Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gevaarlijk prutsende "vakman" gasinstallatie !!

Gevaarlijk prutsende "vakman" gasinstallatie !! 10 mrt 2016 19:55 #714349

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13680
@Bas

TAS
>WTF?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk prutsende "vakman" gasinstallatie !! 10 mrt 2016 20:00 #714351

  • pascald
  • pascald's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
die gasfuse lijkt mij wel een mooi ding alleen passen ze volgens mij niet op de standaard gasflessen, zijn daar weer verloopkoppelingen voor?

Ben ook benieuwd wat boarderbas met tas bedoeld, misschien een standaard b-klep?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk prutsende "vakman" gasinstallatie !! 10 mrt 2016 23:47 #714436

thermischer armaturen sicherung

Das een nippeltje wat je tussen een gaswartel draait met een smeltpetroon die de gastoevoer afsluit.

In Nederland is de plek van de gaskraan in het bouwbesluit vastgelegd en kan de brandweer de gaskraan dichtdraaien. Meestal doen ze dat overigens in een deksel inde straat.

In Andere landen is de infrastructuur niet zo ingericht en is een dergelijke zekering onder je gastoestel verplicht.

Tas voor €7,57


Laatst bewerkt: 11 mrt 2016 00:01 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk prutsende "vakman" gasinstallatie !! 11 mrt 2016 08:35 #714481

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8145
Dat is wel een geniaal dingetje. Waarom liggen die niet gewoon in de watersport- of campingwinkel?
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk prutsende "vakman" gasinstallatie !! 11 mrt 2016 08:58 #714490

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13680
geniaal?
dan hebben we het over een fikse brand in je gasbun en dan hebben we er pas wat aan?
of begrijp ik het nu verkeerd..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk prutsende "vakman" gasinstallatie !! 11 mrt 2016 09:24 #714498

sy helios schreef :
geniaal?
dan hebben we het over een fikse brand in je gasbun en dan hebben we er pas wat aan?
of begrijp ik het nu verkeerd..

En dan kan het een verschil maken of de fles dicht gaat of open blijft nadat je flexibele slang is doorgefikt, denk ik
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk prutsende "vakman" gasinstallatie !! 11 mrt 2016 09:38 #714501

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8145
Dacht meer aan het einde van de vaste leiding, vlak naast het kooktoestel. Je weet wel, daar waar de meeste brandjes zullen beginnen.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk prutsende "vakman" gasinstallatie !! 11 mrt 2016 09:40 #714504

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
als er zoveel hitte /vuur is dat de smeltveiligheid in de gasbun afsluit....
Kan je daarna wachten tot de gasfles explodeert.

Van af een veilige afstand kijken hoe het afbrand :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk prutsende "vakman" gasinstallatie !! 11 mrt 2016 10:20 #714519

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13680
precies mijn idee
blussen, kraan dicht
of wegwezen

dat smeltding zie ik niet als toegevoegde waarde op een boot
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk prutsende "vakman" gasinstallatie !! 11 mrt 2016 12:21 #714565

....en daarom liggen ze niet in de campingwinkel...

...en daarom noem ik de gasfuse beperkt veiligheid verhogend....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk prutsende "vakman" gasinstallatie !! 11 mrt 2016 15:21 #714627

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Schijnt trouwens dat bij een grote gasontsnapping dat ding ook afsluit. Heb er niet een en zal ook niet tot aanschaf overgaan.

De Gasfuse is sinds kort ook in campingwinkels te koop.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk prutsende "vakman" gasinstallatie !! 11 mrt 2016 18:08 #714671

Proost schreef :
Schijnt trouwens dat bij een grote gasontsnapping dat ding ook afsluit.

Dat is eerder belangrijk bij een huisinstallatie en zoiets heeft elke huisinstallatie tegenwoordig ook.
Daarom duurt het altijd een tijdje voordat na een (open) reparatie aan je gasleiding in huis er weer gas gebruikt kan worden. Er is dan nl maar een heel klein gaatje open totdat de druk weer is opgebouwd.
Iets dergelijks wordt ook wel toegepast bij de wateraansluiting van een wasmachine ( maar dan met water natuurlijk :dry: ), een zogenaamde "waterstop".
Op een boot lijkt me dat vrij zinloos want de doorstroomcapaciteit van een reduceer aan boord is i.h.a. sowieso veel kleiner dan van het reduceer thuis en zal dus bij bijv. een kapotte slang relatief weinig gas doorlaten.
Wat niet betekent dan een gaslek niet altijd gevaarlijk is in een boot , maar dat is vooral vanwege het feit dat een boot nu eenmaal logischerwijze van onderen dicht is en gas een stuk (ca. tweemaal) zwaarder is dan lucht.
Ad
Laatst bewerkt: 11 mrt 2016 18:10 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk prutsende "vakman" gasinstallatie !! 17 mrt 2016 06:30 #716319

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Vooral even blijven kijken tot het einde.



Excuses voor de stem.
Het vuurpeleton is al in stellng gebracht.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk prutsende "vakman" gasinstallatie !! 17 mrt 2016 06:42 #716320

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27677
Vinni schreef :
Vooral even blijven kijken tot het einde.

Mja. Goeie video.
Toont aan dat het een tamelijk nutteloos ding is. Als veiligheidsklep pas wat gaat doen als de druk in de leiding volledig wegvalt is het al te laat, lijkt mij. Zonder vlam kan een lekje dus dagenlang gas doorlaten zonder dat de veiligheidklep reageert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk prutsende "vakman" gasinstallatie !! 17 mrt 2016 06:47 #716322

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Feitelijk gezien word het dan wel onmogelijk om een veiligheidsklep te ontwerpen natuurlijk.

Het hoger zetten van het gas zou dan al als een lek gezien kunnen worden.

Misschien toch maar een gasdetector plaatsen die de gastoevoer af sluit?
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk prutsende "vakman" gasinstallatie !! 17 mrt 2016 06:51 #716323

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27677
Sloe Gin schreef :
Feitelijk gezien word het dan wel onmogelijk om een veiligheidsklep te ontwerpen natuurlijk.

Het hoger zetten van het gas zou dan al als een lek gezien kunnen worden.

Misschien toch maar een gasdetector plaatsen die de gastoevoer af sluit?

Drukregelaar met een manometer gebruiken.

r.twenga.nl/g3.php?pg=VDs1MDkz...EzZGI5OA%3D%3D&dac=1

Na elk gebruik kraan op de fles dicht. Na een uurtje nog eens naar de manometer kijken. Is die significant gezakt, dan controleren op lekken.
Wel weten wat je ziet, want temperatuurwisselingen veroorzaken ook drukvariaties in de leiding.
Laatst bewerkt: 17 mrt 2016 06:56 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk prutsende "vakman" gasinstallatie !! 17 mrt 2016 09:46 #716397

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Kraan op de leiding bij je kookplaat geeft de mogelijkheid om het leidingdeel van de gasfles tot die afsluiter te controleren. Als je alleen de afsluiter op de gasfles hebt, kan je ook alleen maar controleren of de kranen op het "gastoestel" lekken. Dat is natuurlijk geen probleem, als de leiding van fles naar toestel uit èèn stuk zonder verbindingen is. Maar meestal is er wel een bocht, knie of sok tussen gezet.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk prutsende "vakman" gasinstallatie !! 17 mrt 2016 10:19 #716401

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27677
Proost schreef :
Kraan op de leiding bij je kookplaat geeft de mogelijkheid om het leidingdeel van de gasfles tot die afsluiter te controleren. Als je alleen de afsluiter op de gasfles hebt, kan je ook alleen maar controleren of de kranen op het "gastoestel" lekken. Dat is natuurlijk geen probleem, als de leiding van fles naar toestel uit èèn stuk zonder verbindingen is. Maar meestal is er wel een bocht, knie of sok tussen gezet.

Ik ga er vanuit dat de installatie volgens de geldende eisen is aangelegd, dus bij elke verbruiker een aparte kraan, naast de hoofdkraan op de fles. Ik heb twee verbruikers op mijn eigen boot; een fornuisje en een kacheltje. Het kacheltje had al een eigen kraan in de aanvoer toen ik de boot kocht. Het fornuis gek genoeg niet. Die heb ik er zelf tussen gezet.
Laatst bewerkt: 17 mrt 2016 11:31 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk prutsende "vakman" gasinstallatie !! 17 mrt 2016 12:25 #716457

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Eerlijk gezegd ga ik er van uit, dat er vele doehetzelvers rondwaren op onze bevaarbare wateren. Een gastopic komt toch wel met enige regelmaat in zicht. Dat in ogenschouw genomen kan je haast niet anders concluderen, dat er nog genoeg te verbeteren is op veel boten wat betreft de aanleg van gas aan boord zodat het in de buurt komt van de geldende eisen. Daarom blijft "voorlichting" belangrijk.

Voor de geinteresseerde! Onder "Links" staat een verwijzing naar Vaarwinkel, met een mogelijkheid om de Gasveilig Brochure te downloaden.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk prutsende "vakman" gasinstallatie !! 17 mrt 2016 21:02 #716616

Interessant topic!
Nu weet ik erg weinig van de eisen voor gasinstallaties aan boord wel weet ik het een en ander over de huisinstallaties.
Wat mij in dit topic opviel is dat er met enige regelmaat gesproken word over het gebruik van steunbusjes in zacht koperen leidingen.
Voor de materialen in de woningbouw en industrie zijn op alle te gebruiken fittingen een keurmerk te vinden van de giveg.
De steunhulzen zijn niet voorzien van een giveg keurmerk en mogen officieel niet gebruikt worden.
De wijze waarop het dan wel uitgevoerd moet worden is aan het einde een stukje hard koperen buis solderen en daarop de knelverbinding aanbrengen.
Ik kan mij voorstellen dat dit zeker aan boord en in kampeer middelen waar nogal wat beweegt dit ook de beste manier zou zijn.
De steunbusjes zorgt dan wel dat de ring daadwerkelijk snijdt en niet de pijp in elkaar drukt blijft het feit dat uitgegloeide buis een zachte wand heeft waardoor er met wat beweging mogelijk weer ruimte op de verbinding komt.

Tot zover de theorie,in de praktijk worden die steunhulzen in de woningbouw regelmatig gebruikt.
In de industrie waar de controle veel scherper is niet.

Thijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk prutsende "vakman" gasinstallatie !! 17 mrt 2016 21:18 #716630

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15797
Thijs,
Hoe zou jij dat solderen aan pakken?

Kwestie van vlam, S39CU en soldeertin?
Of gebruik je aan boord liever andere materialen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk prutsende "vakman" gasinstallatie !! 17 mrt 2016 21:36 #716638

Het allermooiste zou natuurlijk hardsolderen zijn maar dat is natuurlijk in de meeste bestaande situaties niet haalbaar.
Dus inderdaad een goede messing fitting en s39 (alleen voor gas)en dan solderen met een zilverhoudende soldeer,dit is sterker dan een loodhoudende.
Voor water alleen een kiwa gekeurd vloeimiddel gebruiken dan zeker zilverhoudende soldeer,loodhoudende mag niet meer voor water.
En natuurlijk goed beugelen met beugels met rubber inlage.

Thijs.
Laatst bewerkt: 17 mrt 2016 21:37 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk prutsende "vakman" gasinstallatie !! 18 mrt 2016 16:10 #716829

Ik moet mijzelf corrigeren zachtsolderen is in installaties op een schip niet toegestaan!
De overgang moet dus gemaakt worden Door hard te solderen en dat is voor maar weinigen te doen vanwege de hogere temperaturen die nodig zijn.
Overigens staat er in de richtlijn wel dat er steunbusjes gebruikt dienen te worden.
Nu weet ik niet of de richtlijn die ik gevonden heb iets is wat bij de iso/ nen vandaan komt of dat dit iets was van een hiswa achting instantie, er werd iig niet naar een nen of iso verwezen.

Thijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk prutsende "vakman" gasinstallatie !! 19 mrt 2016 12:55 #717013

lodewijk stegman schreef :
Vinni schreef :
Vooral even blijven kijken tot het einde.

Mja. Goeie video.
Toont aan dat het een tamelijk nutteloos ding is. Als veiligheidsklep pas wat gaat doen als de druk in de leiding volledig wegvalt is het al te laat, lijkt mij. Zonder vlam kan een lekje dus dagenlang gas doorlaten zonder dat de veiligheidklep reageert.

Deze snap ik niet stegman!!!

Veiligheids systemen bestaan nooit uit 1 ding.

Voorbeeldje :

in een auto zitten airbags, veiligheids gordels een kreukel zone, een stuurkolom die niet in je buik terecht komt maar inschuift.

Afzonderlijk gezien doen deze dingen eigenlijk niets, sterker alleen airbags zonder gordels breken je nek ;) (geen discusie dat ze het niet doen als je je gordel niet om hebt)

Zo zie ik dat in dit ook.

Wat je wil is dat ook al heeft het brandje niets te maken met het koken, maar de gasslang gaat wel door, dan lijkt me dan het meer dan wenselijk is de fles automatisch afsluit om in elk geval erger te voorkomen.

dus heeft dit ding zin, jazeker, kan boel schelen als je ligt te pitten en de slang schiet los / breuk en flesje loopt leeg (bespaar me de discussie IK draai altijd de kraan dicht, lopen ook nog steeds per ongeluk bootjes vol etc genoeg op dit forum te lezen over deze en andere ongelukjes ;) )

Dus dat doet hij al, heb je dan ook nog een gas meldertje, wordt je eerst nog wakker van het irritante gepiep, en als je geluk hebt is de fles inmiddels al dicht, lucky you!!!


Dus alleen dit ding? kan maar gas-melder toevoegen eigenlijk een must, net als een brandblusser en een gekeurde installatie, dan heb je denk ik in elk geval alles gedaan wat mogelijk is.

Kan de boot dan nooit meer af fikken? zeker wel :woohoo:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 19 mrt 2016 12:56 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk prutsende "vakman" gasinstallatie !! 19 mrt 2016 14:26 #717032

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27677
Jeroen-pion schreef :
lodewijk stegman schreef :
Vinni schreef :
Vooral even blijven kijken tot het einde.

Mja. Goeie video.
Toont aan dat het een tamelijk nutteloos ding is. Als veiligheidsklep pas wat gaat doen als de druk in de leiding volledig wegvalt is het al te laat, lijkt mij. Zonder vlam kan een lekje dus dagenlang gas doorlaten zonder dat de veiligheidklep reageert.

Deze snap ik niet stegman!!!

Ik zal het je nog een keer uitleggen:
De kans dat een gasslang in één keer losschiet of afbreekt is nogal hypothetisch. Ik schat de kans daarop als vrijwel nihil.
Het grootste deel van de ongelukken met gas wordt veroorzaakt door relatief kleine lekken die echter een aanzienlijke hoeveelheid gas onderin de boot kunnen geven als ze uren of dagen onopgemerkt blijven. Wat dan op een onverwacht ogenblik toch een grote knal kan geven.

In dat opzicht is een gasdetector een veel nuttiger ding dan deze veiligeidsklep.
Als je daarbij nog regelmatig dat manometertje checkt (zit er één op jouw reduceerventiel?), dan zal het allemaal wel goedkomen.

Deze discussie is er één van een orde zoals we er in ZF nogal veel hebben: wanneer zijn bepaalde risico's genoeg afgedekt?
Je ziet wel rare contrasten en inconsequenties. Sommigen hier vinden een reddingsvest dat na anderhalve dag al gedeeltelijk is leeggelopen wel goed genoeg om mee naar zee te gaan. Dezelfde mensen zijn misschien panisch van gas in een boot en zullen wat dat betreft geen veiligheidsvoorziening onbenut laten. Of ze gaan op spiritus koken.

Ieder z'n meug, dan maar..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl