Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Vraag: 27-11-2015 Jacht gezonken bij Friese hoek.

Re:Vraag: 27-11-2015 Jacht gezonken bij Friese hoek. 11 aug 2016 18:37 #758612

Dat AIS voor grote schepen/beroepsvaart nuttig en nodig is staat ook voor mij buiten kijf.

Over de pleziervaart;

Een door WADnWIND voorgestelde AIS identifier kost iets van 500 euro.

shop.marinetraffic.com/ais-identifiers.html

Er zijn ongeveer 200.000 pretbootjes in Nederland

www.hiswa.nl/hiswa.nl/up1/Zato...dustrie_2016_DEF.pdf

Iedereen aan de AIS kost dus 100 Meuro. Met een afschrijving van vijf jaar is dat dus 20 Meuro per jaar.

Er vallen ongeveer tien dodelijke slachtoffers in de pleziervaart per jaar. Lastig om hier goede getallen voor te vinden overigens. Stel dat de helft hiervan te voorkomen is door iedereen een AIS te verplichten. Lijkt mij wat optimistisch maar vooruit...

Dan kost het voorkomen van één dodelijk slachtoffer dus 20/5 is 4 Meuro per voorkomen slachtoffer per jaar.


In het wegverkeer rekent met met 2,2 Meuro per voorkomen slachtoffer.

mens-en-samenleving.infonu.nl/...nsenleven-waard.html


Dit is een voorzet, wie trekt de conclusies?
Laatst bewerkt: 11 aug 2016 18:39 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vraag: 27-11-2015 Jacht gezonken bij Friese hoek. 11 aug 2016 18:48 #758613

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
keeszeiler schreef :
Dat AIS voor grote schepen/beroepsvaart nuttig en nodig is staat ook voor mij buiten kijf.

Over de pleziervaart;

Een door WADnWIND voorgestelde AIS identifier kost iets van 500 euro.

shop.marinetraffic.com/ais-identifiers.html

Er zijn ongeveer 200.000 pretbootjes in Nederland

www.hiswa.nl/hiswa.nl/up1/Zato...dustrie_2016_DEF.pdf

Iedereen aan de AIS kost dus 100 Meuro. Met een afschrijving van vijf jaar is dat dus 20 Meuro per jaar.

Er vallen ongeveer tien dodelijke slachtoffers in de pleziervaart per jaar. Lastig om hier goede getallen voor te vinden overigens. Stel dat de helft hiervan te voorkomen is door iedereen een AIS te verplichten. Lijkt mij wat optimistisch maar vooruit...

Dan kost het voorkomen van één dodelijk slachtoffer dus 20/5 is 4 Meuro per voorkomen slachtoffer per jaar.


In het wegverkeer rekent met met 2,2 Meuro per voorkomen slachtoffer.

mens-en-samenleving.infonu.nl/...nsenleven-waard.html


Dit is een voorzet, wie trekt de conclusies?

Die vijf per jaar lijkt me rijkelijk veel. Tegen onverantwoord varen met speedboten helpt geen AIS, tegen plotseling overstekende sloepen op een kanaaltje ook niet. Dan blijven er nog maar heel weinig dodelijke aanvaringen over
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag: 27-11-2015 Jacht gezonken bij Friese hoek. 11 aug 2016 18:53 #758616

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Maar Waddenwind, wat wil je nu met al die huurvalkjes en alle open wedstrijdbootjes die deze week op het sneekermeer rondvaren? Die lopen in mijn ogen het meeste gevaar. Een stalen motorboot van pakweg een meter of vier hoog valt wel op...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag: 27-11-2015 Jacht gezonken bij Friese hoek. 11 aug 2016 20:58 #758691

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15774
Ik weet het niet hoor, of AIS verplicht op pleziervaart echt gaat werken. Voor beroepsvaart met een grote dode hoek vast, maar je moet ook wel om weten te gaan met AIS.

Enkele maanden geleden starte ik een draadje over het inregelen van AIS op plotter en pc. Ik kwam er achter dat ik te weinig ervaring had om het te kunnen bepalen en heb nog even niks ingeregeld. Gewoon plain alles in beeld, alleen alarm geluid uit. Het is me deze vakantie opgevallen hoe moeilijk het eigenlijk is om goed om te gaan met AIS op je plotter. Vaar je in wat drukker water of in de buurt van havens dan zijn er inmiddels zoveel targets dat het een listig ding is geworden om nog te bepalen welk een gevaar vormt en welke (nog) niet. Omdat ik de plotter buiten kan zien een en ander met eigen ogen kunnen oefenen. Wat zie ik op het scherm, en wat buiten. Met name oplopers of tegenliggers dreigen op je scherm over je heen te varen, terwijl de werkelijkheid een stuk genuanceerder was. Je moet het echt oefenen/leren.
Ik vraag mij ernstig af of plezierschippers altijd zo serieus omgaan met dit soort zaken en altijd begrijpen wat ze niet! zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag: 27-11-2015 Jacht gezonken bij Friese hoek. 11 aug 2016 21:10 #758698

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28837
Rikken schreef :
Maar Waddenwind, wat wil je nu met al die huurvalkjes en alle open wedstrijdbootjes die deze week op het sneekermeer rondvaren? Die lopen in mijn ogen het meeste gevaar. Een stalen motorboot van pakweg een meter of vier hoog valt wel op...

Dat is natuurlijk een punt. Nu komen 4 mensen makkelijker uit een open valk dan uit een stalen doodskist.

Een valk heeft ook wat meer uitzicht......

Het is zeker niet ondenkbaar in de verre toekomst dat CEMT klasse IV & V vaarwegen alleen bevaren mogen worden met AIS in de toekomst, ook voor pleziervaart. En dat er bepaalde oversteek zones zijn zoals bij Grou en Snekermeer en jeltesloot-Janussloot.
Er moeten dan wel alternatieven geboden worden.

nl.wikipedia.org/wiki/CEMT-klasse

Maar dit is allemaal nog speculatie.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 aug 2016 21:27 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag: 27-11-2015 Jacht gezonken bij Friese hoek. 11 aug 2016 21:16 #758702

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28837
koko schreef :
Ik weet het niet hoor, of AIS verplicht op pleziervaart echt gaat werken. Voor beroepsvaart met een grote dode hoek vast, maar je moet ook wel om weten te gaan met AIS.

Enkele maanden geleden starte ik een draadje over het inregelen van AIS op plotter en pc. Ik kwam er achter dat ik te weinig ervaring had om het te kunnen bepalen en heb nog even niks ingeregeld. Gewoon plain alles in beeld, alleen alarm geluid uit. Het is me deze vakantie opgevallen hoe moeilijk het eigenlijk is om goed om te gaan met AIS op je plotter. Vaar je in wat drukker water of in de buurt van havens dan zijn er inmiddels zoveel targets dat het een listig ding is geworden om nog te bepalen welk een gevaar vormt en welke (nog) niet. Omdat ik de plotter buiten kan zien een en ander met eigen ogen kunnen oefenen. Wat zie ik op het scherm, en wat buiten. Met name oplopers of tegenliggers dreigen op je scherm over je heen te varen, terwijl de werkelijkheid een stuk genuanceerder was. Je moet het echt oefenen/leren.
Ik vraag mij ernstig af of plezierschippers altijd zo serieus omgaan met dit soort zaken en altijd begrijpen wat ze niet! zien.

Ja, iedereen leert van alles in zijn leven, dus ook AIS.
De binnevaart schreeuwde moord en brand toen het kwam. Nu willen ze nooooit meer zonder!
Het zijn dus gewoon de ontwikkelingen in de vaart der volkeren.

Het doorvaren van windmolen parken mag alleen met AIS als jacht. Althans onder die voorwaarden heeft RWS het toelaten.

15 jaar geleden wist niemand wat een tablet was, en nu....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 aug 2016 21:26 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag: 27-11-2015 Jacht gezonken bij Friese hoek. 11 aug 2016 21:26 #758713

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ik heb een Vesper Watchmate Vision aan boord. Dat vormt een perfecte combinatie met OpenCPN. Ik zie precies welke boten een gevaar kunnen opleveren, compleet met afstand en tijd van aanvaring. Ook gekoppeld aan de SH GX 2000 marifoon, dus buiten op de remote kan ik direct met de betrokkene overleg plegen, als ik buiten een piepje krijg.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vraag: 27-11-2015 Jacht gezonken bij Friese hoek. 11 aug 2016 23:48 #758738

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
WADnWIND schreef :
reuv schreef :
WADnWIND schreef :
reuv schreef :
Met zo'n boot wil je niet varen op IJsselmeer of PM-kanaal tenzij noodzakelijk (de gebruikelijke planningsblunder van de schipper, want dat zijn vaak onervaren gasten die zo'n boot voor een weekje huren).

Maar hij was er wel en ook overvaren. Dus kennelijk niet opgemerkt. Stel dat de oploper nu wel een AIS doel gezien had??

Ik moet er niet aan denken: AIS op een sloep die de grachten van Amsterdam nooit uit komt. Want met sommige van die sloepen kun je waarschijnlijk ook het IJsselmeer wel mee oversteken, misschien zelfs met zwaar weer. Die sloepen kunnen mij gestolen worden, maar zo'n maatregel heeft alleen als effect dat een boot in Nederland veel duurder wordt.

En waar stop je dan met die voorschriften?
Nu is er geen voorschrift voor inventaris van een boot....

Waarom dan ook geen vaarbewijs, verplicht?

Mocht het niet duidelijk zijn, ik vind het goed als mensen zich bewust zijn van de gevaren van hun hobby en dat ze maatregelen nemen de risico's te beperken, maar verplichten van uitrusting is een heel andere zaak.

Ik ben vóór vaarbewijsplicht vanaf 6 of 10 meter, al is het alleen al om de stumpers op veel te grote huurbakken te weren.

Inventarisplicht: op de waddenzee MOET je een radarreflector hebben en als marifoon aan boord is MOET je uitluisteren. Dat is dus nu al.

Alle sloepen en bootjes die in a-dam mensen vervoeren tegen betaling en dat zijn er 140-150 stuks, MOETEN AIS klasse A hebben van de vaarwegbeheerder Waternet. Dat zijn ook Brynzeel houten bootjes van 3 meter die wij geinstalleerd hebben.

Het tij is niet te keren en als het tij verloopt, verzet men de bakens.
Kennelijk doen veel watersporters dat hier niet of willen dat niet?

Dergelijke uitrusting valt onder "Goed Zeemanschap". Natuurlijk wil je op de Wadden bij Den Helder en bij Brandaris je kunnen aanmelden en natuurlijk wil je daar gezien worden op de radar.

Dat eisen gesteld wordt aan sloepen die mensen tegen betaling vervoeren is ook terecht. Als je in een taxi stapt verwacht je ook dat er een correcte taximeter in zit en je je wilt er vanuit gaan dat deze veilig zijn.

Dat de roeiboot met motor van ome Henk ernaast geen 2-takt motor mag hebben is ook terecht. Maar als ome Henk in zijn boot een AIS moet hebben ,gaat deze niet werken. Ome Henk heeft namelijk geen belang dat de AIS werkt (hangt geen vergunning aan vast) dus het zal hem een lor schelen.

Ik vergelijk het wel eens met licht op de fiets. Vroeger was ik een van de minderheid op school met werkende verlichting, domweg omdat het voor mij van levensbelang was op onverlichtte wegen buitenaf. De rest van de scholieren fietste door de verlichtte stad en had veel minder belang bij werkende verlichting.

Het mag vanzelf spreken dat ik er vanuit ga dat een "verplicht AIS" zijn effectiviteit verliest, als (zoals gebruikelijk in Nederland) de handhaving faalt. Als de handhaving wel goed geregeld was zouden de kosten aangedragen door kees nog veel hoger uitvallen.

Dit soort regels maakt, net als een vaarbewijs, de drempel om te gaan varen hoger, waardoor minder mensen de kosten moeten dragen en het werkt dus dubbel mee om de watersport duurder te maken voor iedereen.

Een vaarbewijs voor boten vanaf 6m is natuurlijk belachelijk. Bij een vaarbewijs voor boten vanaf 10m ben ik benieuwd wat de impact is. Bij boten vanaf 14m lijkt me aantoonbare ervaring echt vereist en voor boten vanaf 16m vind ik een vaarbewijs een belachelijke lichte eis.

Ik ging er altijd vanuit dat mijn vaarbewijs alleen nut had voor een dinghy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag: 27-11-2015 Jacht gezonken bij Friese hoek. 12 aug 2016 08:56 #758796

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14666
HPV schreef :
keeszeiler schreef :
HPV schreef :

mijn beeld: Beroepsvaart moet meer rekening houden met "pretschippers"
Net zoals op de weg zal de zwakkere vaarweg gebruiker tegen het aanstormend geweld moeten worden beschermd.

De goede niet te na gesproken maar dat zie je aan een binnenvaartschip niet af

Ik zou graag met je eens zijn maar dat kan op het water niet werken.
De reactietijden van de beroepsvaart is zoveel langer dan die van een pretschipper, dat de beroepsvaart in veel gevallen niets meer kan.

Dat is een reden dat er shippinglanes zijn, en "fietspaden" in drukbevaren gebieden zoals Noordzee en Westerschelde. En aanbevolen oversteekplaatsen zoals de maasmond.
Waar de overheid dit heeft nagelaten bij de Friese hoek zoals reeds opgemerkt.

Maar: Zoals op de snelweg waar je je snelheid en afstand moet aanpassen aan je remweg, zou dus de binnenvaart van het idee af moeten stappen dat je -jammer maar helaas- pech hebt als je toevallig om wat voor reden dan ook in het vaarwater zit.
(als misschien wel motorpech hebbende pretvaarder met verder alles prima in orde).

Kan je niet op tijd stoppen?? Nou, dan vaar je dus gewoon te hard voor de omstandigheden!

Nogmaals, de goedwillende, anticiperende en professionele schipper niet te na, dat is gelukkig het overgrote merendeel.

Hier ben ik het volledig mee eens. De veroorzaker van het gevaar dient te zorgen dat daar geen slachtoffers van komen. Niet andersom. Voor alle duidelijkheid een groot snel varend ding met een onverantwoord grote dode zichthoek is de veroorzaker. Zolang we het IJsselmeer niet op democratische wijze bestempelen als "snelweg" dienen de gebruikers van dit vaarwater zich niet te gedragen alsof dat wel zo is.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag: 27-11-2015 Jacht gezonken bij Friese hoek. 12 aug 2016 09:30 #758808

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6075
Hoop heen en weer geschrijf en wel iets van de vraag af gegaan of ais het voorval bij de Friesche hoek had kunnen voorkomen.

Niet geschoten is altijd mis.
Als je geen AIS hebt dan weet je zeker dat je elektronisch niet zichtbaar bent, als je wel een AIS hebt dan
heb je in ieder geval een betere fighting chance. En dat had net het verschil kunnen maken in dit geval.
Het is naast een radartransponder de enige manier om actief je aanwezigheid kenbaar te maken.


Sinds afgelopen juni na extreme mist op zee dus ook maar zo'n apparaat aangeschaft.
Met een mooie knop waarmee ik het zenden kan blokkeren als ik dat verantwoord acht.
En dat is meestal zo. Ik hoef het niet te gebruiken maar kan het wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl