Doejong schreef :
Hm, ik heb het kleine broertje van de HR 352. Met 17 kn ruime wind zit ik echt wel boven de 5 knoop. Met een gewone werkfok. De polar van mijn boottype geeft 6,4 kn bootsnelheid bij 16 kn wind 150°.
Ik bedoel, zelfde verhaal als met de Oude Zeehond: je moet wel zeilen met die schuit om vooruit te gaan.
En dat ben ik volledig met je eens. Ik zie helaas teveel zeker kleinere boten met veel te weinig zeil. Denkende dat dit comfortabeler is en beter is voor je tuig. Voor de wind op alleen je genua prima. Maar boven de 120°TWA op alleen een genua is geen fijne belasting van je tuig.
Wij merken dat je met snelheid veel minder speelbal bent van de golven dan met weinig snelheid.
Maar fijn dat jou boot iig boven de 5 loopt met die wind. Ik zal mijn punt verduidelijken met een vb:
We liggen in Suwarrow atoll en wachten in the middle of nowhere op een weer window. Samen met een Tayana achtige 35 ft en een HR 35 en een Leopard 47 catamaran. We kunnen naar Niue, Tonga of Samoa.
Weerwindow Samoa is voor ons haalbaar 4 dagen met 10 knopen wind. De zware boten kunnen dit niet want zouden moeten motoren voor 3 dagen.
De leopard is veel sneller bij iets meer wind en kiest ervoor om al nar Niue te gaan. Dat kan hij doen want hij ontloopt daarmee 35 kn tegenwind omdat hij de trip in 4 dagen kan maken en wij hebben 5 nodig. De zware jongens hebben 6 dgn nodig.
Zelfde verhaal voor Tonga. Het weerwindow dat we uiteindelijk nemen. Onze HR vrienden motoren er flink op los om ons bij te houden in het lichte weer en weten bij te blijven. We bereiken uiteindelijk tegelijk de 25 knopen 80°TWA wind en zijn vervolgens evensnel. Telt bootcomfort dan? Wrs wel. Maar zij hebben het zwaarder dan wij. Dus wat je aankan en wat je gevoel is telt nog veel zwaarder dan type boot.
De tayana achtige boot haalt deze snelheden niet en komt een dag later aan. Waarbij hij daardoor in 35 plus knopen wind en 4 m golven uitgeput aankomt.
Zijn conclusie: ik had voor een snellere boot moeten gaan. Onze boot kan dit dan wel allemaal aan maar comfortabel is het zeker niet.
Dit is mijn hele punt. Snelheid maakt het kiezen van een weerwindow veel makkelijker en je hoeft niet meer in slecht weer te zeilen.