Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Klein marktonderzoek

Klein marktonderzoek 23 juli 2015 14:04 #645847

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Contante betaling per klus en aanbetaling bij grote klus. ZEKER in het begin

Zorg dat je ook een goede papieren omschrijving hebt van de uit te voeren werkzaamheden!
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 23 juli 2015 14:04 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein marktonderzoek 23 juli 2015 14:15 #645851

Ik weet niet in hoeverre bedrijven dit al doen, omdat ik nooit een pro aan m'n boot laat klussen, maar het werken in de avonduren lijkt me een fijne kans op meer klandizie.

Als je mensen per klus laat afrekenen zou ik wel een mobiel pinapparaat meenemen, dat kost niet zo veel.
Voorheen Flying Arrow Schakel
Voorheen Schakel H2414 Neptinus
Voorheen 470 H220
Efsix 1073
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein marktonderzoek 23 juli 2015 14:22 #645855

efsixzeiler schreef :
Als je mensen per klus laat afrekenen zou ik wel een mobiel pinapparaat meenemen, dat kost niet zo veel.
ja en dat zijn dus van die vaste kosten. als je dat maar drie keer per jaar nodig hebt is dat onnodig.

De bedoeling is dat je bij elke klus een offerte aanbiedt. Daarin staan ook de betaalvoorwaarden.
dan kan je zelf kiezen voor contant of aanbetalen.

Bij een vaste klant kan je ook achteraf laten betalen, die is te vertrouwen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein marktonderzoek 23 juli 2015 14:24 #645856

nu nog een leuke bedrijfsnaam verzinnen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein marktonderzoek 23 juli 2015 14:29 #645857

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
@roozeboos
Er zijn ook pinautomaten waar je slechts per transactie betaald.
De pinautomaat zelf kost je dan eenmalig iets van €75,=

De transactiekosten kan je aan de klant doorberekenen.
Wel even van te voren vermelden natuurlijk.

EDIT:
payleven.nl/
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 23 juli 2015 14:35 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein marktonderzoek 23 juli 2015 14:30 #645858

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
roozeboos schreef :
nu nog een leuke bedrijfsnaam verzinnen.

Jesse,
de man die je komt flesse :laugh:
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein marktonderzoek 23 juli 2015 14:35 #645859

Sloe Gin schreef :
@roozeboos
Er zijn ook pinautomaten waar je slechts per transactie betaald.
De pinautomaat zelf kost je dan eenmalig iets van €75,=

De transactiekosten kan je aan de klant doorberekenen.
Wel even van te voren vermelden natuurlijk.

Gewoon je uurtarief met 5 cent verhogen. Als klant wil ik dat soort onzinbedragen niet op een factuur zien, dat zit maar gewoon in het tarief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein marktonderzoek 23 juli 2015 15:37 #645868

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9736
jessejohn schreef :
ok vraagje erbij.

Contante betaling per klus of per einde klus of verzamelfactuur opsturen en achter je geld aanvangen?

Belangrijker is om op voorhand een afgetekende werkopdracht te hebben waarbij de werkzaamheden beschreven zijn (eventueel met prijsopgave) zodat daar achteraf geen misverstand over kan bestaan. Zorg dat je dan ook opneemt dat als er ander werk noodzakelijk blijkt te zijn dat daar eerst overleg over volgt en meerwerk wordt vastgelegd. Je zal namelijk niet de eerste zijn die goedbedoeld met een klus, maar achteraf een niet betalende klant hebt omdat die vind dat het werk wat je gedaan niet afgesproken was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein marktonderzoek 23 juli 2015 15:47 #645872

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Ok.
Maar stel je komt bij een boot om bijvoorbeeld vet bij te vullen voor de schroefas installatie omdat deze erg lekt vervolgens blijkt het vetkoord ook vervangen te moeten worden.

De klant is aanwezig je verteld de klant wat er moet gebeuren dit doe je mondeling of misschien telefonisch als de klant er niet is.

Vervolgens stuur je de factuur je hebt alleen een afspraak bevestiging per mail om het vet bij te vullen.
De klant gaat moeilijk doen ivm het vervangen van het verkoord.

Dien je in zon situatie dan bij ieder iets ook als ik er mondeling een afspraak gemaakt dit nog op papier te zetten en de opdrachtgever te laten krabbelen? Wekt toch weinig vertrouwen in de klant op dan?

Mij leek gewoon om een werkbon in te vullen en die de klant te laten ondertekenen, op de werkbon vermeld je ook het extra meerwerk in bovenstaande voorbeeld het vervangen van het vetkoord. Klant ondertekend de werkbon en krijgt de factuur per post (mits het op rekening is) anders direct aftikken zodra de klus is afgerond en de werkbon is ondertekend.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Laatst bewerkt: 23 juli 2015 15:48 door jessejohn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein marktonderzoek 23 juli 2015 15:52 #645874

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Als Pro dien jij inzicht te hebben op mogelijk meerwerk en daar de klant op te attenderen.
Zoals Wallaby aangeeft kan het zeker geen kwaad om ook een clausule op te nemen betreffende onverwacht meerwerk. Ook hier zou ik de klant even op wijzen.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein marktonderzoek 23 juli 2015 15:56 #645875

Ik heb niet het hele topic gelezen.

Ik hoor veel leed door prutsers. Het belangrijkste is je werk zeer goed te doen en het PROBLEEM van de klant op te lossen. Ontzorg.

Betrek je klant in jouw eventuele uitdagingen en geef hem ten aller tijde het gevoel dat je doelmatig, efficiënt en oplossingsgericht bezig bent geweest.

Ikzelf betaal zonder knipperen liever 2x zo veel aan iemand die doorpakt en het oplost dan aan een ongemotiveerde werknemer die zijn uurtjes opbrand en open eindjes over laat.

Ik heb mijn huis door een peperdure timmerman laten aanpakken, omdat ik weet dat hij van dingen geen "project" maakt, maar gewoon balken pakt, en gaat zagen en timmeren, kleine problemen zelf oplost en mij opbelt als er een belangrijk besluit genomen moet worden. Er in, 4 dagen later er uit en op naar de volgende klant.

Zoals altijd is de communicatie de key. Als de klant niet aanwezig is geweest, bel hem op en leg hem uit wat je allemaal gedaan hebt en wat hij mag verwachten als hij terugkeert.

Erken als je zelf even aan het stuntelen bent geweest en factureer die tijd niet. Zie het als lesgeld.

Ik ontwikkel wel eens dingen tegen betaling en dan factureer ik ook niet als ik even een uurtje heb zitten puzzelen met de boeken op schoot. Blijkbaar kwam ik dan kennis, waar de klant mij voor betaald die te hebben, te kort. Ik heb dan geleleerd en kan de volgende keer mijn voordeel daar mee doen.

De meesta klanten waarderen ook eerlijkheid. ALs iets "beyond repair" is, reken ze dan voor dat het goed geld naar kwaad geld smijten is en duid ze naar een oplossing, zodat ze verder kunnen. Dikke kans dat je die klus dan krijgt, maar ze moeten je vertrouwen dat je het daar niet om te doen was en zeker niet het idee krijgen dat je oordeel uit eigenvoordeel is gekomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein marktonderzoek 23 juli 2015 16:17 #645879

Wat denk je van een onderhoudsabbo, bijvoorbeeld jaarlijkse motorcontrole incl. Filters en olie verversen en winterklaar maken van alle water systemen. Vast bedrag per jaar excl. materiaal. Dat ontzorgt, geeft zekerheid voor de booteigenaar endat tegen een scherp tarief. Voordelen, je kunt efficient plannen, bent verzekerd van een deel van de aarlijkse omzet en kunt extra werk genereren.

Tarief, bijvoorbeeld € 145,-- incl. bTW excl. verbuiksmateriaal. Zou ik een acceptabel tarief vinden waarvoor je zekerheid inkoopt. Beetje doorwerken en je doet 6 klantjes op een dag in dezelfde haven.

Edit: prijs voor een gemiddelde 33 voeter

Edit 2: er is wel ergens een ZZP app waarbij een gewenst inkomen wordt omgezet in een uurtarief. Daar schrik je nog van. Veel zzp-ers rekenen voor het gemak maar niet de extra uren mee voor aquisitie, administratie, geen werk, uren voor administratie, overwerk, etc.

Ben zelf een loonslaaf :)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 23 juli 2015 16:27 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein marktonderzoek 23 juli 2015 16:22 #645881

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Denk dat de opmerkingen van boarderbas zeker hout snijden. Zo zit ik er zelf ook meestal in (en dan van beide kanten). Ben ook ZZP-er :cheer:
Voor kwaliteit wil men best betalen.

Ik denk dat als je rond de 35 Euro factureert (ex BTW uiteraard) je wel wat laag zit. 45 Euro (ex BTW) voor een vakman is echt een hele schappelijke prijs. En die ga je ook nodig hebben aan het einde van de rit. Als je 60 uur draait in een week (inclusief reistijden, voorbereiden, even een mailtje, belletje, boekhouding, facturen maken, discussies met je klant en ga zo maar door) en je kan daarvan 40 uren factureren dan doe je het goed denk ik.

Voor wat betreft de belastingen, dat is zeker geen 50% van wat je omzet. E.e.a. afhankelijk van je kosten en hoe je zaken inricht. Ik zou me ook even goed voor laten lichten over aansprakelijkheid verzekeringen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein marktonderzoek 23 juli 2015 17:04 #645891

40 uur per week factureren, is m.i. zeeeeeer optimistisch. Reken jezelf nu niet rijk.
onderhoud abbonement is wel slim inderdaad! ik zou dat misschien wel doen. als het niet te duur is.
(vakman ben je pas over een jaar of tien!)


Daarentegen als je 30 bent en je partner werkt , dan zou ik het zeker doen!
maar pas op , de belasting komt na 1 jaar langs, en doet meteen een schatting. Betaal je dus teveel. Krijg je allemaal weer terug, maar je moet het wel allemaal ophoesten. Tevens btw afdracht.

als je er nuchter genoeg in staat kan je het een paar jaar aanzien, en dan beslissen om verder te gaan of niet.
Niet meteen een audi leasen, dat bedoel ik.

Verstandiger is overigens een baan te zoeken in deze branche. Dan ben je meer zeker van een vast inkomen.
En je baas loopt de risico's. je krijgt zelfs een uitkering als het failliet gaat!
Als een zzp'er het niet redt is tie alleen. bijstand krijg je nog net, geloof ik.

- en: aansprakelijkheidsverzekering kan je (nog) niet betalen, als je tenminste self supporting wil zijn.

btw, waar ben je goed in? Alleen motor? of kan je ook schilderen? kan je ook draadjes aansluiten?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 23 juli 2015 17:05 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Klein marktonderzoek 23 juli 2015 17:18 #645895

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28587
Sloe Gin schreef :
Contante betaling per klus en aanbetaling bij grote klus. ZEKER in het begin

Zorg dat je ook een goede papieren omschrijving hebt van de uit te voeren werkzaamheden!
Volgens europeesche richtlijnen mag je maar 15% aanbetaling vragen bij opdracht. 50% kan je altijd proberen en hopen dst de klant de wet niet kent....

Verstuurd vanaf een te kleine terrorfoon, typ fouten zijn dus standaard.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Klein marktonderzoek 23 juli 2015 17:18 #645896

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28587
Sloe Gin schreef :
Contante betaling per klus en aanbetaling bij grote klus. ZEKER in het begin

Zorg dat je ook een goede papieren omschrijving hebt van de uit te voeren werkzaamheden!
Je mag wel voorschot voor materiaal vragen.

Verstuurd vanaf een te kleine terrorfoon, typ fouten zijn dus standaard.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein marktonderzoek 23 juli 2015 17:34 #645899

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
roozeboos schreef :

btw, waar ben je goed in? Alleen motor? of kan je ook schilderen? kan je ook draadjes aansluiten?

Ik wil me natuurlijk niet op de borst kloppen of me superieur voelen maar even een kort lijstje wat ik kan en al heel wat jaren ervaring in heb:

* Motoren
* houtbewerking (meubels maken, interieur maken ook voor boten etc)
* laswerk
* elektra laag en hoogspanning (zie hieronder dus ook storingen zoeken)
* schilderen kan ik wel maar gaat mijn voorkeur niet naar uit :woohoo:
* In principe alle het voorkomende aan schepen

Mijn werkervaring uit beroep:
* Telecom Engineer, programmeren en aansluiten telefooncentrales, aanleggen netwerken, IS/RA etc.
* Netwerkbeheerder
* Storing zoeken in centrales, netwerken
* Aanleg bedrijfinstallaties
* Aanleg en onderhoud alarm systemen
* Aanleggen en onderhoud camera systemen

Daarbij komt kijken dat ik erg leergierig ben, en als ik iets niet weet zorg ik dat ik het leer.
Ben oplossing gericht, houd me aan de afspraken.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Laatst bewerkt: 23 juli 2015 17:37 door jessejohn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein marktonderzoek 23 juli 2015 17:42 #645903

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6259
Ik weet niet of je ook op andere forums, zoals voor motorboten, actief bent maar ik denk dat je hier ook wel waardering zult vinden als je je skills kunt uitbreiden naar wat meer zeilboot gerelateerd onderhoud. Polyester bewerking bijvoorbeeld of tuigage.

Om maar wat te noemen. Vind het verder een goed idee...
Laatst bewerkt: 23 juli 2015 17:43 door Palomine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Klein marktonderzoek 23 juli 2015 17:43 #645904

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28587
Ik zie vele goede adviezen. 35€ p/u is onzin (friesche prijzen) . daar kan je niks mee. Maak eerst een opsomming van je kosten en lasten, ga vervolgens uit van 50% factureerbaar (vaak minder). Hiudt rekening mt btw afdracht etc.
Een vakman kost €50-70 p/u een expert €90-250 p/u ex btw.
Houdt rekening met je aansprakelijkheid; dus rechtsbijstand verz. Etc.
Km prijs rond de €0,30 - 0,50 , uiteindeijk moet er toch weer een auto staan.
Vegeet niet te reserveren voor gereedschap vervanging.
Kijk verder en scherper dan de collega om je te ondescheiden.

Meest lastige en terechte vraag van een klant: waar moet ik u kiezen voor de klus?

Veel zaken zijn genoemd zoals eerlijkheid, je eigen grenzen en beperkingen goed kennen. De meeste verslikken zich in een te grote hap, raken verzeild in juridische procedures. Overleg met de klant en bakzeil halen is goedkoper in twijvel gevallen.

Zirg dat je klant altijd heel goed begrijpt wat jij wil: check & recheck. Misverstanden kosten goud achteraf.

Zorg altijd voor goede administratie en aantekeningen van project verloop. Schrijf afspraken op en laat de klant dit accorderen!! Simmige zijn er op uit om je onderuit te halen als ze verongelijkt zijn. Terecht of onterecht.

Kom afspraken altijd na, of tijdig overleg met de klant. Die heeft de pst un als hij 3 uur rijdt naar het schip en jij bent er niet.

Zorg er voor dat jouw handelen nooit een aangrijppunt kunnen zijn voor klachten.

Haal nooit teveel werk op je hals dan je aankan.

Etc.
Etc.

Verstuurd vanaf een te kleine terrorfoon, typ fouten zijn dus standaard.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein marktonderzoek 23 juli 2015 17:45 #645905

Jouw kennis en ervaring is wel een heel mooie combi. Motoren en netwerken. Alle gadgets aan elkaar knopen, WiFi, de gemiddelde boot digibeet heeft daar geen kaas van gegeten.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein marktonderzoek 23 juli 2015 18:02 #645910

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Bedankt voor de waardevolle informatie.

Op andere fora zit ik niet echt, dit is mijn thuis forum.
Helaas van zeilboten weinig kaas gegeten maar met de kennis op dit forum zal er veel te leren zijn en natuurlijk zullen er ook leden zijn die mij het willen leren misschien wel voor een onderhoudsbeurt gratis :)

Volgende week komt onze accountant al langs om het 1 en ander door te nemen van diverse zaken ben ik wel op de hoogte maar niet mijn vakgebied (belasting etc) dus laat ik dit aan de pro over.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein marktonderzoek 23 juli 2015 18:05 #645911

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
Een tip van een accountant: doe je boekhouding zelf, dat scheelt heel veel geld.
Een jaarrekening, plus belastingaangifte zou je kunnen uitbesteden, maar ik denk dat je dat zelfs zelf kunt. Een klein cursusje verdien je erg snel terug.
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein marktonderzoek 23 juli 2015 18:15 #645914

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Als je op je website gelijk je administratie systeem implementeert kan een kind de was doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein marktonderzoek 23 juli 2015 18:18 #645915

Probeer ook niet álles te kunnen. Zeker niet in het begin. Er zijn (denk ik) maar weinig vakmensen die alle aspecten van bootonderhoud kunnen? (Dus schilderwerk, houtwerk, elektra, lopend en staand wand, motor etc). Jack of all trades = king of nothing!

Wat betreft boekhouding/belastingaangifte: het is vaak nuttig er wel een pro naar te laten kijken, al is het maar een paar uurtjes per jaar ter controle. Dat zijn de kosten niet en verdien je zo terug als hij hier en daar correcties kan uitvoeren of tips kan geven.
Laatst bewerkt: 23 juli 2015 18:19 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klein marktonderzoek 23 juli 2015 18:23 #645918

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
In één dagje kan ik je leren boekhouden (inkoop/verkoop) en BTW-aangifte.
Voor memoriaalboekingen (investeringen, afschrijvingen) kan je wellicht wel beter een accountant laten meekijken, maar schrik niet van accountantstarieven!
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl