheid de nieuwe zeewaardigheid?

Snelheid de nieuwe zeewaardigheid? 14 nov 2023 18:40 #1522680

  • Kroon
  • Kroon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 85
rooiedirk schreef :
Wat mij betreft reclame folder praat. In theorie klopt het geen speld tussen te krijgen. Praktijk is dat dus je grenzen gaat verleggen. Oh kan nog wel, we zijn er voor ... Terwijl je anders lekker was blijven liggen. Vroeger of later kom je toch in slecht weer, dan maar wat vroeger in een bootje dat er wel tegen kan.

Doet me denken aan auto's met ABS remmen. Zou veel veiliger zijn, en is ook zo maar mensen passen hun rijgedrag aan en het resultaat is dat het net zo vaak en veel fout gaat als met standaard remmen.

Ik vertel je zojuist de 20000 zeemijlen praktijk. Ik zie om mij heen met name zware boten besluiten om niet te gaan want teveel motoren. En die wachten op weergaatjes van 17 tot 25 knopen wind. En die hebben allemaal rotverhalen. Want het was een kl*te tocht.

Als je een andere ervaring hebt hoor ik hem graag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheid de nieuwe zeewaardigheid? 14 nov 2023 18:43 #1522681

Kroon schreef :
rooiedirk schreef :
Wat mij betreft reclame folder praat. In theorie klopt het geen speld tussen te krijgen. Praktijk is dat dus je grenzen gaat verleggen. Oh kan nog wel, we zijn er voor ... Terwijl je anders lekker was blijven liggen. Vroeger of later kom je toch in slecht weer, dan maar wat vroeger in een bootje dat er wel tegen kan.

Doet me denken aan auto's met ABS remmen. Zou veel veiliger zijn, en is ook zo maar mensen passen hun rijgedrag aan en het resultaat is dat het net zo vaak en veel fout gaat als met standaard remmen.

Ik vertel je zojuist de 20000 zeemijlen praktijk. Ik zie om mij heen met name zware boten besluiten om niet te gaan want teveel motoren. En die wachten op weergaatjes van 17 tot 25 knopen wind. En die hebben allemaal rotverhalen. Want het was een kl*te tocht.

Als je een andere ervaring hebt hoor ik hem graag.

Mag ik vragen welke boten dat zijn ??? 17kn wind = 5bf 25 een dikke 6

Opmerkelijk als ze dat als start wind nodig hebben .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheid de nieuwe zeewaardigheid? 14 nov 2023 18:45 #1522684

rooiedirk schreef :
Wat mij betreft reclame folder praat. In theorie klopt het geen speld tussen te krijgen. Praktijk is dat dus je grenzen gaat verleggen. Oh kan nog wel, we zijn er voor ... Terwijl je anders lekker was blijven liggen. Vroeger of later kom je toch in slecht weer, dan maar wat vroeger in een bootje dat er wel tegen kan.

Doet me denken aan auto's met ABS remmen. Zou veel veiliger zijn, en is ook zo maar mensen passen hun rijgedrag aan en het resultaat is dat het net zo vaak en veel fout gaat als met standaard remmen.

Wie zegt dat de boten er niet tegen kunnen dan? Het is nou niet dat ze met bosjes vergaan in slecht weer...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheid de nieuwe zeewaardigheid? 14 nov 2023 18:46 #1522685

  • Kroon
  • Kroon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 85
Jeroen-Pion schreef :

Klinkt bijna als ik wil de plas over , maar vind het maar eng dus dan maar het liefste zo snel als mogelijk stel je voor dat er eens een stormpje over komt . Zeker nu je in de andere post hier schreef ; zou ik het weer doen moet de boot nog sneller zijn.

Zal vast zo niet bedoeld zijn ;)

Zoals.ik al.schrijf de plas over gaan kent vrijwel geen stormen. Om nou te zeggen dat ik 20 dagen op zee een pretje vind, nee. Maar jij begint steeds over de grote plas. Een grote oversteek is een ienieminie percentage van al je oversteken.

Als jij het type zeiler bent die liever op de oveaan is dan is dit bericht uiteraard niet voor je bedoeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheid de nieuwe zeewaardigheid? 14 nov 2023 18:48 #1522686

  • Kroon
  • Kroon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 85
Jeroen-Pion schreef :
Kroon schreef :
rooiedirk schreef :
Wat mij betreft reclame folder praat. In theorie klopt het geen speld tussen te krijgen. Praktijk is dat dus je grenzen gaat verleggen. Oh kan nog wel, we zijn er voor ... Terwijl je anders lekker was blijven liggen. Vroeger of later kom je toch in slecht weer, dan maar wat vroeger in een bootje dat er wel tegen kan.

Doet me denken aan auto's met ABS remmen. Zou veel veiliger zijn, en is ook zo maar mensen passen hun rijgedrag aan en het resultaat is dat het net zo vaak en veel fout gaat als met standaard remmen.

Ik vertel je zojuist de 20000 zeemijlen praktijk. Ik zie om mij heen met name zware boten besluiten om niet te gaan want teveel motoren. En die wachten op weergaatjes van 17 tot 25 knopen wind. En die hebben allemaal rotverhalen. Want het was een kl*te tocht.

Als je een andere ervaring hebt hoor ik hem graag.

Mag ik vragen welke boten dat zijn ??? 17kn wind = 5bf 25 een dikke 6

Opmerkelijk als ze dat als start wind nodig hebben .

HR 35, colin archer, stalen koopmansen en al die zeer mooie ronde achterkant volle kielen amerikanen die lopen met moeite voor de wind boven de 5 knopen onder de 17 knopen
Laatst bewerkt: 14 nov 2023 18:54 door Kroon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheid de nieuwe zeewaardigheid? 14 nov 2023 19:04 #1522689

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
Hm, ik heb het kleine broertje van de HR 352. Met 17 kn ruime wind zit ik echt wel boven de 5 knoop. Met een gewone werkfok. De polar van mijn boottype geeft 6,4 kn bootsnelheid bij 16 kn wind 150°.

Ik bedoel, zelfde verhaal als met de Oude Zeehond: je moet wel zeilen met die schuit om vooruit te gaan.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheid de nieuwe zeewaardigheid? 14 nov 2023 19:05 #1522690

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Bijvoorbeeld: staat een man op de kade bij het sluisje van Shotley harbour te roepen dat we niet moeten uitvaren want het wordt windkracht 8.
O.K. bedankt, we verwachten max windkracht 7 en het is een bakstag koers, dus we gaan.
(hele stukken zo aan 9 knopen gelopen)

Ik vaar mijlen // met een "snelle boot" zo'n mijl verwijderd.
Wind wat minder, hij loopt uit, wind wat meer wij lopen in.

Zeevriendelijkheid heeft ook met vermoeidheid een relatie, wat weer een relatie heeft tot veiligheid. (wat als je een aarm breekt omdat door een plotselinge beweging de boot heftig beweegt?

Nou ja, wat ik wil zeggen, het is allemaal relatief.
Mischien met een jonge ervaren bemanning, bijvoorbeeld zo'n 4 stuks, een snelle boot, met single of duo en wat ouder nog steeds goede een snelle boot? Weet het zo net nog niet.

En tenslotte hebben we de rompsnelheid. Licht weer zeilen op zak? Motivatie om deze ook te zetten? Enzovoorts...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheid de nieuwe zeewaardigheid? 14 nov 2023 19:07 #1522691

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Kroon schreef :

Dat klopt bij 25 kn wind zijn we even snel, maar vrijwel niemand kiest die 25 kn wind weergaatjes. Waar wij bij 11 knopen wind al boven de 5 lopen doet een HR 3,8.

Er zijn vaak weergaatjes van 3 tot 4 dagen weinig golven en een mooi windje van 10 tot 15 knopen. Hoe sneller je boot is hoe makkelijker je kiest voor zo'n weergat.

Ik zeg dus ook niet dat onze boot snel is, maar sneller dan de gem even grote blue water cruiser. En dat als ik het nog een keer zou doen ik het liefst een boot zou hebben die 10 kn gemiddeld kan halen

beneteau 473 , 1850 mijl , 11.5 dagen
lagoon 42 , dezelfde 1850 mijl , 16.5 dagen

is de lagoon dan zo veel trager ? of de 473 zo veel sneller ?

ja en nee , met de 473 hadden we enkele 200 mijl dagen maar ook enkele dagen met 25-40 knopen wind , dan loopt het eigenlijk te snel (of waren we te onervaren)

de lagoon begint pas lekker te lopen bij 18-20 knopen wind , en met 24 knopen ruime wind lopen we 14 door het water , jammer genoeg hadden we met de oversteek met de lagoon 10-15 knopen wind
heerlijk rustig zeilen en geen golven maar wat een trage bak is het dan !

vanaf 18 knopen is het wel dikke prima en ook veel comfortabeler dan een mono

zou ik dan liever met een bloedsnelle lichtweer zeilende scanmar 33 een stukje gaan varen ? ermmm... ik ben Bart een paar keer tegengekomen en heb enorm veel respect voor wat ze gedaan hebben maar dan ben ik liever wat trager met weinig wind ;)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheid de nieuwe zeewaardigheid? 14 nov 2023 21:19 #1522715

  • Kroon
  • Kroon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 85
Doejong schreef :
Hm, ik heb het kleine broertje van de HR 352. Met 17 kn ruime wind zit ik echt wel boven de 5 knoop. Met een gewone werkfok. De polar van mijn boottype geeft 6,4 kn bootsnelheid bij 16 kn wind 150°.

Ik bedoel, zelfde verhaal als met de Oude Zeehond: je moet wel zeilen met die schuit om vooruit te gaan.

En dat ben ik volledig met je eens. Ik zie helaas teveel zeker kleinere boten met veel te weinig zeil. Denkende dat dit comfortabeler is en beter is voor je tuig. Voor de wind op alleen je genua prima. Maar boven de 120°TWA op alleen een genua is geen fijne belasting van je tuig.
Wij merken dat je met snelheid veel minder speelbal bent van de golven dan met weinig snelheid.

Maar fijn dat jou boot iig boven de 5 loopt met die wind. Ik zal mijn punt verduidelijken met een vb:

We liggen in Suwarrow atoll en wachten in the middle of nowhere op een weer window. Samen met een Tayana achtige 35 ft en een HR 35 en een Leopard 47 catamaran. We kunnen naar Niue, Tonga of Samoa.

Weerwindow Samoa is voor ons haalbaar 4 dagen met 10 knopen wind. De zware boten kunnen dit niet want zouden moeten motoren voor 3 dagen.

De leopard is veel sneller bij iets meer wind en kiest ervoor om al nar Niue te gaan. Dat kan hij doen want hij ontloopt daarmee 35 kn tegenwind omdat hij de trip in 4 dagen kan maken en wij hebben 5 nodig. De zware jongens hebben 6 dgn nodig.

Zelfde verhaal voor Tonga. Het weerwindow dat we uiteindelijk nemen. Onze HR vrienden motoren er flink op los om ons bij te houden in het lichte weer en weten bij te blijven. We bereiken uiteindelijk tegelijk de 25 knopen 80°TWA wind en zijn vervolgens evensnel. Telt bootcomfort dan? Wrs wel. Maar zij hebben het zwaarder dan wij. Dus wat je aankan en wat je gevoel is telt nog veel zwaarder dan type boot.
De tayana achtige boot haalt deze snelheden niet en komt een dag later aan. Waarbij hij daardoor in 35 plus knopen wind en 4 m golven uitgeput aankomt.

Zijn conclusie: ik had voor een snellere boot moeten gaan. Onze boot kan dit dan wel allemaal aan maar comfortabel is het zeker niet.

Dit is mijn hele punt. Snelheid maakt het kiezen van een weerwindow veel makkelijker en je hoeft niet meer in slecht weer te zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheid de nieuwe zeewaardigheid? 14 nov 2023 21:24 #1522718

Erik beschreef ooit eens hoe zijn (relatief lichte, ambitieus getuigde) boot bij licht weer in deining lekker ging lopen, terwijl zware ondertuigde boten dan wat lagen te klotsen.

Buiten het niet hoeven te motoren om een planning (weer-window) halen, lijkt mij dat veel fijner varen. Zeilen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheid de nieuwe zeewaardigheid? 14 nov 2023 21:38 #1522719

  • Kroon
  • Kroon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 85
Nachtvlinder schreef :
Erik beschreef ooit eens hoe zijn (relatief lichte, ambitieus getuigde) boot bij licht weer in deining lekker ging lopen, terwijl zware ondertuigde boten dan wat lagen te klotsen.

Buiten het niet hoeven te motoren om een planning (weer-window) halen, lijkt mij dat veel fijner varen. Zeilen!

Leuke aanvulling hierop is onze tocht naar NZ.
17 knopen aan de wind korte stijle golven. Oyster 56 wordt telkens stil gelegd in die golven. Wij blijven gaan en varen meer over de golven en harder dan een Oyster 56 :laugh:

Dit overigens los van mijn post want over het algemeen is een oyster in staat om 200 mijl dagen te maken. Iets waar wij alleen maar van kunnen dromen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheid de nieuwe zeewaardigheid? 14 nov 2023 21:54 #1522721

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
Kroon schreef :
Wij merken dat je met snelheid veel minder speelbal bent van de golven dan met weinig snelheid.
Ik vaar dit soort tochten niet, maar gewoon met kustzeilen is dat mijn ervaring ook altijd geweest, met allerlei soorten boten. Genoeg zeil (is niet per se maximaal zeil) zorgt niet alleen voor snelheid, maar ook voor comfort.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheid de nieuwe zeewaardigheid? 14 nov 2023 22:10 #1522725

Ik snap je punt Kroon. Mijn hart ligt alleen meer bij de wat zwaardere boten.

Tot in hoe ver kun je een zware slome boot nog snel maken?

Bijvoorbeeld met een klapschroef en een schoon onderwaterschip?
Of lichtweerzeilen zoals een gennaker, spinaker, dubbele genua (melkmeisje) of een halfwinder op je solentstag?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheid de nieuwe zeewaardigheid? 14 nov 2023 22:17 #1522727

Eigenlijk niet. Het verhaal blijft namelijk hetzelfde gezien je diezelfde snelheid verbeterende maatregelingen ook op lichtere snellere boten kunt toepassen. Die worden dan nog sneller en is een nog kleiner window mogelijk.

Maw de verhoudingen in verschillen tussen snelle en langzame zeilers zullen waarschijnlijk redelijk hetzelfde blijven.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 14 nov 2023 22:19 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheid de nieuwe zeewaardigheid? 14 nov 2023 22:22 #1522729

De extra zeewaardigheid zit hem niet zo zeer in het benutten van kortere weergaatjes, maar vooral in de dynamische stabiliteit van de snelere boten. Om het in context te zetten praat ik hier over waterverplaatsers die makkelijk hun rompsnelheid lopen vs zware boten met veel natoppervlak welke door de beugel niet meer dan 60-65% van hun rompsnelheid varen.

Daarnaast is er natuurlijk het aspect van lichtweerzeilen. Een ondertuigde boot met veel natoppervlak vaart op de motor met 12-13 knopen wind en minder op een zee die nog steeds deining heeft, terwijl een boot met gunstigere verhouding met een stuk minder wind nog kan zeilen zonder dat de zeilen lopen te klappen en rammen op de golven.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheid de nieuwe zeewaardigheid? 14 nov 2023 23:49 #1522733

Interessant om deze ervaringen te lezen (al gaat het mijn ervaring ver te boven)

Op zich snijdt het wel hout dat een snellere boot fijner is om een goed weather-window uit te zoeken. En je dus daarmee slecht weer bijna altijd kan voorkomen.

Maar daar zit wat mij betreft wel de clou als je het synoniem wilt maken met grotere zeewaardigheid: als je nu toch een keer in slecht weer terechtkomt, die 48 uur ofzo aanhoudt. Waarbij je helemaal uitgeput raakt. Kan zo’n snelle boot dan ook een beetje voor zichzelf zorgen? Of is het noodzakelijk dat je actief blijft sturen (met stuurautomaat)?
Als de boot dat niet kan, en volledige actieve aandacht nodig heeft is dat ook geen direct probleem, maar dan moet de bemanning daar wel fit genoeg voor zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheid de nieuwe zeewaardigheid? 15 nov 2023 00:04 #1522734

  • Kroon
  • Kroon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 85
sjoerd1981 schreef :
Interessant om deze ervaringen te lezen (al gaat het mijn ervaring ver te boven)

Op zich snijdt het wel hout dat een snellere boot fijner is om een goed weather-window uit te zoeken. En je dus daarmee slecht weer bijna altijd kan voorkomen.

Maar daar zit wat mij betreft wel de clou als je het synoniem wilt maken met grotere zeewaardigheid: als je nu toch een keer in slecht weer terechtkomt, die 48 uur ofzo aanhoudt. Waarbij je helemaal uitgeput raakt. Kan zo’n snelle boot dan ook een beetje voor zichzelf zorgen? Of is het noodzakelijk dat je actief blijft sturen (met stuurautomaat)?
Als de boot dat niet kan, en volledige actieve aandacht nodig heeft is dat ook geen direct probleem, maar dan moet de bemanning daar wel fit genoeg voor zijn.

Goed punt. De stuurautomaten van tegenwoordig zijn echt heel erg goed. Ik kwam op onze tocht een solo zeiler tegen die met (zeker de benodigde reserve onderdelen mee had en 2 stuurautomaten, mocht 1 faklen) een Jeaneau sun 3600 racebak de wereld overging. Zijn gem snelheid 7,5 knoop.

Daarbij kunnen vrijwel alle boten ook de onze goed bijliggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheid de nieuwe zeewaardigheid? 15 nov 2023 01:56 #1522736

  • Kroon
  • Kroon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 85
ReneK schreef :
Kroon schreef :

Dat klopt bij 25 kn wind zijn we even snel, maar vrijwel niemand kiest die 25 kn wind weergaatjes. Waar wij bij 11 knopen wind al boven de 5 lopen doet een HR 3,8.

Er zijn vaak weergaatjes van 3 tot 4 dagen weinig golven en een mooi windje van 10 tot 15 knopen. Hoe sneller je boot is hoe makkelijker je kiest voor zo'n weergat.

Ik zeg dus ook niet dat onze boot snel is, maar sneller dan de gem even grote blue water cruiser. En dat als ik het nog een keer zou doen ik het liefst een boot zou hebben die 10 kn gemiddeld kan halen

beneteau 473 , 1850 mijl , 11.5 dagen
lagoon 42 , dezelfde 1850 mijl , 16.5 dagen

is de lagoon dan zo veel trager ? of de 473 zo veel sneller ?

ja en nee , met de 473 hadden we enkele 200 mijl dagen maar ook enkele dagen met 25-40 knopen wind , dan loopt het eigenlijk te snel (of waren we te onervaren)

de lagoon begint pas lekker te lopen bij 18-20 knopen wind , en met 24 knopen ruime wind lopen we 14 door het water , jammer genoeg hadden we met de oversteek met de lagoon 10-15 knopen wind
heerlijk rustig zeilen en geen golven maar wat een trage bak is het dan !

vanaf 18 knopen is het wel dikke prima en ook veel comfortabeler dan een mono

zou ik dan liever met een bloedsnelle lichtweer zeilende scanmar 33 een stukje gaan varen ? ermmm... ik ben Bart een paar keer tegengekomen en heb enorm veel respect voor wat ze gedaan hebben maar dan ben ik liever wat trager met weinig wind ;)

Ja in jou geval heb je gewoon een groot iets harder weer window nodig, maar dat is dan nog steeds allemaal comfortable ;)

Ik heb trouwens het laatste stuk op gezeild met een zusterschip van wat jij hebt. Die vliegt wel iets vaker zijn lichtweer zeil. Maar dan is hij niet zo ontzettend traag hoor ;)


Nog altijd jammer dat jullie niet deze kant opkomen...
Toevallig komende maand in Nederland?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snelheid de nieuwe zeewaardigheid? 15 nov 2023 23:48 #1522954

@Jeroen/Femke:
Het lijkt me dat een snelle brede boot op allerlei fronten veel meer op zijn donder krijgt.

Dat is zeker niet altijd zo. Bij halve wind en ruime wind gaat een brede,moderne boot (althans de mijne), een beetje glijden, houdt makkelijker de golven bij, en vaart sneller, rustiger en, in mijn ogen, veel veiliger dan een traditioneel, smal schip. Verder vind ik de beleving van lekker over de golven scheuren ook veel fijner het gehobbel met mijn oude bootje.
Laatst bewerkt: 15 nov 2023 23:57 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl